LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Heb je letselschade opgelopen? En ben je niet correct behandeld? Laat het ons weten.
Ntr 1980
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jul 2019 11:40

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Ntr 1980 »

witte angora schreef:
17 jul 2019 22:21
16again schreef:
17 jul 2019 22:12
[quote=NeoDutchio post_id=2685994 time=1563382781 user_id=289169

Verzekeraars hebben onderling allerlei afspraken om de kosten te beperken: over relatief kleine schades wordt niet moeilijk gedaan om kostbare procedures te voorkomen. Wat zal schade aan zo'n fiets nou helemaal kosten? Vijfhonderd? Achthonderd? En toch zie je hier een afwijzing.
Helaas is de schade vele malen groter dan de bedragen die je hierboven noemt 😬.

Wij reden op een fietsstrook, dus geen los fietspad.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
17 jul 2019 22:38
... waarmee je perfect bevestigd dat er slechts géén sprake is van een onrechtmatige daad als je verzinsels en aannames in je afwegingen betrekt.
Het zijn geen verzinsels een aannames. Nergens hoort u mij zeggen dat iets in mijn verhaal met zekerheid hier toepasbaar zou zijn. Het is een mogelijkheid. Juist omdat wij niet alle gegevens weten.
Net zo goed dat ik niet met zekerheid kan zeggen dat de automobilist geen blaam treft kan u niet met zekerheid zeggen dat hij dat wel heeft.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En keek u in de spiegel, en bent u nummer 3? En is de weg daar heel smal? En heeft fietser nummer 2 fietser nummer 3 aansprakelijk gesteld? En wie heeft er een rechtsbijstand verzekering en heeft de bestuurder van de auto aansprakelijk gesteld? Hebben fietser nummer 1 en 2 wel de auto zien aankomen? Heeft de bestuurder van de tegemoetkomende auto nog een verklaring afgelegd? Mogen we weten waar het gebeurd is?

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Is het een idee om deze discussie disculperend te stoppen, totdat TS de uitkomst van de verzekeraars heeft geplaatst?

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Erthanax schreef:
17 jul 2019 22:59
Is het een idee om deze discussie disculperend te stoppen, totdat TS de uitkomst van de verzekeraars heeft geplaatst?
Neeee! Geen betere vervanging tijdens de GTST zomerstop dan deze discussie!

Ik zit inmiddels iedere 15 min m'n scherm te verversen voor nieuwe toevoegingen.

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Erthanax schreef:
17 jul 2019 22:59
Is het een idee om deze discussie disculperend te stoppen, totdat TS de uitkomst van de verzekeraars heeft geplaatst?
Jawel, het is een idee. Maar ik vermoed zo dat het bij een idee blijft... :lol:

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Halen ze 12 pag of 15 pagina s :mrgreen:

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tja, iemand vraagt hier raad, een advies, een mening, maar wil niet zelf de volledige gegevens vermelden.

En dan denk ik weleens, wat wil je dan? Alleen maar een bevestiging van anderen dat je gelijk zou hebben?

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
18 jul 2019 00:01
Tja, iemand vraagt hier raad, een advies, een mening, maar wil niet zelf de volledige gegevens vermelden.

En dan denk ik weleens, wat wil je dan? Alleen maar een bevestiging van anderen dat je gelijk zou hebben?
Lees de OP nog maar eens, dan zie je vanzelf het antwoord... :wink:

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ntr 1980 schreef:
17 jul 2019 22:41
witte angora schreef:
17 jul 2019 22:21


Verzekeraars hebben onderling allerlei afspraken om de kosten te beperken: over relatief kleine schades wordt niet moeilijk gedaan om kostbare procedures te voorkomen. Wat zal schade aan zo'n fiets nou helemaal kosten? Vijfhonderd? Achthonderd? En toch zie je hier een afwijzing.
Helaas is de schade vele malen groter dan de bedragen die je hierboven noemt 😬.

Wij reden op een fietsstrook, dus geen los fietspad.
Toch hebben we hier een kleine aanvulling. Op de rest van de vragen c.q. aannames c.q. speculaties wordt helaas herhaaldelijk niet ingegaan. En dat zegt me eigenlijk wel genoeg... :idea:

ZeerPrivé
Berichten: 5449
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
18 jul 2019 00:01
Tja, iemand vraagt hier raad, een advies, een mening, maar wil niet zelf de volledige gegevens vermelden.

En dan denk ik weleens, wat wil je dan? Alleen maar een bevestiging van anderen dat je gelijk zou hebben?

Dan kan er natuurlijk ook gestopt worden met reageren. Maar nee, hier gaan ze dan 10 / 20 pagina's door.

Ntr 1980
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jul 2019 11:40

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Ntr 1980 »

Lady1234 schreef:
17 jul 2019 22:56
En keek u in de spiegel, en bent u nummer 3? En is de weg daar heel smal? En heeft fietser nummer 2 fietser nummer 3 aansprakelijk gesteld? En wie heeft er een rechtsbijstand verzekering en heeft de bestuurder van de auto aansprakelijk gesteld? Hebben fietser nummer 1 en 2 wel de auto zien aankomen? Heeft de bestuurder van de tegemoetkomende auto nog een verklaring afgelegd? Mogen we weten waar het gebeurd is?
Ik ben idd nummer 3, dit staat ook in mijn eerste bericht.
Nee wij keken niet in de spiegel. Weet niet of jij in een spiegel kijkt als je gewoon de weg vervolgt en deze links van je staat.
Nee de weg was niet smal, gewoon een normale weg met twee rijstroken waar je 60 km per uur mag met aan beide zijdes fietsstroken ernaast.
Zowel fietser 2 als fietser 3 hebben de automobilist aansprakelijk gesteld. En nee fietser 1 en 2 hebben de auto ook niet zien aankomen.

Mijn rechtsbijstand heeft verweer opgesteld. Ik zal jullie de uitkomst laten weten.

16again
Berichten: 16102
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:
17 jul 2019 22:18
16again schreef:
17 jul 2019 22:12
Logisch dat de verzekering begint met afwijzen. Als tegenpartij geen rechtsbijstand heeft, zal die in menig geval afhaken. En dat is makkelijk verdient voor de verzekeraar.
Dit is nogal een beschuldiging naar de verzekeraar toe. Het is logisch dat ze afwijzen als ze geen reden zien om de aansprakelijkheid te accepteren.
Een volledige afwijzing kan ik niet rijmen met art. 185 WVW, op grond waarvan de verzekeraar van de automobilist sowieso minimaal 50% van de schade dient te vergoeden.

Hier kan de verzekeraar alleen onderuit komen door overmacht aan te tonen. Wat ongetwijfeld niet gedaan is. Sterker, de verzekeraar benoemt art 185 niet eens. Geen slapende honden wakker maken

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ntr 1980 schreef:
18 jul 2019 06:39

Nee wij keken niet in de spiegel. Weet niet of jij in een spiegel kijkt als je gewoon de weg vervolgt en deze links van je staat.
Nee de weg was niet smal, gewoon een normale weg met twee rijstroken waar je 60 km per uur mag met aan beide zijdes fietsstroken ernaast.
Stond er bij het naderen van het kruispunt toevallig ook een bord 'gevaarlijke kruising'?

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

de auto stond stil, dat is de overweging voor de verzekeraar om vooralsnog niet tot uitkering over te gaan, of de kruising overzichtelijk was of niet doet dan niet eens ter zake...

waar de auto stond ook niet, je moet als verkeersdeelnemer je snelheid aan de situatie aanpassen, botst je op je voorganger, of van mijn part op die stilstaande auto, dan ben je zelf verantwoordelijk...

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ntr 1980 schreef:
18 jul 2019 06:39
Nee wij keken niet in de spiegel. Weet niet of jij in een spiegel kijkt als je gewoon de weg vervolgt en deze links van je staat.
Als ik weet dat er een onoverzichtelijke kruising is die je niet kan inkijken, dan kijk ik in die spiegel inderdaad. Je weet immers nooit of er iemand uit kan komen. Ook al heb je voorrang. Als u die andere bestuurder niet kunt zien, dan hij u ook niet.

Ntr 1980 schreef:
18 jul 2019 06:39
Nee de weg was niet smal, gewoon een normale weg met twee rijstroken waar je 60 km per uur mag met aan beide zijdes fietsstroken ernaast.
Heeft u de straatnamen voor ons? Een weg met 2 rijstroken is normaal gesproken geen 60km/u weg. Bij dergelijke wegen hoort er geen middenbelijning te zijn en aan de zijkanten van de weg onderbroken strepen.
En de vraag die reist is of het een officieel fietspad is, of een fietssuggestiestrook. Het eerste is bedoeld om als fietser te rijden, de tweede om de weg visueel smaller te laten lijken.

Helaas missen nog steeds relevante zaken om tot een duidelijke reactie naar u te kunnen komen.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door criticus2 »

vanuit aanvullende info door TS gegeven rijst bij mij steeds meer het vermoeden dat fietsers een andere snelheid hadden dan hier neergezet is. En blijkbaar is de situatie dusdanig onoverzichtelijk (zij hadden de auto niet zien komen maar passen bij een dus onoverzichtelijke zijstraat de snelheid blijkbaar ook niet aan) dat je je af kan vragen of de automobilist anders had kunnen handelen..Ondanks de spiegel had de automobilist ze niet gezien. Zou kunnen zijn dat ze nog niet in beeld waren op moment dat hij keek en besloot alvast wat op te rijden . en toen waren ze er ineens. Het valt mij vaker op dat wielrenners blijkbaar niet door hebben wat hun snelheidsverschil met anderen is, en wat dat doet bij de langzamere verkeersdeelnemer. In een koers heb je daar geen last van maar op de openbare weg heb je met snelheid gelijk ook een verantwoordelijkheid.

fietser 3 hield te weinig afstand met voorganger zoals ik het lees. en is naar mijn mening daarmee aansprakelijk voor eigen schade en die van nr 2. Je kan je afvragen of de wegbeheerder geen achterstallig onderhoud op zn naam heeft staan waardoor de kruising onnodig onoverzichtelijk was, maar dan nog zijn weggebruikers zelf verantwoordelijk voor aanpassen snelheid en rijgedrag. een spiegel op zon plek werkt 2 kanten op. Maar dan moet je er wel in kijken.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als het een normale weg was met 2 rijstroken en 2 fietsstroken ernaast, dan hadden de fietsers toch simpel voor de auto langs kunnen rijden?

En wat doet, in zo’n geval de tegemoetkomende auto er toe?

16again
Berichten: 16102
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
18 jul 2019 08:54
Maar als het een normale weg was met 2 rijstroken en 2 fietsstroken ernaast, dan hadden de fietsers toch simpel voor de auto langs kunnen rijden?
Dat lukte fietser1 ook. Fietser 2 besloot echter te remmen, met alle gevolgen van dien.

Ik lees hier allerlei uitleg, maar die negeren de betrokkenheid van de auto en WVW art 185.....

Ook wielrenners die zich in een etappe wanen , en te hard rijden met te korte tussenafstand…..blijven gewoon zwakkere verkeersdeelnemers, met bijbehorende wettelijke bescherming

Moneyman
Berichten: 30054
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

StevieNL81 schreef:
17 jul 2019 23:05
Erthanax schreef:
17 jul 2019 22:59
Is het een idee om deze discussie disculperend te stoppen, totdat TS de uitkomst van de verzekeraars heeft geplaatst?
Neeee! Geen betere vervanging tijdens de GTST zomerstop dan deze discussie!

Ik zit inmiddels iedere 15 min m'n scherm te verversen voor nieuwe toevoegingen.
Haha dan ga ik je (zoals aangekondigd) teleurstellen :mrgreen:

Gesloten