LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Plotseling aangekondige renteverhoging Interbank

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
CitizenFour
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 okt 2017 13:57

Plotseling aangekondige renteverhoging Interbank

Ongelezen bericht door CitizenFour »

Ik ben dit topic gestart omdat ik tegen een probleem aanloop met Interbank uit Amsterdam, een bank waar wij een doorlopend krediet hebben lopen. Vandaag hebben wij een niet aangetekend schrijven d.d 4 oktober ontvangen van Interbank waar wij een doorlopend krediet hebben lopen. In deze brief [verwijderd door Moderator vanwege het noemen van volledige namen] zeggen ze ons een krappe twee weken van te voren aan dat:

-Wij destijds bij Interbank een lening met een variabele rente zouden hebben afgesloten

- Interbank daarnaast de rente per 19 oktober gaat verhogen vanwege:

-"kosten" die ze fundingskosten noemt
-Het "risico" dat klanten hen niet terug zouden kunnen betalen
-"Kosten" in zijn algemeenheid die Interbank zou maken
-Een "winstopslag"

Zijn er hier meer mensen die een dergelijke brief van Interbank hebben ontvangen ?. Dan hoor ik het graag. Ook sta ik open voor advies in deze kwestie.

Ik heb tegen de voorgenomen renteverhoging vandaag direct bezwaar aangetekend. Interbank staat in de media bekend als een woekerbank en wij worden door de brief die ze ons vandaag stuurden nu meteen in deze veronderstelling bevestigd. Interbank legt in hun brief niet eens aan ons uit hoe al de kosten die ze opvoeren in elkaar zitten, het zijn algemeenheden die Interbank aanvoert met behulp waarvan ze menen de de rente op ons doorlopend krediet zo maar even te kunnen verhogen. Als Interbank ons aanzegt dat de rente verhoogd moet worden willen wij dit graag zeer tijdig onderbouwd zien met berekeningen, specificaties en puntsgewijze verwijzingen naar ons contract. Het inzicht dat Interbank ons nu middels onderstaande bied is echt te mager en gaan wij niet accepteren. Daarnaast vinden we het tijdstip waarop ze ons dit schrijven zendt en de datum waarop ze de rente menen te moeten verhogen absoluut niet kloppen. Als kritische klant en burger wilen wij kunnen controleren of datgene wat Interbank aan ons stelt wel klopt, die tijd geven ze ons nu niet en waarschijnlijk duizenden andere Interbank klanten ook niet. Is er iemand die tegen dezelfde zaken Interbank zaken aanloopt wellicht ?

Wij hebben Interbank vandaag in een reactie laten weten dat :

Wij destijds helemaal geen lening met een variabele rente hebben afgesloten, wij hebben een doorlopend krediet bij hen afgesloten waaruit we vrijelijk konden opnemen. Als nu blijkt dat de rente wel variabel is dan hebben ze ons dit destijds niet verteld of onvoldoende duidelijk gemaakt. Mochten wij er ingestonken zijn dan verwachten we dat Interbank ons doorlopend krediet zo spoedig mogelijk kosteloos omzet naar een persoonlijke lening. Dit met dien verstande dat we hetzelfde bedrag blijven afbetalen en tegen dezelfde of lagere rente als waarvoor wij destijds bij Interbank hebben afgesloten. Wij willen helemaal geen lening met een variabele rente en zijn dat voor zover wij dat weten destijds met Interbank ook niet overeengekomen. Wij zouden "ons hoofd" destijds nooit in een dergelijke strop qua financiele constructie hebben gestoken. Er is geen enkele Nederlander die 8500 euro leent in een doorlopendkrediet constructie met het risico dat dit bedrag na 10 jaar wel eens opgelopen zou kunnen zijn naar 12.000 of 13.000 euro.

We hebben Interbank gevraagd een en ander te specificeren met berekeningen, onderbouwingen en verwijzingen naar ons specifieke contract. Als ze dat niet doen, of niet tijdig doet dan zullen wij niet schromen er een zaak bij het KIFID van te maken en deze gang van zaken kenbaar te maken bij de AFM. De rente op de financiële markten is immers al jarenlang historisch laag en Nederlanders zijn goed betalers en aflossers zo blijkt uit onderzoek.

Daarnaast verwachten wij dat Interbank een veel ruimere tijd gaat aanhouden voor de voorgenomen renteverhoging. De termijn waarop ze ons in kennis stelt en meent e.e.a te kunnen doorvoeren is nu veel te kort. Ik hoor het graag als er meerdere NLers zijn die tegen een plotselinge renteverhoging bij Interbank aanlopen.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Plotseling aangekondige renteverhoging Interbank

Ongelezen bericht door vroem »

zo werkt dat met banken. die kunnen zomaar eenzijdig de voorwaarden veranderen. Wanneer je het er niet mee eens bent staat het vrij de lening in te lossen. En wellicht elders een nieuwe af te sluiten met voorwaarden waar u wel mee kunt leven.
Doorlopende kredieten zijn kredieten zonder onderpand, dus in de regel met hoge rentes door risico opslagen.
Banken zijn trouwens heb ik de indruk op grote schaal bezig de kleinere kredietvormen af te schaffen of onaantrekkelijk te maken.
Ik had zelf een klein rekening courant krediet, zakelijk. krijg ik brief dat deze vorm afgeschaft gaat worden, en ik kan kiezen beëindigen of andere kredietvorm (in een vorm die niet handig is voor mij) . Ik kies voor het eerste.
Als ik trouwens op het www interbank en doorlopend krediet op zoek staat er gewoon dat het variabele rente is. Dus wellicht bent u onvolledig voorgelicht (wat ik betwijfel, u gaat immers accoord met voorwaarden) of uw eigen perceptie en ook informatie inwinning klopte niet of was ontoereikend...

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Plotseling aangekondige renteverhoging Interbank

Ongelezen bericht door henk51 »

Een doorlopend krediet heeft altijd variabele rente in tegenstelling van een persoonlijke lening.
Staat ook op hun website en ook in hun contract/voorwaarden die u destijds getekend heeft. en financiële bijsluiter

Rente Doorlopend Krediet
Als u leent, betaalt u ook rente. Bij een Doorlopend Krediet kan de rente gedurende de hele looptijd veranderen. Toch blijft uw maandbedrag elke maand hetzelfde en wordt de looptijd langer

Met de Persoonlijke Lening van Interbank leent u tegen een vaste rente voor een vaste looptijd. U weet precies welk bedrag u leent, welk maandbedrag u betaalt en wanneer de lening is afgelost.

Dit is bij iedere kredietverstrekker al minimaal 40 jaar het geval.

Rente DK kan dus ook naar beneden gaan als de markt dat toelaat.

Ik werk niet bij Interbank maar in het verleden wel bij een andere bank daar golden dezelfde regels PL vaste rente/vaste looptijd DK variabele rente
en theoretische looptijd.


groeten Henk

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Plotseling aangekondige renteverhoging Interbank

Ongelezen bericht door kweenie »

Er is geen enkele Nederlander die 8500 euro leent in een doorlopendkrediet constructie met het risico dat dit bedrag na 10 jaar wel eens opgelopen zou kunnen zijn naar 12.000 of 13.000 euro.
In tegendeel. Er zijn duizenden Nederlanders die hiervoor kiezen. Namelijk alle Nederlanders die een doorlopend krediet afsluiten.

Dat is namelijk inherent aan het doorlopend krediet. Je kunt opnemen wanneer je wilt, tegen een variabele rente, en aflossen in een tempo dat jou aanstaat. Zeer weinig zekerheid voor de bank dus, waarvoor die bank als tegenprestatie een hoge rente vraagt.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Plotseling aangekondige renteverhoging Interbank

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Dit soort argumenten van financiële bedrijven zijn juridisch 'bedacht' en zo breed verwoord, dat u hier geen vat op zult gaan krijgen. Uitleg en cijfers aanvragen is bij banken en verzekeraars zinloos. Met uw contracten en Algemene Voorwaarden in de hand kunt/moet u eerst bij het instituut zelf een klacht indienen en daarna de weg via bij voorbeeld Consuwijzer, Kifid (zelfgemaakte Keurmerk) en het AFM volgen. Ik denk echter, dat de bank op uw eventuele klacht bestens is voorbereid ... typisch bank, waarbij de bank centraal is blijven staan i.p.v. de klant.

https://www.afm.nl/nl-nl/consumenten/themas/klacht

Ik zou paralel maar vast andere leningen gaan vergelijken: https://informatie.rente.nl/lenen/nadel ... nd-krediet

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Plotseling aangekondige renteverhoging Interbank

Ongelezen bericht door gosewijn »

Hoeveel rente is het nu , en wat wordt de nieuwe rente ?.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Plotseling aangekondige renteverhoging Interbank

Ongelezen bericht door scontra »

CitizenFour schreef:

Wij destijds helemaal geen lening met een variabele rente hebben afgesloten, wij hebben een doorlopend krediet bij hen afgesloten waaruit we vrijelijk konden opnemen..
@CitizenFour,

Misschien nog maar eens, of voor de eerste keer, de overeenkomst van de lening doorlezen.

Een doorlopend krediet is ook een lening en over een lening betaal je nou eenmaal een rentevergoeding.

Een doorlopend krediet heeft "altijd" een variabele rentevergoeding.

De bank verhoogt nu deze rentevergoeding en dat is hun goed recht.
Bent u het er niet mee eens, dan staat het u vrij om uw krediet (lening) in te lossen en, indien gewenst, ergens anders een nieuwe leenovereenkomst aan te gaan.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Plotseling aangekondige renteverhoging Interbank

Ongelezen bericht door JozJan »

vroem schreef:zo werkt dat met banken. die kunnen zomaar eenzijdig de voorwaarden veranderen.
Er worden helemaal geen voorwaarden aangepast. Zoals anderen al zeggen is een Doorlopend Krediet altijd een krediet met een variabele rente. De maandlast is wel vast (vaak 1%, 1,5% of 2% van de kredietlimiet), maar de rente dus niet.

@TS: je kunt klagen over je bank, maar als de verhoging van de rente je niet aanstaat dan kun je op elk moment ook gewoon kosteloos aflossen en je lening opzeggen. Je zou zelfs kunnen kijken of je (elders) een Persoonlijke Lening (met vaste rente) kunt afsluiten om daarmee je DK af te lossen. Dat is allemaal wat constructiever dan zomaar wat gaan klagen (met er weinig kans op succes)

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Plotseling aangekondige renteverhoging Interbank

Ongelezen bericht door vroem »

JozJan schreef:
vroem schreef:zo werkt dat met banken. die kunnen zomaar eenzijdig de voorwaarden veranderen.
Er worden helemaal geen voorwaarden aangepast. Zoals anderen al zeggen is een Doorlopend Krediet altijd een krediet met een variabele rente. De maandlast is wel vast (vaak 1%, 1,5% of 2% van de kredietlimiet), maar de rente dus niet.

@TS: je kunt klagen over je bank, maar als de verhoging van de rente je niet aanstaat dan kun je op elk moment ook gewoon kosteloos aflossen en je lening opzeggen. Je zou zelfs kunnen kijken of je (elders) een Persoonlijke Lening (met vaste rente) kunt afsluiten om daarmee je DK af te lossen. Dat is allemaal wat constructiever dan zomaar wat gaan klagen (met er weinig kans op succes)
dank je wel voor de zo sympathiek gebrachte correctie. Zoals je zelf al stelde hebben anderen mij (en TS) daar al over geïnformeerd. Ik ging in het begin er even van uit dat de informatie verstrekt door TS klopte... Jammer ook dat je dit regeltje uit mijn bijdrage uit zijn verband rukt, maar wanneer je mijn volledige bijdrage leest.... nu ja je snapt het wel denk ik. Ik zie de toegevoegde waarde van je bijdrage dus eigenlijk niet zo... maar ook dat zal wel aan mij liggen.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Plotseling aangekondige renteverhoging Interbank

Ongelezen bericht door 16again »

Gaat Interbank op de oude voet verder?
Bij kassa beloofde men beterschap:
https://kassa.bnnvara.nl/gemist/nieuws/ ... or-klanten

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Plotseling aangekondige renteverhoging Interbank

Ongelezen bericht door witte angora »

henk51 schreef:Rente DK kan dus ook naar beneden gaan als de markt dat toelaat.
En dat is dus precies wat er niet gebeurd. Bij mij (ING) is de rente op het DK de afgelopen 12 jaar alleen maar omhoog gevariabeld. Niet naar beneden. Ondanks dat de spaarrente inmiddels historisch laag staat.

Gesloten