LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schade aan scooter door regen en onoplettende fietser

Heb je letselschade opgelopen? En ben je niet correct behandeld? Laat het ons weten.
Brandonh
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 sep 2019 17:52

Schade aan scooter door regen en onoplettende fietser

Ongelezen bericht door Brandonh »

[hallo,

Gister ochtend reed ik naar school, ongeveer na 10 min hebben gereden en er bijna te zijn gebeurde het volgende : Het regende en ik remde af met mijn scooter voor de aankomende heuvel en met het oog op van rechtskomende auto’s. Tijdens het afremmen schoot een jongen (10 jaar ongv) tussen 2 geparkeerde auto’s de weg op. Hierdoor moest ik vol mijn rem indrukken en uitwijken ik gleed hierdoor uit en maakte een flinke schuiver over het natte wegdek met mijn scooter. Hierdoor is er flinke schade aan de scooter zelf, aan mijn kleding en is 1 van mijn airpods geplet door de klap.

De moeder van het jongste was net als haar zoon flink geschrokken zij kwam terugfietsen maar heeft vgm niks gezien van dat het gebeurde.

Hierna hebben wij telefoonnummer uitgewisseld en vervolgde wij beide onze weg.

Later die dag hebben wij contact opgenomen waarop zij antwoordde dat ze later op de avond zou terugbellen.

Haar man belde later die avond en zei dat hij niet wilt meewerken aangezien het mijn schuld was en ik beter had moeten opletten aangezien ik zo als hij zei “ te dicht op de auto’s reed met mijn oordopjes in”

Maar ik kon er zelf niks aan doen en deze jongen schoot zonder te kijken vanuit 2 hoge auto’s de weg op!

Hoe moet ik dit oplossen? 😣

Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door Radar op 29 sep 2019 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ivm duidelijkheid

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schade aan scooter door regen en onoplettende fietser

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uw schade komt helaas voor uw eigen rekening.

Lees eens hier. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Artikel ... ot_14_jaar

Beetje naar beneden scrollen tot kinderen tot 14 jaar.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Schade aan scooter door regen en onoplettende fietser

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Als je volcasco verzekerd ben betaalt je eigen verzekering. Anders heb je gewoon pech. Ben maar blij dat de jongen niets eraan heeft overgehouden. Anders had je grotere problemen gehad.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Schade aan scooter door regen en onoplettende fietser

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Zoals boven aangegeven, komen de kosten voor eigen rekening (tenzij je allrisk verzekerd bent).
Scooters zijn zeker bij regenachtige omstandigheden gewoon ondingen met een zeer slechte balans, cru gezegd je had je snelheid zodanig moeten aanpassen dat je ook bij onverwachte situaties in staat bent veilig een uitwijkmanouvre uit te voeren, je shuiver toont helaas aan dat dat niet het geval is.
Btw kinderen hebben veel minder besef van gevaar en de wetgever heeft nu eenmaal het besluit genomen dat de gemotoriseerde wegdeelnemer (behoudens heel uitzonderlijke gevallen) in dat geval met de schade blijft zitten.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Schade aan scooter door regen en onoplettende fietser

Ongelezen bericht door mahadma »

Je moet als verkeersdeelnemer ALTIJD opletten, ook op wat je niet direct ziet aankomen. Dus pas je snelheid aan op de situatie en weer waarin je rijdt. Oordopjes staan (feitelijk) gelijk aan een autoradio die (net zoals oordopjes) vaak (te) hard staan. Mede daardoor ben je èn afgeleid door de muziek èn let je dus minder op het verkeer.

Verder mis ik in het verhaal van de vraagsteller hoe snel dat hij reed, er zijn meer opgevoerde als niet opgevoerde scooters. En waar veel scooterrijders niet bij stilstaan is dat ze NIET verzekerd zijn bij opgevoerde motoren. Rijdend naast geparkeerde auto's moet altijd allert zijn op ballen gevolgd door kinderen die er blind achteraan vliegen en zoals in deze vraag een kind op een fiets.

Jammer en helaas, maar u zal niets van de ouders van de minderjarige kunnen claimen. (En mocht het met een opgevoerde scooter zijn gebeurd met schade/gewonden dus mèt politie erbij had u in geval van opgevoerd rijden nog een extra probleem gehad.)

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Schade aan scooter door regen en onoplettende fietser

Ongelezen bericht door mahadma »

Ik lees: Hierdoor is er flinke schade aan de scooter zelf, aan mijn kleding en is 1 van mijn airpods geplet door de klap.

Dan zal het dus een snor scooter geweest moeten zijn, met een helm op plet een earpod niet, die mogen dus max 25 km. En bij die snelheid is de remafstand, dus ook al na afremmen zoals de vraagsteller stelt, toch wel vlot zonder risico moeten zijn.

Daarom de vragen aan de vraagsteller: Reed je op een brom of een snor scooter en hoe hard reed je?

16again
Berichten: 16082
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Schade aan scooter door regen en onoplettende fietser

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
29 sep 2019 11:07
Uw schade komt helaas voor uw eigen rekening.

Lees eens hier. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Artikel ... ot_14_jaar

Beetje naar beneden scrollen tot kinderen tot 14 jaar.
Zo zwart/wit is dat niet: Ik lees daar ook
tenzij er sprake is van opzet of aan opzet grenzende roekeloosheid

Moneyman
Berichten: 30029
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schade aan scooter door regen en onoplettende fietser

Ongelezen bericht door Moneyman »

Die opzet ga je als scooterrijder nooit aantonen.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schade aan scooter door regen en onoplettende fietser

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@16again

Dit niet gelezen? Dat gaat voor.

Beroep op eigen schuld is alleen mogelijk bij verkeersdeelnemers van 14 jaar en ouder

En dit.

“Op grond van het reeds genoemde 'Betriebsgefahr' komt de eigen schade ten gevolge van het rijden met een gemotoriseerd voertuig voor rekening van de gemotoriseerde verkeersdeelnemer, tenzij deze kan bewijzen dat hem rechtens niets te verwijten valt (in geval van een ongemotoriseerde verkeersdeelnemer van 14 of ouder) of tenzij deze kan bewijzen dat er sprake was van opzet of bewuste roekeloosheid (bij een ongemotoriseerde verkeersdeelnemer van jonger dan 14l

16again
Berichten: 16082
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Schade aan scooter door regen en onoplettende fietser

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
29 sep 2019 21:13
@16again

Dit niet gelezen? Dat gaat voor.

Beroep op eigen schuld is alleen mogelijk bij verkeersdeelnemers van 14 jaar en ouder

En dit.

“Op grond van het reeds genoemde 'Betriebsgefahr' komt de eigen schade ten gevolge van het rijden met een gemotoriseerd voertuig voor rekening van de gemotoriseerde verkeersdeelnemer, tenzij deze kan bewijzen dat hem rechtens niets te verwijten valt (in geval van een ongemotoriseerde verkeersdeelnemer van 14 of ouder) of tenzij deze kan bewijzen dat er sprake was van opzet of bewuste roekeloosheid (bij een ongemotoriseerde verkeersdeelnemer van jonger dan 14l
TS kan stellen dat een kind van 10 behoort te weten dat je met een fiets niet zomaar tussen 2 geparkeerde autos door de weg op moet gaan.

Moneyman
Berichten: 30029
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schade aan scooter door regen en onoplettende fietser

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kansloze missie. Opzet of de bedoelde roekeloosheid toon je in deze casus echt niet aan.

16again
Berichten: 16082
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Schade aan scooter door regen en onoplettende fietser

Ongelezen bericht door 16again »

Kun je dat toelichten?

Ut de link van Lady1234:
Bewuste roekeloosheid

De genoemde 50%-regel en de regel voor verkeersdeelnemers tot 14 jaar blijven buiten toepassing, als het verkeersgedrag van de benadeelde als "opzet of aan opzet grenzende roekeloosheid" is te beschouwen. Een voorbeeld daarvan is de voetganger, die in donkere kleding bij duisternis buiten de bebouwde kom schuin een rijbaan oversteekt en wordt aangereden door een auto. Voorwaarde is wel, dat de voetganger zich bewust is geweest van het gevaar. Het bewijs van die bewustheid mag uit de feiten en omstandigheden worden afgeleid. Het is dus niet nodig, dat de voetganger gezegd of verklaard heeft, dat hij zich van de risico's bewust is geweest.

Moneyman
Berichten: 30029
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schade aan scooter door regen en onoplettende fietser

Ongelezen bericht door Moneyman »

De vereiste bewustheid toon je nooit aan.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schade aan scooter door regen en onoplettende fietser

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts kan zoveel stellen. En wat u stelt hoeft een kind van 10 jaar dus niet te weten.

De Ts moet “opzet bewijzen of bewuste roekeloosheid” . Jammer voor hem dat gaat niet lukken.

Het was blijkbaar een gewone straat met geparkeerde auto’s en een verkeersdrempel. En dan moet je als bestuurder er verdacht op zijn dat tussen geparkeerde auto’s iets kan komen.

Kind reed wellicht eerst op de stoep, en nu ging hij naar de straat. Met die sliding tot gevolg.

16again
Berichten: 16082
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Schade aan scooter door regen en onoplettende fietser

Ongelezen bericht door 16again »

@moneyman
Ik had niet voor niets deel van de quote vetgedrukt gemaakt

Feit is dat het kind tussen 2 autos de weg op ging fietsend. En feit is dat een kind van 10 al flink wat verkeersles heeft gehad, en dus bewust dient te zijn van het gevaar.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schade aan scooter door regen en onoplettende fietser

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat kind is dan misschien wel bewust van het gevaar, maar er moet bewezen worden dat het opzet was of bewuste roekeloosheid.

En voor de wet is zelfs, door een volwassene, met meer dan 100 kilometer over een dijk rijden met een slokje op zelfs nog geen opzet of bewuste roekeloosheid.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schade aan scooter door regen en onoplettende fietser

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik wil niet veel zeggen, maar het fiets-verkeersexamen wordt doorgaans in groep 7 of 8 gehouden. Dik kans dat dat jochie dat nog helemaal niet gehad heeft.

mh73

Re: Schade aan scooter door regen en onoplettende fietser

Ongelezen bericht door mh73 »

witte angora schreef:
29 sep 2019 23:08
Ik wil niet veel zeggen, maar het fiets-verkeersexamen wordt doorgaans in groep 7 of 8 gehouden. Dik kans dat dat jochie dat nog helemaal niet gehad heeft.
Dat klopt, meestal eind groep 7, dan zijn ze een jaar of 11. Haal je dat niet, dan mag je het in groep 8 nog eens proberen.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Schade aan scooter door regen en onoplettende fietser

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Opzet zal wel bewezen kunnen worden, want dat kind zal niet per ongeluk de weg op zijn gereden. Bewuste roekeloosheid echter niet, want dan moet je kunnen bewijzen dat het kind bewust was van gevaar.

16again
Berichten: 16082
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Schade aan scooter door regen en onoplettende fietser

Ongelezen bericht door 16again »

Verkeersles begint al veel eerder:
https://digitaalpubliceren.com/VVN/door ... erlijn/12/
Groep 4-5-6:
Je veilig gedragen als fietser: Kennis: De leerlingen kunnen risicos benoemen in het verkeer in hun eigen omgeving

Gesloten