LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Annuleringskosten vergelijkingssite

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Henk0101
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 aug 2017 18:23

Annuleringskosten vergelijkingssite

Ongelezen bericht door Henk0101 »

Goedemiddag,

Vorige week wilde ik via een vergelijkingssite een bouwtechnische keuring aanvragen. Uiteindelijk bleek door onvoorziene redenen dat ik van de keuring af wilde zien. Tussen de aanvraag en het afzeggen heeft 1 dag gezeten. Ik kreeg meteen een telefoontje van de bouwkeurder dat ze 30% annuleringskosten in rekening willen brengen. Zoals je misschien kunt voorstellen vind ik 30% volstrekt belachelijk gezien dat de keuring meer dan 300 euro is. Ik kan me niet voorstellen dat de vergelijkingssite dan wel bouwkeurder 90 euro aan kosten hebben gemaakt.

Nu staat er in de voorwaarden van de vergelijkingssite dat ze inderdaad 30% annuleringskosten in rekening brengen indien een aanvraag wordt afgezegd.
http://www.bouwexpertisevergelijk.nl/do ... ragers.pdf

Dezelfde voorwaarden zijn echter nergens terug te vinden bij de bouwkeurder
http://www.bove-bouwadvies.nl/pages/wie ... rden#wb_22

Zijn de voorwaarden van de tussenpartij rechtsgeldig? Kan ik me beroepen op de algemene voorwaarden van de bouwkeurder? Zijn er nog andere redenen waarom je denkt dat ik niet die annuleringskosten moet terugbetalen?

Alvast bedankt voor je reactie.

Gr,
Henk

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Annuleringskosten vergelijkingssite

Ongelezen bericht door rvjapio »

Stel die vraag eens aan uw bouwkeurder. Verder maakt het niet uit of u 30% belachelijk vindt. Als u in zee gaat met een partij die dat percentage - niet ongebruikelijk - vermeldt, dan bent u daarmee blijkbaar akkoord gegaan.

CarVer
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 sep 2017 16:21

Re: Annuleringskosten vergelijkingssite

Ongelezen bericht door CarVer »

Kijk eens op https://www.consuwijzer.nl/thema/koop-op-afstand
Zie laatste regel van onderstaande stukje, gekopieerd van genoemde website.

"Wat is kopen op afstand?

Als u iets koopt op afstand, gaat u niet naar een echte winkel. U koopt dan iets via internet, telefoon, of fax. Of u koopt iets via een bestelbon uit een catalogus. Bij kopen op afstand zijn u en de verkoper op geen enkel moment bij elkaar in de buurt.

Koopt u een product op afstand? In de wet staat dat u dan veertien dagen bedenktijd krijgt. U kunt het product thuis bekijken. Dan kunt u bedenken of het product echt wel is wat u wilt hebben. Wilt u het product toch niet hebben? Dan kunt u uw geld terugkrijgen. U moet tijdens de bedenktijd laten weten dat u van de koop af wil. Deze bedenktijd heet ook wel zichttermijn. U moet wel het product terugsturen.

Wanneer is er sprake van een koop op afstand?
De overheid heeft speciale regels gemaakt over kopen op afstand. Daarom is het belangrijk om goed te weten wanneer een koop wel een koop op afstand is, en wanneer niet.

Hieronder vindt u voorbeelden van kopen op afstand

U koopt producten of diensten via internet."

gewicht
Berichten: 87
Lid geworden op: 18 nov 2009 19:28

Re: Annuleringskosten vergelijkingssite

Ongelezen bericht door gewicht »

Ts vermeld niet wanneer de keuring plaats zou vinden. Als al een snelle datum is afgesproken kan ik mij voorstellen dat men die 30% in rekening brengt, immers er moet tijd en personeel voor vrij gemaakt worden en dat kost nu eenmaal geld.

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Annuleringskosten vergelijkingssite

Ongelezen bericht door Nijogeth »

CarVer schreef:Kijk eens op https://www.consuwijzer.nl/thema/koop-op-afstand
Zie laatste regel van onderstaande stukje, gekopieerd van genoemde website.

"Wat is kopen op afstand?

Als u iets koopt op afstand, gaat u niet naar een echte winkel. U koopt dan iets via internet, telefoon, of fax. Of u koopt iets via een bestelbon uit een catalogus. Bij kopen op afstand zijn u en de verkoper op geen enkel moment bij elkaar in de buurt.

Koopt u een product op afstand? In de wet staat dat u dan veertien dagen bedenktijd krijgt. U kunt het product thuis bekijken. Dan kunt u bedenken of het product echt wel is wat u wilt hebben. Wilt u het product toch niet hebben? Dan kunt u uw geld terugkrijgen. U moet tijdens de bedenktijd laten weten dat u van de koop af wil. Deze bedenktijd heet ook wel zichttermijn. U moet wel het product terugsturen.

Wanneer is er sprake van een koop op afstand?
De overheid heeft speciale regels gemaakt over kopen op afstand. Daarom is het belangrijk om goed te weten wanneer een koop wel een koop op afstand is, en wanneer niet.

Hieronder vindt u voorbeelden van kopen op afstand

U koopt producten of diensten via internet."
Een dienst is uiteraard wat anders. In dit geval gaat het wel om een fysiek product en geen internetdienst. Er komt daadwerkelijk iemand bij u op de stoep en er wordt daadwerkelijk een afspraak gemaakt.

Of wil je gaan zeggen dat je een online offerte van een schilder die toevallig binnen 2 dagen kan en dus uw huis al geschilderd heeft nog kan annuleren?

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Annuleringskosten vergelijkingssite

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een product is een roerende zaak. Een zaak is een stoffelijk object dat voor menselijke beheersing vatbaar is. Een dienst is een economische activiteit, die gewoonlijk tegen vergoeding wordt uitgevoerd. Koop op afstand heeft betrekking op zowel producten, diensten en digitale inhoud. Hierover wordt geen informatie verstrekt zodat de termijn verlengt wordt naar 12 maanden.

Daarnaast is de algemene voorwaarden vermoedelijk onredelijk bezwarend, omdat het beding op de grijze lijst staat. Bij rechtszaken die hierover zijn gevoerd heeft de consument in c.a. 2/3e van de gevallen gewonnen en de handelaar in de overige gevallen.

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Annuleringskosten vergelijkingssite

Ongelezen bericht door Nijogeth »

alfatrion schreef:Een product is een roerende zaak. Een zaak is een stoffelijk object dat voor menselijke beheersing vatbaar is. Een dienst is een economische activiteit, die gewoonlijk tegen vergoeding wordt uitgevoerd. Koop op afstand heeft betrekking op zowel producten, diensten en digitale inhoud. Hierover wordt geen informatie verstrekt zodat de termijn verlengt wordt naar 12 maanden.

Daarnaast is de algemene voorwaarden vermoedelijk onredelijk bezwarend, omdat het beding op de grijze lijst staat. Bij rechtszaken die hierover zijn gevoerd heeft de consument in c.a. 2/3e van de gevallen gewonnen en de handelaar in de overige gevallen.
Mooi, laat ik de volgende keer gratis mijn huis schilderen.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Annuleringskosten vergelijkingssite

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:Of wil je gaan zeggen dat je een online offerte van een schilder die toevallig binnen 2 dagen kan en dus uw huis al geschilderd heeft nog kan annuleren?
Onzin natuurlijk, en dat weet je best. Een voltooide dienst kan je uiteraard niet annuleren.

Op deze manier discussieren is een zwaktebod.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Annuleringskosten vergelijkingssite

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je hebt gelijk in dat op deze manier discussiëren een zwaktebod is. De overeenkomst tot het verrichten van een dienst kan wel ontbonden worden, indien de consument niet uitdrukkelijk heeft ingestemd met dat hiermee is begonnen binnen de bedenktermijn of als hij geen afstand van zijn herroepingsrecht heeft gedaan of als de dienst niet voltooid is. De hoofdregel is dat een aanbieder maar gewoon moet wachten totdat de bedenktermijn verlopen is. Er is geen excuus voor het totaal uitsluiten of om niet te wachten of om dit niet te regelen.
Artikel 6:230p aanhef en onder d BW schreef:De consument heeft geen recht van ontbinding bij een overeenkomst tot het verrichten van diensten, na nakoming van de overeenkomst, indien:
1°. de nakoming is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en
2°. de consument heeft verklaard afstand te doen van zijn recht van ontbinding zodra de handelaar de overeenkomst is nagekomen.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Annuleringskosten vergelijkingssite

Ongelezen bericht door Moneyman »

Inderdaad. Maar een schilder gaat natuurlijk nooit zonder afstemming je huis schilderen. Met die af- en toestemming is het annuleringsrecht verspeeld.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Annuleringskosten vergelijkingssite

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat zou je denken, maar de praktijk is weerbarstiger dan de theorie. In dit geval is het herroepingsrecht volledig uitgesloten. Dat is niet in overeenstemming met de wet, maar men heeft dat toch gedaan. (Ik heb de website bekeken.)

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Annuleringskosten vergelijkingssite

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:Inderdaad. Maar een schilder gaat natuurlijk nooit zonder afstemming je huis schilderen. Met die af- en toestemming is het annuleringsrecht verspeeld.
Maar dat is hier toch ook het geval? Men heeft netjes al een afspraak ingepland.

stofzuigertje

Re: Annuleringskosten vergelijkingssite

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Een vakman heeft tijd gereserveerd voor U en die blijft nu vaak onbenut dus werkloos thuis zitten?
Ja, gereserveerde tijd en hij moet maar hopen op andere klant op die tijd en datum....

Hij loopt werk mis waar hij op rekende en andere misschien geweigerd omdat hij wegens U geen tijd had!
U had eerst goed moeten denken voor definitief te kiezen.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Annuleringskosten vergelijkingssite

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nijogeth schreef:
Moneyman schreef:Inderdaad. Maar een schilder gaat natuurlijk nooit zonder afstemming je huis schilderen. Met die af- en toestemming is het annuleringsrecht verspeeld.
Maar dat is hier toch ook het geval? Men heeft netjes al een afspraak ingepland.
Nee, dat is hier niet het geval.

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Annuleringskosten vergelijkingssite

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En waarom dan niet?

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Annuleringskosten vergelijkingssite

Ongelezen bericht door alfatrion »

Kun je eerst zelf uitleggen waarom de uitzondering uit het wetsartikel volgens jou opgaat?

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Annuleringskosten vergelijkingssite

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Omdat er al gedegen afspraken zijn gemaakt voor het bezoek.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Annuleringskosten vergelijkingssite

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wat is er afgesproken?

Gesloten