LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Herkeuring wao

Heb je letselschade opgelopen? En ben je niet correct behandeld? Laat het ons weten.
mismaakt handje
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 jun 2005 11:24

Herkeuring wao

Ongelezen bericht door mismaakt handje »

Ik ben bij de VA geweest welke vastgesteld heeft dat mijn medische toestand onveranderd is. Ik ben in 1997 gedeeltelijk in de wao beland agv een bedrijfsongeluk aan mijn rechterhand (vandaar mijn nickname dus :? ). Verder in 2003, agv een auto ongeluk (gebroken rug) op waz keuring geweest (omdat ik net twee jaar bezig was met een eigen bedrijfje was aanpassing van lopende wao n.v.t.). Er zijn beperkingen vastgesteld maar ik kwam niet in aanmerking voor een uitkering omdat ik gewoon nog te weinig verdiende en zoveel uren in mijn bedrijfje stak dat het uurloon dus makkelijk te overschrijden was.

Mijn bedrijf kon ik niet meer volhouden en heb ik na een jaar ploeteren helaas toch moeten opgeven. Heb nog steeds erg veel last van mijn rug (waarschijnlijk agv dat ploeteren). Inmiddels wel weer 20 uur/week vast werk gevonden.

Bij herkeuring door VA zijn deze rugklachten wel meegenomen.

* gaat de AD bij het zoeken naar functies nou rekening houden met
én handletsel én rugletsel?
* van welk manmaatloon gaat men dan uit?
* in 1997 verdiende ik 4000 gulden bpm, wordt dit geïndexeerd en waar
komt het dan ongeveer op uit?

Verder: ik werk nu 20 uur maar zowel uren-uitbreiding als uren-verdeling is bij deze werkgever niet mogelijk. Gevolg: als ik volledig goedgekeurd wordt moet ik dus op zoek naar een op deze uren aansluitende tweede baan, of (waarschijnlijker) een geheel nieuwe baan. Een vast contract dus opgeven voor onzekerheid.

Ook vraag ik me af hoe het zit met de baantjes die de AD aanwijst. Mijn beperkingen staan op papier (al heb ik daar ook mijn vraagtekens bij: 2 uur zitten, 5 kg tillen, 150 x bukken en van die leuke dingen, die ik dus echt niet 8 uur lang 5 dagen per week kan volhouden!). De vorige keer kwam er bv. een baantje als receptioniste uit. Leuk, maar 8 uur lang 5 dagen per week zitten, past toch niet bij de medische beperkingen? Moet ik af en toe maar even opstaan en een kopietje gaan maken. Ja, als werk en werkgever het toestaat? Al met al, wat moet ik ermee???

Hans V
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 jun 2005 07:32

Re: Herkeuring wao

Ongelezen bericht door Hans V »

de Ad-er houdt inderdaad rekening met al je beperkingen zoals die zijn vastgesteld.
welk maatmanloon gehanteerd wordt is wat lastig aan te geven, daarvoor zijn er eigenlijk tev weinig gegevens. Ik denk het loon in 1997. Dit gaat de Ad-er allemaal netjes in een rapport schrijven hoor.

Het klopt dat je moet zoeken naar aanvulling of een andere baan. Maar "look at the bright side" is het niet fijn om volledig te kunnen werken?

Er is geen receptioniste die 5 dagen 8 uur zit, in al dat soort banen kun je lekker veel wisselen, even gaan staan, de telefoon opppakken een kopje koffie verzorgen etc. Gaat echt lukken!

p.vanaarle
Berichten: 719
Lid geworden op: 23 mei 2005 16:25

Re: Herkeuring wao

Ongelezen bericht door p.vanaarle »

Laat je niets wijsmaken door die Hans V. hij behartigt de belangen van verzekeraars en hij weet overigens niet beter. je kunt het hem niet kwalijk nemen. (het UWV ook als verzekeraars te beschouwen sinds het ""nieuwe beleid.")
Je weet zelf wel beter. en wat je nog niet weet, dat vind je wel zo ongeveer allemaal op dit forum.
Het UWV is het nieuwe Lourdes der Lage landen. Zoek ook maar eens daarmee op Google.

mismaakt handje
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 jun 2005 11:24

Re: Herkeuring wao

Ongelezen bericht door mismaakt handje »

Wat ik ook nog zo raar vind is dat ik eerst officieel toestemming moet vragen aan het UWV voordat ik een baan kan accepteren (tenminste, als ik mijn rechten wil behouden). Het is dus niet zo dat als de AD een baantje als receptioniste in zijn verslag zet, ik dit zomaar mag doen. Hij moet het dan nog eerst keuren, immers met mijn beperkingen kan het zijn dat ik het niet kan volhouden......

p.vanaarle
Berichten: 719
Lid geworden op: 23 mei 2005 16:25

Re: Herkeuring wao

Ongelezen bericht door p.vanaarle »

Ja, je mag inderdaad zo maar geen baan accepteren zonder hun geodkeuring. Ook het UWV heeft verantwoordelijkheid over je letsel en ze je geen baan mogen laten doen, die het letsel verergert. Ook het UWV zou immers aansprakelijk gesteld kunnen worden als door hun nalatigheid of toedoen je letsel verergert.

mismaakt handje
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 jun 2005 11:24

Re: Herkeuring wao

Ongelezen bericht door mismaakt handje »

Dus even de feiten op een rijtje:

Je zit in de wao -> wordt goedgekeurd -> valt automatisch onder rea:
Houdt in dat je nog valt in de oude wao wetgeving en dienovereenkomstig rechten en plichten hebt (je hebt niets te maken met WIA).

Je krijgt nog twee maanden doorbetaald om je tijd te geven ander werk te vinden. Je gaat naarstig op zoek.

Zodra een sollicitatie serieus wordt, dat wil zeggen als je wordt uitgenodigd voor een gesprek, neem je contact op met de AD van uwv en vraagt om schriftelijke toestemming voor het aanvaarden van het betreffende aangeboden werk. De AD'er komt de werkplek keuren en geeft je vervolgens al dan niet zijn zegen.

Mocht de werkgever nog niet afgehaakt zijn omdat dit lang duurt, kun je dan het werk aanvaarden. Gefeliciteerd, de eerste werkdag!

Mocht dan in de praktijk blijken dat het toch te hoog gegrepen is, en je het niet aankunt, ga je in de ziektewet. Het UWV betaalt je loon dan door dus je werkgever heeft, behalve dat je er niet bent om het werk te doen, geen financiële nadelen van.

Natuurlijk wordt je snel opgeroepen door de arbo-arts, die je snel weer aan het werk zal proberen te krijgen. Je gaat dus weer beginnen. Na een tijdje kun je het wéér niet volhouden en gaat wéér de ziektewet in. Dit patroon kan zich dus blijven herhalen.

Heb ik nu alle valkuilen ondervangen? Mag je in de ziektewet met je 'oude' letsel of alleen met een 'nieuwe' ziekte?

Waarom staat dit nergens op internet vermeld??? Lijkt me heel belangrijk voor wao-ers die werk aanvaarden want aanvaard je een baan zónder toestemming en zou je klachten krijgen, dan kun je nergens meer op terugvallen. Het UWV zal je dan verwijten dat het 'eigen schuld dikke bult' is, immers je hebt zelf die baan aangenomen!

donn@
Berichten: 156
Lid geworden op: 23 jan 2006 21:02

Re: Herkeuring wao

Ongelezen bericht door donn@ »

Als je onder de oude regeling valt zou je ook een proefplaatsing kunnen aanvragen. Dat houd in dat je bij een werkgever, als ik het goed heb, drie maanden gaat werken met behoud van je uitkering. Het voordeel hiervan is dat jij kan ontdekken of de baan haalbaar is en de werkgever kan bekijken of jij de juiste persoon voor de job bent.

Gesloten