Wehkamp, woekerrente van 14 % bij money at home

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
loksihatti
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 sep 2021 23:11

Wehkamp, woekerrente van 14 % bij money at home

Ongelezen bericht door loksihatti »

Op een kleine lening incasseert Wehkamp (money at home) nog steeds een woekerrente van 14 %.
De banken bieden de mogelijkheid om rente's van leningen en hypotheken aanpassen aan de huidige rentestand.
Wehkamp (money at home) blijft stug doorgaan met er 14% rente uit te persen en reageert niet inhoudelijk op mijn klacht.
Hier zou de overheid moeten ingrijpen en de maximale rente naar beneden moeten bijstellen.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wehkamp, woekerrente van 14 % bij money at home

Ongelezen bericht door Moneyman »

Los die kleine lening dan zo snel mogelijk af… desnoods door elders te lenen.

Overigens is de maximale rente sinds de Corona crisis 10%. Uitgangspunt is immers de wettelijke rente (thans 2%) plus 8%.

Ik kan me niet voorstellen dat wehkamp op dit moment daadwerkelijk 14% rekent.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Wehkamp, woekerrente van 14 % bij money at home

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Waarom zou je een kleine lening willen aanhouden? Aflossen is, op niet lenen na, altijd voordeliger. En waarom moet de overheid gaan ingrijpen? U bent toch diegene geweest die vrijwillig deze lening heeft afgesloten? Had wellicht de overheid moeten voorkomen dat u zou gaan lenen? Want schijnbaar overziet u de gevolgen niet.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Wehkamp, woekerrente van 14 % bij money at home

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:
12 sep 2021 22:39
U bent toch diegene geweest die vrijwillig deze lening heeft afgesloten?
Een goede reden is het gehanteerde rentepercentage, dat het wettelijk maximum overschrijdt.
NeoDutchio schreef:
12 sep 2021 22:39
U bent toch diegene geweest die vrijwillig deze lening heeft afgesloten?
Dat doet niets af aan wettelijk maximum

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Wehkamp, woekerrente van 14 % bij money at home

Ongelezen bericht door kuklos »

loksihatti schreef:
12 sep 2021 19:42
Op een kleine lening incasseert Wehkamp (money at home) nog steeds een woekerrente van 14 %.
Beste advies zou inderdaad zijn deze af te lossen.
loksihatti schreef:
12 sep 2021 19:42
Wehkamp (money at home) blijft stug doorgaan met er 14% rente uit te persen en reageert niet inhoudelijk op mijn klacht.
Wat is de vraag die je stelt en wat is de reactie die ze geven?
loksihatti schreef:
12 sep 2021 19:42
Hier zou de overheid moeten ingrijpen en de maximale rente naar beneden moeten bijstellen.
Dat heeft de overheid al gedaan, zie bericht van Moneyman, en deze omlaag bijgesteld naar maximaal 10%.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Wehkamp, woekerrente van 14 % bij money at home

Ongelezen bericht door Cro »

Moneyman schreef:
12 sep 2021 21:47
Los die kleine lening dan zo snel mogelijk af… desnoods door elders te lenen.

Overigens is de maximale rente sinds de Corona crisis 10%. Uitgangspunt is immers de wettelijke rente (thans 2%) plus 8%.

Ik kan me niet voorstellen dat wehkamp op dit moment daadwerkelijk 14% rekent.
Dat is toch wel alleen van toepassing op nieuwe kredieten? Ten minste als ik dit lees: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... percentage

Wanneer TS dan al een lening had, wat me wel aannemelijk lijkt, zie namelijk https://www.moneyathome.nl/Home/Faq
Hoe kan ik klant worden bij Moneyathome?
Sinds 1 oktober 2017 verstrekt Moneyathome geen nieuwe kredieten meer. Heb je een lopende kredietovereenkomst met Moneyathome, dan loopt deze gewoon door volgens de afgesproken voorwaarden.
Krijg ik niet het idee dat deze 10% regeling ook op TS van toepassing is.

alfatrion
Berichten: 21883
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Wehkamp, woekerrente van 14 % bij money at home

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
12 sep 2021 21:47
Overigens is de maximale rente sinds de Corona crisis 10%. Uitgangspunt is immers de wettelijke rente (thans 2%) plus 8%.
Ik lees hier sinds aug 2020.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wehkamp, woekerrente van 14 % bij money at home

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgens deze zite betaal je bij Wehkamp 9,9% rente bij gespreid betalen.

https://www.betalenintermijnen.com/bedrijven/wehkamp/

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wehkamp, woekerrente van 14 % bij money at home

Ongelezen bericht door Moneyman »

Cro schreef:
12 sep 2021 23:14
Moneyman schreef:
12 sep 2021 21:47
Overigens is de maximale rente sinds de Corona crisis 10%. Uitgangspunt is immers de wettelijke rente (thans 2%) plus 8%.
Dat is toch wel alleen van toepassing op nieuwe kredieten? Ten minste als ik dit lees:
Scherp :!: De regeling geldt inderdaad voor nieuwe kredieten óf voor nieuwe opnames binnen een al lopend krediet.

Als TS dus inderdaad alleen een oud krediet aan het aflossen is, geldt nog steeds de maximale 14% en is er dus niets aan de hand.

juliomariner
Berichten: 4781
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Wehkamp, woekerrente van 14 % bij money at home

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik heb toch een beetje moeite met dit soort klaagzangen. Voor er zo'n lening wordt afgesloten is toch bekend wat de rente is? Niemand dwingt je om zo'n lening op te nemen? Dus om dan achteraf te lopen klagen dat de rente te hoog is, tja

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Wehkamp, woekerrente van 14 % bij money at home

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

We moeten af van die schuldenindustrie met hoge rentes. Daar wordt ook aan gewerkt.

Op Trustpilot regent het bijvoorbeeld klachten over ICS. Die moet als creditcardverstrekker steeds vaker "nee" verkopen door de aangescherpte zorgplicht.

De maatschappelijke kosten van mensen met consumptieve kredieten zijn te groot: schuldhulpverlening, psychische problemen etc.

Gelukkig is het hier niet zo erg als in Brexitland https://www.google.com/search?q=average ... s-wiz-serp

juliomariner
Berichten: 4781
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Wehkamp, woekerrente van 14 % bij money at home

Ongelezen bericht door juliomariner »

Het probleem is dat iedereen perse alles wil hebben. We consumeren veel te veel. Moeten altijd de nieuwste smartphone, de nieuwste auto, meubels om de 5 jaar, meerdere keren per jaar op vakantie. Er moet bij de mensen een knop om. Als we zo doorgaan kunnen de kredieten niet terug betaald worden en kan onze planeet de overconsumptie ook niet aan.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Wehkamp, woekerrente van 14 % bij money at home

Ongelezen bericht door jonis »

juliomariner schreef:
13 sep 2021 11:42
Het probleem is dat iedereen perse alles wil hebben. We consumeren veel te veel. Moeten altijd de nieuwste smartphone, de nieuwste auto, meubels om de 5 jaar, meerdere keren per jaar op vakantie. Er moet bij de mensen een knop om. Als we zo doorgaan kunnen de kredieten niet terug betaald worden en kan onze planeet de overconsumptie ook niet aan.
Kredieten en lenen leidt niet tot overconsumptie....je betaalt nl veel meer dan wat het eigenlijk kost en heb je eigenlijk minder te besteden.
Lenen kost geld is de slogan.

juliomariner
Berichten: 4781
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Wehkamp, woekerrente van 14 % bij money at home

Ongelezen bericht door juliomariner »

zeker wel. Mensen willen iets direct hebben dus nemen ze maar een PL, of 2. ondanks dat ze het eigenlijk niet kunnen betalen.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Wehkamp, woekerrente van 14 % bij money at home

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Bob Schurkjens schreef:
13 sep 2021 11:36
We moeten af van die schuldenindustrie met hoge rentes. Daar wordt ook aan gewerkt.

Want? Je hebt altijd keuze om te lenen of niet. Als je wel iets wilt hebben maar je hebt het geld er niet voor dan koop je het niet. Als je een lening kunt betalen heb je ook genoeg geld om te sparen.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Wehkamp, woekerrente van 14 % bij money at home

Ongelezen bericht door jonis »

juliomariner schreef:
13 sep 2021 12:44
zeker wel. Mensen willen iets direct hebben dus nemen ze maar een PL, of 2. ondanks dat ze het eigenlijk niet kunnen betalen.
Dat is jouw mening.
De aanschaf van diverse zaken met dure leningen leidt ertoe dat je andere dingen gewoon niet meer kunt doen/kopen.
Ze consumeren slechts een of enkele zaken vooruit...maar kunnen zich daarna langere termijn veel zaken niet meer permiteren, beetje korte termijnvisie.
Tegen de tijd dat moneyman voorbij komt en de leningen niet meer terugbetaalt kunnen worden, is het huis al vaak half leeg of zijn de enkele zaken die met lening aangeschaft zijn ook ver afgeschreven.
Lange termijn gezien doen diegene die het beter voor elkaar hebben aan overconsumptie.

juliomariner
Berichten: 4781
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Wehkamp, woekerrente van 14 % bij money at home

Ongelezen bericht door juliomariner »

door het gemak waarmee een lening afgesloten kon worden werden er door een aantal mensen allerlei luxe gekocht. Tot ze er achter kwamen dat de leningen toch wel terug betaald moeten worden.
Maar dan is het kwaad al geschied.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wehkamp, woekerrente van 14 % bij money at home

Ongelezen bericht door Moneyman »

Deze hele discussie staat natuurlijk wel los van de vraag van TS: of het gehanteerde rentepercentage correct is - of niet.

Lizette60
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 jul 2010 16:27

Re: Wehkamp, woekerrente van 14 % bij money at home

Ongelezen bericht door Lizette60 »

Moneyman schreef:
13 sep 2021 13:45
Deze hele discussie staat natuurlijk wel los van de vraag van TS: of het gehanteerde rentepercentage correct is - of niet.
Ik vraag me af hoe dat zit indien men een "contract" heeft waarin staat dat de rente variabel is en aangepast wordt indien dat wettelijk vereist is of wordt. Refererend naar (2007) "Art. 77 van het Besluit Financiele Dienstverlening".

Is dat dan nog een verschil?

Groeten,
Liz

rvjapio
Berichten: 997
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Wehkamp, woekerrente van 14 % bij money at home

Ongelezen bericht door rvjapio »

Dit is de verklaring op rijksoverheid.nl. Van woekerrente is dus helemaal geen sprake. De verlaging tot 10% is tijdelijk en voor nieuwe kredieten - of voor nieuwe opnames op oude leningen. Volgens het Rijk geldt deze regeling tot 1 maart van dit jaar. Blijkbaar zijn ze zelfs zo laks dat ze niet aangeven of die regeling nu is evrlengd of niet.
----------------------------------------------------------------
Tijdelijke verlaging van de maximale rente

In verband met de coronacrisis is de maximale rente op kredieten per 10 augustus 2020 tijdelijk verlaagd van 14% naar 10%. De maatregel zal in ieder geval gelden tot 1 maart 2021. De maatregel kan daarna nog met maximaal 6 maanden worden verlengd.

De lagere maximale rente geldt voor nieuwe leningen. Had u al een doorlopend krediet afgesloten? Dan geldt de lagere maximale rente ook voor nieuwe kredietopnames binnen de kredietlimiet.
----------------------------------------------------------------

Gesloten