LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat zijn goede banken cq geldverstrekkers

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
an-ger
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jan 2014 09:37

Wat zijn goede banken cq geldverstrekkers

Ongelezen bericht door an-ger »

Wij hebben verschillende mogeljkheden bekeken om extra geld te financieren.
Voor ons komt daar een persoonlijke lening uit, want voor een doorlopend krediet betaal je bijna het dubbele per maand, en een 2e hypotheek gaat niet omdat de regels erg aangescherpt zijn.

Mijn vraag is: kan ik beter naar de bank gaan of zijn er online ook mogeljkheden.

Er zijn zoveel geldverstrekkers dat ik door de bomen het bos niet zie en ik vertrouw ook niet alles meteen.
Iemand goede ervaringen met het één of ander?

Klaas-Jan
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:13

Re: Wat zijn goede banken cq geldverstrekkers

Ongelezen bericht door Klaas-Jan »

Als u écht geld moet lenen -ik zou het nooit doen en zelf eerst sparen- dan zou u eens naar dit artikel kunnen kijken http://www.consumentenbond.nl/test/geld ... eld-lenen/ . Of een vergelijkingssite als Independer.nl raadplegen.

an-ger
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jan 2014 09:37

Re: Wat zijn goede banken cq geldverstrekkers

Ongelezen bericht door an-ger »

Ben op zich ook niet zo happig op leningen. Maar we willen/moeten verbouwen thuis.
Mijn man is de enige die inkomsten heeft, dus veel sparen kunnen we niet.
We weten wat we kunnen lenen, maar dat is de max....we willen daaronder blijven.
Mocht het te duur worden per maand dan doen we een kleine verbouwing, alleen nieuwe kozijnen bijv.
We denken er al jaren over, en nu zou het kunnen.
Ben alleen op zoek naar een betrouwbare.
Wil me niet in de "schulden" gaan steken voor mooi wonen. Maar er moet iets gebeuren.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat zijn goede banken cq geldverstrekkers

Ongelezen bericht door kweenie »

De rente op een hypotheek is zo veel lager dan die op een 'gewone' lening omdat er een (relatief waardevast) onderpand tegenover staat. De regels voor hoeveel hypotheek je 'mag' hebben zijn zodatnig dat de lening in verhouding is tot de waarde van het onderpand (en tot het inkomen). Als je geen hogere hypotheek kunt krijgen, dan zit de lening blijkbaar al aan het maximum in relatie toe de waarde van de woning. Een hogere lening is dan een lening waar geen direct onderpand meer tegenover staat. Het is daarom terecht dat je daarvoor geen goedkope hypotheek kunt krijgen, maar alleen een duurdere lening.

Belangrijke vraag lijkt me dan waarom er iets 'moet' gebeuren en wat dat dan moet worden gedaan. En bijvoorbeeld ook of er spaargeld is en waarom een en ander niet uit spaargeld kan worden betaald.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Wat zijn goede banken cq geldverstrekkers

Ongelezen bericht door bprosman »

Wat ik niet helemaal begrijp is dat er geen ruimte zou zijn om te sparen maar blijkbaar wel voor de aflossing van een (extra) lening.
Soms zit er wat ruimte in de hypotheek, is dat misschien een optie ?

Klaas-Jan
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:13

Re: Wat zijn goede banken cq geldverstrekkers

Ongelezen bericht door Klaas-Jan »

an-ger schreef:Mijn man is de enige die inkomsten heeft, dus veel sparen kunnen we niet.
U geeft het antwoord zelf al. Als u nou eens net zoveel spaart als u van plan was om aan rente en aflossing te betalen? Niet veel kunnen sparen is toch ook niet veel rente en aflossing kunnen betalen? En bovendien, stel u leent 15000 euro en betaalt dat bedrag in 10 jaar terug. Dan betaal u minimaal maar liefst 5000 euro aan rente! Wat kun je allemaal doen met 5000 euro...

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Wat zijn goede banken cq geldverstrekkers

Ongelezen bericht door Jantje7 »

De rente van een lening t.b.v. woningverbetering is in veel gevallen aftrekbaar van de belasting. Een "gewone" lening helaas niet, dus zou ik er toch voor kiezen een soort van hypothecaire lening af te sluiten.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Wat zijn goede banken cq geldverstrekkers

Ongelezen bericht door sjohie »

an-ger schreef:Ben op zich ook niet zo happig op leningen. Maar we willen/moeten verbouwen thuis.
Mijn man is de enige die inkomsten heeft, dus veel sparen kunnen we niet.
We weten wat we kunnen lenen, maar dat is de max....we willen daaronder blijven.
Mocht het te duur worden per maand dan doen we een kleine verbouwing, alleen nieuwe kozijnen bijv.
We denken er al jaren over, en nu zou het kunnen.
Ben alleen op zoek naar een betrouwbare.
Wil me niet in de "schulden" gaan steken voor mooi wonen. Maar er moet iets gebeuren.
Nieuwe kozijnen noem ik nou niet echt "een kleine verbouwing". :shock: Maar als die niet meer te redden zijn, kan vervanging een aardige kostenpost zijn. Bedenk dan ook meteen even wat je met het glas er in doet, mogelijk dat je voor het tegelijk aanbrengen van HR+ glas nog iets van subsidie kan krijgen?

Maar kozijnen kan je vaak best nog wel redden met lokale reparaties en een goede verfbeurt, compleet vervangen is wel rigoureus.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Wat zijn goede banken cq geldverstrekkers

Ongelezen bericht door GJvdZ »

an-ger schreef: Mijn man is de enige die inkomsten heeft, dus veel sparen kunnen we niet.
Als je niet veel kunt sparen moet je nog eens ernstig nadenken of je wel een lening wil. Met sparen kan je nog wel eens een maand overslaan als het niet uitkomt, maar met een lening blijft dat doorgaan. Je hebt dan waarschijnlijk geen middelen meer om een financieele buffer op te bouwen voor onvoorziene zaken.

Een lening moet je alleen doen als het meer oplevert (bijvoorbeeld een lening voor een auto omdat je daarmee een baan kunt krijgen met een veel hoger salaris) en dat je de aflossing makkelijk kunt betalen en dan nog geld over houdt om te sparen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat zijn goede banken cq geldverstrekkers

Ongelezen bericht door kweenie »

Jantje7 schreef:De rente van een lening t.b.v. woningverbetering is in veel gevallen aftrekbaar van de belasting. Een "gewone" lening helaas niet, dus zou ik er toch voor kiezen een soort van hypothecaire lening af te sluiten.
Ook de rente over een gewone lening is aftrekbaar, als deze wordt gebruikt voor woningverbetering. Het hoeft voor de aftrekbaarheid helemaal geen hypothecaire lening te zijn.

Maar als TS al aangeeft dat ze zonder de lening al niet kunnen sparen, dan zullen ze alleen maar dieper in de schulden komen als ze naast de huidige lasten ook de rente en aflossing van een extra lening moeten bekostigen. Tenzij het gaat om een zodanige verbetering van de isolatie van de woning dat er meer op de energierekening wordt bespaard dan de lening kost. In dat geval zie ik het bezwaar van een 'gewone' lening niet...

Mallet
Berichten: 162
Lid geworden op: 07 mar 2010 23:14

Re: Wat zijn goede banken cq geldverstrekkers

Ongelezen bericht door Mallet »

Het is in ieder geval goed dat je aangeeft dat je aan het kijken bent naar een persoonlijke lening. Nieuwe regels bepalen dat alleen een annuïtaire of lineaire lening in aanmerking komen voor aftrek in box 1. Je bent daarom gebonden aan een persoonlijke lening.

Je moet jezelf afvragen wat je/jullie belangrijk vinden bij een lening. Wil je extra boetevrij kunnen aflossen? Ga je voor je laagste rente? Wil je graag een kwijtschelding bij overlijden?

Een lening bij de (huis)bank is wat mij betreft wel overzichtelijk. Alles onder één dak.

Een goedkope aanbieder is Freo (onderdeel van de Lage Landen en die zijn weer onderdeel van de Rabobank), maar zij bieden dan weer geen kwijtscheldingen aan bij overlijden. Bij de Rabobank is dit standaard (mits het inkomen van de overledene is meegenomen bij de verstrekking van de lening) en kan je altijd boetevrij extra aflossen. Gewoon goed oriënteren via internet.

doubleyouD
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 apr 2014 11:37

Re: Wat zijn goede banken cq geldverstrekkers

Ongelezen bericht door doubleyouD »

kijk heel goed met geld verstrekkers, of het nu om een lening gaat of om een hypotheek.
Oplichters zijn in ieder geval Interbank en Geldshop!! Pas hier goed mee op en lees de kleine lettertjes, deze berekenen u de hoogste rente en je komt nooit meer van ze af!

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Wat zijn goede banken cq geldverstrekkers

Ongelezen bericht door ruud_a »

an-ger schreef:Ben op zich ook niet zo happig op leningen. Maar we willen/moeten verbouwen thuis.
Mijn man is de enige die inkomsten heeft, dus veel sparen kunnen we niet.
We weten wat we kunnen lenen, maar dat is de max....we willen daaronder blijven.
Mocht het te duur worden per maand dan doen we een kleine verbouwing, alleen nieuwe kozijnen bijv.
We denken er al jaren over, en nu zou het kunnen.
Ben alleen op zoek naar een betrouwbare.
Wil me niet in de "schulden" gaan steken voor mooi wonen. Maar er moet iets gebeuren.
als u niet kunt sparen, kunt u zeker niet lenen.
dat is vragen om moeilijkheden.
wat mankeert er aan de kozijnen, dat ze niet meer kunnen worden gerepareerd?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Wat zijn goede banken cq geldverstrekkers

Ongelezen bericht door GJvdZ »

doubleyouD schreef:kijk heel goed met geld verstrekkers, of het nu om een lening gaat of om een hypotheek.
Oplichters zijn in ieder geval Interbank en Geldshop!! Pas hier goed mee op en lees de kleine lettertjes, deze berekenen u de hoogste rente en je komt nooit meer van ze af!
Het gaat meestal fout met die "kleine lettertjes" omdat klanten niet lezen en nadenken voordat ze met hun stomme kop hun handtekening zetten. Als je een lening afsluit met 1% aflossing per maand dan kan je op een servetje uitrekenen dat je zo goed als niet afgelost krijgt in een normale tijd. Maar wel lekker tekenen want je kan zo veel geld lenen en het kost je bijna niks per maand.

Gesloten