LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] svn geeft negatief advies?

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
Devloes
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 sep 2012 11:58

svn geeft negatief advies?

Ongelezen bericht door Devloes »

hoi allemaal,

in mei hebben we een aanvraag gedaan voor een stimuleringslening vanuit de gemeente om gezamelijk het pand op te knappen. wij moesten div papieren en bewijsstukken overhandigen aan de persoon van de stichting particuliere woningverbetering. alle gegevens waren compleet en de beste man gaf aan dat alleen al op het inkomen van mijn vrouw, zo'n kleine lening wel goed gekeurd zou worden. ik zat mog met mijn uwv aanvraag, dus ik wist mog miet wat mijn inkomen zou worden. maar dit zou er iet zo heel veel toedoen. zo vertelde de medewerker.

na enkele weken kreeg ik een brief van het svn, waarin werd gesproken over missende documenten waarvan ik zeker wist dat ze deze hebben ontvangen. Ook werd er de vraag gesteld of ik nog inkomsten had. ( dit hadden we bij de aanvraag niet vermeld) hierover had ik nu wel meer informatie.

de gevraagde gegevens mailde ik door en de aanvraag zou verder worden behandeld.
10 dagen later een brief met een negatief advies.??????? heel vreemd want ons inkomen samen, is ruim voldoende. de lening zou over een tijd van 10 jaar, ongeveer 33 euro per maand betekenen. ook hebben wij geen BKR registrTie, maar ik denk dat ze die in die korte tijd mieteens hebben opgevraagd.

er stond slechts een zin. " een negatief advies richting de gemeente. uw inkomen is niet hoog genoeg om deze te kunnen aflossen naast uw huidige vaste lasten"

ik verslikte me letterlijk in mn koffie. ik pakte de jaaropgaven en loonstroken erbij, samen met de
beschikkingen van het UWV ( een IVA uitkering wat dus zorgt voor een constant inkomen tot aan het pensioen)+ het vaste inkomen van mijn vrouw. hebben zij misschien per abuis alleen mijn gegevens verder beoordeeld, omdat ik deze later heb toegezonden? want wat zou anders een rede kunnen zijn datbze tot dit besluit komen? als ze alle cijfers naast elkaar leggen, houden we per maand ruim 1000 euro over.

Als grap zei ik bij het indienen van de aanvraag " wedden dat we een negatief advies krijgen en dat wij uiteindelijk de vertragende factor zijn bij het hele renovatie proces"? en ja hoor!! uiteraard ontvang je dit soort idiote post, altijd op vrijdagmiddag of zaterdag. dan kan je er het hele weekend mee in je maag zitten.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: svn geeft negatief advies?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Volgens Eigen zeggen toetst de svn de lening aan de normen van de NHG.

Je kunt op de website van NHG de sneltoets acceptatie uitvoeren en zien voor welk bedrag je zou kunnen lenen voor de NHG. Dit zou dan ook de uitkomst voor de svn moeten zijn

https://www.nhg.nl/geldverstrekker/hulp ... tatie.html

Mallet
Berichten: 162
Lid geworden op: 07 mar 2010 23:14

Re: svn geeft negatief advies?

Ongelezen bericht door Mallet »

Neem anders gewoon contact met ze op en vraag om een uitgebreidere toelichting. Dan hoef je er verder ook niet om te speculeren wat nou precieze reden van afwijzing is geweest.

Devloes
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 sep 2012 11:58

Re: svn geeft negatief advies?

Ongelezen bericht door Devloes »

Akkoord.

Er wordt gevraagd in de test naar de maandelijkse fininciele verplichtingen.
Het hypotheekbedrag is niet de werkelijke kostenpost, want we krijgen ieder maand nog hypotheekrenteaftrek van 400 euro. Deze moet ik toch nog van de hypotheek aftrekken om aan de werkelijke onkosten te komen.

Of deze mogen ze natuurlijk niet meenemen in de berekening? Want als ik dat niet doe, dan krijgen we idd geen lening. Maar een berekening voor financiële draagkracht moet men toch baseren op de DAADWERKELIJKE kosten per maand? Gaat uiteindelijk om een stimuleringslening voor het verbeteren van het pand. Met een rente van 1,5% en looptijd van 10 jaren, zou het een bedrag zijn van 40 euro pet maand haha. Als alle uitgaven zijn gedaan zoals verzekeringen,boodschappen houden we er 800 over.

Maar...... Volgens de check zou de lening onverantwoord zijn.
Mn bek valt keer op keer open van verbazing. Het vreemde is, dat wanneer ik het leenbedrag invoer bij box 3, dan is er opeens meer ruimte. Kan de lening dan niet plaats vinden via box 3?

Mallet
Berichten: 162
Lid geworden op: 07 mar 2010 23:14

Re: svn geeft negatief advies?

Ongelezen bericht door Mallet »

Dat laatste begrijp ik niet. Je bent een berekening aan het maken of je een leencapaciteit hebt toch? Je hoeft dan geen lening op te geven die je nu nog niet hebt, dus ik snap niet wat je bedoelt met het plaatsen van de lening in box 3.

Verstrekkers rekenen meestal met de netto inkomsten en lasten. Dit zou betekenen dat je inderdaad nog je HRA van het bedrag mag afhalen, maar vaak wordt dit al automatisch voor je gedaan op basis van het inkomen dat je hebt opgegeven. Je hebt dus kans dat in de rekenmodule je bruto hypotheekbedrag al is omgerekend naar een netto bedrag.

Verder wordt er altijd gewerkt met bepaalde normen, voor zowel consumptieve financieringen als hypothecair. Ergens voldoe je dus niet aan de norm, maar waar dat dan precies is kan je het beste bij de betreffende partij navragen.

Gesloten