LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Welke creditcard? Visa of Mastercard?

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
nathalie2000
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 nov 2011 11:08
Locatie: Delft

Welke creditcard? Visa of Mastercard?

Ongelezen bericht door nathalie2000 »

Hallo,

Ik ga binnenkort op vakantie (jippie!) en wil graag een creditcard aanschaffen... Ik heb mijn keuze al verkleind (uhuh) tot Visa en MasterCard. Maar daar heb je ook weer zo veel keus in! Ik vind de ANWB Visa Card en de Moneybookers interessant klinken, maar wie heeft hier ervaring mee??
Ik wil er mijn souvenirs en excursies mee gaan betalen en ik ga een verre reis maken. Maarrrr ik wil m ook gebruiken voor de toekomst en meestal ga ik toch wel met de auto in Europa op pad.

Hellup!

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Welke creditcard? Visa of Mastercard?

Ongelezen bericht door Jefdus »

Het hangt er vooral van af waar je de kaart wilt gaan gebruiken. In Noord Amerika en Europa zullen beide kaarten geaccepteerd worden, maar in andere landen niet altijd.

Algemeen heb ik de ervaring dat in midden en zuid Amerika VISA iets vaker geaccepteerd wordt dan Mastercard. Dit najaar heb ik bijvoorbeeld rondgereisd in Nicaragua en daar waren redelijk wat geldautomaten waar alleen VISA werd geaccepteerd (aan de andere kant: er waren ook genoeg plekken waar je met mastercard wel terecht kon; een erg groot probleem was het dus ook weer niet).

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Welke creditcard? Visa of Mastercard?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dan kun je het beste de ANWB creditcard nemen (ik heb hem al jaren en gebruik 'm veel). Is best getest door de Consumentenbond (al zegt dat niet alles). VISA wordt beter geaccepteerd dan Mastercard.

De VISA ANWB card wordt uitgegeven door ICS (International Card Services). Dit is geloof ik de grootste creditcarduitgever in Nederland. Er is ook nog een andere speler, namelijk Laser Cards (Gamma creditcard etc). Over Laser Cards zijn veel klachten. Daarnaast hanteert Laser Cards slechtere voorwaarden dan ICS bij verlies en diefstal.

Bijkomend voordeel is dat je voor de ANWB card niet een hele waslijst aan gegevens hoeft in te leveren, waaronder inkomensgegevens etc. Voor je privacy wel zo prettig. Nadeel is dat mensen met een gat in hun hand langs deze weg makkelijk aan een creditcard kunnen komen met alle ellende van dien.

Rond de 15e van de maand krijg je online de rekening van al je uitgaven. Je moet deze volledig en binnen 21 dagen geheel voldoen. Zo hoef je niet de torenhoge rente van circa 16% te betalen over je schuld en ben je dus geen rentekosten kwijt. Je kan ze ook machtigen hiervoor, zodat je niet kan vergeten te betalen.

De Moneybookers card is eigenlijk geen creditcard. Je moet er eerst het geld op storten wat je gaat uitgeven. Daarnaast is Moneybookers niet in Nederland gevestigd. Heel vervelend als je een probleem moet oplossen. Stel dat je met de Moneybookers card op stap gaat en hij wordt gestolen, dan is de kans groot dat je al het geld wat je er op heb gestort kwijt bent. Er zijn verder klachten over Moneybookers in de zin dat Moneybookers klanten niet bij hun geld kunnen komen. Ik raad deze card daarom af. Hij is wel handig voor mensen die veel vliegen met bepaalde low-budget luchtvaartmaatschappijen omdat je dan met Moneybookers een paar euro korting krijgt.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Welke creditcard? Visa of Mastercard?

Ongelezen bericht door bprosman »

De VISA ANWB card wordt uitgegeven door ICS (International Card Services). Dit is geloof ik de grootste creditcarduitgever in Nederland.
Mastercard ook :wink:
De Moneybookers card is eigenlijk geen creditcard. Je moet er eerst het geld op storten wat je gaat uitgeven.
En dus niet te gebruiken als borg bij auto huren of hotelboeking.

D&BB&D
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 apr 2011 14:04

Re: Welke creditcard? Visa of Mastercard?

Ongelezen bericht door D&BB&D »

MasterCard en Visa creditcards hebben praktische dezelfde voorwaarden. Visa wereldwijd iets meer acceptatie maar zoals Jefdus al zegt, het ontloopt elkaar weinig. De banken (ING, Rabo, etc) zijn ook allemaal varianten van Visa en MasterCard. Ik zou dus gewoon de goedkoopste nemen. Of de meest uitgebreide, beetje afhankelijk wat je wilt. Laser zou ik ook links laten liggen en American Express eigenlijk ook (duur, wel veel extra voordeeltjes).

Waar je wel even op moet letten:

- De ANWB creditcard is het goedkoopst maar je moet wel lid zijn van de ANWB. Als je daar niets aan hebt heb je ook niets aan een ANWB creditcard. Bij een ANWB creditcard zit ook geen reisongemakkenverzekering. Wat dan wel weer handig is, is dat je pas kosten betaald nadat je hem voor het eerst gebruikt.

- Of je met je creditcard borg kunt staan bij autohuur of bij een hotel hangt vaak niet af van de creditcard, maar van de uitbater. Kan dus tegenvallen dat het sowieso niet kan.

- Bij duurdere creditcards krijg je vaak een uitgebreide reisverzekering, verlengde aankoopverzekering en andere dingen. Kan de moeite waard zijn maar je kunt het ook allemaal gewoon los afsluiten. Als dat soort dingen belangrijk zijn, neem dan ook een kijkje bij American Express. Maar zo te zien wil je gewoon kunnen betalen op reis en dan is het een beetje onzin.

Zelf ben ik trouwens wel enthousiast over een Moneybookers prepaid creditcard. Online werkt het prima, in Amerika kon je er praktisch overal mee betalen, iedereen kan hem aanvragen (en krijgen) en hij is behoorlijk goedkoper dan de meeste creditcards. Het risico... Geen aankoopverzekering en bescherming tegen fraude dus als je met een aankoop bedonderd wordt dan zit je. Verder werkt het gewoon hetzelfde als met een creditcard, tot en met de pincode toe. Dus als je kaart gestolen wordt ben je je geld niet kwijt want dat kun je nog steeds online benaderen.

Persoonlijk... heb ik intussen beide, een Moneybookers prepaid creditcard en een (ING) MasterCard. En ik heb eigenlijk nog nooit een situatie gehad waar dat niet toereikend was.

Je kunt anders gewoon zelf hier vergelijken

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Welke creditcard? Visa of Mastercard?

Ongelezen bericht door bprosman »

- Of je met je creditcard borg kunt staan bij autohuur of bij een hotel hangt vaak niet af van de creditcard, maar van de uitbater.
Dat hangt meer van het feit af dat je een prepaid cc niet kunt gebruiken als borg omdat er niet gegarandeerd kan worden dat er saldo op staat op het moment dat de verhuurder de borg aan wil spreken.

speurneus1

Re: Welke creditcard? Visa of Mastercard?

Ongelezen bericht door speurneus1 »

Een prepaid card is beter als je ergens schulden hebt staan of door de economische omstandigheden een BKR notering dreigt op te lopen. Ook al betaal je keurig de premie van je ICS card, waar je deze ook vandaan haalt....... je card wordt geblokkeerd zodra bij controle blijkt dat er een aantekening is ontstaan door achterstand bij een ander bedrijf. Het gevolg is maandelijkse lasten en geen enkele mogelijkheid tot terugval op je card als dat nodig is.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Welke creditcard? Visa of Mastercard?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Geen geld uitgeven dat je niet hebt, wil ook nog wel eens helpen.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Welke creditcard? Visa of Mastercard?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Ik heb zelf een Visa card en moet zeggen dat ik daar erg tevreden over ben qua acceptatie en gebruik.
Bob Schurkjens schreef:Geen geld uitgeven dat je niet hebt, wil ook nog wel eens helpen.
Als het maximum op de kaart nog niet besteed is, kan ik nog geld uitgeven.. :mrgreen:

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Welke creditcard? Visa of Mastercard?

Ongelezen bericht door Jefdus »

Bob Schurkjens schreef:Geen geld uitgeven dat je niet hebt, wil ook nog wel eens helpen.
Klopt helemaal. Maar afgezien van de mogelijkheid tot krediet, is een creditcard gewoon heel handig tijdens het reizen of bij het shoppen op internet. Gewoon je account zo instellen dat wat je uitgeeft elke maand volledig wordt afgeboekt van je bankrekening, dan betaal je nooit rente.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Welke creditcard? Visa of Mastercard?

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Klopt helemaal. Maar afgezien van de mogelijkheid tot krediet, is een creditcard gewoon heel handig tijdens het reizen of bij het shoppen op internet. Gewoon je account zo instellen dat wat je uitgeeft elke maand volledig wordt afgeboekt van je bankrekening, dan betaal je nooit rente.
Precies, ik heb een mastercard waar ik erg tevreden over ben. Ik denk ook dat het handig is om even te kijken naar de verzekering tegen misbruik, ik weet niet of alle creditcards dat hebben.

Twee jaar geleden is mijn creditcard ' misbuikt' (of hoe je dat wilt noemen) nog voordat er geld bij mij afgeboekt was belde mastercard me op om te kijken of dit allemaal wel klopte (geen idee hoe zij dat bedacht hadden) Ik was er blij mee want het heeft me geen cent gekost.

Isabel

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Welke creditcard? Visa of Mastercard?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Ik heb een Visacard van de ANWB en MasterCards van ING en (zakelijk) Citibank.

Bij de Visacard en de Citibank Mastercard bepaal je wanneer je betaald, zolang je maar het minimale maandelijkse bedrag betaald. Bij de ING mastercard wordt het automatisch aan het einde van de maand afgeschreven.

Beide hebben uiteraard hun voor- en nadelen, en wat het handigst is in individuele gevallen hangt van de betalingsdiscipline af. Als je niet het risico wilt lopen om ongemerkt schulden op te bouwen dan moet je voor een cc gaan die automatisch incasseert. Als je flexibiler wilt zijn, zijn de andere kaarten een optie.

rollertje
Berichten: 221
Lid geworden op: 28 nov 2004 17:06

Re: Welke creditcard? Visa of Mastercard?

Ongelezen bericht door rollertje »

Ik heb een VISA card. Ik had hem eerst aangeschaft via de ANWB en heb hem later omgezet naar een eigen. Wanneer ik de card gebruik op vakantie, stort ik er het bedrag op wat ik denk uit te gaan geven. Komen er onverwacht hoge extra uitgaven, dan kan ik alsnog gebruik maken van het krediet welke ik maximaal mag opnemen. Een soort reservepotje dus.

mirella-v
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 mei 2011 19:18

Re: Welke creditcard? Visa of Mastercard?

Ongelezen bericht door mirella-v »

Heb zelf Visa van ANWB en Mastercard (Rabobank). Ervaring: ene keer accepteert men Visa wel en MC niet (Mexico); in America kon ik vaak moeiteloos betalen met mijn Mastercard en weer wat minder met Visa. De Visa via ANWB heeft het voordeel van 'show your card' (korting op bijvoorbeeld entreeprijs; in ons geval Graceland/Memphis) :wink: . Ik vroeg gewoon welke kaart men het liefste zag. Zorg altijd wel voor wat bankbiljetten in kleine coupures en eventueel wat muntgeld in je zak. Muntgeld verdraaid handig als je in USA op de bus wilt stappen. Met creditkaart kom je dan niet ver :lol:

piet jagers
Berichten: 445
Lid geworden op: 16 apr 2011 14:46

Re: Welke creditcard? Visa of Mastercard?

Ongelezen bericht door piet jagers »

je moet wel opletten dat als je thuiskomt er niet ineens een nulletje achter staat
wil zeggen u rekent bijv 49.00 af dat het naderh niet ineens 490.00 euro is
als u thuiskomt ..

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Welke creditcard? Visa of Mastercard?

Ongelezen bericht door bprosman »

wil zeggen u rekent bijv 49.00 af dat het naderh niet ineens 490.00 euro is
als u thuiskomt ..
Dat was in de tijd van de houten gulden met de papieren formulieren :wink: . Tegenwoordig staat het bedrag gewoon op het display. Bovendien krijg je een afschrift net als bij het pinnen.

piet jagers
Berichten: 445
Lid geworden op: 16 apr 2011 14:46

Re: Welke creditcard? Visa of Mastercard?

Ongelezen bericht door piet jagers »

daarnaast het verhaal dat als u belt naar visa
zodat zij kunnen zorgen dat u binnen 24 uur uw geld heeft ...gelul
ik heb er wel ooit 4dagen op gewacht???

piet jagers
Berichten: 445
Lid geworden op: 16 apr 2011 14:46

Re: Welke creditcard? Visa of Mastercard?

Ongelezen bericht door piet jagers »

daarnaast heb ik het ook al meegemaakt 3dagen wachten
das normaal denk je dan maar voort

BWV846
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 dec 2011 16:25

Re: Welke creditcard? Visa of Mastercard?

Ongelezen bericht door BWV846 »

Ik heb slechte ervaring met de creditcard van de ANWB. Het bedrijf dat de kaart uitgeeft (ICS) hanteert een erg klantonvriendelijk beleid. De kaart is inderdaad zonder veel gedoe (geen uitgebreide info over inkomen hoeven te geven) aan te vragen en te gebruiken. Dat liep allemaal prima. Maar pas op wanneer je de mogelijkheid Gespreid Betalen wil aanvragen! Op dat moment vragen ze wel naar je inkomen en blijkbaar viel mijn inkomen net €50,- p.m. onder de grens om voor gespreid betalen in aanmerking te komen. Ook geen probleem, dan betaal ik er alleen kleine bedragen mee (zoals ik tot nu toe ook deed) en schrijf binnen 21 dagen dat bedrag naar mijn cc over. Omdat ICS mijn inkomen te laag beoordeelde voor Gespreid Betalen, hebben ze meteen mijn credit card geblokkeerd! Dat wist ik niet maar ik merkte wel al deze week, dat toen ik online een auto voor mijn vakantie wilde huren, ik vreemde foutmeldingen kreeg en die auto niet kon huren. Een aantal dagen later kreeg ik een brief van ICS met de bevestiging dat de kaart geblokkeerd was. Ik heb direct de 'klantenservice' van ICS gebeld en werd daar door één persoon voorgelogen en door de ander onbeschoft behandeld en brutaal aangesproken. Ik heb een klacht ingediend bij ICS en bij ANWB (het is immers hun creditcard) over de gang van zaken en hoe ik te woord ben gestaan. Mocht ICS de blokkade opheffen en erkennen dat de gang van zaken veel te wensen over heeft gelaten, dan wil ik evt nog wel van die creditcard gebruik maken. Als dit niet gebeurt dan zal ik, o.a. op dit forum, zoveel mogelijk mensen waarschuwen om niet in zee te gaan met ICS. Oftewel, afraden om de ANWB creditcard aan te vragen.

lazylois
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2011 18:04

Re: Welke creditcard? Visa of Mastercard?

Ongelezen bericht door lazylois »

Een creditkaart is wel goed als je voldoende geld hebt, zie het als een verkapte lening met een hoge rente.

Gesloten