LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wat moet ik doen

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
anja76
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mei 2009 07:52

wat moet ik doen

Ongelezen bericht door anja76 »

Hallo,

Sinds kort woon ik samen en hebben we een gezamelijke rekening geopend waar onze inkomsten opkomen. Daarnaast hebben we allebei onze eigen rekening waar wat geld naar toe gaat van de gezamelijke rekening voor onze eigen vaste lasten.
Mijn vriend heeft een bankrekening waar hij gigantisch rood op staat. En nu daar niet meer zijn volledige maandinkomen op gestort wordt, wordt dat een probleem. Er moet maandelijks 45% van het bedrag wat hij in het rood staat gestort worden.
We zitten er aan te denken om een persoonlijke lening af te sluiten en daarmee zijn debet stand in één keer aan te vullen en dan de rekening op te zeggen. Want de rente die hij nu betaald is ontzettend veel.
Is dit een goed idee en kan iemand mij adviseren wat betrouwbare en goede banken zijn om persoonlijke leningen af te sluiten?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: wat moet ik doen

Ongelezen bericht door kweenie »

Rood staan is bijna het duurste wat je kunt doen, dus een persoonlijke lening zal altijd voordeliger zijn. Maar ga dan niet in zee met de bedrijven die zoveel reklame maken, want daarbij begin je vaak met lage rente, maar na een paar maanden schiet die rente omhoog. Bovendien heb je vaak verplicht allerlei dure verzekeringen (en als ze zo goedkoop zijn, dan zou reklame toch ook niet nodig hoeven zijn?)

(Natuurlijk is eventueel spaargeld gebruiken voor de aflossing nog veel voordeliger, maar ik ga er vanuit dat jullie geen spaargeld hebben.)

bdi
Berichten: 135
Lid geworden op: 09 mar 2008 19:52

Re: wat moet ik doen

Ongelezen bericht door bdi »

Hoi Anja,

Mischien moet jezelf wel een extra vraag stellen, wil ik 50% eigenaar en verantwoordelijk worden van de lening van mijn vriend? Een basis voor een goede relatie begint ook met het maken van nette en fatsoenlijke afspraken over geld.

Hij heeft een schuld en jullie gaan samenwonen. Waarom zou jij zijn schuldsaneerder worden? Je kunt ook andere manieren vinden om het probleem op te lossen. In plaats dat hij zijn geld over laat maken naar jullie gemeenschappelijke rekening, kun je ook zijn geld gewoon op zijn eigen rekening binnen laten komen. Je voldoet dan aan de 45% eis van zijn bank en vervolgens maak je een bedrag over naar jullie gezamenlijke rekening.

Ik raad je aan om een lijst te maken met de inkomsten en uitgaven die jullie maandelijks hebben voor het gezamenlijke huishouden (huur, boodschappen, verzekeringen, belasting, auto enz). Vervolgens bepaal je een verdeelsleutel wie wat bijdraagt en dan kijk je of je vriend nog extra geld nodig heeft en zo ja wat jij daar dan eventueel aan bijdraagt. Je helpt hem dan ook, maar mocht het uitgaan dan ben jij niet verantwoordelijk voor de helft van zijn schuld.

anja76
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mei 2009 07:52

Re: wat moet ik doen

Ongelezen bericht door anja76 »

Hoi bdi,

Zoals jij hierboven beschreven hebt hebben wij het ook ongeveer berekend.
Alleen allebei onze inkomsten komen op de gezamelijke rekening en vandaar gaat er een bedrag naar zijn rekening voor zijn eigen lasten (ziekenfonds, verzekeringen, auto, andere afbetalingen, mobiele telefoon, enz) en een bedrag naar mijn rekening voor mijn eigen lasten (ziekenfonds, mobiele telefoon, openbaar vervoer, afbetaling, enz)

Bij zijn eigen vaste lasten zit een bedrag van €50 voor het aflossen van zijn schuld, dat schiet niet op want hij betaald €70 rente :? En wat Kweenie zegt is volgens mij wel waar: rood staan bij de bank is ontzettend duur. Maar we hebben geen idee waar hij een persoonlijke lening af moet sluiten. Een bank?

Ik wil gewoon een goede manier vinden waarop hij zijn schuld kan aflossen. En daarmee bedoel ik natuurlijk HIJ. Maar dan zullen we sowieso in ons huishoudelijk budget achteruit gaan.

We kunnen hier gelukkig goed over praten want hij weet dat hij hier de "schuldige" van is en wil er graag iets aan doen.

mvw1975
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jan 2009 11:39

Re: wat moet ik doen

Ongelezen bericht door mvw1975 »

Waarom komen de inkomsten op de gezamelijke rekeing binnen.

Wanneer je gaat samen wonen, wordt er geadviseerd om het salaris op je eigen rekening te laten storten en voor het betalen van gezamelijke kosten een en/of rekening te nemen (denk aan woonlasten etc).

Als je vriend op zijn rekening behoorlijk in het rood staat laat hem dan een persoonlijke lening afsluiten. Mocht het fout gaan dan blijven de lasten bij hem en niet bij jou.

bdi
Berichten: 135
Lid geworden op: 09 mar 2008 19:52

Re: wat moet ik doen

Ongelezen bericht door bdi »

Hoi Anja,

http://www.independer.nl/lenen/invoer.aspx om leningen te vergelijken.

http://www.hkic.nl/Gemeentelijke-Kredietbank.html om meer over leningen te weet te komen.

Laat je in ieder geval geen bijkomende verzekeringen aansmeren. Je komt voor geld niet voor een verzekering.

Succes

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: wat moet ik doen

Ongelezen bericht door gtp »

Tip; ga een persoonlijke lening aan en geen doorlopend krediet want dat heeft een variabele rente!!!!! en de PL heeft een vast maandelijks bedrag dat is rente en aflossing voor een vaste periode die er van tevoren wordt afgesproken.Er zijn nog genoeg te vertrouwen krediet verstrekkers b.v Sterkrediet en anders even google GEEN DSB en consorten en GEEN AFAB ook GEEN AMSTEL KREDIET (dsb) Succes

Arjan de Boer
Berichten: 77
Lid geworden op: 04 mei 2009 09:53

Re: wat moet ik doen

Ongelezen bericht door Arjan de Boer »

Ga naar een onafhankelijke tussenpersoon ( beter nog 2 of 3)) en laat je adviseren. Zoals eerder al aangegeven is het beter beide de inkomsten op de eigen rekening te laten storten en vervolgens beide naar de gezamenlijke rekening ( naar verhouding van salaris) over te maken. Ook is het handig om van de site van het Nibud een budgetsjabloom te downloaden. Ben het eens met de eerdere melding dat jij niet als schuldsaneerder moet optreden. Het is zijn krediet en hij moet de verantwoordelijkheid nemen. Hoe lang kennen jullie elkaar al?

anja76
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mei 2009 07:52

Re: wat moet ik doen

Ongelezen bericht door anja76 »

We kennen elkaar sinds 3e kerstdag '06 bij vrienden en wonen sinds 1 maart dit jaar samen. Omdat inbrekers doorkregen dat om het weekend m'n lampen op regelmatige tijden aan/uit gingen. Dus lang genoeg wel om elkaar te vertouwen :wink:

Het leek mij wel zo makkelijk om alles op één rekening binnen te laten komen. En van daaruit alle gezamelijke lasten te betalen + het huishoud-en zakgeld.

Verder voel ik mij niet verantwoordelijk voor zijn schuld en moet hij deze zelf ook afbetalen. Maar ondertussen moeten van onze inkomens wel gewoon de vaste lasten betaald blijven worden.

Maar als ik het bovenstaande goed begrijp kan hij beter zijn inkomen laten storten op zijn rekening en dan de helft van de vaste lasten storten op de gezamelijke rekening.

Bedankt voor jullie info en tips. Ik zal eens rond gaan kijken

sjorsie1982
Berichten: 213
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:27

Re: wat moet ik doen

Ongelezen bericht door sjorsie1982 »

Pl is inderdaad goedkoper, ga alleen niet naar de DSB bank en de andere 50+ instellingen van Scheringa.

eepj
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 jan 2007 12:07

Re: wat moet ik doen

Ongelezen bericht door eepj »

ik ben bezig met offertes voor een PL bijn directa en santander,rente is gunstig ,bij directa de mogelijkheid om boetevrij aflossen,dat is wel prettig als er meer afgelost kan worden,bijv vakantiegeld of eindjaarsuitkering

succes

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: wat moet ik doen

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Ik denk dat het beste is om eens langs te gaan bij een gemeentelijke instelling, bij voorbeeld de GKB en daar advies te vragen.
Een lening lost niets op en stopt het ene gat met het andere. Houd de inkomsten van U zelf en die van Uw vriend gescheiden en probeer samen met één inkomen rond te komen, dan blijft zijn inkomen beschikbaar voor het aflossen van de schuld.
Dan moet het allemaal maar wat minder, want als er een kink in de kabel komt en iemand maakt een schuld opeisbaar, dan bestaat het gevaar dat ook op Uw inkomsten een beslag wordt gelegd, omdat beiden zoals dat heet een gezamelijk huishouden vormen. Daarvoor hoeft men niet eens getrouwd te zijn.
Mijn zoon heeft ook een gemeenschappelijke rekening gehad en dat is een zeer dure les geworden. (voor zijn huwelijk)
Het is dat hij zich volledig voor betaling garant heeft gesteld dat zijn huidige vriendin niet in de problemen is gekomen. Hij leeft nu nog van een zakcentje op kosten van zijn vriendin en dat gaat goed, want hij heeft al meer dan 10 jaar niets van zijn eigen salaris kunnen besteden, want incassobureau's en deurwaarders hebben geen medelijden met hem gehad. Hij is er nu bijna uit, dus gaat het weer de goede kant uit en die schulden waren niet eens van hem zelf, maar van zijn ex vrouw en bestonden al voordat hij kennis aan haar had.
Bezint eer gij begint zou ik als advies willen meegeven, want je weet nooit van tevoren hoe het in de toekomst gaat!
Nu hulp zoeken en duidelijke afspraken maken en dit op papier laten vast leggen.
Vr. Gr. Hans.

sjorsie1982
Berichten: 213
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:27

Re: wat moet ik doen

Ongelezen bericht door sjorsie1982 »

Ach, rood staan op een rekening is meestal tussen de 1000-2500 euro
Over wat voor bedrag hebben we het dan. Dat delen door 2 is hooguit 1250 euro.
Dat is in een half jaar wel afbetaald hoor als je flink je best doet.
Zo'n vaart zal het dus denk ik niet lopen qua schuldendeling.
Rente over debet op een betaalrekening is gewoon schandalig hoog. Leen dit bedrag voor een lagere rente en betaal dit binnen 2 jaar af, zorg er dan wel voor dat je mag aflossen boetevrij.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: wat moet ik doen

Ongelezen bericht door kweenie »

Rood staan zal zo rond de 1% rente per maand kosten. Als de rentebetalingen 70 euro per maand bedragen, gaat het dus waarschijnlijk om een schuld in de orde van grootte van 7.000 euro.

sjorsie1982
Berichten: 213
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:27

Re: wat moet ik doen

Ongelezen bericht door sjorsie1982 »

ok, ik zag dat over het hoofd.
Hoe krijg je het voor elkaar om €7000 rood te mogen staan? Lijkt mij typisch een DSB betaalrekening.
Dat is dan nog maar €3500 p.p. Dat is ook nog prima te overzien lijkt me.

anja76
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mei 2009 07:52

Re: wat moet ik doen

Ongelezen bericht door anja76 »

Het gaat hier om een "gewone" betaal rekening van ABN AMRO.
Steeds weer een nieuwe brief binnen krijgen met de mededeling dat je je debet saldo kan verhogen. En die verleiding is voor sommige mensen erg groot.
Maar nu staat mijn vriend ondertussen wel bijna €10.000 in het rood. En wil deze graag afbetalen zonder enorm veel rente te betalen.

bdi
Berichten: 135
Lid geworden op: 09 mar 2008 19:52

Re: wat moet ik doen

Ongelezen bericht door bdi »

Hoi Anja,

In een eerdere reactie gaf je aan dat je vriend ca 70 euro aan rente betaalt voor een lening van nagenoeg 10.000 euro. De rente die je dus ongeveer betaalt zal dus zo'n 8,5% zijn (12*70/10000=0,84).
Volgens Independer vraagt de goedkoopste persoonlijke lening (Becam) een rente van 6,2%. Zou je deze nemen dan dalen de rentekosten naar 52 euro per maand. Looptijd is op basis van 60 maanden, de aflossing komt hier dan nog bij en de totale maandelijkse last bedraagt 194 euro.

Stel je blijft rood staan bij de Abn Amro en jij en je vriend betalen ca 200 euro per maand, dan zijn jullie een kleine zes jaar bezig bij 8,5%.

Becam uiteindelijk zo'n 1000 euro goedkoper zijn over de gehele looptijd. Neem er echter geen aanvullende verzekeringen bij.

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: wat moet ik doen

Ongelezen bericht door gtp »

Er zijn betere krediet verstrekkers als BECAM (DSB) met een rente van 6,2- tot 6,5% MET een extra BOETE VRIJE aflossing

sjorsie1982
Berichten: 213
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:27

Re: wat moet ik doen

Ongelezen bericht door sjorsie1982 »

@bdi
Je vergeet de semi-verplichte verzekeringen mee te nemen die er vast en zeker zijn bij Becam. Het is niets voor niets DSB.

Ik vind het nog steeds een vaag verhaal dat je 10k in het rood kan staan op een betaalrekening.

bdi
Berichten: 135
Lid geworden op: 09 mar 2008 19:52

Re: wat moet ik doen

Ongelezen bericht door bdi »

@ Sjorsie

Lees jij maar half?
Neem er echter geen aanvullende verzekeringen bij.
Laat je in ieder geval geen bijkomende verzekeringen aansmeren. Je komt voor geld niet voor een verzekering.

Gesloten