letsel door telescoopladder

Heb je letselschade opgelopen? En ben je niet correct behandeld? Laat het ons weten.
valisauw
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mar 2021 20:31

letsel door telescoopladder

Ongelezen bericht door valisauw »

Beste allen,

Een poos geleden heb ik door een val van een telescoopladder (altrex teleclimb) een gebroken rugwervel opgelopen. Dit gebeurde nadat de ladder plotseling en zonder waarschuwing een trede inschoof: Ik stond bovenop de ladder, ineens werd de ladder 30cm korter en viel ik er vanaf.

De firma altrex ontkent aansprakelijkheid omdat ik volgens hen de ladder verkeerd gebruikte, namelijk met een paar treden in het midden van de ladder niet uitgeschoven waardoor, blijkt achteraf, de vergrendeling van de treden niet goed werkt. De handleiding waarschuwde hier niet duidelijk genoeg voor m.i.

Zijn er meer mensen die zulke ervaringen / problemen met telescopische ladders van Altrex of een ander merk hebben meegemaakt?

valisauw

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: letsel door telescoopladder

Ongelezen bericht door Moneyman »

valisauw schreef:
01 mar 2021 20:44
De handleiding waarschuwde hier niet duidelijk genoeg voor m.i.
Niet duidelijk genoeg...? Er staat letterlijk dit:
Bij een gedeeltelijk uitgeschoven ladder dienen altijd de overgebleven sporten aan de bovenkant van de ladder te zijn opgestapeld (fig. 3 B).
en los daarvan is het ook nog eens met diverse plaatjes aangegeven. Wat was daar precies niet duidelijk aan?
https://altrex.com/assets/uploads/int/f ... adders.pdf

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: letsel door telescoopladder

Ongelezen bericht door D34M0N »

valisauw schreef:
01 mar 2021 20:44
Zijn er meer mensen die zulke ervaringen / problemen met telescopische ladders van Altrex of een ander merk hebben meegemaakt?
Vast wel: https://www.ad.nl/wonen/veel-klusongeva ... ~a0133fbe/

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: letsel door telescoopladder

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

RTFM

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: letsel door telescoopladder

Ongelezen bericht door Moneyman »

PeterPeters1966 schreef:
02 mar 2021 12:41
RTFM
Zelfs lezen was niet nodig, plaatjes kijken volstaat al.

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: letsel door telescoopladder

Ongelezen bericht door cherokee »

Letsel door verkeerd gebruik telescoopladder dus. Sneu dat het zulk ernstig letsel oplevert, maar Altrex kan hier niet veel aan doen.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: letsel door telescoopladder

Ongelezen bericht door Revoked »

Ah, van de 100 tredes er maar 87 gebruiken. U was vast onredelijk te zwaar.
Naast mijn bizarre komkommerhumor wens ik u wèl beterschap.

Arizonakid
Berichten: 1098
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: letsel door telescoopladder

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Tja, weer een gevalletje gebruiksaanwijzing niet lezen.

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: letsel door telescoopladder

Ongelezen bericht door cherokee »

Revoked schreef:
02 mar 2021 17:16
Ah, van de 100 tredes er maar 87 gebruiken. U was vast onredelijk te zwaar.
Naast mijn bizarre komkommerhumor wens ik u wèl beterschap.
Komkommer gebruikt altijd een touwladder. Die schuift niet in en ook niet onderuit.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: letsel door telescoopladder

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

breien schreef:
02 mar 2021 19:13
Hoe kan de fabrikant verwachten dat een particulier de gebruiksaanwijzingen inkijkt of leest of zelfs maar let op de veiligheidsvoorschriften.
Een particulier pakt de ladder en zodra het staat gebruikt het de ladder.
Voor TS. Neem een letselschade-advocaat 🥑 in de arm en klaag de fabrikant aan. Smartengeld minimaal een paar miljoen euro's.
Alfatrion komt morgen waarschijnlijk weer aan met een zooitje wetsartikelen waaruit blijkt dat het onredelijk bezwarend is dat een consument een handleiding moet lezen of dat de ladder non-conform was. En dat de verkoper en/of fabrikant sowieso schuldig zijn.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: letsel door telescoopladder

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

PeterPeters1966 schreef:
02 mar 2021 22:15
Alfatrion komt morgen waarschijnlijk weer aan met een zooitje wetsartikelen waaruit blijkt dat het onredelijk bezwarend is dat een consument een handleiding moet lezen of dat de ladder non-conform was. En dat de verkoper en/of fabrikant sowieso schuldig zijn.
Daar hoeven wij niet op te wachten hoor. TS gebruikte niet de hele ladder, dus de aankoopprijs was al te hoog. Er stond niet met fluorletters op de zijkant dat je vanaf onderen moet optrekken. De bevestigingen zijn, zonder ze gezien te hebben, niet veilig genoeg, er mist een keurmerk op van de Nederlandse vereniging van laddertechneuten. De verkoper heeft TS niet van te voren gewaarschuwd (ook als er online gekocht is had er een verkoper langs moeten komen). TS heeft geen opleiding gehad voor het gebruik van een ladder, dus had hij die ladder niet mogen kopen. Ben ik nog iets vergeten?

Maar even serieus, het is al vervelend genoeg wat er met TS gebeurd is. Maar hiervoor geldt, de gebruikshandleiding is duidelijk genoeg. Een dergelijke ladder is niet iets om zo even te gebruiken zonder te weten hoe. Dan zal het vaak goed gaan, als het fout gaat gaat het ook goed fout. Het ongeval is ontstaan door ondeskundig gebruik. Daar kan je niemand anders voor verantwoordelijk houden als diegene die de ladder heeft neergezet.

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: letsel door telescoopladder

Ongelezen bericht door Justmeagain »

@Alfa kom er maar in. Hier is vast een juridisch slaatje uit te slaan.

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: letsel door telescoopladder

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Is dit een consumentenforum of een platform om je eigen frustraties te botvieren op een passant?

Kokka1
Berichten: 398
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: letsel door telescoopladder

Ongelezen bericht door Kokka1 »

J. Deltoer schreef:
03 mar 2021 08:07
Is dit een consumentenforum of een platform om je eigen frustraties te botvieren op een passant?
Het één hoeft het ander niet uit te sluiten toch?

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: letsel door telescoopladder

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kokka1 schreef:
03 mar 2021 08:44
J. Deltoer schreef:
03 mar 2021 08:07
Is dit een consumentenforum of een platform om je eigen frustraties te botvieren op een passant?
Het één hoeft het ander niet uit te sluiten toch?
Zeker wel, al is het maar omdat dat "ander" zowel offtopic als in strijd met de forumregels is.

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: letsel door telescoopladder

Ongelezen bericht door Veldt01 »

In het juristenparadijs USA is hier vast nog wel een slaatje uit te slaan, heb deze ladder ook staan (handig ding en degelijker dan de Aldi/lidl versies) en de zowel de schriftelijke handleiding als de plaatjes zijn voor de gemiddelde kleuter nog wel te begrijpen (als je de moeite neemt om deze uit het plastic te halen).
Je zou het op dislektie kunnen gooien i.c.m. het onvermogen om plaatjes te interpreteren of het feit dat of het feit dat ook een visueel ernstig beperkte gebruiker de ladder veilig moet kunnen toepassen maar op zich gaat dat wel wat ver.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: letsel door telescoopladder

Ongelezen bericht door Moneyman »

fonsflons schreef:
03 mar 2021 10:42
offtopic, maar wat een toepasselijke gebruikersnaam. Moest er even over denken haha.
:lol: :lol: zie het nu pas :mrgreen:

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: letsel door telescoopladder

Ongelezen bericht door Dirkie »

valisauw schreef:
01 mar 2021 20:44
...De handleiding waarschuwde hier niet duidelijk genoeg voor m.i...
De handleiding waarschuwde hier dus blijkbaar wel voor maar waarschijnlijk heeft U deze niet (of pas achteraf) gelezen.

valisauw
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mar 2021 20:31

Re: letsel door telescoopladder

Ongelezen bericht door valisauw »

Bedankt voor alle reacties.

Op de plaatjes waar diverse mensen aan refereren staat `click-locked'. Ook bij het niet van onder uitschuiven van de tredes hoor je een click en voelt de ladder gezekerd aan, maar kan dan plotseling toch inklappen blijkbaar. Dus dat een kleuter de gebruiksaanwijzing begrijpt door naar de plaatjes te kijken ben ik niet helemaal met jullie eens.

1. ik schuif uit (weliswaar met een tredeblok in het midden, dat is idd niet conform handleiding)
2. ik hoor click en zie de vergrendelknoppen verspringen
3. Ik voel aan de ladder deze voelt stevig aan
4. Ik beklim de ladder
5. De trede zakt in

Bovenstaand gebruik lijkt mij redelijkerwijs te verwachten van een consument. Het feit dat dit mij als consument overkomt geeft naar mijn mening aan dat de gebruikshandleiding niet voldoet. Maar dat is achteraf natuurlijk, ik kijk daar wellicht anders tegenaan dan iemand van de buitenkant.

Dankt allemaal en als er nog aanvullende reacties zijn hoor ik het graag.

Vincent

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: letsel door telescoopladder

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

valisauw schreef:
24 apr 2021 11:13
1. ik schuif uit (weliswaar met een tredeblok in het midden, dat is idd niet conform handleiding)
U snapt dus de handleiding, doet iets anders dan er in die handleiding staat en vind het vreemd dat het mis gaat?
valisauw schreef:
24 apr 2021 11:13
3. Ik voel aan de ladder deze voelt stevig aan
IJs van 1 cm dik voelt ook stevig aan, maar zodra ik daar op ga staan zak ik er toch echt door hoor.
valisauw schreef:
24 apr 2021 11:13
5. De trede zakt in
Het gewicht op uw 2 benen is heel wat anders dan met de handen wat druk uitoefenen.
valisauw schreef:
24 apr 2021 11:13
Bovenstaand gebruik lijkt mij redelijkerwijs te verwachten van een consument. Het feit dat dit mij als consument overkomt geeft naar mijn mening aan dat de gebruikshandleiding niet voldoet. Maar dat is achteraf natuurlijk, ik kijk daar wellicht anders tegenaan dan iemand van de buitenkant.
Wat had er nog meer in de handleiding moeten staan? Dat u het precies zo moet doen als daar in staat en niet anders? Dat heet logica en daar is een handleiding ook voor bedoeld. Juist om die stappen te nemen zoals ze er in staan. Dus niet, zoals u gedaan hebt, daarvan afwijken en dan anderen de schuld gaan geven.

Gesloten