LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lening aan ouders

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
nimrod76
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 dec 2019 20:45

Lening aan ouders

Ongelezen bericht door nimrod76 »

Mijn ouders zijn gepensioneerd met een vrij karig uitkering. En een poos geleden kwamen zij in zwaar weer waardoor ik ze heb moeten helpen met een aanzienlijk bedrag. De schenkings belasting hierop is 30% wat bij het genoemde bedrag nogal fix uitkomt. Het advies was om dit als Onderhands lening te registreren.

Tot dusverre allemaal logisch. Ik heb het voorbeeld formulier gevonden van de ABN en dan wordt het voor mij onduidelijk. De meeste gevallen refereren naar een bedrijf of een hypotheek, van ouders naar kinderen etc.. De modellen lijkt ook niet op mijn specifieke situatie.

Uiteindelijk wil ik dat de last op mijn ouders (die vrijwel niets kunnen dragen) zo laag mogelijk is. Dus:

- wat is de laagst mogelijke rente
- wat is de langst mogelijke looptijd
- Moet dit geregistreerd zijn en zo ja door wie waar?
- Moet aflossing aantoonbaar zijn?
- Wat is het minimale wat afgelost moet worden als het aantoonbaar moet zijn?

En ergens zit ik te kijken of na alle 5'en en 6'en het niet misschien makkelijker is extra bedrag op me te nemen.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Lening aan ouders

Ongelezen bericht door Kolibrie »

U kunt de belastingdienst om informatie vragen, o.a. hoe u de leningsovereenkomst bij hun moet laten registreren.
U kunt, lijkt me dat modelformulier van de ABN AMRO gebruiken en wat niet van toepassing is weglaten.
Wat ik lees is dat de rente hoger moet zijn als er geen onderpand is zoals bij een woninghypotheek.
Het rentepercentage moet ongeveer gelijk zijn aan het rentepercentage voor een persoonlijk krediet, zo’n 4 à 5 %.
U mag per jaar een bepaald bedrag belastingvrij schenken, voor 2019 is dat €2173.
Dat betekent dat de rente die uw ouders betalen voor die lening tot een bedrag van €2173 weer belastingvrij geschonken kan worden aan uw ouders.
U zou uw ouders b.v. ook bij aanvang van de lening dus €2173 kunnen schenken waarvan zij de rente van de lening gaan betalen.

Lady1234
Berichten: 27110
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Lening aan ouders

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die lening hoeft natuurlijk helemaal nergens geregistreerd te worden.

U dient het uitgeleende bedrag wel als vordering aan te geven bij uw aangifte.

En uw ouders geven dat bedrag aan bij hun schulden.

Als u de rente schenkt, doe dat dan wel apart. Dus laat hen de rente betalen en geef een tijdje daarvoor ongeveer dat bedrag als schenking,

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Lening aan ouders

Ongelezen bericht door sjohie »

Je denkt veel te ingewikkeld volgens mij, je mag ze lenen wat je wilt, mits marktconform qua rente en voorwaarden, anders ziet de belastingdienst het als gift. Ik zou de goedkoopste (grote bank) aanbieder van een persoonlijk krediet opzoeken op internet, en dat rentepercentage etc gebruiken voor een overeenkomst met je ouders. Dat kan op een paar A4-tjes wel. Deze ondertekende leenovereenkomst zou ik ze goed laten bewaren, en ook doorgeven aan andere erfgenamen/broers/zussen ter info om iedereen bij de tijd te houden, en dan kan jij, zoals al gezegd, een paar maanden later, ze de betaalde rente terugschenken.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Lening aan ouders

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Mogelijk is de reden dat ze in zwaar weer terecht zijn gekomen een reden om voor een aanvullende uitkering in aanmerking te komen. U kunt dit natuurlijk even navragen bij een sociale raadsheer in uw gemeente.

I.N.G.E.
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jan 2016 22:11

Re: Lening aan ouders

Ongelezen bericht door I.N.G.E. »

Je mag iedereen die je wilt per jaar een bedrag van ruim 2000 belastingvrij schenken. Misschien een idee om ook aan anderen te schenken. Zij mogen dit vervolgens weer doorschenken aan jouw ouders.
Rente van lening aan familie moet nog steeds ca 6% zijn en moet aantoonbaar elk jaar gestort zijn.
Deze rente is voor de lener belastingvrij.
En ook dat is misschien op te lossen door hen jaarlijks iets te schenken.

Alex74
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 mei 2009 16:46

Re: Lening aan ouders

Ongelezen bericht door Alex74 »

Waarom moeilijk doen? Gewoon het geld geven. Jij hebt vroeger zakgeld gekregen van ze en nu krijgen ze geld van jou. Leuker kunnen we het niet maken. De Belastingdienst hoeft niks te weten!

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Lening aan ouders

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

stel een klein contractje op waarin jij aangeeft hoeveel je ze leent en tegen welk rentepercentage, dan onderteken dit en geef dit geld, neem ook op dat je eenmaal per jaar aflost op de lening, een maand voor de aflossing maak je geld over als schenking en een maand later ontvang jij dan rente met aflossing...

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Lening aan ouders

Ongelezen bericht door 16again »

Alex74 schreef:
22 dec 2019 09:40
Waarom moeilijk doen? Gewoon het geld geven. Jij hebt vroeger zakgeld gekregen van ze en nu krijgen ze geld van jou. Leuker kunnen we het niet maken. De Belastingdienst hoeft niks te weten!
Bij een forse bankoverschrijving ben ik toch beducht dat de bank een dergelijke transactie meldt aan de BD.
En dan kun je achteraf de belasting met boete voldoen.

Alex74
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 mei 2009 16:46

Re: Lening aan ouders

Ongelezen bericht door Alex74 »

16again schreef:
22 dec 2019 10:34
Alex74 schreef:
22 dec 2019 09:40
Waarom moeilijk doen? Gewoon het geld geven. Jij hebt vroeger zakgeld gekregen van ze en nu krijgen ze geld van jou. Leuker kunnen we het niet maken. De Belastingdienst hoeft niks te weten!
Bij een forse bankoverschrijving ben ik toch beducht dat de bank een dergelijke transactie meldt aan de BD.
En dan kun je achteraf de belasting met boete voldoen.

Bank??? Gewoon contant geven!

Lady1234
Berichten: 27110
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Lening aan ouders

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En waarom zou de bank dat aan de belastingdienst melden? En welke belasting met boete zou men moeten voldoen als je een bedrag leent aan iemand?

Pas als je die vordering niet aangeeft op je aangifte gaat het fout.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Lening aan ouders

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Contant betaald is bewijs probleem!

Per bank en duidelijk lening en rente schrijven is vaak voldoende.
Gebruik deze ruimte bij elke overschrijving, dus.... lening zoon aflossing....

JacquesP
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 dec 2019 12:35

Re: Lening aan ouders

Ongelezen bericht door JacquesP »

Wordt Lid van FiscAlert. Hiervoor wordt een vrijwillige bijdrage gevraagd van boven de 10 euro per jaar.
Je kunt dan een brief downloaden die alle betrokkenen tekenen. Hierin staat de aflossing per jaar en de hoogte van de te berekenen rente, (momenteel 5 a 6%). De aflossingstijd stel je op 10 of 15 jaar.
Zorg wel dat je duidelijk aangeeft dat je een bedrag schenkt, eventueel over meerdere keren per jaar en die dan optelt tot het maximum wat je dat jaar mag vrij mag schenken.
Ik ben al 20 jaar lid van FiscAlert tot tevredenheid en je krijgt maandelijks een blad vol informatie.
Suc6

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Lening aan ouders

Ongelezen bericht door Moneyman »

Komkommertijd schreef:
22 dec 2019 12:41
Contant betaald is bewijs probleem!
Onzin. Nooit van kwitanties gehoord?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Lening aan ouders

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Moneyman schreef:
23 dec 2019 10:10
Komkommertijd schreef:
22 dec 2019 12:41
Contant betaald is bewijs probleem!
Onzin. Nooit van kwitanties gehoord?
Wel gehoord maar ik kan alles schrijven en geloof je alles wat ik hier ooit schreef?

Daarom liever per bank, daar heeft onze (r)overheid meer vertrouwen in.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Lening aan ouders

Ongelezen bericht door Moneyman »

Komkommertijd schreef:
23 dec 2019 10:22
Moneyman schreef:
23 dec 2019 10:10
Komkommertijd schreef:
22 dec 2019 12:41
Contant betaald is bewijs probleem!
Onzin. Nooit van kwitanties gehoord?
Wel gehoord maar ik kan alles schrijven en geloof je alles wat ik hier ooit schreef?

Daarom liever per bank, daar heeft onze (r)overheid meer vertrouwen in.
Wederom onzin. Een ondertekende kwitantie is een geldig en geaccepteerd bewijs van kwijting.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Lening aan ouders

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik weet hoe vaak mensen wegens garantie een vervalste bon met verse datum willen.....
Een factuur is snel te frauderen, en een bank overschrijving is dat veel lastiger te doen.

Ik weet dat vele wel eens achteraf schreven met valse datums en daarom is een getekende Kwitantie soms niet voldoende ,
ongeacht of er fraude of slechts vermoeden van is.......

Vooral binnen 1 familie want zo kun je met achteraf lenen een erfenis belastingvrij binnen halen en de broers en zussen onterven!
Ze ontdekte dat omdat er 4 jaren lang met dezelfde pen op hetzelfde papier was geschreven!

In theorie heeft Money Man gelijk maar de werkelijkheid is soms erg fraude gevoelig......

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Lening aan ouders

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tuurlijk, kromkommer, tuurlijk. En dat zou moeten maken dat je eerdere bewering dat je met een kwitantie een bewijsprobleem hebt juist is? :lol: :lol:

davedave
Berichten: 44
Lid geworden op: 07 mar 2019 18:18

Re: Lening aan ouders

Ongelezen bericht door davedave »

Alex74 schreef:
22 dec 2019 09:40
Waarom moeilijk doen? Gewoon het geld geven. Jij hebt vroeger zakgeld gekregen van ze en nu krijgen ze geld van jou. Leuker kunnen we het niet maken. De Belastingdienst hoeft niks te weten!
Dat dacht ik ook gelijk. Gewoon handje contantje. 8)

Dorfje
Berichten: 90
Lid geworden op: 08 mei 2017 00:21

Re: Lening aan ouders

Ongelezen bericht door Dorfje »

I.N.G.E. schreef:
22 dec 2019 07:43
Je mag iedereen die je wilt per jaar een bedrag van ruim 2000 belastingvrij schenken. Misschien een idee om ook aan anderen te schenken. Zij mogen dit vervolgens weer doorschenken aan jouw ouders.[...]
Kan iemand bevestigen of dit mag?

Gesloten