LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Reintegratie bij Winnock

Heb je letselschade opgelopen? En ben je niet correct behandeld? Laat het ons weten.
Peter26
Berichten: 55
Lid geworden op: 05 okt 2007 11:58

Reintegratie bij Winnock

Ongelezen bericht door Peter26 »

Hallo allemaal,

Begin oktober 2007 werd ik van achteren aangereden met als gevolg een whiplash. Dit is ook medisch aangetoont dmv een mri scan. Mijn bedrijfsarts wil mij ondanks de hevige pijnklachten toch naar Winnock sturen. Winnock is een reintegratiebedrijf. (www.winnock.nl)
Heeft iemand ervaring met Winnock? Ik ben zeker bereid hieraan deel te nemen. Echter heeft mijn neuroloog mij vertelt dat dit gezien de uitslag de mri niet verstandig is.

Zijn er mensen met ervaring met Winnock? Misschien is er ook iemand die hetzelfde heeft meegemaakt en advies voor me heeft?

groetjes Peter

paulien14
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 jan 2008 20:04

Re: Reintegratie bij Winnock

Ongelezen bericht door paulien14 »

Hallo,

Ik heb sinds eind 1999 een whiplash, en heb in 2003 de Winnock-methode gevolgd. Ik weet niet of ze nog steeds op dezelfde manier werken, maar ik heb er helemaal niets aan gehad. En dan te bedenken dat het behoorlijk duur was !! (gelukkig betaalde de verz. van de veroorzaker van het ongeluk de rekening).
Kort gezegd, gaan zij er vanuit dat iedereen die bij hen komt voor een behandeling, helemaal niets mankeert, en door het gedrag te veranderen, zou het weer mogelijk zijn om volledig te gaan werken.
Ze proberen dit te bereiken met o.a. groepsgesprekken, individuele gesprekken en een soort fitness.
Men beweert ook dat je lichamelijke klachten niet bestaan, zelfs als op een mri te zien is dat er wat mis is. Ook de uitslag van het onderzoek door een bij winnock aangesloten arts is : Niets gevonden !!
Etc etc etc.
Ik heb vooraf geprobeerd om te achterhalen wat de behandeling precies zou inhouden, en hoe men mij van mijn klachten af zou kunnen helpen, maar daarop werd geen antwoord gegeven. "Dat zou tijdens de therapie duidelijk worden".
Toen ik achteraf mijn ervaringen deelde met mijn advocaat, vertelde zij mij ook, dat ze vaker geconfronteerd was met dit soort ervaringen.
Zij stellen alles in het werk, om te proberen je weer volledig aan het werk te krijgen, en erkennen niet dat er lichamelijke klachten kunnen zijn, waardoor je niet meer of niet meer volledig zou kunnen werken.
Als dan na afloop blijkt, dat ze niet geslaagd zijn "in hun missie", dan ben jij de oorzaak. Onvoldoende inzet en flexibiliteit.

Als ik vooraf had geweten wat de winnmock-therapie inhield, denk ik dat ik deze niet had gevolgd. Tenzij de verzekeringsmaatschappij van de veroorzaker van het ongeluk erop had gstaan dat ik naar winnock zou gaan.
Kortom : Ben ik dus niet positief over de behandling bij dit instituut.

Peter26
Berichten: 55
Lid geworden op: 05 okt 2007 11:58

Re: Reintegratie bij Winnock

Ongelezen bericht door Peter26 »

Hallo Paulien,

Dankjewel voor je reactie! Wat naar om te horen dat jij ook daar een vervelende ervaring hebt gehad. Maar bij jou startte men daar pas na 4 jaar mee???

Ik heb inderdaad ook mijn twijfels bij Winnock. Ben ik eigenlijk verplicht om reintegratie nu al te gaan volgen, ook als de neurloog zegt dat dit eigenlijk nu nog niet verstandig is?
Mijn werkgever heeft afspraken met Winnock vandaar dat ik daarnaartoe word gestuurd. Ben ik dan ook verplicht om naar Winnock toe te gaan? Kan ik bijvoorbeeld ook naar een ander bureau?


groetjes Peter

paulien14
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 jan 2008 20:04

Re: Reintegratie bij Winnock

Ongelezen bericht door paulien14 »

Hoi.
Ben ik weer.
Ik weet niet of je het verplicht bent, maar als je werkgever erachter zit (??) kunnen ze wellicht moeilijk gaan doen als je zou weigeren.
De neuroloog is wel een belangrijk punt. Als die het op dit moment afraadt, dan zou ik daar zeker wat mee doen (via de bedrijfsarts of zo).
En het heeft bij mij zolang geduurd, omdat ik eerst nog andere behandelingen heb ondergaan.
Uiteindelijk kwam de verzekeringsmaatschappij met winnock. Omdat ik pas wilde starten als ik schriftelijk de bevestiging had dat de verzekeringsmaatschappij de rekening rechtstreeks zou betalen, heeft het nogal lang geduurd, want het heeft ruim een jaar geduurd voordat zij dit schriftelijk bevestigden.

Ik ben overigens ooit begonnen met een behandeling bij DBC te Vlaardingen, en die behandelingen hebben wèl wat verbetering tot gevolg gehad. Helaas slechts voor een klein deel, maar dat zal wel komen omdat ik een "forse" whiplash heb

Groetjes.

Peter26
Berichten: 55
Lid geworden op: 05 okt 2007 11:58

Re: Reintegratie bij Winnock

Ongelezen bericht door Peter26 »

Hallo Paulien

zozo,

Wat naar om te horen allemaal. Dat je dat allemaal moet meemaken zeg.. pff.

Ik ben nu 26 jaar en ben dus ook van achteren aangereden. Ik ben iemand die altijd heel positief is en midden in het leven staat, maar nu lijkt alles even stil te staan.
Mag ik vragen wat er bij jou is gebeurd, en jouw leeftijd?

groetjes Peter

paulien14
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 jan 2008 20:04

Re: Reintegratie bij Winnock

Ongelezen bericht door paulien14 »

Yep. Mag je vragen.
Ik ben 47 jaar, en stond ook midden in het leven. Had een full-time baan, deed daarnaast het huishouden, werkte (onbetaald) in een jongerenclub etc etc.
Ik stond al een tijd stil voor een rood licht (en vroeg me al af waarom dat licht op rood bleef staan), toen iemand met heel hoge snelheid m'n auto en stuk korter maakte. En mijn leven voorgoed veranderde.
Hij moet zeker 100 km per uur hebben gereden, en dacht dat hij dat derde rode licht ook nog wel even kon meenemen. Helaas stond ik daar.

En de klachten ?? Op meerdere sites (en in boeken) is een overzicht van de klachten te vinden, en ik heb ze bijna allemaal.
Ik werk nu nog 5,5 uur per dag, maar denk wel eens dat zelf dat iets te veel is. Maar ik heb me zeker 5 1/2 jaar verzet tegen het terechtkomen in de WAO, want ik had steeds de intentie om weer volledig te gaan werken. Lukt helaas niet meer.
Voor een deel van de huishoudelijke taken heb ik hulp ingehuurd, en het jongerenwerk heb ik afgestoten.
Maar...... ik probeer (ondanks de beperkingen) toch nog genoeg leuke dingen te doen.
En hopelijk vindt dit jaar eindelijk de definitieve schade0afwikkeling plaats. Dan kan ik dat ook achter mij laten.

Hoe is 't bij jou gebeurd ??

paulien14
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 jan 2008 20:04

Re: Reintegratie bij Winnock

Ongelezen bericht door paulien14 »

Ja hoor, maar volgens mij is mijn mail-adres niet te zien. Die van jou wel ??

hanz
Berichten: 387
Lid geworden op: 07 jun 2005 18:57

Re: Reintegratie bij Winnock

Ongelezen bericht door hanz »

Peter,

Bij mijn weten neemt Winnock geen Whiplashpatienten aan bij wie met beeldvormend onderzoek traumatische cervicale afwijkingen werden vastgesteld.
Kun je vertellen binnen hoeveel tijd na ongeval begin okt. het MRI onderzoek plaatsvond en wat daarop aan trauma gerelateerde afwijkingen te zien was?

Over Winnock valt verder nog het volgende te zeggen.
Winnock heette voorheen RAC( rug advies centrum). Opgericht door orthopedisch chirurg P. van Akkerveeken. De visie waarop de "behandeling" daar gebaseerd is stoelt op de visie zoals door dr. Hamilton Hall en P.F.van Akkerveeken verwoord in hun boek "De Rugdokter".
Mijns inziens een prima boek waarin op uitstekende wijze inzicht wordt gegeven in de veelal goedaardige en tijdelijke (pijn)problemen van de rug/nek tgv de normale slijtage die zowat bij iedereen plaatsvind.
Sommige mensen raken daardoor zo van slag dat dat "steuntje in de rug" dat RAC kon bieden prima werkte.

Er kwam de klad in toen RAC zich ook met Whiplash begon te bemoeien.
Inmiddels heet RAC dus Winnock en is in handen van ACHMEA. Je weet wel, onze Vaderlandse Ontzorger. Die tracht middels Winnock met name zichzelf , en andere patientendoorsturende " TP's," te ontzorgen van WL slachtoffers.
Niet naar toegaan dus en al helemaal niet als er op MRI traumatische afwijkingen werden gezien.

Mvgr,

Hanz

Peter26
Berichten: 55
Lid geworden op: 05 okt 2007 11:58

Re: Reintegratie bij Winnock

Ongelezen bericht door Peter26 »

Beste Hanz,

Vandaag heb ik de uitslagen van de rontgenfoto's en mri scan op cd van het ziekenhuis ontvangen. In het verslag staat vermeld dat er geen aanwijzing is voor traumatische veranderingen.
Is dit wat je precies bedoelt? en zo ja wat betekent dit? Kun je mij iets meer vertellen over hun werkwijze?


groetjes Peter

Peter26
Berichten: 55
Lid geworden op: 05 okt 2007 11:58

Re: Reintegratie bij Winnock

Ongelezen bericht door Peter26 »

De aanrijding heeft op 1-10-2007 plaatsgevonden. En de mri scan 14-12-2007.

hanz
Berichten: 387
Lid geworden op: 07 jun 2005 18:57

Re: Reintegratie bij Winnock

Ongelezen bericht door hanz »

Peter,

Begrijp ik nu dat de whiplash niet werd aangetoond met een MRI scan zoals je meldde in je eerste bericht?
Leek me ook sterk. Als er wel afwijkingen te zien waren geweest zo kort na ongeval heet het geen whiplash meer. Dan is er sprake van Whiplash Associated Disorders(WAD) graad 3 of 4.

Vooralsnog ziet het er dus naar uit dat er sprake is van "gewone whiplash". Zo'n 80% geneest daarvan binnen een jaar.
Ook zonder Winnock.

Mvgr,

Hanz

paulien14
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 jan 2008 20:04

Re: Reintegratie bij Winnock

Ongelezen bericht door paulien14 »

Ha Peter,

Toch nog effe terug hier. Ook nav de reactie's van Hanz.
"80 % geneest, ook zonder Winnock" ???
Dat 80 % geneest, klopt wel, maar genezen met Winnock klopt niet, want zij genezen hlemaal niemand. Maar dat bedoelde Hanz ook vast niet (Ha)
Ze proberen je gedrag en instelling zo te wijzigen, dat je weer volledig aan het werk kan. Maakt niet uit wat je mankeert : Het doel is volledig werken.
En in mijn tijd namen ze ook mensen aan met verschoven en beschadigde rugwervels. Ze namen eigenlijk bijna alles aan : Als er maar betaald werd.

groetjes
Paulien

hanz
Berichten: 387
Lid geworden op: 07 jun 2005 18:57

Re: Reintegratie bij Winnock

Ongelezen bericht door hanz »

Paulien,

Je hebt 'm helemaal door. Van diegenen die zonder Winnock toch wel zouden zijn genezen wordt de genezing vanzelfsprekend op conto van het fantastische interventieprogramma van Winnock geschreven.
Associatieve verleiding van een hoog niveau.
Diegene die niet genezen worden door Winnock in een van hun " wetenschappelijke" bazaronderzoekjes" failures(mislukkelingen) genoemd omdat die er nl niet in slaagden hun overtuiging dat ze toch wat mankeren los te laten.
Geweldig nietwaar? Van Winnock/Achmea.

Hanz

Peter26
Berichten: 55
Lid geworden op: 05 okt 2007 11:58

Re: Reintegratie bij Winnock

Ongelezen bericht door Peter26 »

Beste Hanz,

In jouw reactie schreef je over Whiplash Associated Disorders(WAD). Wat houdt betekent dit en de grades die je beschrijft wat wil dat eigenlijk zeggen?

groeten Peter

hanz
Berichten: 387
Lid geworden op: 07 jun 2005 18:57

Re: Reintegratie bij Winnock

Ongelezen bericht door hanz »

Peter,

Bij WAD 3 en 4 worden neurologische en/of orthopedische afwijkingen gevonden/geobjectiveerd middels medisch/technisch onderzoek.

Bij WAD 1 en 2 kunnen klachten niet "hard" gemaakt worden. Maw in die gevallen zijn er geen medisch/technisch aantoonbare bewijzen voor een oorzaak van de klachten te leveren.

Er zit echter een addertje onder het gras. Zoek het addertje. Krijg je geen ton voor, maar goed.

Het addertje is dat foto's waarop "niets te zien" is NIET bewijzen dat er geen beschadigingen zijn.
Waarom? Omdat veel beschadigingen, waaronder zelfs ernstige, niet met rontgenonderzoek ( en zelfs niet met MRI) te detecteren zijn.
Dat is aangetoond met post-mortemonderzoeken.
Bovendien wordt er ook nog wel eens wat gemist. En ook dat is bekend. Niet in de laatse plaats tgv onderschatting van de ellende die een WL trauma in de nek kan aanrichten.
Op medische gronden MOET dus worden aangenomen dat indien bv nek(pijn)klachten niet verdwijnen er mogelijk wat ernstigers aan de hand was dan WAD 2.

Kortom, aanhoudende klachten kunnen duiden op ernstiger letsel dan op grond van een foto waarop niets te zien was werd aangenomen.

Bij aanhoudende klachten dient dus nader onderzoek plaats te vinden om een mogelijk ernstigere oorzaak uit te sluiten.
En dat is oa. het advies van de Amerikaanse Vereniging van Orthopedisch Chirurgen.

Gebeurd dat in Nederland? Nee dus. En dus is er ook nooit een verklaring te vinden voor klachten die langer aanhouden dan drie maanden.

Maar zoals gewoonlijk is er overal een "diagnostische oplossing" voor te vinden.
Een oplossing die met stip in de top 10 staat: Centrale Senstizatie.
Kortom: een overdreven pijnreactie op zeer gering dan wel reeds genezen letsel.

Ik zeg niet dat daar niets inzit. Zal best wel. Maar het lijkt me medisch/ethisch gezien fatsoenlijk om eerst mogelijk lichamelijke oorzaken uit te sluiten voordat zo'n "psychogene aspecten bevattende diagnose" wordt gesteld. En dat gebeurd dus niet.

En als je de conceptrichtlijn leest en de diverse Beroepsgroepen ziet die daaraan hebben meegewerkt, is het hier qua kennis over WL een puinhoop dan welk zijn er andere beklangen in het spel dan die van verkeersslachtoffers.
Geen wonder dat ook de WL Stichting zich van die richtlijn heeft gedistancieerd.

Mvgr,

Hanz

Peter26
Berichten: 55
Lid geworden op: 05 okt 2007 11:58

Re: Reintegratie bij Winnock

Ongelezen bericht door Peter26 »

Hanz,

Dankjewel voor je uitleg!
Wat ik alleen nu niet begrijp is waarom ik naar Winnock wordt gestuurd. Ook terwijl de neuroloog dit geen goed idee vind. De neuroloog zegt dat ik lichamelijk mij niet mag inspannen. Wel blijven bewegen natuurlijk, maar geen oefeningen of zo.


groetjes Peter

simone01
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2008 11:38

Re: Reintegratie bij Winnock

Ongelezen bericht door simone01 »

peter,

ook ik heb een reintegratiplan gevolgd bij winnock.
Hun plan is gebasserd op het feit van groepsgesprekken en ontkennen van het feit dat je pijn hebt.
Tijdens deze training mocht je niet stoppen of pauze nemen vanwege het feit dat je pijn zou hebben.
Volgens hen heb je geen pijn dat zit tussen je oren.

Ik ben nu 7 jaar verder en heb iedere dag nog pijn, dit zal niet meer beter worden.

Op rontgenfoto's stond vast dat ik bekken instabiliteit had/heb, volgens winnock geen probleem om met de reintegratie te starten terwijl de orthopeed mij had verteld dat er voor bekkeninstabiliteit niet veel te doen was dan er mee leren omgaan mbv een ergotherapeut.

Na de reintegratie wel weer aan het werk gegaan maar dat was me ook wel gelukt zonder winnock.

groetjes Simone

hanz
Berichten: 387
Lid geworden op: 07 jun 2005 18:57

Re: Reintegratie bij Winnock

Ongelezen bericht door hanz »

Peter,

Je bedrijfsarts wil je naar Winnock sturen. Lijkt mij dat die arts dus zeer wel mogelijk op de hoogte is van wat Winnock op reintegratiegebied zoal te bieden heeft.
En dat is: of genezing via hun onovertroffen medische interventie dan wel "blaiming the victim" omdat de falende "sukkels" ( "Failures" volgens Winnock) hun idee dat ze toch wat mankeren niet los konden laten.
Maakt het voor een bedrijf/werkgever wellicht ook wat makkelijker mocht het tot ontslagprocedures komen.
Ook het mogelijke voordeel voor TP's in "claimzaken" is evident.

Hanz

Peter26
Berichten: 55
Lid geworden op: 05 okt 2007 11:58

Re: Reintegratie bij Winnock

Ongelezen bericht door Peter26 »

Hallo Simone,

Wat jij nu vertelt is precies wat ik al van vele mensen te horen heb gekregen. Vind het wel erg naar dat ze jou in principe "gedwongen" hebben. Misschien is dat niet het goede woord hiervoor maar hier lijkt het wel op. Hoe lang is die geleden bij jou en hoe gaat het nu met je?

Besta Hanz,

Ik heb vorige week in het gesprek met mijn bedrijfsarts niet met zo veel woorden maar wel een beetje laten doorschemeren dat ik al het een en ander weet over Winnock. Hij antwoordde hierop het volgende.
"Dat hij bij ons (mijn werkgever heeft zijn eigen bedrijfsarts) nu 2x eerder met Winnock te maken heeft gehad en dat tot nu toe prima is verlopen. "
Even onder ons gezegd; weet je waar ik bang voor ben?
Omdat het de laatste paar weken echt een heel stuk beter gaat, dit zometeen zodra ik bij Winnock ga starten, door de "therapie" wat zij gaan doen weer verloren hoop is. En ik weer terug bij af ben. Ik merk gewoon dat ik eenvoudig met rust gewoon baat heb.
Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte wanneer ik dinsdag daar ben geweest.


groetjes Peter

hanz
Berichten: 387
Lid geworden op: 07 jun 2005 18:57

Re: Reintegratie bij Winnock

Ongelezen bericht door hanz »

Peter,

Als het de laatste weken al beter gaat ziet het er rooskleurig uit voor je.
Dan is het wellicht beter je eigen plan te trekken dan dat je je aan de "behandelingsplannen" van derden overlevert.
Gewoon zoveel mogelijk doen zonder dat bestaande klachten verergeren of er nieuwe klachten bijkomen.

Succes en spoedige beterschap toegewenst.

Hanz

Gesloten