LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onderhandse lening aan mijn broertje

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
Sofie444
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jul 2014 16:00

Onderhandse lening aan mijn broertje

Ongelezen bericht door Sofie444 »

Hallo,
Ik wil mijn broer eventueel geld lenen zodat hij zijn schulden kan betalen. Ik wil dit echter allemaal goed regelen, omdat je natuurlijk nooit de garantie hebt dat iemand terugbetaald. Ik heb ook gekeken naar professionele schuldhulpverlening, maar hij heeft ook een schuld bij mijn ouders die hij waarschijnlijk niet uit zichzelf terug gaat betalen en mijn ouders willen er niet over beginnen en zullen het na verloop van tijd vergeten. Daarom heb ik bedacht dat ik al zijn schuldeisers, dus ook mijn ouders, terugbetaal. (Dat ik ook mijn ouders afbetaal is een voorwaarde voor mij om ook de overige schulden te betalen.). Ik ben zelf 25 en heb niet zoveel kaas gegeten van financiën op dit gebied kan daarom wel wat hulp van dit forum gebruiken. Mijn broer is jonger en studeert nog.

Gister las ik iets over onderhands lenen. Ik heb een modelovereenkomst gevonden. Hierover een paar vragen:
- Waar moet ik aan denken. Ik las registratie bij belastingdienst. Wat nog meer?
- Hoeveel rente moet ik minimaal vragen zodat het door de overheid niet gezien wordt als een schenking? (Ik hoef in principe geen rente, misschien alleen wat ik mis loop aan spaarrente, maar dat is momenteel zo laag)
- Ik denk erover hem te vragen mijn rekeningnummer door te geven aan zijn werkgever zodat zijn loon op mijn rekening komt. (bijbaantje winkel) Dit omdat ik bang ben dat hij nog meer schuldeisers heeft die hij voor mij achterhoud en/of hij het geld anders weer uitgeeft. Op deze manier betaald hij mij in ieder geval iets terug. De zorgverzekering zal ik dan voor hem betalen van dat geld en de rest is aflossing. Ik kan hem dan maandelijks x euro hiervan geven als zakgeld. Kan dit of heb ik nu iets heel raars bedacht? ;)

Ik hoor graag tips en adviezen van jullie :)

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Onderhandse lening aan mijn broertje

Ongelezen bericht door olaf79 »

Wat jij wilt kan niet en is zeer riskant voor jou. Je kunt niet zomaar het loon op jouw rekening laten storten. Daarvoor moet de rechter loonbeslag uitspreken en dan gaat het loon naar de curator.

Ik kan je alleen maar aanraden begin hier niet aan. Je zit misschien de rest van je leven vast aan de schulden van je broer. Wil je hem helpen, leer hem dan hoe hij gedegen zijn financiën kan regelen.

Sofie444
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jul 2014 16:00

Re: Onderhandse lening aan mijn broertje

Ongelezen bericht door Sofie444 »

Bedankt voor je snelle reactie! Kan dit ook niet als mijn broer dit zelf goed vindt en zelf een ander rekeningnummer doorgeeft aan zijn werkgever?

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Onderhandse lening aan mijn broertje

Ongelezen bericht door dhc »

Broertje kan gewoon een ander rekeningnummer doorgeven. Het boeit de werkgever werkelijk niet waar het geld naartoe gaat.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Onderhandse lening aan mijn broertje

Ongelezen bericht door ruud_a »

dhc schreef:Broertje kan gewoon een ander rekeningnummer doorgeven. Het boeit de werkgever werkelijk niet waar het geld naartoe gaat.
en hij kan het net zo makkelijk weer terugveranderen.
als hij zijn ouders niet terugbetaalt, doet hij dat bij u ook niet.
tenzij u zin hebt om oorlog in de familie te beginnen en deurwaarders op hem afstuurt.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onderhandse lening aan mijn broertje

Ongelezen bericht door witte angora »

Sofie444 schreef:Kan dit of heb ik nu iets heel raars bedacht? ;)
Heel lief bedacht, maar ik zou er niet zo aan beginnen. Als je broer zoveel schulden heeft, is het maar de vraag of hij jou terug gaat betalen. Dat loon op jouw rekening storten klinkt leuk, maar dat kan hij ook weer terug draaien.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Onderhandse lening aan mijn broertje

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Niet doen!

Je doet dit uit loyaliteit naar een familielid in de problemen. Gezien je leeftijd (25) kan ik me dat ook heel goed voorstellen. Je wil graag goed doen door te helpen en je betrokkenheid te tonen. Als je pakweg 20 jaar ouder zou zijn, dan zou je al weten (door meer levenservaring) dat dit in tranen zou eindigen. Immers je ouders hebben al geprobeerd je broer uit de brand te helpen en dat is misgegaan. Zo erg dat ze er eigenlijk niet over willen praten. Dat illustreert al dat ook jij hier mist mee in zal gaan.

Wat je dan krijgt is een verzuurde/verstoorde relatie met je broer omdat hij ook jou teleur zal stellen door niet terug te betalen. Wat je broer nodig heeft is een budgetcoach of een andere vorm van schuldhulpverlening. Sommige mensen kunnen gewoon niet goed met geld om gaan. Geld uitlenen om de schulden van die persoon in te lossen is een erg slecht plan. Er kan ook een dieper liggende psychische oorzaak zijn waarom mensen maar schulden blijven maken, bijvoorbeeld ADHD.

Sofie444
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jul 2014 16:00

Re: Onderhandse lening aan mijn broertje

Ongelezen bericht door Sofie444 »

Bob Schurkjens schreef:Niet doen!

Immers je ouders hebben al geprobeerd je broer uit de brand te helpen en dat is misgegaan. Zo erg dat ze er eigenlijk niet over willen praten. Dat illustreert al dat ook jij hier mist mee in zal gaan.
Mijn ouders hem enkele keren zijn schoolgeld of zorgverzekering betaald. Aan de overige schulden niet want dat kunnen zij zelf financieel ook niet.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Onderhandse lening aan mijn broertje

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Niemand houdt je tegen om deze misstap te zetten.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Onderhandse lening aan mijn broertje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Als je nu al weet dat hij het waarschijnlijk niet terug betaald,wat ik echt niet snap ik ben type al leen ik een banaan,die krijgt iemand terug,tot laatste stukje bijwijze van..

Ofje helpt je broer en de wetenschap ben mijn geld kwijt...of ja,afwachten wat er gebeurd betaald hij ooit terug of hem goed onderuit laten gaan...

Er zijn helaas mensen die zien niet in dat je ander mans centjes leent en je verplicht( moraal) tot laatste cent terug te betalen...
Ik zou er geen contract voor nodig hebben,ik ben type ik zou niet rusten voor het terug is...
Maar helaas we zijn niet allemaal het zelfde..

Ik weet niet hoe oud je broer is,maar heeft hij geen prof hulp nodig om om te leren gaan met geld?of helprn bij zijn problemen??die instanties zijn er,hoe oud je ook bent..

Succes

En ja contract ,zo te lezen om best veel centjes,en dan houd hij zich er niet aan,heb je dan het hart om hem. Voor de rechter te slepen??

Het is moeilijk dat snap ik...

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Onderhandse lening aan mijn broertje

Ongelezen bericht door olaf79 »

Sofie444 schreef:Bedankt voor je snelle reactie! Kan dit ook niet als mijn broer dit zelf goed vindt en zelf een ander rekeningnummer doorgeeft aan zijn werkgever?
Nee u kunt niet zomaar zijn salaris op uw rekening storten. De werkgever kan dit mogelijk geen probleem vinden maar de belastingdienst wel. Er is immers geen enkele reden waarom iemand die werkt zijn salaris op de rekening van een ander zou storten. Dus belastingdienst zal dat als schenking aanmerken. Als het salaris op een rekening gestort wordt die wel van uw broer is (eventueel van u samen) kan uw broer daar onbeperkt over beschikken. Daar schiet u niks mee op.
De enige oplossing is via de rechter een bewindvoering regelen, maar dat gaat niet zomaar gebeuren omdat er wat schulden zijn bij pa en ma. Dan moet iemand toch wel met anderhalf been in de goot liggen.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Onderhandse lening aan mijn broertje

Ongelezen bericht door sjoegel »

Niet doen. Wat je broer nu nodig heeft is de fase waarin hij aan de grond raakt. Hij moet eerst de bodem van de put zien. Wanneer hij weer opkrabbelt en het slagveld echt onder ogen ziet kun je hem helpen.

Wanneer je wat ouder bent, niet rot bedoeld, zul je zien het zo werkt.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Onderhandse lening aan mijn broertje

Ongelezen bericht door olaf79 »

sjoegel schreef:Niet doen. Wat je broer nu nodig heeft is de fase waarin hij aan de grond raakt. Hij moet eerst de bodem van de put zien. Wanneer hij weer opkrabbelt en het slagveld echt onder ogen ziet kun je hem helpen.

Wanneer je wat ouder bent, niet rot bedoeld, zul je zien het zo werkt.
Misschien stel je het wat hard en schrikt dat TS af, ze lijkt er nogal mee te zitten dat ze broer lief niet helpt. Wat je bedoelt (denk ik) is dat het soms goed is om iemand een harde les te laten leren zodat hij dezelfde fout nooit van zijn leven weer maakt.
Als hij nu leert, schulden maken is oke, want iemand komt me wel uit de brand helpen, dan gaat het van kwaad tot erger, tot hij straks de hele familie ten gronde heeft gericht.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Onderhandse lening aan mijn broertje

Ongelezen bericht door sjoegel »

Als hij nu leert, schulden maken is oke, want iemand komt me wel uit de brand helpen, dan gaat het van kwaad tot erger, tot hij straks de hele familie ten gronde heeft gericht.
Dat is wat ik bedoel. Je bedoelt het goed, heel aardig dat je hem wilt helpen, maar het effect is tegenovergesteld.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Onderhandse lening aan mijn broertje

Ongelezen bericht door sjohie »

Net als meer mensen ben ik er ook geen voorstander van, je creëert een vangnet wat voor jou onhoudbaar is op lange termijn. Hij kan altijd meer en sneller schulden maken dan dat jij kan aflossen.

Laat het salaris gewoon stortten op zijn eigen rekening, neem zijn pasjes etc onder je hoede, en geef hem zakgeld in contanten. Dan kan je samen met hem een terugbetalingsregeling maken per schuldeiser. Op die manier help je hem ook, maar leert hij er van, en liggen de risico's en de verantwoordelijkheid bij hem.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Onderhandse lening aan mijn broertje

Ongelezen bericht door tenormin »

Mag ik ook reageren en het je afraden. Dat het verstand met de jaren komt is 1 ding, dat je je kind (in dit geval is het je broer) misschien niet kan vertrouwen qua terugbetalen: heb een behoorlijk harde leerschool gehad. Zoon leende net toen de euro kwam €10.000,00 van me. Nee, niks op schrift laten zetten (het is toch je kind?) 'k Heb hem nooit meer gezien of gehoord, noch mijn nu 12-jarige kleindochter. Doe het niet!! Weet (bijna) zeker dat er daarna mot in de familie komt. Ik leen nooit meer aan iemand.

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Onderhandse lening aan mijn broertje

Ongelezen bericht door jerwarm »

en inderdaad, ik ben het zeker eens met de mensen voor mij. Grote sommen geld tussen familie en vrienden, dat werkt niet. Ik heb zelf ook een harde leerschool daarin gehad.
Het maakt relaties [op de lange duur] kapot. Daarom leen ik niets meer uit, ergo; wil ik niet dat anderen mij wat lenen.

Maar ik heb nog een puntje toe te voegen op dit verhaal; stel, je laat toch zijn werkgever jouw rekening gebruiken om uw broertjes salaris op te storten [volgensmij is dit niet eens mogelijk als er 2 verschillende salarissen op 1 rekening binnenkomen maar dat terzijde] .
Heeft u er dan al aan gedacht dat eventuele schuldeisers via een deurwaarder beslag kunnen laten leggen op uw rekening? uw rekeing kan "bevroren" worden middels exploot van een deurwaarder... dat betekent dan dat u NIETS meer kan met dat bankrekeningnummer.
Dan bent u nog veel verder van huis.


dus, inderdaad niet doen. [het hele idee is lief bedoeld van u maar kan uitdraaien op een nachtmerrie, kans daarop is groot....]


U kunt hem wel op andere manieren helpen maar hij zal toch zelf de waarde van het geld moeten gaan leren. Dat is mij ook gelukt, dus lukt het hem ook. ;)
Laatst gewijzigd door jerwarm op 03 jul 2014 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Onderhandse lening aan mijn broertje

Ongelezen bericht door jerwarm »

Sofie444 schreef:Hallo,
Ik wil mijn broer eventueel geld lenen zodat hij zijn schulden kan betalen. Ik wil dit echter allemaal goed regelen, omdat je natuurlijk nooit de garantie hebt dat iemand terugbetaald. Ik heb ook gekeken naar professionele schuldhulpverlening, maar hij heeft ook een schuld bij mijn ouders die hij waarschijnlijk niet uit zichzelf terug gaat betalen en mijn ouders willen er niet over beginnen en zullen het na verloop van tijd vergeten. Daarom heb ik bedacht dat ik al zijn schuldeisers, dus ook mijn ouders, terugbetaal. (Dat ik ook mijn ouders afbetaal is een voorwaarde voor mij om ook de overige schulden te betalen.). Ik ben zelf 25 en heb niet zoveel kaas gegeten van financiën op dit gebied kan daarom wel wat hulp van dit forum gebruiken. Mijn broer is jonger en studeert nog.

Gister las ik iets over onderhands lenen. Ik heb een modelovereenkomst gevonden. Hierover een paar vragen:
- Waar moet ik aan denken. Ik las registratie bij belastingdienst. Wat nog meer?
- Hoeveel rente moet ik minimaal vragen zodat het door de overheid niet gezien wordt als een schenking? (Ik hoef in principe geen rente, misschien alleen wat ik mis loop aan spaarrente, maar dat is momenteel zo laag)
- Ik denk erover hem te vragen mijn rekeningnummer door te geven aan zijn werkgever zodat zijn loon op mijn rekening komt. (bijbaantje winkel) Dit omdat ik bang ben dat hij nog meer schuldeisers heeft die hij voor mij achterhoud en/of hij het geld anders weer uitgeeft. Op deze manier betaald hij mij in ieder geval iets terug. De zorgverzekering zal ik dan voor hem betalen van dat geld en de rest is aflossing. Ik kan hem dan maandelijks x euro hiervan geven als zakgeld. Kan dit of heb ik nu iets heel raars bedacht? ;)

Ik hoor graag tips en adviezen van jullie :)
wat u WEL kunt doen;

Vraag wat uw broertje netto verdiend, en laat hem dat tonen via bankafschrift.
Ga bij uw broertje na wat al zijn vaste lasten zijn [huur, boodschappen, abonnementen, etc etc] inclusief alle eventuele aflossing schulden per maand. Kijk ook of er "spookschulden"openstaan, die niet direct zichtbaar zijn maar wel aanwezig.
HET IS OM DIT PLAN TE LATEN SLAGEN HEEL BELANGRIJK DAT JE BROERTJE OPEN KAART SPEELT EN ALLES VERTELT.
vertel er ook duidelijk bij dat dit het laatste redmiddel voor hem is en als dit plan misgaat u niets meer kunt doen om hem nog te helpen.

Betaal dan samen met hem al die vaste lasten 1 x per maand als zijn salaris binnenkomt totdat er een bedrag XXX overblijft.

dat bedrag XXX gaat u dan gebruiken voor een gedeelte "leefgeld" en geeft u hem elke week een gedeelte van om zijn dagelijkse boodschappen etc te doen. Dat stukje "klein geld" kunt u makkelijk beheren ,
de rest zet u weg in bv een geldkistje of op zijn eigen spaarrekening als spaargeld.
maak ook een financieel schema waarin hij ziet dat hij eleke maand inloopt op zijn schulden en dat ie zelf ook weer "lucht "krijgt en ziet dat ie het ergens voor doet.


Op deze manier loopt u geen gevaar om zelf slachtoffer te worden van zijn schuldeisers en helpt u hem toch.
Ik heb vroeger zelf op het KTC [kamer training centrum] gezeten en dat was niet voor niets, ik weet waar ik over praat. :)

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Onderhandse lening aan mijn broertje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

en inderdaad, ik ben het zeker eens met de mensen voor mij. Grote sommen geld tussen familie en vrienden, dat werkt niet. Ik heb zelf ook een harde leerschool daarin gehad.
Het maakt relaties [op de lange duur] kapot. Daarom leen ik niets meer uit, ergo; wil ik niet dat anderen mij wat lenen.


Dat hoeft niet altijd,zijn ook nog mensen die echt wel trouw zijn en even in de penarie zitten,
ook ik ben vaak op giegel gegaan,heeel vaak,daarom schrijf ik,en dat grbeurd wel regelmatig,buren onderling lenen wel eens...ik bijna nooit maar ja soms net??eieren op,nou ik breng een ei terug...
Maar wat ik nog te goed heb van bep mensen hier....geen moraal dus..

Maar zijn ook mensen die dat wel degelijk hebben...
Maar of ts er goed aan doet..gaat om flink bedrag denk ik zo..

En tenormin,heel erg om te lezen!!!!
Als zoon zijnde ,nou ja,laat maar je zal er zelf verdriet genoeg gehad hebben,ga geen roeiboten losmaken :wink:

Sofie444
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jul 2014 16:00

Re: Onderhandse lening aan mijn broertje

Ongelezen bericht door Sofie444 »

- Bedankt voor alle reacties. Geld op mijn rekening laten storen is geen optie; Bedankt voor de objectieve info Olaf 79 en Jerwarm.
- Jerwarm: een overzicht maken zoals jij dit omschrijft heb ik geprobeerd. Hij heeft me een lijstje gegeven met schulden, maar ik moet zeggen dat ik hier niet echt wijs uit wordt omdat alle termijnen binnen korte tijd verstrijken en de schulden zo sneller oplopen dan zijn aflossingscapaciteit. Belangrijk punt is dat zijn inkomsten erg laag zijn omdat hij nog studeert en 1 dag in de week een bijbaantje heeft. Als ik kijk naar mezelf toen ik zo'n bijbaantje had verdiende ik laten we zeggen 2000/3000 euro op jaarbasis. Afbetalen per maand zou dus ontzettend weinig zijn en schulden blijven stijgen door de hoge rentes. (Ik heb info gevraagd bij de gemeente voor schuldhulp en ze zouden aanmeldformulieren toesturen, maar hij staat hier nog niet heel erg voor open omdat hij denk dat ze toch niks kunnen doen en hij ziet natuurlijk ook steeds de schulden stijgen en wil gewoon een snelle oplossing.. tsja.)
- Ik vind het jammer dat door sommige mijn leeftijd erbij wordt gehaald. Ik ben juist iemand die niet zomaar geld leent en alles eerst goed wil uitzoeken. Als ik kijk naar mijn moeder, die uiteraard een stuk ouder is, zij zou het geld zo geven als ze het had. Dus ik denk niet dat weloverwogen beslissingen maken leeftijdsgebonden is.

Gesloten