LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lenen voor een auto te kopen

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
bloemmeke
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 mei 2013 11:33

Lenen voor een auto te kopen

Ongelezen bericht door bloemmeke »

Hallo,

Na een paar jaar niet gewerkt te hebben kan ik nu voor 24 uur in de week ergens aan de slag. Geen vetpot, wel een jaarcontract. Helaas is het nogal ver weg (ruim 12 km) en met het openbaar vervoer moeilijk te doen. Ik wil dan ook een klein autootje kopen maar omdat ik net uit de schuldsanering kom heb ik geen geld en moet ik lenen. Ik wil dat echter doen zonder woekerrente te betalen. Heeft iemand tips waar ik dan terecht kan? Rabobank en Ing heb ik al gehad en die hebben afgewezen.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Lenen voor een auto te kopen

Ongelezen bericht door sjoegel »

Lenen bij familie.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Lenen voor een auto te kopen

Ongelezen bericht door tenormin »

12 Kilometer ver?? Mama mia, moest vroeger 25 km heen en 25 km terug naar mijn werk, op de fiets. Als je zo nodig motorisch moet, wilt, waarom geen tweedehands scooter, aanzienlijk goedkoper in alles: benzine, verzekering etc. En 24 uur werk per week: nou, ik zou 2 maal nadenken voor ik me in de wereld van tweedehands autootjes zou storten.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Lenen voor een auto te kopen

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zie de volgende schuldsanering alweer opdoemen, sorry hoor. Tips waar je terecht kan heb ik niet, overal betaal je voor een lening de hoofdprijs. Simpel zat. En met een baantje van 24 uur heb je echt geen wereldinkomen dat banken in de rij staan om je een lening aan te bieden.

12 kilometer is prima met de fiets te doen, in hooguit drie kwartier ben je er, terwijl het met de auto vaak niet eens zoveel sneller is. Misschien kun je af en toe met een collega mee, tegen vergoeding van benzinekosten?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Lenen voor een auto te kopen

Ongelezen bericht door sjohie »

ik zou eerder voor een (elektrische) fiets gaan, er zijn genoeg werkgevers die een fiscaal aantrekkelijke fietsregeling hebben, of zoals hier in de stedendriehoek, een plan om mensen met behulp van een leuke korting vanuit de auto op een elektrische fiets te krijgen. En anders zou ik een snorscooter nemen, die zijn een stuk betaalbaarder dan een complete auto met onderhoud en wegenbelasting etc. En op een afstand van maar 12 km is de tijdswinst van een echte auto niet ineens uren tov een scooter ofzo.

Er zijn soms gevallen dat het uit kan om een autootje te kopen met geleend geld voor een goede baan, dan is het dus een valide investering, maar voor 12km en een parttime baan lijkt me geld lenen een slecht idee.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Lenen voor een auto te kopen

Ongelezen bericht door tenormin »

@sjohie, ik bedoelde ook een snorscooter (weet ik veel hoe die dingen heten :mrgreen: ).
Maar om überhaupt aan een lening te denken, net uit een schuldsanering komend: ik denk dat mijn hersenen deze gedachtegangen niet meer kunnen bevatten. Laten we het maar op de leeftijd houden.

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Lenen voor een auto te kopen

Ongelezen bericht door gilas »

bloemmeke schreef:Hallo,

Na een paar jaar niet gewerkt te hebben kan ik nu voor 24 uur in de week ergens aan de slag. Geen vetpot, wel een jaarcontract. Helaas is het nogal ver weg (ruim 12 km) en met het openbaar vervoer moeilijk te doen. Ik wil dan ook een klein autootje kopen maar omdat ik net uit de schuldsanering kom heb ik geen geld en moet ik lenen. Ik wil dat echter doen zonder woekerrente te betalen. Heeft iemand tips waar ik dan terecht kan? Rabobank en Ing heb ik al gehad en die hebben afgewezen.
Je wordt zo en zo overal afgewezen want je komt net uit de schuldsanering en je zal ongetwijfeld een registratie bij de BKR hebben dus,de komende 5 jaar kan je het helemaal wel vergeten.

Maar zoals al is aangedragen,een fiets of scooter of brommer zouden een oplossing kunnen zijn.
Of een familielid die je zo gek genoeg kan krijgen om je geld te lenen.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Lenen voor een auto te kopen

Ongelezen bericht door Frantic2 »

en met een beetje zoeken kan je een auto kopen die net zoveel kost als een fiets of snorscooter! Een oude Nissan Micra o.i.d. Maar je bent ook iedere maand verzekeringen en wegenbelasting schuldig.... En lukt je dat niet, kijk dan eens of er een collega in de buurt woont en ga carpoolen!

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Lenen voor een auto te kopen

Ongelezen bericht door snepke »

Je hebt een paar jaar niet gewerkt ,komt uit de schuldsanering.
Bij mijn weten moet je in de schuldsanering JUIST gaan werken en zoveel mogelijk afdragen.
Waarom hoefde jij niet te werken?
En nu voor 24 uur werk (voor een kippeneindje ) een auto kopen.

Volgens mij is het weer weekeind.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Lenen voor een auto te kopen

Ongelezen bericht door kweenie »

Lenen zal moeilijk gaan als je uit de sanering komt, ook lease wordt dan lastig.

Maar wat anderen ook al aangaven, voor zulke relatief korte afstanden is een scooter of electrische fiets ideaal. En op veel plekken zijn er momenteel acties om mensen uit de auto en op de electrische fiets te krijgen. Mogelijk kan de werkgever een leuke subsidie krijgen als je via hem zoiets regelt. En ook anders is het misschien mogelijk om via je werk zo'n fiets in termijnen te kopen. Dat is een stuk voordeliger en vaak zelfs sneller dan een auto.

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Lenen voor een auto te kopen

Ongelezen bericht door gilas »

snepke schreef:Bij mijn weten moet je in de schuldsanering JUIST gaan werken en zoveel mogelijk afdragen.
Er bestaat ook zoiets als een uitkering,WW of Bijstand.
En zoveel mogelijk af dragen houdt in dat de bewindvoerder een bedrag vast steld waarvan je per maand moet leven,het overige geld gaat dan op een rekening bij de bewindvoerder.
Werken is natuurlijk beter maar als het niet lukt om werk te vinden/aangenomen te worden dan houdt dat ook op.
Waarschijnlijk heeft TS in die periode ook iedere maand een formulier moeten inleveren met sollicitatie activiteiten.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Lenen voor een auto te kopen

Ongelezen bericht door olaf79 »

bloemmeke schreef:Hallo,

Na een paar jaar niet gewerkt te hebben kan ik nu voor 24 uur in de week ergens aan de slag. Geen vetpot, wel een jaarcontract. Helaas is het nogal ver weg (ruim 12 km) en met het openbaar vervoer moeilijk te doen. Ik wil dan ook een klein autootje kopen maar omdat ik net uit de schuldsanering kom heb ik geen geld en moet ik lenen. Ik wil dat echter doen zonder woekerrente te betalen. Heeft iemand tips waar ik dan terecht kan? Rabobank en Ing heb ik al gehad en die hebben afgewezen.
Ga toch fietsen. 12 km is half uurtje fietsen. Dat overleef je toch wel.

Of ga je WEER schulden maken omdat je te lui bent een stukie te fietsen

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Lenen voor een auto te kopen

Ongelezen bericht door sjohie »

olaf79 schreef:
bloemmeke schreef:Hallo,

Na een paar jaar niet gewerkt te hebben kan ik nu voor 24 uur in de week ergens aan de slag. Geen vetpot, wel een jaarcontract. Helaas is het nogal ver weg (ruim 12 km) en met het openbaar vervoer moeilijk te doen. Ik wil dan ook een klein autootje kopen maar omdat ik net uit de schuldsanering kom heb ik geen geld en moet ik lenen. Ik wil dat echter doen zonder woekerrente te betalen. Heeft iemand tips waar ik dan terecht kan? Rabobank en Ing heb ik al gehad en die hebben afgewezen.
Ga toch fietsen. 12 km is half uurtje fietsen. Dat overleef je toch wel.

Of ga je WEER schulden maken omdat je te lui bent een stukie te fietsen
Nou is 12 km enkele reis nog wel een aardig "stukkie". Tenzij het 1 mooie rechte beschutte weg is, haal je als je wat doorfietst rond de 17 à 18 km/h gemiddeld met wat bochten,afslagen, stoplichten en rotondes, wat een reistijd van ~40 minuten oplevert. En nou weet ik niet wat de reden van het parttime werken is, maar als dat 3x8 uur is, hebben we het toch over 4 uur extra in de week aan reistijd.

Dat ze naar manieren kijkt om het wat te verkortten is dan niet zo heel erg gek, maar ze gaat vrij vlot voorbij aan alle betaalbaarder alternatieven, en duikt meteen weer in het geld lenen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Lenen voor een auto te kopen

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat nog los van dat je bij sommige (fysieke) banen na het werk ook zo moe kunt zijn, dat naar huis fietsen dan niet echt iets is waar je op zit te wachten.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Lenen voor een auto te kopen

Ongelezen bericht door olaf79 »

sjohie schreef:Nou is 12 km enkele reis nog wel een aardig "stukkie". Tenzij het 1 mooie rechte beschutte weg is, haal je als je wat doorfietst rond de 17 à 18 km/h gemiddeld met wat bochten,afslagen, stoplichten en rotondes, wat een reistijd van ~40 minuten oplevert. En nou weet ik niet wat de reden van het parttime werken is, maar als dat 3x8 uur is, hebben we het toch over 4 uur extra in de week aan reistijd.

Dat ze naar manieren kijkt om het wat te verkortten is dan niet zo heel erg gek, maar ze gaat vrij vlot voorbij aan alle betaalbaarder alternatieven, en duikt meteen weer in het geld lenen.
Ok is het 3 kwartier. TS heeft toch tijd zat als ze parttime werkt, bovendien is het goed voor de conditie. Reistijd van 45 minuten naar het werk is heel normaal, dat hebben miljoenen nederlanders.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Lenen voor een auto te kopen

Ongelezen bericht door witte angora »

Ach, mijn eerste baan was anderhalf uur enkele reis met het openbaar vervoer. En ook later heb ik diverse banen gehad dat de reistijd minimaal een uur was - met name in mijn tijd als hovenier. Dus om 6 uur de deur uit (vaak nog eerder) uur reizen, 8 uur in de brandende zon werken (Almere bijvoorbeeld, ruim 30 graden, grond is gebakken klei, en maar 'schoffelen' in de gemeentegrond), uur terug. Als je niet nog eens langs het bedrijf moest, dan ben je nog wel even langer onderweg, die baantjes heb ik ook nog gehad.

Die drie kwartier fietsen na een dagje lichamelijk werk stelt niet zoveel voor als je denkt. Kwestie van conditie.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Lenen voor een auto te kopen

Ongelezen bericht door tenormin »

olaf79 schreef: Reistijd van 45 minuten naar het werk is heel normaal, dat hebben miljoenen nederlanders.
Zelfs nog (veel) langer in de auto.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Lenen voor een auto te kopen

Ongelezen bericht door olaf79 »

tenormin schreef:
olaf79 schreef: Reistijd van 45 minuten naar het werk is heel normaal, dat hebben miljoenen nederlanders.
Zelfs nog (veel) langer in de auto.
Ja ik snap het gezeur niet zo goed. Er zijn mensen op deze aarde die 2 uur moeten lopen voor een litertje schoon drinkwater.
En dan gaat deze persoon die net uit de schuldsanering komt zeuren dat ze een auto wil kopen met geleend geld want ojee het is ver fietsen naar het werk.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Lenen voor een auto te kopen

Ongelezen bericht door eleven »

snepke schreef:
Volgens mij is het weer weekeind.
Goed herkent. :D

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Lenen voor een auto te kopen

Ongelezen bericht door ruud_a »

sjohie schreef:
olaf79 schreef:
bloemmeke schreef:Hallo,

Na een paar jaar niet gewerkt te hebben kan ik nu voor 24 uur in de week ergens aan de slag. Geen vetpot, wel een jaarcontract. Helaas is het nogal ver weg (ruim 12 km) en met het openbaar vervoer moeilijk te doen. Ik wil dan ook een klein autootje kopen maar omdat ik net uit de schuldsanering kom heb ik geen geld en moet ik lenen. Ik wil dat echter doen zonder woekerrente te betalen. Heeft iemand tips waar ik dan terecht kan? Rabobank en Ing heb ik al gehad en die hebben afgewezen.
Ga toch fietsen. 12 km is half uurtje fietsen. Dat overleef je toch wel.

Of ga je WEER schulden maken omdat je te lui bent een stukie te fietsen
Nou is 12 km enkele reis nog wel een aardig "stukkie". Tenzij het 1 mooie rechte beschutte weg is, haal je als je wat doorfietst rond de 17 à 18 km/h gemiddeld met wat bochten,afslagen, stoplichten en rotondes, wat een reistijd van ~40 minuten oplevert. En nou weet ik niet wat de reden van het parttime werken is, maar als dat 3x8 uur is, hebben we het toch over 4 uur extra in de week aan reistijd.

Dat ze naar manieren kijkt om het wat te verkortten is dan niet zo heel erg gek, maar ze gaat vrij vlot voorbij aan alle betaalbaarder alternatieven, en duikt meteen weer in het geld lenen.
40 minuten reistijd?
ik moest vroeger 10 minuten naar het station lopen, 45 minuten in de trein en dan nog 5 minuten naar het werk lopen.
dat is al een uur, met daar bovenop nog wachten op het station tot de trein kwam.
40 minuten op de fiets is dus helemaal niet overdreven.

Gesloten