LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Letselschade, bijzonder vermogen en vermogensbelasting

Heb je letselschade opgelopen? En ben je niet correct behandeld? Laat het ons weten.
Adrianus54
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 apr 2017 00:09

Letselschade, bijzonder vermogen en vermogensbelasting

Ongelezen bericht door Adrianus54 »

In de uitzending van Radar op 10-04-2017 "Dubbel slachtoffer van letselschade" werd mijns inziens de indruk gewekt dat letselschade die aangemerkt is als 'bijzonder vermogen' wordt vrijgesteld van vermogensbelasting.

Die indruk heeft bij mij voor enige verwarring gezorgd.

Ik heb enkele jaren geleden letselschade uitbetaald gekregen. Op de website van de belastingdienst staat dat de categorie waaronder mijn letselschadeuitbetaling valt als "bijzonder vermogen" wordt aangemerkt. Echter ondanks dat het aan mij uitbetaalde bedrag in de categorie 'bijzonder vermogen' valt moet ik er gewoon vermogensbelasting over betalen.

Voor zo ver mij nu duidelijk is is bijzonder vermogen alleen van belang bij het berekenen van de (huur- en Zorg) toeslagen maar wordt hier geen rekening mee gehouden bij de berekening van vermogensbelasting.

Weet iemand hier het fijne van?

met vriendelijke groet,
Adrianus

BL2
Berichten: 4838
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Letselschade, bijzonder vermogen en vermogensbelasting

Ongelezen bericht door BL2 »

De belastingdienst weet daar (vanzelfsprekend) het fijne van. Voor alle info over dit onderwerp zie hier:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... r-vermogen

(zoals u het dus opschrijft is het juist: wel vermogensbelasting)

BogeyVince
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 jun 2014 11:38

Re: Letselschade, bijzonder vermogen en vermogensbelasting

Ongelezen bericht door BogeyVince »

Een bedrag ter vergoeding van een letselschade is niet vrijgesteld van Box3-belasting. Om die reden komt het voor dat een schadebedrag wordt vastgesteld inclusief een z.g. fiscale component ter vergoeding van de toekomstige Box3-belastingen.

Op Play Store (https://play.google.com/store/apps/deta ... tselschade) staat een app waarmee je een letselschade en de fiscale claim kunt berekenen.

Gesloten