LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schade aan scooter door regen en onoplettende fietser

Heb je letselschade opgelopen? En ben je niet correct behandeld? Laat het ons weten.
mh73

Re: Schade aan scooter door regen en onoplettende fietser

Ongelezen bericht door mh73 »

16again schreef:
30 sep 2019 06:35
Verkeersles begint al veel eerder:
https://digitaalpubliceren.com/VVN/door ... erlijn/12/
Groep 4-5-6:
Je veilig gedragen als fietser: Kennis: De leerlingen kunnen risicos benoemen in het verkeer in hun eigen omgeving
En weet je wat dat inhoudt? Ik ben er regelmatig bij geweest als hulpmoeder. Dan mogen ze gaan fietsen op een pleintje, ingericht met pilonnetjes. Dat doen ze dan zo'n twee keer per jaar.
Dikke pret vooral, maar of ze er wat van leren?

Kinderen, zelfs naar de middelbare school gaande tieners van 12 tot 14 jaar zijn zich vaak echt nog niet bewust van de gevaren en risico's op de weg. Die zijn in hun hoofd helemaal niet bezig met het verkeer waaraan zij deelnemen.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schade aan scooter door regen en onoplettende fietser

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
29 sep 2019 22:42
@moneyman
Ik had niet voor niets deel van de quote vetgedrukt gemaakt
Dat snap ik :D maar daarmee kom je er niet. Voor de realisering van "opzet of bewuste roekeloosheid" zijn veel zwaardere omstandigheden nodig.
Nijogeth schreef:
30 sep 2019 01:21
Opzet zal wel bewezen kunnen worden, want dat kind zal niet per ongeluk de weg op zijn gereden. Bewuste roekeloosheid echter niet, want dan moet je kunnen bewijzen dat het kind bewust was van gevaar.
Onjuist. De opzet zit 'm niet in het de weg op fietsen, maar in het veroorzaken van een ongeluk.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Schade aan scooter door regen en onoplettende fietser

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Feit is gewoon dat de wetgever een keuze heeft gemaakt, daar kun je van alles van vinden maar een "sterke" verkeersdeelnemer trek in dit soort gevallen financieel doorgaans aan het kortste eind (vervang minderjarig door fietser in het algemeen en de bewijslast wordt heel erg lastig en de kosten blijven bij de "sterke" verkeersdeelnemer).

Blijft een feit dat dit enkel de geldelijke schade betreft en dat is maar een kant van het verhaal. Bij ons in de buurt spelen veel kinderen en daardoor zul je extra voorzichtig moeten zijn (meermaals kleine schades gehad en steeds zelf de kosten moeten dragen).
Ouders zijn zeer goed op de hoogte van de regels en wijzen al heel snel naar de gemaakte regels, echter laten in een aantal gevallen wel na de kinderen ook daar waar nodig op te voeden/te corrigeren en dan heb ik er wel een probleem mee.
Bij ons maakten ze er een sport van tussen geparkeerde auto's door in volle vaart de straat (drukke doorgaande weg) over te steken en bij mij en een aantal buurtgenoten leverde dat behoorlijk wat materiële schade op (waar men zelf voor opdraaide). Ouders namen in elk geval meteen hun kinderen in bescherming zonder er verder ook maar iets mee te doen.
Niet heel lang geleden is het dieptepunt bereikt met fatale gevolgen als resultaat. Een minderjarig kind is op de bewuste weg tussen de wielen van een grote en zeer rustig rijdende vrachtwagen gereden (vrachtwagencabine wat het betreffende punt al gepasseerd en kon simpelweg niet eens reageren. Dat is de andere kant van het verhaal, je bent niet voor niets zwakke verkeersdeelnemer en je risico op meer dan wat materiële schade is bovengemiddeld groot.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Schade aan scooter door regen en onoplettende fietser

Ongelezen bericht door 16again »

mh73 schreef:
30 sep 2019 07:50
16again schreef:
30 sep 2019 06:35
Verkeersles begint al veel eerder:
https://digitaalpubliceren.com/VVN/door ... erlijn/12/
Groep 4-5-6:
Je veilig gedragen als fietser: Kennis: De leerlingen kunnen risicos benoemen in het verkeer in hun eigen omgeving
En weet je wat dat inhoudt? Ik ben er regelmatig bij geweest als hulpmoeder. Dan mogen ze gaan fietsen op een pleintje, ingericht met pilonnetjes. Dat doen ze dan zo'n twee keer per jaar.
Dikke pret vooral, maar of ze er wat van leren?
Ik denk dat de hulpmoeder er vooral in de praktijkles bij is, benoemen van risicos is theorie les waar extra handen van hulpmoeder niet nodig zijn.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schade aan scooter door regen en onoplettende fietser

Ongelezen bericht door witte angora »

Het heet niet voor niets theorie-les...

Kleine kinderen kunnen niet zoveel met theorie. Dat is voor hen net zo iets als rekenen. Leuk om te leren, maar in de praktijk kunnen ze er nog niet zoveel mee, althans lang niet zoveel als een volwassene.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schade aan scooter door regen en onoplettende fietser

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Of een kind nou wel of niet verkeersles gehad heeft, en of de ouders wel of niet goed op de hoogte zijn van de regels, maakt niet uit. De wet stelt dat bij een kind onder de 14 jaar opzet of bewuste roekeloosheid bewezen moet worden door de gemotoriseerde verkeersdeelnemer.

Bijna iedere ouder zal een AVP hebben en en als een schadelijder de ouders of het kind aansprakelijk stelt, zal die ouder dat doorsturen naar zijn verzekeraar en die zal de claim afwijzen op basis van de Wvw artikel 185.

mh73

Re: Schade aan scooter door regen en onoplettende fietser

Ongelezen bericht door mh73 »

16again schreef:
30 sep 2019 09:16
Ik denk dat de hulpmoeder er vooral in de praktijkles bij is, benoemen van risicos is theorie les waar extra handen van hulpmoeder niet nodig zijn.
En wat doen ze in de praktijkles? De theorie in praktijk brengen.

Je mag geloven dat kinderen van 4, 5 en 6 jaar door de verkeersles al volwaardige verkeersdeelnemers zijn, dat is echt niet zo en ook als ze ouder zijn niet. Ze weten dan misschien wel hoe het zou moeten, maar ze rijden eerst die weg op en denken dan pas: o ja, ik had eigenlijk eerst even uit moeten kijken...

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Schade aan scooter door regen en onoplettende fietser

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als ik sommige bestuurders in redelijk druk verkeer bij 100 km/u over de weg zie zwalken omdat ze bv met hun telefoon bezig zijn, is ook het hebben van een rijbewijs geen garantie voor het correct inschatten van risico's. Zij weten wel degelijk hoe het zou moeten, maar ach, het kan wel even.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Schade aan scooter door regen en onoplettende fietser

Ongelezen bericht door 16again »

mh73 schreef:
30 sep 2019 10:54
Je mag geloven dat kinderen van 4, 5 en 6 jaar door de verkeersles al volwaardige verkeersdeelnemers zijn…..
Het gaat hier om een kind van 10. En bewust zijn van gevaar is natuurlijk iets anders dan volwaardig verkeersdeelnemer.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Schade aan scooter door regen en onoplettende fietser

Ongelezen bericht door moederslink »

Jonge kinderen zijn nog onvoorspelbaar in het verkeer en als scooterrijder , automobilist en zelfs als fietser moet je er op bedacht zijn dat kinderen tussen geparkeerde auto.s pardoes de straat op kunnen rennen/ fietsen.
Ik denk dat ze pas rond de 12 -13 jaar redelijk goed aan het verkeer kunnen deelnemen.
En het ligt er natuurlijk ook aan of ze in de stad of in een dorp opgroeien.

Als je zelf ' met oortjes ' in scootert ben je niet 100 % gefocust , lijkt mij.
' Oortjes ' , een telefoon , het leidt allemaal af.

mh73

Re: Schade aan scooter door regen en onoplettende fietser

Ongelezen bericht door mh73 »

16again schreef:
30 sep 2019 06:35
Verkeersles begint al veel eerder:
https://digitaalpubliceren.com/VVN/door ... erlijn/12/
Groep 4-5-6:
Je veilig gedragen als fietser: Kennis: De leerlingen kunnen risicos benoemen in het verkeer in hun eigen omgeving
Wie haalt die jongere kinderen er nu eigenlijk bij?

Ik weet dat het om een 10-jarig kind gaat, in zoverre dat dat de schatting van TS is. Hij kan er zomaar een paar jaar naast zitten.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Schade aan scooter door regen en onoplettende fietser

Ongelezen bericht door kokka »

16again schreef:
29 sep 2019 22:42
@moneyman
Ik had niet voor niets deel van de quote vetgedrukt gemaakt

Feit is dat het kind tussen 2 autos de weg op ging fietsend. En feit is dat een kind van 10 al flink wat verkeersles heeft gehad, en dus bewust dient te zijn van het gevaar.
Er is een heel groot verschil tussen verkeersles hebben gehad en bewustheid van gevaar en omgeving. het is niet voor niets dat je in Europa geen gemotoriseerd voertuig mag besturen op de openbare weg tot je 16 ben. kinderen hebben gewoonweg niet genoeg inschattingsvermogen om zich in het verkeer constant bewust te zijn van wat er om hen heen gebeurt, laat staan inschatten wat wel en niet gevaarlijk is.
Buiten dat wordt van elke verkeersdeelnemer verwacht dat hij zijn snelheid aanpast aan de omstandigheden. als de weg glad was, dan had TS zijn snelheid omlaag moeten brengen. het feit dat hij niet kan remmen zonder op zijn plaat te gaan is een gevolg van of een te hoge snelheid of onkunde in het vaardig besturen van zijn scooter.
En daarbij is natuurlijk, zoals al eerder geschreven, TS als bestuurder van een motorvoertuig in eerst instantie altijd de sjaak, tenzij hij aan kan tonen dat er opzet of grove nalatigheid in het spel was.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Schade aan scooter door regen en onoplettende fietser

Ongelezen bericht door tttlocke »

16again schreef:
30 sep 2019 13:11
mh73 schreef:
30 sep 2019 10:54
Je mag geloven dat kinderen van 4, 5 en 6 jaar door de verkeersles al volwaardige verkeersdeelnemers zijn…..
Het gaat hier om een kind van 10. En bewust zijn van gevaar is natuurlijk iets anders dan volwaardig verkeersdeelnemer.
Ok. Bewijs het dan maar.

Misschien is dit kind wel een kind dat gewoon niet goed heeft op zitten letten tijdens de verkeersles, of dat die dag toevallig ziek was.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schade aan scooter door regen en onoplettende fietser

Ongelezen bericht door Moneyman »

@16again, maak je betoog nu eens concreet. Wie acht jij aansprakelijk en op basis van welke argumenten en afwegingen?

Brandonh
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 sep 2019 17:52

Re: Schade aan scooter door regen en onoplettende fietser

Ongelezen bericht door Brandonh »

mahadma schreef:
29 sep 2019 19:46
Ik lees: Hierdoor is er flinke schade aan de scooter zelf, aan mijn kleding en is 1 van mijn airpods geplet door de klap.

Dan zal het dus een snor scooter geweest moeten zijn, met een helm op plet een earpod niet, die mogen dus max 25 km. En bij die snelheid is de remafstand, dus ook al na afremmen zoals de vraagsteller stelt, toch wel vlot zonder risico moeten zijn.

Daarom de vragen aan de vraagsteller: Reed je op een brom of een snor scooter en hoe hard reed je?
Hallo,

Ik rij op een snor scooter met een max. Snelheid van 25km/pu. Ik had al gas afgenomen voor de aankomende hobbel dus dit zal rond de 15/20 km per uur geweest zijn.

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Schade aan scooter door regen en onoplettende fietser

Ongelezen bericht door criticus2 »

mahadma schreef:
29 sep 2019 19:46
Ik lees: Hierdoor is er flinke schade aan de scooter zelf, aan mijn kleding en is 1 van mijn airpods geplet door de klap.

Dan zal het dus een snor scooter geweest moeten zijn, met een helm op plet een earpod niet, die mogen dus max 25 km. En bij die snelheid is de remafstand, dus ook al na afremmen zoals de vraagsteller stelt, toch wel vlot zonder risico moeten zijn.

Daarom de vragen aan de vraagsteller: Reed je op een brom of een snor scooter en hoe hard reed je?
op nat wegdek is er weinig snelheid nodig om met een scooter toch onderuit te gaan bij een noodstop...

probleem is dat TS waarschijnlijk geen getuigen heeft om een eventuele aansprakelijkheidstelling kracht bij te zetten... Dat zal toch bewezen moeten worden. En zelfs met zal het gezien leeftijd kind nog een probleem kunnen worden .

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schade aan scooter door regen en onoplettende fietser

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Al zijn er vier getuigen, dan nog komt de Ts niet onder de aansprakelijkheid uit, want hij moet bewijzen dat......

“ hem rechtens niets te verwijten valt (in geval van een ongemotoriseerde verkeersdeelnemer van 14 of ouder) of tenzij deze kan bewijzen dat er sprake was van opzet of bewuste roekeloosheid (bij een ongemotoriseerde verkeersdeelnemer van jonger dan 14”

Dus dat dat kind de opzet had om een ongeluk te veroorzaken.

Repel-steel
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 okt 2016 18:47

Re: Schade aan scooter door regen en onoplettende fietser

Ongelezen bericht door Repel-steel »

De scooterrijder heeft wel verhaalrecht. (reflexwerking van art 185 wvw)

Artikel 185 WvW is van toepassing als er een ongeval op de weg heeft plaatsgevonden tussen een gemotoriseerde en een ongemotoriseerde

In zo'n situatie moet je de schade van de ongemotoriseerde en de schade van de ongemotoriseerde goed uit elkaar houden.

Schade van de ongemotoriseerde:
De ongemotoriseerde heeft de leeftijd van 14 jaar nog niet bereikt. Mocht de ongemotoriseerde (letsel)schade hebben opgelopen, dan is de scooterrijder aansprakelijk voor de (letsel)schade van de ongemotoriseerde. Als de scooterrijder opzet of aan opzet aangrenzende roekeloosheid kan aantonen is hij geen schadevergoeding verschuldigd. Dit lukt vrijwel nooit. Dus als er schade aan de ongemotoriseerde is, moet de scooterverzekeraar de ongemotoriseerde volledig schadeloosstellen.

Schade van de scooter:
Als de scooterrijder opzet (etc) kan aantonen, krijgt hij zijn volledige schade vergoed. Opzet (etc) is vrijwel nooit aantoonbaar. Dit wil niet zeggen dat er geen recht is op schadevergoeding. Dit is de zgn reflexwerking van 185 WvW. De scooterrijder krijgt hooguit een gedeeltelijke vergoeding. Die is o.a. afhankelijk van de causaleverdeling. De ongemotoriseerde steekt plotseling over tussen 2 geparkeerde auto's. De scooterrijder wijkt uit en remt en komt ten val. Ik zie hier weldegelijk een fout van de ongemotoriseerde.

De vraag van de scooterrijder: "Hoe moet ik dit oplossen?" is lastig te geven , nu de vader van het kind heeft aangegeven niet wil meewerken. Bij het oplossen heb je wel de medewerking nodig van de tegenpartij. (of je zal rechtsmaatregelen moeten gaan treffen)


Succes.





Bij het uitgeven van het spoorboekje 185 wvw heeft het PIV (Stichting Personenschade Instituut Van Verzekeraars) in 2002 nog een aardige uitwerking/ toelichting gegeven op art 185 wvwv.

http://stichtingpiv.nl/fileadmin/user_u ... 2002_7.pdf

4.1 Casus volwassen fietser
Op 22 december 2001 reed een 30-jarige fietser binnen de bebouwde kom van de gemeente Arnhem.
Het was 19:00 uur en het regende. Bij een met verkeerslichten beveiligde kruising negeerde hij het
rode verkeerslicht, omdat hij zijn aandacht niet bij het verkeer had. Midden op de kruising kwam de
man in botsing met een kruisende personenwagen, die met groen licht de kruising was opgereden. De
fietser kwam door de botsing ten val en de automobilist – die met een snelheid van 60 km/u de
kruising was opgereden – botste tegen een boom, omdat hij een ultieme uitwijkmanoeuvre uitvoerde.
Zowel fietser als automobilist raakten gewond en werden met de ambulance afgevoerd naar het
ziekenhuis.

4.2 Casus fietser jonger dan 14 jaar
Nu dezelfde casus maar dan met een twaalf jarige fietser. De stappen 1 en 2 blijven gelijk zodat alleen
stil gestaan behoeft te worden bij een nadere invulling van stap 3, de billijkheidscorrectie.
- Fietser vordert schadevergoeding van automobilist (WAM-verzekeraar)
De 100 %-regel is van toepassing zodat aan de fietser een volledige schadevergoeding toekomt. Er is
geen sprake van opzet of daaraan grenzende roekeloosheid.
- Regresnemer vordert schadevergoeding van automobilist (WAM-verzekeraar)
Deze vordering wordt op gelijke wijze beoordeeld als in de situatie met een volwassen fietser. Met
dien verstande dat een eventuele beperkte mate van verwijtbaarheid nog een grond kan zijn om de
billijkheidscorrectie in het voordeel van de regresnemer toe te passen.
- Automobilist vordert schadevergoeding van fietser (AVP-verzekeraar)
Het kind zelf is niet aansprakelijk, 6:164 BW, maar diens ouders, 6:169 lid 1 BW. Verder gelijk aan de
situatie met een volwassen fietser.

- Regresnemer vordert schadevergoeding van fietser (AVP-verzekeraar)
De TRV, 6:197 BW, staat een dergelijke vordering in de weg.

en een stukje jurisprudentie https://www.verkeersrecht.nl/jurisprude ... rking-ar-0

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Schade aan scooter door regen en onoplettende fietser

Ongelezen bericht door 16again »

mh73 schreef:
30 sep 2019 13:33
16again schreef:
30 sep 2019 06:35
Verkeersles begint al veel eerder:
https://digitaalpubliceren.com/VVN/door ... erlijn/12/
Groep 4-5-6:
Je veilig gedragen als fietser: Kennis: De leerlingen kunnen risicos benoemen in het verkeer in hun eigen omgeving
Wie haalt die jongere kinderen er nu eigenlijk bij?
Ik niet, mijn quote benoemt groep 4-5-6. Voor insiders: Daar zitten kinderen in van respectievelijk 8,9 en 10 jaar.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schade aan scooter door regen en onoplettende fietser

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@repelsteel

Lees dit eens. Reflexwerking bij een kind jonger dan 14 jaar en de schade van de gemotoriseerde.

Reflexwerking Bewerken

Wanneer een sterke verkeersdeelnemer schade lijdt door toedoen van een zwakke verkeersdeelnemer, bijvoorbeeld doordat een motorvoertuig schade oploopt door een botsing met een fiets, wordt het overmachtscriterium van art. 185 WVW toegepast. Men spreekt dan van de reflexwerking van artikel 185 WVW. Op grond van het reeds genoemde 'Betriebsgefahr' komt de eigen schade ten gevolge van het rijden met een gemotoriseerd voertuig voor rekening van de gemotoriseerde verkeersdeelnemer, tenzij deze kan bewijzen dat hem rechtens niets te verwijten valt (in geval van een ongemotoriseerde verkeersdeelnemer van 14 of ouder) of tenzij deze kan bewijzen dat er sprake was van opzet of bewuste roekeloosheid (bij een ongemotoriseerde verkeersdeelnemer van jonger dan 14). Uitsluitend als de eigenaar of de houder van het motorrijtuig aannemelijk maakt, dat het ongeval aan zijn zijde aan overmacht te wijten is, krijgt hij de schade aan het motorrijtuig volledig vergoed.
In het geval van de reflexwerking zijn noch de 50%-, noch de 100%-regel van toepassing. De billijkheidscorrectie kan wel worden toegepast (arrest Chan-a-Hung/Maalsté).

Gesloten