Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Heb je letselschade opgelopen? En ben je niet correct behandeld? Laat het ons weten.
Kolibrie

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Kolibrie » 01 okt 2019 10:30

fonsflons schreef:
01 okt 2019 09:18
Ik haal dit topic weer even tevoorschijn omdat ik toevallig gisteren getuige was van een bijna vergelijkbare situatie.
Ik maak wel eens mee dat een auto met 50km/h een kruising nadert en vlak voor de kruising krachtig remt.
Als fietser schrik je wel want je verwacht dat de auto geen voorrang gaat geven.
Misschien hier ook het geval.

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons » 01 okt 2019 10:43

Kolibrie schreef:
01 okt 2019 10:30
fonsflons schreef:
Ik haal dit topic weer even tevoorschijn omdat ik toevallig gisteren getuige was van een bijna vergelijkbare situatie.
Ik maak wel eens mee dat een auto met 50km/h een kruising nadert en vlak voor de kruising krachtig remt.
Als fietser schrik je wel want je verwacht dat de auto geen voorrang gaat geven.
Nee, dat was hier niet het geval. Auto reed normaal en remde normaal af. Dat is een feit, want ik stond er met mijn neus bovenop.
De fietster schrok ook niet van het remmen, maar van het feit dat er een auto stond (!)

Ik denk (mijn interpretatie want het ging er snel) dat ze opkeek, die auto zag staan en in de splitsecond niet kon bepalen of die stilstond of reed. En daarom een rare beweging maakte waardoor ze onderuit ging. Een schrikreactie op een situatie dus, waarbij de weersstituatie een grote rol speelde.
Laatst gewijzigd door fonsflons op 01 okt 2019 11:02, 2 keer totaal gewijzigd.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 01 okt 2019 10:44

Kolibrie schreef:
01 okt 2019 10:30
fonsflons schreef:
Gezien de gebruikte omschrijving "stopt netjes voor de haaietanden" lijkt me daarvan geen sprake.

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons » 01 okt 2019 11:06

Ik heb denk ik overigens mijn antwoord, tevens het antwoord wat ik verwacht had. De opmerking die echter aan de automobilist door iemand gemaakt werd (had je haar niet gezien?) deed mij gelijk denken...ai, het zal toch niet dat....

Vandaar dat ik benieuwd was of de auto nu wel of niet betrokken (en daarmee wellicht verantwoordelijk) was bij dit ongeval puur door het feit dat de fietster schrok van zijn aanwezigheid. In mijn beleving namelijk niet.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax » 01 okt 2019 11:39

Ik hoop dat je wel je adresgegevens hebt achtergelaten als getuige. Je merkt hoe snel mensen een verkeerde conclusie trekken.

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons » 01 okt 2019 12:01

Nee, maar dat had meer te maken dat er een overvloed aan getuigen waren en de politie niet van 20 man de gegevens gaat vragen.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax » 01 okt 2019 12:11

O, dan is het goed. Het zou jammer zijn als deze automobilist een oor zou worden aangenaaid.
Veel fietsers letten overigens nergens op. Ik zie in de stad ook veel schrikreacties. Zelden een ongeluk, gelukkig.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink » 01 okt 2019 12:41

Dat wordt nog wat , de komende herfst en winter...natte bladeren en gladde wegen.
Hier wordt flink bezuinigd vwb het vegen van de straten en van de goten .
En de putten zitten vol met blad m.a.g wateroverlast.
En je ziet nog maar zelden die veegautootjes.
Ik denk dat er dan méér mensen onderuit zullen gaan , w.o. ik ....al fietsend...😒

Esthervs

Ongelezen bericht door Esthervs » 02 jan 2020 21:45

Hoi, het maakt niet uit of je wel of niet schuldig bent in het verkeer. Als fietser heb je altijd recht op een schadevergoeding als je een aanrijding hebt met een auto of ander motorvoertuig. Kijk maar: https://letselhulpservice.nl/aangereden ... den-en-nu.

Tip: je kan ook gratis een schadevergoeding laten verhalen op de automobilist. Zowel voor je medische kosten, als het geld dat je hebt misgelopen doordat je niet hebt kunnen werken, voor je kapotte fiets en zelfs je kleding. Ook als de aanrijding al een tijd of zelfs een paar jaar geleden is. Enige wat je nodig hebt is het kenteken van schuldige of contactgevens.

Hoop dat je weer goed hersteld bent.

Sterkte!

Groetjes Esther

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 03 jan 2020 17:14

Esthervs schreef:
02 jan 2020 21:45
Hoi, het maakt niet uit of je wel of niet schuldig bent in het verkeer. Als fietser heb je altijd recht op een schadevergoeding als je een aanrijding hebt met een auto of ander motorvoertuig. Kijk maar: https://letselhulpservice.nl/aangereden ... den-en-nu.
Als je het topic had gelezen, had je geweten dat dit antwoord veel te makkelijk is.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth » 04 jan 2020 13:54

En in mijn ogen mogen we daar ook gauw vanaf. Een volwassen persoon op een fiets moet als een volwaardig bestuurder behandeld worden en niet als een soort kind dat niets zelf kan. Teveel mensen fietsen nu rond zonder enig idee wat er om ze heen aan het gebeuren is en in wat voor gevaar ze zichzelf brengen. Voorbeeld: ik reed pas op een voorrangsweg waar 50 de maximumsnelheid is. Ineens schiet er uit een zijweg een fietser van rechts gewoon de weg op in dezelfde richting als mij. Die vergat even dat het snelheidsverschil zo'n 35 kilometer is en dat ie 10 meter voor mijn auto de weg opging (als ie überhaupt al naar links heeft gekeken). Die weg is niet breed genoeg voor een fietser en 2 auto's, dus als er aan de andere kant iemand aankwam (doorgaande weg, dus best plausibel), dan had ik moeten kiezen tussen auto of fietser raken. In beide gevallen zou de fietser bijna niet aansprakelijk zijn, wat in mijn ogen best vreemd is.

Veldt01

Ongelezen bericht door Veldt01 » 04 jan 2020 14:20

Daar kun je vanalles van vinden maar jij als bestuurder zult moeten anticiperen op het feit dat zoiets kan gebeuren (in het "voorrang heb je niet dat krijg je" zit zeker een kern van waarheid) en dat je ook dan nog op tijd in kunt grijpen.
Apart van de schuldvraag (daar ben je voor verzekerd) heeft een fietser maar ook een motorrijder er altijd rekening mee te houden dat hij een zwakke verkeersdeelnemer is en waar een auto er in de meeste gevallen met wat blikschade afkomt lift dat bij fietsers en motorrijders toch wat anders. Als dreigen met een lijfstraf nog niet voldoende is wat dan wel (dan helpt het verleggen van de schuldvraag ook helemaal niet meer)

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth » 04 jan 2020 15:39

Veldt01, wel leuk dat je zegt dat je als autorijder rekening moet houden met anderen, zodat je tijdig kan ingrijpen. In dit topic ging het er juist over dat een auto tijdig ingreep, maar de fietsers zelf te dicht op elkaar reden om op elkaar te anticiperen. Vond dat wel ironisch.

Veldt01

Ongelezen bericht door Veldt01 » 04 jan 2020 19:35

Volgens mij was dat nou juist niet het probleem. De auto stond al deels op de weg/de fietsstrook en had (ongeacht het niet hebben van voorrang) gewoon veel te laat geremd en juist niet geanticipeerd. Te laat stoppen is in sommige gevallen nog irritanter dan even wat gas bijgeven om de boel alsnog vrij te maken.
Meer en meer zie ik automobilisten (en fietsers) die pas gaan kijken op het moment dat het gewoon te laat is en dus nooit meer tijdig kunnen reageren (met name bij rotondes wordt het in de randstad een gewoonte om helemaal niet te kijken en bij voorbaat al een hand opsteken te verontschuldigen voor het "nemen van voorrang"

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth » 04 jan 2020 19:51

Nou, in dit geval kon fietser 1 er wel omheen en fietser 2 remde, waardoor fietser 3 viel. Dat de auto oorzaak was, dat kan kloppen, maar de fietser viel doordat deze niet genoeg anticipeerde op het verkeer en dat blijkt uit het feit dat de 2 fietsers voor hem dat wel konden.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax » 04 jan 2020 20:23

Voor geïnteresseerden: Lees hier verder.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink » 04 jan 2020 20:29

Erthanax schreef:
04 jan 2020 20:23
Voor geïnteresseerden: Lees hier verder.
Je haalt de woorden uit mijn mond :wink: , we hebben er al een half jaar geleden en bijna 20 pagina.s aandacht aan besteed .
Het wordt anders weer een herhaling van zetten .

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb » 04 jan 2020 20:33

Ntr 1980 schreef:
04 aug 2019 16:55
Ik zou jullie nog laten weten hoe het is afgelopen.
Mijn rechtsbijstand heeft verweer ingediend en de verzekering van de tegenpartij heeft de zaak herzien en nu wel aansprakelijkheid erkend. Mijn schade zal volledig door de tegenpartij worden vergoed.
Erg blij met deze uitkomst!
En in het topic staat ook de oplossing. Verzekering erkende dus aansprakelijkheid.

Plaats reactie