Letsel opgelopen tijdens vakantie - Reisverzekering wil minimaal betalen

Heb je letselschade opgelopen? En ben je niet correct behandeld? Laat het ons weten.
SlechteSkieer
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 jan 2022 15:40

Letsel opgelopen tijdens vakantie - Reisverzekering wil minimaal betalen

Ongelezen bericht door SlechteSkieer »

Beste forumleden,

Graag jullie advies en hulp.

Ski-ongeval gehad waarbij mijn ene voet de enkelbanden zijn gescheurd en mijn duim is gebroken op een lelijke plek.
Had een reisverzekering en heb recht op een eenmalige bedrag voor invaliditeit.
Enkelbanden zijn na een lange tijd niet hersteld en er is maar 1 optie en dat is een operatie of ik moet er mee leren leven, pijn en beperkingen.
De duim is geheeld maar heb tot op heden nog pijn.
Mijn reisverzekering betaald € 80.000 bij 100% invaliditeit.
Ze willen betalen, 2% voor mijn enkel en 1% voor mijn duim, totaal bedrag van € 2400.
Naar mijn mening is dit veel te laag, of heb ik het mis?

Verder is dit echt de max wat ze kunnen en willen betalen, zegt de verzekering.
Second opinion is niet mogelijk, hun medisch adviseur heeft hun al geadviseerd.

Wat kan en moet ik doen?
Laatst gewijzigd door Radar op 01 feb 2022 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Typfout verbeterd

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Letsel opgelopen tijdens vakantie - Reisverzekering wil minimaal betalen

Ongelezen bericht door rvjapio »

Het zit hem in '100%'. Ik zie wel vaker dat een verzekeraar prijzen hanteert per aangetast lichaamsdeel. En zolang u nog wat kan zal er geen hogere uitkering komen voor invaliditeit - tenzij u dat percentage omhoog kan brengen door aan te geven en op te schrijven wat u allemaal niet meer kan doen, ook in verband met uw werk en/of gezinssituatie en/of hobbies. Probeer er ook via een rechtswinkel of zo achter te komen hoe invaliditeit juridisch wordt gezien -

Har45
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Letsel opgelopen tijdens vakantie - Reisverzekering wil minimaal betalen

Ongelezen bericht door Har45 »

Als het goed is heeft u een (digitale) polis ontvangen met de daarbij behorende polisvoorwaarden.
In deze polisvoorwaarden staat precies vermeld de percentages die de maatschappij uitkeert bij een lichaamsschade.
De letselschade uitkeringspercentages van een (doorlopende) reisverzekering zijn over het algemeen genomen minimaal te noemen.
In tegenstelling tot letselschade welke door derden zijn veroorzaakt wordt er geen schadestaat opgemaakt met daadwerkelijke schade van nu en in de toekomst maar slechts komt men tot uitkering met een minimaal vaststaand bedrag genoemd in de polisvoorwaarden.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Letsel opgelopen tijdens vakantie - Reisverzekering wil minimaal betalen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De percentages voor invaliditeit van bepaalde delen van uw lijf staan in de polis. Dus daar moet u het mee doen.

SlechteSkieer
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 jan 2022 15:40

Re: Letsel opgelopen tijdens vakantie - Reisverzekering wil minimaal betalen

Ongelezen bericht door SlechteSkieer »

Bedankt voor de reacties.

In de polis staat:
Uitkering in geval van 100% blijvende invaliditeit € 80.000.
Dus helaas niet in categorieën vermeld.

Lijkt mij dat de percentage minimaal 10% moet zijn, voor voet en hand.

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Letsel opgelopen tijdens vakantie - Reisverzekering wil minimaal betalen

Ongelezen bericht door xflorisx »

Ik lees ook dat er nog een operatie aan de voet mogelijk is. Je kunt pas over blijvende invaliditeit spreken als er niets meer aan te doen is.

Lowieze
Berichten: 6592
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Letsel opgelopen tijdens vakantie - Reisverzekering wil minimaal betalen

Ongelezen bericht door Lowieze »

SlechteSkieer schreef:
01 feb 2022 10:59
Bedankt voor de reacties.

In de polis staat:
Uitkering in geval van 100% blijvende invaliditeit € 80.000.
Dus helaas niet in categorieën vermeld.

Lijkt mij dat de percentage minimaal 10% moet zijn, voor voet en hand.
Men gaat uit van een eindsituatie en eventueel wordt dan de blijvende invaliditeit bepaald door een medisch adviseur. Het gaat er niet om wat een klant zelf vindt.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Letsel opgelopen tijdens vakantie - Reisverzekering wil minimaal betalen

Ongelezen bericht door criticus2 »

dat een second opinion niet zou kunnen is natuurlijk onzin. Dat kan en mag natuurlijk altijd. wel op eigen kosten denk ik, wellicht dat via AV ziektekostenverzekering daar ruimte voor vergoeding is. Dat ze het niet willen geeft mij al te denken of alles wel zo zuiver is.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Letsel opgelopen tijdens vakantie - Reisverzekering wil minimaal betalen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar u bent uw hand of voet, gelukkig, niet kwijt. U hebt daar wat beperkingen aan.

Lowieze
Berichten: 6592
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Letsel opgelopen tijdens vakantie - Reisverzekering wil minimaal betalen

Ongelezen bericht door Lowieze »

criticus2 schreef:
01 feb 2022 11:47
dat een second opinion niet zou kunnen is natuurlijk onzin. Dat kan en mag natuurlijk altijd. wel op eigen kosten denk ik, wellicht dat via AV ziektekostenverzekering daar ruimte voor vergoeding is. Dat ze het niet willen geeft mij al te denken of alles wel zo zuiver is.
TS zou kunnen kijken of de verzekeraar een geschillenregeling heeft waarop hij zich kan beroepen als hij/zij het niet eens is met de beslissing.

J. Deltoer
Berichten: 3086
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Letsel opgelopen tijdens vakantie - Reisverzekering wil minimaal betalen

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Los wat de meningen hier allemaal zijn, ga naar een goede letselschade advocaat en laat die naar de zaak kijken. Kost wel iets, maar dan heb je duidelijkheid. Vaak kan er veel meer indien je je laat vertegenwoordigen door een vakbekwame jurist

Lowieze
Berichten: 6592
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Letsel opgelopen tijdens vakantie - Reisverzekering wil minimaal betalen

Ongelezen bericht door Lowieze »

J. Deltoer schreef:
01 feb 2022 12:53
Los wat de meningen hier allemaal zijn, ga naar een goede letselschade advocaat en laat die naar de zaak kijken. Kost wel iets, maar dan heb je duidelijkheid. Vaak kan er veel meer indien je je laat vertegenwoordigen door een vakbekwame jurist
Misschien moet TS zich dan eerst even laten informeren over de tarieven van een advocaat :D

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Letsel opgelopen tijdens vakantie - Reisverzekering wil minimaal betalen

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Waarom laat je de operatie aan je enkelbanden niet doen dan? Als je er niet alles aan doet om helemaal te herstellen kan je toch ook niet verwachten dat de verzekeraar uitkeert op basis van blijvende invaliditeit?

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Letsel opgelopen tijdens vakantie - Reisverzekering wil minimaal betalen

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

rvjapio schreef:
01 feb 2022 10:31
Het zit hem in '100%'. Ik zie wel vaker dat een verzekeraar prijzen hanteert per aangetast lichaamsdeel. En zolang u nog wat kan zal er geen hogere uitkering komen voor invaliditeit - tenzij u dat percentage omhoog kan brengen door aan te geven en op te schrijven wat u allemaal niet meer kan doen, ook in verband met uw werk en/of gezinssituatie en/of hobbies. Probeer er ook via een rechtswinkel of zo achter te komen hoe invaliditeit juridisch wordt gezien -
Dit lijkt mij een goede ingang. Het maakt nogal wat uit wat je beroep is: als je pianist bent dan is het meten van de oppervlakte van de duim nogal ridicuul, of bij een danser de oppervlakte van de enkel. Er staat niet wat TS niet meer kan met deze duim/enkel. En de invaliditeit is niet definitief als er nog een operatie kan worden gedaan.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Letsel opgelopen tijdens vakantie - Reisverzekering wil minimaal betalen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Leven met een beperking is lastig, maar niet onmogelijk. Na een lullig ongevalletje tijdens werktijd heb ik mijn enkel zwaar verzwikt. Er is een zenuwbeschadiging en een beknelling opgetreden. Bij 10% van de gevallen is dat langdurig en bij 3% van die 10% is het blijvend. Na 8 jaar revalideren val ik in die laatste categorie. Is daar een prijs aan te hangen? In mijn ogen niet. Als ik kijk maar de aanpassingen die ik heb moeten doen, dan valt dat mee. Aangepaste schoenen, vreselijk duur. Maar daar doe ik veel langer mee dan de schoenen die ik altijd droeg, per saldo geen schade. Ik rij nu automaat ipv schakel. Voordeel is dat ik meer ontspannen in de file sta. Mijn kleine caravan ingeruild tegen een grotere. Ja, duurder in stalling en meer brandstofverbruik, maar ook meer ruimte in de caravan en bij slecht weer kunnen we nu met het hele gezin binnen zitten.
En zo zijn er veel meer voorbeelden dat met een kleine aanpassing er ook voordelen zijn. Erger is het dat ik niet even in een koud zwembad kan duiken op een warme zomerdag. Of dat een balletje trappen met mijn kinderen ook niet meer gaat. Daar kan een uitkering ook niets aan veranderen.

Uw verzekeraar hanteert een bepaalde regeling. Er word gekeken naar wat u wel kan en wat de daadwerkelijke beperkingen zijn. Mocht u van mening zijn dat uw beperkingen in percentage groter zijn, dan is het aan u om dat aan te tonen. Lastig zal dat wel worden.

J. Deltoer
Berichten: 3086
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Letsel opgelopen tijdens vakantie - Reisverzekering wil minimaal betalen

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Lowieze schreef:
01 feb 2022 13:08
J. Deltoer schreef:
01 feb 2022 12:53
Los wat de meningen hier allemaal zijn, ga naar een goede letselschade advocaat en laat die naar de zaak kijken. Kost wel iets, maar dan heb je duidelijkheid. Vaak kan er veel meer indien je je laat vertegenwoordigen door een vakbekwame jurist
Misschien moet TS zich dan eerst even laten informeren over de tarieven van een advocaat :D
Dat is natuurlijk tevoren altijd verstandig. Een eerste afspraak (15 minuten) is meestal gratis, ziet hij iets in de zaak lopen de tarieven al gauw op naar 300 euro per uur. Aan TS om te bezien als een echte deskundige naar de zaak gekeken heeft of hij daar verder mee wil gaan. Beter als de adviezen van al die "deskundigen" hier (mij incluis).

Seinhuis
Berichten: 2375
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Letsel opgelopen tijdens vakantie - Reisverzekering wil minimaal betalen

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Letselschade is iets heel lastigst. Neem contact op met je rechtsbijstandverzekering, www.juridischloket.nl of een letselschade advocaat.

juliomariner
Berichten: 4821
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Letsel opgelopen tijdens vakantie - Reisverzekering wil minimaal betalen

Ongelezen bericht door juliomariner »

J. Deltoer schreef:
01 feb 2022 14:20


Aan TS om te bezien als een echte deskundige naar de zaak gekeken heeft of hij daar verder mee wil gaan. Beter als de adviezen van al die "deskundigen" hier (mij incluis).
Dat is inderdaad het beste advies dat hier gegeven kan worden.
Letselschade zaken zijn meestal zeer gecompliseerd je vecht tegen een verzekering die goede dure juristen in huis heeft. Zonder goed beslagen ten ijs hier tegen op te boksen is zinloos en gaat veel geld kosten.

Alex E
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 jan 2015 17:37

Re: Letsel opgelopen tijdens vakantie - Reisverzekering wil minimaal betalen

Ongelezen bericht door Alex E »

Er is sprake van blijvende invaliditeit zodra herstel niet meer mogelijk is.
"SlechteSkieer", de vraagsteller, geeft aan dat hij o.a. nog steeds pijn en hinder ondervindt van zijn enkelband maar deelt ook mede dat hij de optie heeft om zich aan zijn enkelband te laten opereren.
Ik sta niet in zijn schoenen maar, afgezien of hij nu wel of geen uitkering vanuit zijn reisverzekering ontvangt, lijkt het mij een vanzelfsprekendheid om zich te laten opereren en zodoende hopelijk van de pijn verlost te worden.
Vreemd dat er in zijn polisvoorwaarden geen percentages genoemd worden bij blijvende invaliditeit per lichaamsdeel.
Waarop zijn aanname van minimaal 10% blijvende invaliditeit gebaseerd is, beargumenteert hij echter niet.
Als voorbeeld: wanneer je je grote teen zou moeten missen dan is dat berekend in een percentage van je lichaam 1,9%.
De teen maakt namelijk voor 8% deel uit van een been en dat been voor 24% van het lichaam.
Dat betekent dat je dan 8% van 24% = 1,9% blijvend invalide bent.
Wanneer TS meent dat hij recht heeft op een hogere uitkering dan kan hij natuurlijk informatie inwinnen bij een letselschade advocaat.
Een eerste kennismakingsgesprek is vaak gratis en sinds enkele jaren mogen letselschade advocaten ook werken op basis van "no cure, no pay".
Achteraf ontvangt de advocaat dan een percentage van het door de verzekeraar uitgekeerde bedrag.
Let daarbij wel op dat het percentage alleen berekend wordt over de eventuele meerwaarde van de reeds toegezegde € 2.400,=!
Of het in deze zaak überhaupt financieel raadzaam is om op basis van "no cure, no pay" een advocaat in te schakelen, kan ik op voorhand niet beoordelen; wellicht is een uurtarief gunstiger voor TS.
Er is geen sprake van een tegenpartij, die aansprakelijk is voor de schade, en het gaat in principe enkel om de juiste interpretatie van de polisvoorwaarden van de reisverzekering.

SlechteSkieer
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 jan 2022 15:40

Re: Letsel opgelopen tijdens vakantie - Reisverzekering wil minimaal betalen

Ongelezen bericht door SlechteSkieer »

Bedankt voor de reacties.

@breien
Gelukkig nog wel.

@xflorisx
Ben niet verplicht om me te laten opereren, operatie en dan de gevolgen?
Met operatie wordt ik niet 100% genezen, dit waren de woorden van de arts!

@Lowieze
Medisch adviseur van de verzekeringsmaatschappij komt met 3%.

@criticus2
Ze werken ook maar met 1 bedrijf samen (medisch adviseur).
Second opinion moet ik zelf betalen.

@Lady1234
Gelukkig maar, maar het gaat om een eenmalige vergoeding.

@Lowieze
Geschillenregeling is misschien een optie.

@J. Deltoer
Advocaat is zo een paar uur bezig, extra kosten.

@Lowieze
Inderdaad hoge tarieven.

@Kokka1
Zo makkelijk is een operatie niet, komt veel bij kijken, verder lig je er ook tijdje uit.

@HandigeHarrie
Het gaat om een eenmalige betaling, betreft een reisverzekering, beroep is hier niet van toepassing.

@breien
We hebben het hier niet over einde cariërre.
Gaat om een eenmalige vergoeding.

@NeoDutchio
Gaat om een eenmalige vergoeding.

@J. Deltoer
Inderdaad, sommige denken iets heel anders.

@Seinhuis
Is een optie, meestal wordt je meteen doorverwezen naar een advocaat.

@juliomariner
Dat is juist het probleem, goede dure juristen.

@Alex E
Zo te zien heeft u er wel verstand van, u komt met percentages.
Wat ik ook niet begrijp, enkelbanden geeft toch problemen aan de hele voet, dus dat zou toch meer dan die 2% moeten zijn?
En mijn duim maar 1% dat is ook zo weinig.

Gesloten