Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Heb je letselschade opgelopen? En ben je niet correct behandeld? Laat het ons weten.
jonis

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door jonis » 25 jul 2019 08:17

kuklos schreef:
25 jul 2019 08:08
ElleFlowers schreef:
25 jul 2019 08:05
kuklos schreef:
25 jul 2019 08:01

Waarom is dat rottig voor de fietser? Die is toch zelf volledig de oorzaak van alles. Op je telefoon kijken in plaats van op het verkeer te letten is je eigen fout, geen overmacht.
Ja is waar, ik zie het in een breder kader. Er zijn veel van dit soort ongevallen en de vraag is eigenlijk waar het geld vandaan moet komen voor al dit gedoe. Het klinkt wel terecht dat de fietser moet betalen maar die hebben geen goede verzekering hiervoor. Het is dus een economische vraag meer.
Autoverzekeringen onnodig hoog laten worden omdat de daders niet hoeven te betalen is ook onderdeel van de economische vraag die je stelt. Waarom neem je dat niet mee?
Een tiener (<18) krijgt gewoon een paar nieuwe tanden van z'n basiszorgverzekering...alleen geen nieuwe fiets. :wink:

ElleFlowers

Ongelezen bericht door ElleFlowers » 25 jul 2019 08:20

De verzekeraars hebben hier wellicht over nagedacht wie er betaalt.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 25 jul 2019 08:57

Of het nou een tiener of een oudere is, doet toch helemaal niet ter zake. Iemand rijdt gewoon blind tegen een stilstaande auto aan, dus compleet eigen schuld. En bijna iedereen heeft wel een AVP, die dus de schade aan de auto moet vergoeden.

En of zijn eigen schade ergens te verhalen valt, boeit mij helemaal niet.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 25 jul 2019 08:58

ElleFlowers schreef:
25 jul 2019 08:05

Ja is waar, ik zie het in een breder kader. Er zijn veel van dit soort ongevallen en de vraag is eigenlijk waar het geld vandaan moet komen voor al dit gedoe. Het klinkt wel terecht dat de fietser moet betalen maar die hebben geen goede verzekering hiervoor. Het is dus een economische vraag meer.
Ik zie het in het kader van: 'eigen schuld dikke bult'. Dat fietsers zich niet hebben verzekerd voor eenzijdige ongevallen, want daar hebben we het over, dat is het probleem van die fietser. Dat moet niet het probleem worden van iemand die part nog deel aan het hele gebeuren heeft.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink » 25 jul 2019 10:00

ElleFlowers schreef:
25 jul 2019 08:20
:roll: Nee, een appende fietser is nu strafbaar.
Dus wanneer hij al append tegen een stilstaande auto knalt is het gewoon eigen schuld dikke bult.

Niks 50 % voor de automobilist in zo.n geval , gewoon 100 % voor de fietser .

criticus2

Ongelezen bericht door criticus2 » 25 jul 2019 10:17

ElleFlowers schreef:
25 jul 2019 08:20
daar hoeven verzekeraars helemaal niet over na te denken. die hoeven alleen maar de wet te volgen.

Ook een niet appende fietser die ladderzat is en stoplichten of andere verkeersregels negeert is wanneer het mis gaat gewoon zelf aansprakelijk, mits automobilist kan bewijzen dat fietser zelf grof nalatig/roekeloos is geweest in zijn rol in het gebeuren. Dat is bij een fietser met een zatte kop geen probleem denk ik, wel de politie erbij halen natuurlijk.

Ligt in het geval van TS wat lastiger. Maar aangezien er geen aanrijding met de auto is geweest is het voor de fietsers die alleen contact met elkaar hebben gehad een lastige discussie .
wat dat betreft had er beter een tegen de auto aan kunnen rijden... als die echt zo in de weg stond.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 25 jul 2019 16:44

Inderdaad, een aanrijding tussen een van de fietsers en de auto zou de zaak sterk vereenvoudigd hebben.

Ntr 1980

Ongelezen bericht door Ntr 1980 » 04 aug 2019 16:55

Ik zou jullie nog laten weten hoe het is afgelopen.
Mijn rechtsbijstand heeft verweer ingediend en de verzekering van de tegenpartij heeft de zaak herzien en nu wel aansprakelijkheid erkend. Mijn schade zal volledig door de tegenpartij worden vergoed.
Erg blij met deze uitkomst!

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink » 04 aug 2019 17:13

Dat is mooi! Bedankt voor deze terugkoppeling.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 04 aug 2019 19:04

Mooie uitkomst . En de schade van fietser 2?

Veldt01

Ongelezen bericht door Veldt01 » 04 aug 2019 20:18

Die kan fietser 3 aansprakelijk stellen (als er schade is) die deze schade weer op de automobilist kan verhalen.
Zoals eerder al geschreven was dit wel het te verwachten scenario (in Nederland dan, ga je over de grens dan zijn fietsers veel minder goed beschermd en is de afloop waarschijnlijk ook anders)

16again

Ongelezen bericht door 16again » 04 aug 2019 20:28

oude post.....
NeoDutchio schreef:
17 jul 2019 22:18
16again schreef:
17 jul 2019 22:12
Logisch dat de verzekering begint met afwijzen. Als tegenpartij geen rechtsbijstand heeft, zal die in menig geval afhaken. En dat is makkelijk verdient voor de verzekeraar.
Dit is nogal een beschuldiging naar de verzekeraar toe. Het is logisch dat ze afwijzen als ze geen reden zien om de aansprakelijkheid te accepteren.
Dat de verzekering nu bakzeil haalt, sterkt wel mijn eerdere vermoedens. Van het verkeersongeval zelf zullen geen nieuwe feiten bekend zijn, de rol van rechtsbijstand gaf blijkbaar de doorslag:
Ntr 1980 schreef:
04 aug 2019 16:55
Ik zou jullie nog laten weten hoe het is afgelopen.
Mijn rechtsbijstand heeft verweer ingediend en de verzekering van de tegenpartij heeft de zaak herzien en nu wel aansprakelijkheid erkend. Mijn schade zal volledig door de tegenpartij worden vergoed.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 04 aug 2019 20:56

16again schreef:
04 aug 2019 20:28
oude post.....
NeoDutchio schreef:
17 jul 2019 22:18
16again schreef:
17 jul 2019 22:12
Logisch dat de verzekering begint met afwijzen. Als tegenpartij geen rechtsbijstand heeft, zal die in menig geval afhaken. En dat is makkelijk verdient voor de verzekeraar.
Dit is nogal een beschuldiging naar de verzekeraar toe. Het is logisch dat ze afwijzen als ze geen reden zien om de aansprakelijkheid te accepteren.
Dat de verzekering nu bakzeil haalt, sterkt wel mijn eerdere vermoedens. Van het verkeersongeval zelf zullen geen nieuwe feiten bekend zijn, de rol van rechtsbijstand gaf blijkbaar de doorslag:
Vermoedens of niet, het blijft een beschuldiging om te zeggen dat een verzekeraar afwijst puur om het afwijzen. De reden van de afwijzing in eerste instantie wil niet zeggen dat er altijd eerst afgewezen wordt.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 04 aug 2019 21:53

Misschien had de rechtsbijstand wel het adres van het ongeval gekregen en konden zij daardoor zien dat de autobestuurder anders had moeten/kunnen handelen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 04 aug 2019 23:46

Misschien is de verzekeraar knopen gaan tellen. Wat kost het als we betalen (vermoedelijk niet eens zo heel veel, aangezien de automobilist over heel wat jaren een flink stuk no-claim kwijtraakt) en wat kost het als we de procedure in gaan. Het laatste zou wel eens een stuk meer kunnen kosten.

Geloof me, er zijn verschillende afspraken tussen maatschappijen onderling om een en ander te vergemakkelijken. Zo kreeg ik na een ongevalletje een aantal jaren geleden een bedrag van 1000 euro smartengeld omdat ik nogal wat last van de rug had. Dat krijg je dan zonder onderzoek of wat dan ook, er worden geen vragen gesteld niks. Het ging om twee standaardbedragen van 500 euro, feitelijk om van het 'gezeur' af te zijn. En nee, de verzekeraar van de tegenpartij bood het niet uit zichzelf aan. Mijn eigen rechtsbijstand begon er over, en in nog geen twee uur was het rond.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 12 aug 2019 09:47

NeoDutchio schreef:
04 aug 2019 20:56
Vermoedens of niet, het blijft een beschuldiging om te zeggen dat een verzekeraar afwijst puur om het afwijzen. De reden van de afwijzing in eerste instantie wil niet zeggen dat er altijd eerst afgewezen wordt.
Het is inderdaad een beschuldiging. Maar die is niet bepaald uit de lucht gegrepen...

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons » 01 okt 2019 09:18

Ik haal dit topic weer even tevoorschijn omdat ik toevallig gisteren getuige was van een bijna vergelijkbare situatie.

Het regende flink en over een voorrangsweg kwam een meisje op de fiets richting een T splitsing. Capuchon over het hoofd, hoofd voorover en flink doorfietsen vanwege de regen. Het was net na achten dus redelijk schemering. Van rechts nadert een auto de splitsing, maar stopt netjes voor de haaientanden. Het meisje schrikt bij het naderen van de splitsing, en voor ik het wist zag ik haar vol onderuit gaan op de spekgladde weg. Plat met het gezicht op de grond, ongeveer 30 seconden KO en bril in honderd stukken, gezicht kapot etc. Omdat dit in het centrum van een stad gebeurde kwam er gelukkig van alle kanten direct hulp aan, waaronder (les voor mij om daar ook eens goed over na te denken) ook een aantal mensen die duidelijk ervaringen hadden met EHBO.

Ik moest achteraf gelijk aan dit topic denken, omdat ook daar natuurlijk direct de vraag aan de automobilist werd gesteld: had je haar dan niet gezien. Het antwoord heb ik niet gehoord maar het was logisch dat die bestuurder ook flink van slag was. Wat ik dus wel gezien heb, en velen met mij is dat de auto eigenlijk compleet los stond van de valpartij. Die stond ook dus nog steeds netjes voor de haaientanden. Het meisje was onderuit gegaan ter hoogte van de eerste rijbaan naar rechts. Auto stond dus op de tweede rijbaan van rechts. Er zat een voetgangersheuvel tussen de rijbanen. Meisje zelf gleed door tot voor de auto (meter of 2 ertussen) en fiets tot voorbij de auto.

Maar is die auto nu officieel toch betrokken bij dit ongeluk (en zelfs verantwoordelijk) of slechts een getuige?

Zoals ik het zag (en het gebeurde recht voor mijn ogen) keek het meisje bij het oprijden van de splitsing even voor de zekerheid en schrok omdat daar een auto stond. Had het niet geregend dan had zij die capuchon niet over haar hoofd gehad, en gewoon vooruitgekeken en had ze die auto al veel eerder opgemerkt. Kortom, dan was er zeer waarschijnlijk niets gebeurd.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 01 okt 2019 09:29

Dit zou ik als een eenzijdig ongeval willen typeren.

scontra

Ongelezen bericht door scontra » 01 okt 2019 09:40

fonsflons schreef:
01 okt 2019 09:18
Ik haal dit topic weer even tevoorschijn omdat ik toevallig gisteren getuige was van een bijna vergelijkbare situatie.

Maar is die auto nu officieel toch betrokken bij dit ongeluk (en zelfs verantwoordelijk) of slechts een getuige?
Nee, de automobilist is niet betrokken bij het ongeval en is ook niet aansprakelijk voor het ongeval omdat hij part nog deel heeft aan het ongeval.
De "veronderstelling" dat de fietsster schrok van dit reeds stilstaand voertuig en daardoor ten val kwam, maakt de berijder van het voertuig nog geen partij in deze.
Blijft alleen nog het 'getuige' zijn van ongeval over !

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 01 okt 2019 09:53

witte angora schreef:
01 okt 2019 09:29
Dit zou ik als een eenzijdig ongeval willen typeren.
Ik ook. De oorzaak van het ingeval zit in deze casus in het niet opletten en schrikken van de fietser, terwijl er goed zicht was. De auto stond ruimschoots op tijd stil en is niet betrokken geweest.

Allemaal factoren die anders zijn dan in de oorspronkelijke casus.

Plaats reactie