LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aankoopmakelaar en woekermakelaars

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Aankoopmakelaar en woekermakelaars

Ongelezen bericht door berndv »

Moneyman schreef:ik zie niet wat er mis is met een aankoopmaakelaar in het algemeen.
ze verdienen geld door een huis zo goedkoop mogelijk aan te kopen, en proberen de koop zo vlot mogelijk te realiseren. schijnbaar is dat niet goed :?

mh73

Re: Aankoopmakelaar en woekermakelaars

Ongelezen bericht door mh73 »

Moneyman schreef:Ik proef vooral onvoldoende voorwerk en jaloezie, ik zie niet wat er mis is met een aankoopmaakelaar in het algemeen.
Niets mis mee. De één maakt gebruik van een klusjesman, terwijl de ander zelf alles kan. De één regelt zelf de aankoop van een huis, terwijl de ander daar liever een aankoopmakelaar voor inhuurt. Simpel.

Alleen ontslaat het je niet van een beetje onderzoeksplicht én je moet achteraf niet mopperen over een paar honderd euro meer of minder als het hoe en wat van de beloning van te voren duidelijk was. Wat is een paar honderd euro op de prijs van een heel huis? En bovendien, dat is al gekocht in 2014. Waarom daar nu pas over gaan zeuren?

Peter van Buren
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 sep 2016 06:27

Re: Aankoopmakelaar en woekermakelaars

Ongelezen bericht door Peter van Buren »

Goedemorgen,

Nou bijv. dat de aankoper het inlichtingenformulier behorende bij het huis niet heeft laten ondertekenen en 'het niet van belang vond'. Wel het koopcontract, dat diende snel ondertekend te worden. Ben overigens gefeliciteerd met het huis door de tegenpartij, niet door de aankoper. Tsja, klein dingetje natuurlijk, maar toch tekenend vind ik. Afijn, ik laat de makelaar in kwestie incognito, maar meld mij binnenkort wel bij Radar. NVM gemaild, kreeg na een week een mail dat zij alleen een uitspraak konden doen als ik een officiële klacht indiende. Tsja. Voor mij persoonlijk zegt het zogenaamde keurmerk NVM echt geheel niets meer..

vrgr.
Peter

Moneyman
Berichten: 30076
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aankoopmakelaar en woekermakelaars

Ongelezen bericht door Moneyman »

Feitelijk komt het er dus op neer dat je een conclusie neerzet over de hele beroepsgroep, gebaseerd op het foute gedrag van die ene die jij zélf hebt uitgekozen. Tsja.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Aankoopmakelaar en woekermakelaars

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Peter van Buren schreef:Voor mij persoonlijk zegt het zogenaamde keurmerk NVM echt geheel niets meer..
De NVM is natuurlijk je moeder niet en ook niet je loopjongen/-meisje; welk keurmerk gedraagt zich dan wel als zodanig??
Moneyman schreef:Feitelijk komt het er dus op neer dat je een conclusie neerzet over de hele beroepsgroep, gebaseerd op het foute gedrag van die ene die jij zélf hebt uitgekozen. Tsja.
Chang had toch zo'n zelfde ervaring met zijn 'aankoopmakelaar'??

Moneyman
Berichten: 30076
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aankoopmakelaar en woekermakelaars

Ongelezen bericht door Moneyman »

chrisd1 schreef:
Moneyman schreef:Feitelijk komt het er dus op neer dat je een conclusie neerzet over de hele beroepsgroep, gebaseerd op het foute gedrag van die ene die jij zélf hebt uitgekozen. Tsja.
Chang had toch zo'n zelfde ervaring met zijn 'aankoopmakelaar'??
Ja, en?

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Aankoopmakelaar en woekermakelaars

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Moneyman schreef:
chrisd1 schreef:
Moneyman schreef:Feitelijk komt het er dus op neer dat je een conclusie neerzet over de hele beroepsgroep, gebaseerd op het foute gedrag van die ene die jij zélf hebt uitgekozen. Tsja.
Chang had toch zo'n zelfde ervaring met zijn 'aankoopmakelaar'??
Ja, en?
Dat zijn er al twee, die hun klant//niet-expert/ingewijde niet steeds de gelegenheid hebben geboden de inhoudelijke kommunikatie betreffende hún zaak zelf mee te maken.

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Aankoopmakelaar en woekermakelaars

Ongelezen bericht door alfatrion »

Of een en dezelfde. Hoe dan ook het natuurlijk geen aselecte representatieve steekproef met een voldoende populatie, dus over de groep als zondig zegt dat niet zo veel.

Moneyman
Berichten: 30076
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aankoopmakelaar en woekermakelaars

Ongelezen bericht door Moneyman »

Exact. Ik ben altijd een beetje allergisch voor dit soort generalisaties. Daarmee worden vrijwel altijd heel veel hardwerkende, goedwillende vakmensen enorm tekort gedaan.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Aankoopmakelaar en woekermakelaars

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Josephien schreef:
Moneyman schreef:Dat zou je inderdaad wel verwachten, maar vaak blijkt dat in de praktijk toch niet zo te zijn. Er wordt regelmatig heel hard geroepen en geklaagd over het bedrijf, terwijl uiteindelijk de consument zijn zaken niet op orde heeft. Ik weet uiteraard niet of dat hier het geval is, maar het zou me alles behalve verbazen ;)
Dat zal voorkomen, maar om dan maar in principe ieder bedrijf maar het voordeel van de twijfel te geven en iedere topicstarter af te branden met dat hij zelf zijn zaken niet voor elkaar heeft, dan kun je net zo goed dit forum opdoeken. Laten we iedereen nou eerst eens serieus nemen.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Aankoopmakelaar en woekermakelaars

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:Exact. Ik ben altijd een beetje allergisch voor dit soort generalisaties. Daarmee worden vrijwel altijd heel veel hardwerkende, goedwillende vakmensen enorm tekort gedaan.
Dan heb ik toch een geheel andere insteek. Waar makkelijk geld verdiend kan worden.....wordt makkelijk geld verdiend.
Voor zover er goedwillende vakmensen zijn, dan verliezen die door dit soort praktijken de concurrentieslag

Ook de makelaars als beroepsgroep heb ik niet hoog zitten. Structureel worden bijvoorbeeld foutieve oppervlaktes van woningen vermeld.
Ik ga geen a-selecte steekproef houden, maar volsta met een linkje:
http://vorige.nrc.nl/binnenland/article1707668.ece

Hoe goed is de makelaar te vertrouwen, als iets simpel als oppervlakte vaak al niet klopt?
Laatst gewijzigd door 16again op 08 okt 2016 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30076
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aankoopmakelaar en woekermakelaars

Ongelezen bericht door Moneyman »

chrisd1 schreef:
Josephien schreef:
Moneyman schreef:Dat zou je inderdaad wel verwachten, maar vaak blijkt dat in de praktijk toch niet zo te zijn. Er wordt regelmatig heel hard geroepen en geklaagd over het bedrijf, terwijl uiteindelijk de consument zijn zaken niet op orde heeft. Ik weet uiteraard niet of dat hier het geval is, maar het zou me alles behalve verbazen ;)
Dat zal voorkomen, maar om dan maar in principe ieder bedrijf maar het voordeel van de twijfel te geven en iedere topicstarter af te branden met dat hij zelf zijn zaken niet voor elkaar heeft, dan kun je net zo goed dit forum opdoeken. Laten we iedereen nou eerst eens serieus nemen.
Probeer je een punt te maken met deze totaal uit de context getrokken quote? Zo ja, welk punt?

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Aankoopmakelaar en woekermakelaars

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Moneyman schreef:
chrisd1 schreef:
Josephien schreef:...
Dat zal voorkomen, maar om dan maar in principe ieder bedrijf maar het voordeel van de twijfel te geven en iedere topicstarter af te branden met dat hij zelf zijn zaken niet voor elkaar heeft, dan kun je net zo goed dit forum opdoeken. Laten we iedereen nou eerst eens serieus nemen.
Probeer je een punt te maken met deze totaal uit de context getrokken quote?...
?? Ik refereerde slechts naar een post van een forum-gebruikster, die blijkbaar een onderling verschillende benadering van 'ieder bedrijf' en 'iedere topicstarter' was opgevallen.

Moneyman
Berichten: 30076
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aankoopmakelaar en woekermakelaars

Ongelezen bericht door Moneyman »

Maar je maakt nog steeds je punt niet. Je quote, zonder enige toelichting, iets uit een ander topic (geen idee welk, en omdat je niet linkt kan de context ook niet gecheckt worden), kopieert dat hier en zegt dan "ik refereer slechts". Als je al een punt wilt maken, doe het dan netjes (dus plaats minimaal een link) en concreet (dus zeg wat je wilt zeggen).

Peter van Buren
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 sep 2016 06:27

Re: Aankoopmakelaar en woekermakelaars

Ongelezen bericht door Peter van Buren »

Probleem bijv.:
> 'Het is een oude woning' ongevraagd in koopcontract
> Bijlage met omschrijving woning niet getekend
> Aanraden om VEH keuring ná de verkoop evt. te laten verrichten.
> Hoge verbazende eerste bod.

Dat geeft samen dat de verkoper eigenlijk kan doen wat hij wil en ik nergens aanspraak op kan maken bij verborgen gebreken.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Aankoopmakelaar en woekermakelaars

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Moneyman schreef:Exact. Ik ben altijd een beetje allergisch voor dit soort generalisaties. Daarmee worden vrijwel altijd heel veel hardwerkende, goedwillende vakmensen enorm tekort gedaan.
Mee eens. En als we dan toch aan dit soort generalisaties doen dan zijn we allemaal sukkels, onbeschoft, incompetent, oplichter en noem maar op. Binnen al onze beroepsgroepen zit immers wel iemand die z'n werk niet goed doet. Niet de mensen op dit forum natuurlijk, alleen die anderen....

Peter van Buren
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 sep 2016 06:27

Re: Aankoopmakelaar en woekermakelaars

Ongelezen bericht door Peter van Buren »

Voor de liefhebbers:

https://www.bnr.nl/nieuws/economie/1030 ... ss-insider

https://www.businessinsider.nl/aankoopm ... an-502960/

Aankoopmakelaars willen vaak (niet altijd dus) snel poen verdienen voor een snelle auto over de rug van de koper. Althans, in normaal Nederlands: de structuur klopt niet, net als de woekerpolissen, DSB-achtige praktijken en andere soortgelijke constructies. Vooral omdat iedereen - zonder enige kennis omtrent huizen - gewoon een kantoortje kan beginnen. Veel instanties zoals de NVM en Eigen Huis zijn wellicht daarin verweven en hebben voordeel bij veel huizen verkoop. En daar zorgt een gemiddelde aankoopmakelaar wel voor(!).

Vrgr. Peter

Loeter

Re: Aankoopmakelaar en woekermakelaars

Ongelezen bericht door Loeter »

Hoi Peter,

Misschien bent u wel ontzettend slecht behandeld door deze makelaar. Dat is zeker niet uit te sluiten. Hebt u de desbetreffende aankoopmakelaar hierover gesproken of hebt u 's ochtends op 7 september jl een account aangemaakt en hebt u uw verhaal hier gepost?

Laat ik uitgaan van het gegeven dat u deze klachten heeft besproken met de aankoopmakelaar en jullie niet gezamenlijk tot een oplossing komen. Dan zou u wellicht een melding kunnen maken van uw ervaring bij de NVM. Er bestaat, voorzover ik weet, een klachtenprocedure en een meldpunt niet-integer handelen. Afwachten wat daar het resultaat van wordt en dan vervolgens verder kijken wat de mogelijkheden zijn.

Voordat er een oordeel kan worden gegeven is het wel belangrijk dat er hoor en wederhoor plaatsvind.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Aankoopmakelaar en woekermakelaars

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Loeter schreef:Dan zou u wellicht een melding kunnen maken van uw ervaring bij de NVM.
Horen die ook eens iets wat ze nog niet wisten.

Loeter

Re: Aankoopmakelaar en woekermakelaars

Ongelezen bericht door Loeter »

chrisd1 schreef:
Loeter schreef:Dan zou u wellicht een melding kunnen maken van uw ervaring bij de NVM.
Horen die ook eens iets wat ze nog niet wisten.
Misschien niet over deze aankoopmakelaar. Misschien is het de zoveelste melding over deze makelaar dat ze besluiten dat deze makelaar zichzelf niet langer als NVM-makelaar mag uitgeven. Dit is echter niet waarom ik het postte.

Gesloten