LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lening aan zus. Aflossing verplicht?

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
meulen
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jul 2015 18:56

Re: Lening aan zus. Aflossing verplicht?

Ongelezen bericht door meulen »

Wat bedoel je met dat er gekeken wordt naar de gemiddelde rente? Bedoel je of de bank het wel of niet accepteert als lening? Of bedoel je dat dit te maken heeft met wat je in kunt dienen bij de belasting? Dus dat zij (jouw berekening als uitgangspunt genomen) 4 % mag terugvragen?
Dus wat ik schreef dat ze aan mij 5% minder betaalt dan aan de bank kunnen wij niet als 5% 'winst' voor haar zien? Dan levert het maar 2.5% winst op?

Inderdaad zullen we alles per bank doen en duidelijk erbij vermelden dat het aflossing en rente is.

Maar sowieso is het dus verplicht dat zij het gebruikt voor de hypotheekkosten wil zij het kunnen aftrekken vd belasting?

Rense
Berichten: 285
Lid geworden op: 09 apr 2009 12:23

Re: Lening aan zus. Aflossing verplicht?

Ongelezen bericht door Rense »

Met welke reden heeft je zus de lening destijds afgesloten, of te wel, waar heeft ze het geld voor gebruikt?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Lening aan zus. Aflossing verplicht?

Ongelezen bericht door SJZ »

Voor financiering van restschuld geldt inderdaad GEEN aflossingsverplichting, maar is de rente wel aftrekbaar (mits je aan de voorwaarden voldoet en zo, zie de link hieronder).

Als de rente aftrekbaar is, dan is het in familieverhoudingen vaak gunstig om een HOGE rente te vragen (die is immers aftrekbaar) terwijl de geldlener dan een dele van de rente terugschenkt (aan een zus mag je ongeveer € 2.100 per jaar schenken). De werkelijke rente is bij jou nl. niet belast, je betaalt eventueel alleen belasting over de hoofdsom (nu nog 1,2%, maar niet als je beneden de vrijstelling van € 21.330 blijft)

Zie de site van de belastingdienst:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... restschuld

meulen
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jul 2015 18:56

Re: Lening aan zus. Aflossing verplicht?

Ongelezen bericht door meulen »

De lening is genomen omdat ze het nieuwe huis ging kopen.
Dus als ze het geld besteden om de restschuld van hun vorige huis af te lossen, hoeft ze ons NIET af te lossen? Dus dan mag ze dat bv over 2 jaar of evt zelfs over 10 jaar doen, afhankelijk van hoe lang de lening tussen ons loopt?
Volgens mij is de rente voor haar krediet rond de 10 %. Dus als zij op mijn lening 10 % zou betalen zou dit van de belasting mogen SJZ? Ik dacht dat 'mijn rente' een stuk(je) lager moet zijn, wil de belastingdienst het accepteren en belastingaftrek vd rente toestaan?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Lening aan zus. Aflossing verplicht?

Ongelezen bericht door SJZ »

Ik dacht dat 'mijn rente' een stuk(je) lager moet zijn, wil de belastingdienst het accepteren en belastingaftrek vd rente toestaan?
Nee, de regel is dat je maximaal een kwart MAG afwijken van de marktrente. Dus als voor haar een (zakelijke) marktrente is, dan zou je tussen de 7,5% en 12,5% moeten vragen. Dan ga ik er wel vanuit dat je zus de rente ook echt in aftrek kan brengen / kan verzilveren (als ze sowieso al door aftrekposten en dergelijke zo'n laag inkomen heeft dat ze toch geen belasting betaalt heeft meer rente-aftrek niet of nauwelijks zin).

(Nou zal in de praktijk de belastingdienst niet moeilijk doen als je te weinig vraagt natuurlijk.)

Dus je zou bv. kunnen zeggen:
schuld is € 19.000

Jij wilt 5% rente hebben, dat is 5% x € 19.000 = € 950.

Jij spreekt met je zus 10% af, dat is 10% x € 19.000 = € 1.900. Voor jouw zus is dit fiscaal aftrekbaar, reken effe met 40% belasting (het zal wel 42% of 37% zijn). Netto kost het haar dus maar € 1.140.

Jij krijgt € 1.900, maar je hoeft maar € 950 te hebben. Dan schenk je haar ieder jaar € 950 terug. (Je mag een zus jaarlijks € 2.111 belastingvrij schenken.)

Per saldo kost het haar € 1.140 - 950 = € 190.

Kortom: jij verdient 5% rente op je geld, en zij betaalt 1% rente. Leuk toch?

(Je kan het natuurlijk ook anders verdelen, dat jij minder schenkt. Dan betaalt zij netto wat meer en verdien jij ook meer.)

Zie nog de link van de belastingdienst: de rente voor restschuldfinanciering is 15 jaar aftrekbaar. Zij hoeft in die 15 jaar helemaal niets af te lossen. Waarschijnlijk is het in familieverhoudingen zelfs het beste om niet af te lossen. KAN zij wel aflossen? Dan zet zij dat geld lekker op een spaarrekening, en na de 15 jaar lost zij het in 1 keer af. Als familie verdien je zo het meeste.

meulen
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jul 2015 18:56

Re: Lening aan zus. Aflossing verplicht?

Ongelezen bericht door meulen »

Oke dus als zij 10% betaald voor het krediet mag ik dit ook aan haar vragen van de belastingdienst (en dan 5% terug schenken). Het verrast mij dat dit toegestaan wordt. Maar het bied een mooi perspectief.

Naast rente vd restschuld op de oude woning die zij 15 jaar mag aftrekken kan ze de rente voor haar huidige woning gewoon 30 jaar aftrekken dus.
Begrijp ik van jou dat zij niet verplicht is de lening annuitair of lineair af te lossen aan ons? Ik zie dat nergens staan, ook op de belastingdienstsite niet. Weet je dat zeker (of begrijp ik je verkeerd)?
Als zij mijn rente niet voor de woning zou gebruiken maar gewoon voor levensmiddelen, school vd kinderen, kleding enz is de rente die zij aan mij betaald NIET aftrekbaar weet ik inmiddels.
Maar hoe kan zij dan bewijzen dat ze het wél voor de hypotheek gebruikt? Alleen Door met het bedrag van mijn lening direct een stukje hypotheek af te lossen?

Gesloten