LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lening gezocht met eigen woning als onderpand

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Lening gezocht met eigen woning als onderpand

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waarom zou men medelijden met de Ts moeten hebben? Hij heeft een hypotheekvrij pand. Blijkbaar al voor zijn 50ste WW gekregen. Wil alleen schijnbaar werken in zijn richting, wil geen bijstand aanvragen, want daar zijn uiteraard verplichtingen aan verbonden.
Wil ook zijn pand niet verkopen en nu een flatje aanschaffen, zodat hij financiële ruimte heeft. Want de tuin is zijn hobby.

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Lening gezocht met eigen woning als onderpand

Ongelezen bericht door joep873 »

16again schreef:
26 jun 2019 23:00
Op zich klopt dat wel. Maar welke afspraak zou TS hier moeten schenden?
Je reageert op mij, maar ik verwijs je terug naar mijn voorganger:
kweenie schreef:
26 jun 2019 21:08
Het grote risico is juist dat TS over 20 jaar bedenkt dat het oude huis eigenlijk toch wel een thuis is en er niet verhuisd wordt. En de schuld niet wordt afgelost, maar alleen maar hoger wordt. Als geldverstrekker kun je dan niet zomaar de bewoner dingen om toch te verhuizen.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Lening gezocht met eigen woning als onderpand

Ongelezen bericht door kokka »

Ts wil geen bijstand aanvragen omdat hij sowieso zn huis moet verkopen en de overwaarde opeten voor hij die krijgt. Ik vermoed dat hij best bijstand wil, mits hij z'n huis mag houden

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Lening gezocht met eigen woning als onderpand

Ongelezen bericht door kweenie »

Lady1234 schreef:
26 jun 2019 23:40
Waarom zou men medelijden met de Ts moeten hebben?
Volgens mij vraagt TS ook niet om medelijden. TS vraagt alleen of er manieren zijn om het geld 'uit de stenen' te halen.

Antwoord daarop is dat banken daar (terecht) niet happig op zijn. Maar dat dit via de gemeente wel kan. Alleen is TS daar zelf weer niet zo happig op. Daarnaast zijn er mogelijk ook andere oplossingen, zoals ioaw of het vervroegen van de ingangsdatum van het ouderdomspensioen.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Lening gezocht met eigen woning als onderpand

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik reageerde inzake dat “medelijden” op de laatste zin van @16again.

Bijstand of IOAW geven natuurlijk verplichtingen, solliciteren, beperking van vakantie in het buitenland enzovoort.

Ook schrijft de Ts dat de hoogte van die uitkering niet voldoende is voor zijn manier van leven.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Lening gezocht met eigen woning als onderpand

Ongelezen bericht door kweenie »

Als het inkomen beduidend hoger moet zijn dan de bijstand, om de huidige levensstijl te kunnen behouden, dan moet het inkomen dus fors meer zijn dan 1000 euro per maand. Alleen al met 9 jaar het bijstandbedrag plus rente zit je over 20 jaar al boven de anderhalve ton. Als het maandinkomen fors hoger moet zijn, dan ga je dus naar een schuld boven de 2 ton (waarschijnlijk nog wel meer). Dat lijkt mij een fors bedrag om zomaar 'even' te gaan uitlenen op basis van een ruime eengezinswoning uit 1980. Vooral omdat de vraag is of je tegen die tijd voor 2 ton minder dan de verkoopopbrengst wel een andere geschikte woning kunt vinden (aangezien die lening uit de verkoopopbrengst terugbetaald zou gaan worden).

Wellicht is het dan realistischer om de levensstijl (tijdelijk) iets bij te stellen. Volgens mij zou iemand die verder geen hypotheeklasten heeft immers best een tijd fatsoenlijk van een inkomen op bijstandsniveau moeten kunnen leven.

10021AbraCa
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jun 2019 14:51

Re: Lening gezocht met eigen woning als onderpand

Ongelezen bericht door 10021AbraCa »

Iedereen die een bijdrage leverde aan mijn vraag: Hartelijk Bedankt.
Met enkele tips ga ik aan de slag, ben benieuwd welke deuren dat voor mij opent!

Gesloten