LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Leningadvies

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
Kees1985
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 sep 2008 12:00

Leningadvies

Ongelezen bericht door Kees1985 »

Wij (mijn vrouw en ik) zitten met een aantal vragen. Om het kort te houden het volgende:

Ik ben een BV gestart in 2010 waarbij ik van een bekende geld kon lenen, te weten € 35.000,- om het bedrijf aan de gang te helpen. Echter door omstandigheden is dit niet gelopen zoals we gehoopt hadden.

De omstandigheden even buiten beschouwing latend is het volgende het geval.
Halverwege 2013 zijn de activiteiten van de BV gestaakt; van de lening is zo'n €4.500 aan rente betaald, na de besproken omstandigheden is er niet meer betaald en heeft de schuldeiser hier nooit problemen van gemaakt. Samen met hem besloten de BV op te heffen waar we nu druk mee bezig zijn.

De grote vraag die ons nog boven het hoofd hangt is hoe we het beste om kunnen gaan met de lening die de BV nog heeft bij "Persoon X". In de leningsovereenkomst staat dat ik prive borg sta á €28.000,-. Persoon X heeft al eens gevraagd of wij de lening niet kunnen over sluiten naar een persoonlijke lening omdat hier de rentepercentages gunstiger van zouden zijn. Uiteraard willen mijn vrouw en ik persoon X volledig terug betalen, alleen is de vraag wat voor ons gunstig is. De lening oversluiten, of toch bij persoon X de lening af blijven lossen waarbij we misschien een gunstiger maandbedrag kunnen afspreken?

Ik heb al wat sites bekeken maar ik kom niet echt tot een passend antwoord.

Ik hoop graag wat advies te mogen ontvangen.

Met vriendelijke groeten,

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Leningadvies

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Waarom zou lenen bij een ander voordeliger zijn, nu die ander er kosten voor zal moeten maken en ook nog iets aan zal willen overhouden??

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Leningadvies

Ongelezen bericht door SJZ »

Wat is het rentepercentage dat je nu betaalt?

Kees1985
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 sep 2008 12:00

Re: Leningadvies

Ongelezen bericht door Kees1985 »

de huidige rente staat op 9%

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Leningadvies

Ongelezen bericht door SJZ »

Zal niet meevallen om een persoonlijke lening te krijgen (zonder onderpand) die minder dan 9% doet toch?

Mallet
Berichten: 162
Lid geworden op: 07 mar 2010 23:14

Re: Leningadvies

Ongelezen bericht door Mallet »

SJZ schreef:Zal niet meevallen om een persoonlijke lening te krijgen (zonder onderpand) die minder dan 9% doet toch?
Dat is wel mogelijk. Kijk maar eens naar Freo. Onderdeel van de Rabobank Groep. Een persoonlijke lening van EUR 35.000 zit daar op een rentepercentage van 5,1%. Hou er rekening mee dat hier wel een behoorlijke maandtermijn tegenover staat (zo'n EUR 700,- per maand aan aflossing). Daarnaast heeft Freo geen overlijdensrisicoverzekering bij de kredieten. Dit betekent dat bij overlijden de restschuld door de erfgenamen betaald moet worden. Daarom kan je het beste ergens los (zoals OHRA of DELA) een overlijdensrisicoverzekering afsluiten om dit risico af te dekken.

www.freo.nl

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: Leningadvies

Ongelezen bericht door Lisare »

Er zijn wel meer, en ook wel voordeliger, mogelijkheden. Ook met een aflossing van 1%. Dus € 350 per maand. Looptijd is dan uiteraard wel langer (circa 11 jaar).

Laat je goed adviseren en dan is e.e.a. best op te lossen.

Uiteraard is bovenstaande onder voorbehoud dat er voldoende inkomen is om deze lasten te kunnen voldoen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Leningadvies

Ongelezen bericht door crazyme »

Hypotheek zit er niet in waarschijnlijk ?

Gesloten