LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] rechtsgeldigheid lening

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
AfkeKuindersma
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jul 2017 07:14

rechtsgeldigheid lening

Ongelezen bericht door AfkeKuindersma »

Ik heb het volgende probleem. De afgelopen 3 jaar heb ik geld geleend van mijn ex-man, deze is opgelopen tot bijna 17.000 euro. Hierover is een contract opgesteld, welke niet notarieel is vastgelegd. Nu heb ik wegens ziekte mijn bedrijf moeten opheffen en een bijstandsuitkering aangevraagd. Echter, er zit meer dan 50.000 eigen geld in mijn woning. Nu eist de gemeente dat ik een krediethypotheek moet voor het bedrag van 15.000 euro wat teveel zit in de woning. In het contract staat echter dat dit niet mag. Volgens de gemeente is dit contract niet aan de orde omdat het niet notarieel geregeld is. Omdat ze dit zo brachten, heb wel getekend voor de krediethypotheek, maar deze is nog niet notarieel vastgelegd, omdat mijn ex-man hiertegen bezwaar maakte. De lening is intussen omgezet in een tweede hypotheek bij de notaris. Ik ben in bezwaar gegaan bij de gemeente, maar ze blijven bij hun standpunt. Ik heb daar as. donderdag een gesprek. Volgens mij draait het nu op wie er in zijn/haar recht staat, de gemeente of ik. Kunt u mij dit zeggen of adviseren wat ik moet doen? Vr.gr. Afke Kuindersma

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: rechtsgeldigheid lening

Ongelezen bericht door Brahms »

Aanstaande donderdag is morgen (of staat dit bericht op andere forums al wat langer en is het nu ook hier geplaatst).
Ik zou me maar eens snel laten bijstaan voor enige echte juridische hulp. Aangzien je op bijstandnivo verkeerd zou ik het juridisch loket eerst even raadplegen. Ze kunnen evt ook wat zeggen over kosteloze verdere hulp.

Overigens wel opvallend dat je zo'n immens bedrag leent bij een ex. Meestal willen exen niet veel meer met elkaar omgaan, laat staan zulke enorme bedragen onderhands uitlenen.

AfkeKuindersma
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jul 2017 07:14

Re: rechtsgeldigheid lening

Ongelezen bericht door AfkeKuindersma »

Ik begrijp dat u vreemd vind dat ik geleend heb van mijn ex-man, maar er zit een heel verhaal achter. Ik wil dit wel delen, maar niet op dit forum. Omdat ik morgen naar gemeente moet, en zelf niet zeker ben, heb ik dit vanmorgen geplaatst. In ieder geval bedankt voor uw reactie.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: rechtsgeldigheid lening

Ongelezen bericht door Brahms »

Voor je prive details heb ik geen belangstelling. Het is nu wel erg kort dag om nu nog advies te willen hebben over een zo belangrijke zaak. Misschien is het nog mogelijk het gesprek met de gemeente te verzetten, donderdagochtend gelijk bellen rond 09.00 uur, al is het maar met één week.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: rechtsgeldigheid lening

Ongelezen bericht door kweenie »

De lening van je ex is geen hypothecaire lening. Er is daarom geen reden waarom er niet uit naam van de gemeente en tweede hypotheek gevestigd zou kunnen worden.

Als jullie zouden willen dat de lening van de ex een soort hypotheek zou zijn, of dat (de overwaarde van) de woning als zekerheid tegenover die lening zou staan, dan had de lening moeten worden ingeschreven als hypotheek. Nu dat niet gebeurd is, heeft je ex geen grond om die lening te verbieden of voorkomen.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: rechtsgeldigheid lening

Ongelezen bericht door Brahms »

De lening is intussen omgezet in een tweede hypotheek bij de notaris
Maar het schijnt nu wel een hypotheek te zijn geworden ?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: rechtsgeldigheid lening

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik lees het als dat dit de lening van de gemeente is.

Gesloten