LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] tandarts

Heb je letselschade opgelopen? En ben je niet correct behandeld? Laat het ons weten.
marieke1977
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 mar 2012 19:35

tandarts

Ongelezen bericht door marieke1977 »

Hallo,
Ik heb een zoontje van 5 en vanaf zijn tweede jaar is hij mee gegaan naar mijn tandarts voor de half jaarlijkse controle. Toen hij 4 was klaagde hij over pijn en de tandarts constateerde een gaatje. Een paar weken later kreeg hij weer pijn en weer was het een gaatje. M'n zoontje moest door 3 personen worden vast gehouden tijdens het boren. Hij huilde het uit van de pijn maar volgens mijn tandarts kon het niet pijn doen omdat hij een melkgebit heeft. Een paar weken erna bleef hij pijn houden..tandarts heeft gekeken..hij zei dat z'n vulling misschien niet goed was en dat daaronder een ontsteking kon zitten en dat dan de kies eruit moest...maar omdat het boren zo traumatisch was besloot ik om een kinder tandarts op te zoeken, speciaal voor kinderen met angst. Daar kon ik snel terecht en al gauw werden er foto's gemaakt en was de conclusie dat er geen 1 tand goed was. Vandaag is mijn zoontje behandeld. Hij is anderhalf uur onder narcose gegaan. Er zijn 4 kiezen getrokken, 4 kronen gezet, 3 wortel kanaal behandelingen gedaan, 2 zenuw behandelingen, 2 voortandjes zijn getrokken en 7 gaatjes zijn gevuld.
Ik vind dat mijn eigen tandarts een fout heeft gemaakt door de klachten van mijn zoontje niet serieus te nemen en geen eerder foto heeft genomen. Ik vraag me of ik hier stappen in kan ondernemen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: tandarts

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ik neem aan dat je de tandarts hier wel voor op het matje mag
roepen hoe het zo heeft kunnen zijn dat hij/zij dit allemaal over het
hoofd heeft gezien.

Je kindje is 5 jaar jong maar hoe is het mogelijk dat hij zoveel ellende
heeft met zijn gebit ? :shock:
4 kiezen getrokken, , 4 kronen gezet, 3 wortel kanaal behandelingen gedaan, 2 zenuw behandelingen, 2 voortandjes zijn getrokken en 7 gaatjes zijn gevuld.
:?: :?: :?:

marieke1977
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 mar 2012 19:35

Re: tandarts

Ongelezen bericht door marieke1977 »

Ja..bizar he? Onze zoon houdt van een snoepje maar niet overdreven..en wij poetsen gewoon 2 keer per dag. Aan ons ligt het ook niet want zijn gebit was helemaal schoon, dat hebben ze getest. Als wij niet goed zouden poetsen dan zou dat niet zo zijn. Daarbij heeft onze zoon waarschijnlijk een slechte glazuurlaag...Maar dan nog...ik ben geen tandarts en hij wel toch?
Toen we bij de kinder tandarts kwamen werd er al gezegd dat we eigenlijk een jaar te laat waren...zoveel was er al beschadigd. En deze beschadegingen kun je alleen zien met een foto...

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: tandarts

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ben blij voor je zoon dat dit allen onder narcose is gebeurd zodat
hij geen trauma over houd aan een tandarts.

Toch zou ik nog eens navraag doen over hoe dit mogelijk is
wat u zoon allemaal nodig had aan tandarts-ingrepen, niet normaal gewoon.

pit50
Berichten: 214
Lid geworden op: 11 aug 2010 13:57

Re: tandarts

Ongelezen bericht door pit50 »

- de gebitsklachten van je zoon zijn erg bijzonder. Daarover zijn we het wel eens. Ontzettende vrvelend voor je zoon (en voor jou)
- omdat die problemen zo bijzonder zijn, is het wel begrijpelijk dat je eerste tandarts daaraan niet meteen denkt
- de vraag is of de eerste tandarts nu iets fout heeft gedaan door niet meteen een foto te maken. Dat is alleen fout als een andere "normaal werkende" tandarts in dezelfde omstandigheden wel had besloten om een foto te maken
- dat er bij de second opinion wel een foto is gemaakt is niet zo vreemd. Je meldt je daar als -begrijpelijk- extra bezorgde ouder en het is logisch dat er dan onderzoek wordt gedaan dat wat verder gaat.
- je moet je ook afvragen of er nu echt schade is veroorzaakt door het niet meteen (?) een foto maken. Als op die foto dezelfde ravage was ontdekt, maakt het eindresultaat niet echt uit.

Ik zou zeggen:
*praat met tandarts 1, leg uit wat de situatie is en vraag of hij zelf niet vindt dat er eerder onderzoek verricht had moeten worden bij dmv foto
*praat met tandarts 2 en vraag hetzelfde
*denk vervolgens na over antwoorden en ook de vraag of er nu extra schade is (en wat die schade dan is)

marieke1977
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 mar 2012 19:35

Re: tandarts

Ongelezen bericht door marieke1977 »

Toen wij bij kindertandarts kwamen toen werd ons gezegd dat we eigenlijk een jaar te laat kwamen. Als we een jaar eerder hadden gekomen dan was dit allemaal niet nodig geweest. Mijn zoon klaagde al langer over pijn en ik denk dat de tandarts toen had moeten denken om een foto te maken en eens verder te kijken...

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: tandarts

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ Marieke, ik zou me drukker maken om hoe dit nu kan
dat je zoontje van 5 zoveel tandproblemen heeft.
Dat een tandarts iets over het hoofd heeft gezien dat kan natuurlijk, niet erg
netjes maar kan gebeuren maar zoveel klachten als jou zoontje had.......en dat voor een 5 jarige.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: tandarts

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Chocomelk schreef:@ Marieke, ik zou me drukker maken om hoe dit nu kan
dat je zoontje van 5 zoveel tandproblemen heeft.
Dat een tandarts iets over het hoofd heeft gezien dat kan natuurlijk, niet erg
netjes maar kan gebeuren maar zoveel klachten als jou zoontje had.......en dat voor een 5 jarige.
mee eens, en daarbij ga ik er dan vanuit dat bij wisselen van de tanden in de komende jaren weer een goed gebit zal ontstaan, waar je zoon mits goed onderhouden, jaren meer voort kan

( is overigens voor de eerste keer dat ik hoor van kronen in een melkgebit, dat lijkt me toch echt niet normaal)

tinne
Berichten: 650
Lid geworden op: 18 jan 2007 19:06

Re: tandarts

Ongelezen bericht door tinne »

En dat Leo the emperor ben ik volkomen met je eens

( is overigens voor de eerste keer dat ik hoor van kronen in een melkgebit, dat lijkt me toch echt niet normaal)
gr. Tinne

Mousy
Berichten: 324
Lid geworden op: 14 feb 2011 22:29

Re: tandarts

Ongelezen bericht door Mousy »

Ik geloofde t ook niet maar t is toch wel waar heb hier een artikel van de NOS
http://nos.nl/artikel/241724-steeds-mee ... gebit.html

Het schijnt tegenwoordig veel voor te komen .

SaritaX
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 nov 2010 15:42

Re: tandarts

Ongelezen bericht door SaritaX »

Ik ben het met je eens dat je eigen tandarts dit eerder had moeten signaleren.

Ik kan het me zelf niet meer herinneren omdat ik toen ook nog heel klein was maar ik had ook slecht/geen glazuur op mijn melkgebit. Bij mij zijn op jonge leeftijd ook tanden getrokken omdat ze gewoon afbrokkelden doordat er geen glazuur op zat ter bescherming.

Dit heeft niks te maken met de verzorging van je tanden en is iets wat je niet had kunnen voorkomen.

In ieder geval is mijn volwassen gebit gewoon goed, dus goede hoop voor je zoontje! Veel succes ermee.

marieke1977
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 mar 2012 19:35

Re: tandarts

Ongelezen bericht door marieke1977 »

Ik had ook nog nooit gehoord over kronen..maar bij die kliniek waar we zijn geweest worden er elke vrijdag 12 kinderen geholpen....En hij heeft inderdaad een slechte glazuurlaag dus of het voorkomen hadden weet ik niet..Misschien had de schade in ieder geval wel minder geweest als er eerder een foto was gemaakt.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: tandarts

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ Vroem, kan dit door gebreke van de (eigen) tandarts komen dat dit kindje zo ontzettend veel klachten had ?

RedShy
Berichten: 156
Lid geworden op: 28 dec 2011 17:47

Re: tandarts

Ongelezen bericht door RedShy »

Vervelend dat je tandarts dit blijkbaar over het hoofd gezien heeft maar hey, het zijn ook maar mensen en uiteindelijk is de tandarts niet degene die al die gaatjes enzo veroorzaakt heeft he.
Ik vind dat altijd zo zoeken naar iets om weer wat geld te kunnen krijgen. Je zoon heeft blijkbaar toch zelf teveel gesnoept of niet goed gepoetst, of misschien heeft 'ie gewoon een slecht gebit maar dat is toch niet de schuld van de tandarts.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: tandarts

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@redshy

sorry maar ik ben het niet me u eens over het snoepen...
een slecht gebit hoeft niks met veel snoepen te maken te hebben,
ik had vroeger de wolf,nu later heb ik nog een heel slecht gebit.
sommige hebben gewoon echt aanleg voor een heel slecht gebit.
wel moet een melkgebit natuurlijk al vanaf het begin goed onderhouden worden of het kind nu wilt of niet...
het is soms moeilijk dat snap ik echt wel,een kind wil niet altijd,...maar hij weet nu denk ik wel hoeveel pijn hij kan krijgen... :oops: :cry:

@ts
ik vind het wel heel bizar dat er op een melk gebit kronen gezet worden.
vind het eerlijk gezegd een beetje overdreven en geldverdienen...
is het nu het grote gebit(hoe hij wij dat hier zeggen)dan okee,maar bij een 5 jarige...
het is misschien cru gezegd maar wie zegt er dat u nu eerlijk bent behandeld?
en wilde deze arts geld verdienen?want dat het wat heeft gekost mag duidelijk zijn...
dus wie heeft er nu gelijk u tandarts of de nieuwe??

hoe we het ook wenden of keren het kind heeft even veel te verduren gehad,is niet fijn alles zo in het mondje...

RedShy
Berichten: 156
Lid geworden op: 28 dec 2011 17:47

Re: tandarts

Ongelezen bericht door RedShy »

rozemarijntje schreef:@redshy

sorry maar ik ben het niet me u eens over het snoepen...
een slecht gebit hoeft niks met veel snoepen te maken te hebben,
ik had vroeger de wolf,nu later heb ik nog een heel slecht gebit.
sommige hebben gewoon echt aanleg voor een heel slecht gebit.
wel moet een melkgebit natuurlijk al vanaf het begin goed onderhouden worden of het kind nu wilt of niet...
het is soms moeilijk dat snap ik echt wel,een kind wil niet altijd,...maar hij weet nu denk ik wel hoeveel pijn hij kan krijgen... :oops: :cry:
Ja, natuurlijk zijn er kinderen die er aanleg voor hebben maar dan nog ... dan nog is het niet de schuld van de tandarts.
Uiteraard is het vervelend voor dit jochie maar ik vind niet dat de moeder hier dan moet proberen een slaatje uit te slaan, nee, dat vind ik niet correct.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: tandarts

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

nee je hebt gelijk,de tandarts kan er niks aan doen....
althans dat het kind gaatjes of dergelijke heeft...
maar misschien is hij wel laks geweest met behandelen,we weten het niet??
dat is niet te bewijzen...

ik weet ook niet wat de moeder nu wil bereiken?dat de tandarts alles gaat vergoeden?dat gaat niet gebeuren?

heb zelf ervaring met een lakse tandarts..die nu gestopt is...en ik heb zoiets ,ben er vanaf laat maar...

Woody1965
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 jan 2012 10:28

Re: tandarts

Ongelezen bericht door Woody1965 »

Er worden weer heel snel conclusies getrokken (leuke woordspeling, al zeg ik het zelf). Ook onze kinderen hebben op jonge leeftijd te maken gehad met gebitsproblemen. Onze zoon heeft op jonge leeftijd ook 2 kronen gekregen. Uiteraard voelden wij ons als ouders in eerste instantie erg schuldig. Ook wij poetsen de tanden goed en zeer regelmatig. Navraag bij de tandarts leerde ons dat (bijvoorbeeld) het gebruik van antibiotica tijdens het doorkomen van de tanden en kiezen hieraan debet kan zijn. Overigens kregen wij vanaf het begin al (en ook de kids) complimenten hoe er gepoetst werd.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: tandarts

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

idd medicatie kan een hoop doen ook voor een gebit!!
mag u best trots op zijn dat u compliment krijgt!
een ouder is ook verantwoordelijk tot een bepaalde leeftijd om de kids goed te leren poetsen...
en idd dat geeft echt! totaal geen garantie...

Leojes30
Berichten: 600
Lid geworden op: 19 feb 2010 14:57

Re: tandarts

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Ik ben ook bij de "angst/kinder tandarts" terrecht gekomen met mijn zoontje toen hij 5 was, bij hem hebben ze toen al zijn kiezen eruit getrokken(ook onder narcose) en wat gaatjes dicht gemaakt.

Nu is hij 12 en draagt een ingewikkelde beugel (kosten 2300!!) omdat er veel teveel kiezen getrokken zijn op zo'n jonge leeftijd , groeide zijn "grote mensen gebit" helemaal verkeerd.Bovendien kiezen krijgen ze pas na ong 10 jaar dus zit hij minimaal 5 jaar zonder kiezen.....

Bovendien heeft hij nu al 7 jaar op een rij nooit een gaatje gehad.

De tandarts die ik nu heb en de ortho en ikzelf denken dat ze zomaar wat doen bij die angsttandarts, je bent er tenslotte niet zelf bij , je moet in de wachtkamer wachten. Hert lijkt mij heel sterk dat al die dingen bij jou zoontje echt nodig waren..dan had hij toch al minimaal een jaar kapot moeten gaan (sorry voor de uitdrukking) van de pijn..heb je ook foto's van net voor de behandeling???

Gesloten