LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rente bij kortlopende onderhandse lening van 15.000 euro

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
Grunn17
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 feb 2017 00:11

Rente bij kortlopende onderhandse lening van 15.000 euro

Ongelezen bericht door Grunn17 »

Ik wil aan mijn schoonbroer een onderhandse lening verstrekken van 15.000 euro, met een looptijd van 12 maanden. Nu wil ik dat in principe met een renteloze lening doen (ik heb dat geld op dit moment op een gewone spaarrekening staan en krijg daar dus maar 0.3% rente over van de bank; een verwaarloosbaar bedrag). Ik heb alleen gelezen dat renteloze leningen problemen kunnen veroorzaken met de belastingdienst, omdat je op het terrein van schenkingen terecht komt. Ik begrijp ook dat er bij grotere bedragen en langere looptijden vaak voor gekozen wordt gewoon 6% rente te rekenen en dan (een deel van) de rente terug te schenken, om die problemen te voorkomen.

Nu is mijn vraag; in ons geval zou de vaak geadviseerde 6% rente onder de jaarlijkse belastingvrije schenkingsgrens van € 2.122 vallen. Kan ik er dan wel gewoon voor kiezen om gewoon geen rente te heffen en zo ja, moet ik daar dan nog iets mee doen voor de belasting? Of kan ik de rente beter wel in onze onderlinge overeenkomst zetten maar gewoon niet laten betalen (zodat het de facto wel een schenking is, maar ik op papier de rente heb gerekend, ook al gaat het om een onderhandse overeenkomst)? Of moet mijn schoonbroer toch echt die rente betalen en moet ik die terug schenken? Alvast vriendelijk bedankt voor eventuele informatie hierover - ik zie even door de bomen het bos niet meer :roll:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rente bij kortlopende onderhandse lening van 15.000 euro

Ongelezen bericht door kweenie »

Voor een onderhandse lening is het niet nodig om naar een notaris te gaan. Je kunt op diverse plekken en standaard voorbeeld vinden voor zo'n overeenkomst.

Wel is het verstandig om rente te rekenen (en te laten betalen!) en dit dan los weer terug te schenken. Als je helemaal geen rente rekent, dan kan de Belastingdienst erg moeilijk gaan doen. Terwijl je gewoon legaal en binnen de vrijstelling het weer terug kunt schenken. Wel moeten die twee bedragen los van elkaar worden overgemaakt, bv maandelijks de rente en aan het eind van het jaar in een keer een groot bedrag schenken.

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Rente bij kortlopende onderhandse lening van 15.000 euro

Ongelezen bericht door BL2 »

Het is natuurlijk een gul en vriendelijk gebaar om geld binnen de familie uit te lenen.
Maar het gaat om geld, en in dit geval ook nog om een redelijk bedrag. "Ik zeg, bezint er je begint". Binnen families wordt om veel kleinere bedragen enorme ruzie gemaakt.
Wat als blijkt dat schoonbroer het geld over 12 maanden (dat is een korte periode...) niet kan terugbetalen. Wat staat er dan tegen over als onderpand, een nieuwe keuken of dubbel glas ?
Je moet wel heel zeker zijn van zijn financiele situatie over een jaar om dit te doen, voor dat je weet heb je enorme heibel in de familie en sta je bij de rechter, tegenover een kale kip (lees: schoonbroer)......
Persoonlijk zou ik het nooit doen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Rente bij kortlopende onderhandse lening van 15.000 euro

Ongelezen bericht door Julie4444 »

BL2 schreef:Het is natuurlijk een gul en vriendelijk gebaar om geld binnen de familie uit te lenen.
Maar het gaat om geld, en in dit geval ook nog om een redelijk bedrag. "Ik zeg, bezint er je begint". Binnen families wordt om veel kleinere bedragen enorme ruzie gemaakt.
Wat als blijkt dat schoonbroer het geld over 12 maanden (dat is een korte periode...) niet kan terugbetalen. Wat staat er dan tegen over als onderpand, een nieuwe keuken of dubbel glas ?
Je moet wel heel zeker zijn van zijn financiele situatie over een jaar om dit te doen, voor dat je weet heb je enorme heibel in de familie en sta je bij de rechter, tegenover een kale kip (lees: schoonbroer)......
Persoonlijk zou ik het nooit doen.
Dit is ook een reden waarom het handig kan zijn de lening bij de notaris vast te leggen. Immers kun je dan makkelijk een deurwaarder inschakelen om beslag te leggen zonder eerst naar de rechter te moeten.. Natuurlijk niet wenselijk, maar wel een goede insurance policy.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Rente bij kortlopende onderhandse lening van 15.000 euro

Ongelezen bericht door sjohie »

Altijd gewoon rente (laten) betalen, en dat later verrekenen door middel van een schenking. Dit zo op papier even tegen elkaar wegstrepen is de fiscus geen fan van. Overigens zie ik bij een korte google actie 4,5% rente voor een lening van 15.000 euro, terugbetaald binnen 12 maanden. Dus die 6% lijkt me een tikje aan de hoge kant. Wat betreft de lening laten vastleggen bij een notaris, om de al genoemde redenen ben ik daar ook wel een fan van, maar dat is een zeer persoonlijke afweging, die verder niks met de fiscus van doen heeft.

Grunn17
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 feb 2017 00:11

Re: Rente bij kortlopende onderhandse lening van 15.000 euro

Ongelezen bericht door Grunn17 »

De afweging of ik die lening onderhands en zonder tussenkomst van een notaris wil verstrekken heb ik natuurlijk zorgvuldig gemaakt. Ik voorzie geen betalingsproblemen, en als die er door een of andere echt onverwachte situatie wel komen dan is het zo. Als mijn zus en schoonbroer het nodig zouden hebben zou ik dat geld gewoon schenken - maar dat wil hij niet en het is fiscaal ook niet zo interessant. Er zal in ieder geval geen ruzie komen over zo'n bedrag. Toch bedankt voor het advies; ik begrijp dat dat in andere financiele en familiaire situaties heel anders kan lopen

Het gaat me puur om de fiscale situatie. De 4,5% is alweer minder, dus dat is mooi. Maar er is dus geen duidelijke "regel". Geen fan van zegt me niet zo heel veel. Ik heb nog een keer contact opgenomen met de Belastingtelefoon. Die kon me zo 1-2-3 weer geen antwoord geven maar gaat me nu wel terug bellen. Ik zal dan ook hier even melden wat ze eventueel aangeven.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Rente bij kortlopende onderhandse lening van 15.000 euro

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Als het geld wordt gebruikt voor woning verbetering is het net als hypotheek rente aftrekbaar en is 6% voor een achter gestelde lening niets te veel. Zelf heb ik enkele jaren geleden een schriftelijk verzoek ingediend bij de belastingdienst en dit werd gewoon goedgekeurd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rente bij kortlopende onderhandse lening van 15.000 euro

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik neem aan dat het niet gaat om woningverbetering, aangezien er dan wat meer fiscale eisen aan de lening worden gesteld. (Bovendien zit het raar zijn als die over een jaar al terugbetaald zou worden)

Cleo73
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 okt 2017 14:18

Re: Rente bij kortlopende onderhandse lening van 15.000 euro

Ongelezen bericht door Cleo73 »

Beste Grunn17,

Heb jij nog terugkoppeling gehad van de Belastingdienst? en welk rentepercentage heb jij uiteindelijk gehanteerd?
Ik ben momenteel ook bezig met een onderhandselening met mijn ouders maar de belastingdienst kon mij geen uitsluitsel geven.
Ik hoop van je te horen.

Met vriendelijke groet,
Cleo73

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Rente bij kortlopende onderhandse lening van 15.000 euro

Ongelezen bericht door scontra »

De snelste route naar familieruzies komt door samen op vakantie gaan of om elkaar geld te lenen.

Maar er bestaat gelukkig wel een drukgebruikt TV-programma waar het, na jaren, weer goed kan worden gemaakt. ;-)

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Rente bij kortlopende onderhandse lening van 15.000 euro

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Cleo73 schreef:Beste Grunn17,

Heb jij nog terugkoppeling gehad van de Belastingdienst? en welk rentepercentage heb jij uiteindelijk gehanteerd?
Ik ben momenteel ook bezig met een onderhandselening met mijn ouders maar de belastingdienst kon mij geen uitsluitsel geven.
Ik hoop van je te horen.

Met vriendelijke groet,
Cleo73
Rente van een jaar geleden is niet representatief. Ik zou kijken naar wat nu "normaal" is op de markt.

Gesloten