LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Discriminatie door huiseigenaren

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
marahqesh
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:58

Discriminatie door huiseigenaren

Ongelezen bericht door marahqesh »

Op dit moment zit ik in een enorm penibele situatie.
Ik woon op het moment op het terrein van mijn oude werk, waar ik voor 1 april uit het huis moet zijn. Het lukt me niet om via een woningbouw zo snel een huis te krijgen dus kom je automatisch bij een makelaar terecht. Afgezien van het feit dat je daar bemiddelingskosten zal moeten betalen stuit ik op het feit dat ik huisdieren heb. Je komt er gewoon bijna niet tussen als je huisdieren hebt. Ik kan netjes de huur betalen elke maand, zal het huis netjes opleveren als ik het huis in de toekomst weer ga verlaten en voel mij hierdoor enorm gediscrimineerd eigenlijk. Het is een soort inbreuk op je privacy. Waarom zou ik geen huisdier mogen hebben, terwijl mijn buurman die van dezelfde makelaar huurt wel zijn vriendin op visite zou mogen krijgen die misschien wel een flink aantal weken in zijn bed mag slapen?
Ik had namelijk gereageerd op een huis en deze toegewezen gekregen tot ik in het huurcontract tegenkwam dat ik geen huisdieren mag houden. Op de dag dat ik het contract zou gaan tekenen kon dit dus niet doorgaan, alleen maar omdat de eigenaar van de woning wil dat je geen huisdieren houdt.

Ik voel mij hierdoor nogmaals enorm gediscrimineerd en ben nu bang dat ik op straat kom te staan.
Het is toch eigenlijk verboden om mensen af te wijzen op het feit dat je huisdieren hebt? Ik bedoel, ik heb echt geen paard in de gang staan, maar gewoon een paar oude bejaarde katten die waarschijnlijk het jaar 2020 niet meer halen.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Discriminatie door huiseigenaren

Ongelezen bericht door prem »

marahqesh schreef:Op dit moment zit ik in een enorm penibele situatie.
Ik woon op het moment op het terrein van mijn oude werk, waar ik voor 1 april uit het huis moet zijn. Het lukt me niet om via een woningbouw zo snel een huis te krijgen dus kom je automatisch bij een makelaar terecht. Afgezien van het feit dat je daar bemiddelingskosten zal moeten betalen stuit ik op het feit dat ik huisdieren heb. Je komt er gewoon bijna niet tussen als je huisdieren hebt. Ik kan netjes de huur betalen elke maand, zal het huis netjes opleveren als ik het huis in de toekomst weer ga verlaten en voel mij hierdoor enorm gediscrimineerd eigenlijk. Het is een soort inbreuk op je privacy. Waarom zou ik geen huisdier mogen hebben, terwijl mijn buurman die van dezelfde makelaar huurt wel zijn vriendin op visite zou mogen krijgen die misschien wel een flink aantal weken in zijn bed mag slapen?
Ik had namelijk gereageerd op een huis en deze toegewezen gekregen tot ik in het huurcontract tegenkwam dat ik geen huisdieren mag houden. Op de dag dat ik het contract zou gaan tekenen kon dit dus niet doorgaan, alleen maar omdat de eigenaar van de woning wil dat je geen huisdieren houdt.

Ik voel mij hierdoor nogmaals enorm gediscrimineerd en ben nu bang dat ik op straat kom te staan.
Het is toch eigenlijk verboden om mensen af te wijzen op het feit dat je huisdieren hebt? Ik bedoel, ik heb echt geen paard in de gang staan, maar gewoon een paar oude bejaarde katten die waarschijnlijk het jaar 2020 niet meer halen.
In combinatie met uw nickname is het wel apart een vriendin te vergelijken met beesten.
Discriminatie is niet aan de orde. Huisdieren zijn geen vanzelfsprekendheid in een huis/familie, mensen wel.

marahqesh
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:58

Re: Discriminatie door huiseigenaren

Ongelezen bericht door marahqesh »

Ik heb geen vriend en ik zorg al het hele leven van mijn katten voor ze. Mijn punt is dat ik het raar vind dat huiseigenaren dus wel jou mogen verbieden huisdieren te houden, wat inbreuk op je persoonlijke leefomgeving is. En dat je dus eigenlijk geen kans hebt om bij een makelaar een huis te vinden als je huisdieren hebt.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Discriminatie door huiseigenaren

Ongelezen bericht door puma73 »

marahqesh schreef:Ik heb geen vriend en ik zorg al het hele leven van mijn katten voor ze. Mijn punt is dat ik het raar vind dat huiseigenaren dus wel jou mogen verbieden huisdieren te houden, wat inbreuk op je persoonlijke leefomgeving is. En dat je dus eigenlijk geen kans hebt om bij een makelaar een huis te vinden als je huisdieren hebt.
In de vrije sector kan de verhuurder bepalen op welke voorwaarden hij zijn huis verhuurd. Er zijn huiseigenaren die niet willen hebben dat er in de woning gerookt wordt.

Men verbiedt jou helemaal niks, men maakt geen inbreuk op jouw persoonlijke leefomgeving of privacy.

marahqesh
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:58

Re: Discriminatie door huiseigenaren

Ongelezen bericht door marahqesh »

Aha, dus als ik het goed heb kan ik gewoon in het huis gaan wonen als ik huisdieren heb aangezien ze mij dus helemaal niet verbieden om huisdieren te hebben, ook al staat het in het contract.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Discriminatie door huiseigenaren

Ongelezen bericht door puma73 »

marahqesh schreef:Aha, dus als ik het goed heb kan ik gewoon in het huis gaan wonen als ik huisdieren heb aangezien ze mij dus helemaal niet verbieden om huisdieren te hebben, ook al staat het in het contract.
Dan staat u binnen de kortste keren op straat wegens contractbreuk. De huiseigenaar bepaald hoe en wat in zijn woning.

Uw betoog dat men inbreuk maakt op uw persoonlijke leefomgeving en uw privacy zijn niet juist. Dat doet men helemaal niet, dat zijn uw woorden en beweringen. Een huiseigenaar die geen huisdieren in zijn woning wil, bepaalt dat zelf. Is geen discriminatie, geen inbreuk, helemaal niks nada noppes van dat alles.

F.van Holten
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 dec 2008 14:15

Re: Discriminatie door huiseigenaren

Ongelezen bericht door F.van Holten »

TS
Ik heb zelf jaren in een bedrijfs woning gewoont, op het bedrijf, toen het bedrijf werd verkocht, moest ik er snel uit, dus een nood situatie, en kreeg alle voorrang in mijn keuze/zoeken naar een woning, toen nog geen woningnet, maar van elke woningbouw vereniging, dus u komt nooit op straat te staan, of woont u op een andere manier op dit bedrijf.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Discriminatie door huiseigenaren

Ongelezen bericht door prem »

marahqesh schreef:Ik heb geen vriend en ik zorg al het hele leven van mijn katten voor ze. Mijn punt is dat ik het raar vind dat huiseigenaren dus wel jou mogen verbieden huisdieren te houden, wat inbreuk op je persoonlijke leefomgeving is. En dat je dus eigenlijk geen kans hebt om bij een makelaar een huis te vinden als je huisdieren hebt.
U hebt geen vriend maar vergelijkt de eventuele vriendin van de buurman met uw katten:
y. Waarom zou ik geen huisdier mogen hebben, terwijl mijn buurman die van dezelfde makelaar huurt wel zijn vriendin op visite zou mogen krijgen die misschien wel een flink aantal weken in zijn bed mag slapen?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Discriminatie door huiseigenaren

Ongelezen bericht door sjohie »

Er zijn 2 routes, of particulier huren met aanvullende voorwaarden zoals niet roken of geen huisdieren, of via de woningbouw waar dat soort dingen doorgaans wel mogen, maar waar je X jaar dient te wachten op een wachtlijst. Aan jou de keus, maar de ruimere voorwaarden van een woningbouw eisen bij een particuliere verhuurder gaat je geen woonruimte opleveren, voor jou 10 anderen die het contract wél accepteren.

marahqesh
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:58

Re: Discriminatie door huiseigenaren

Ongelezen bericht door marahqesh »

@f.van holten: ik heb het al nagevraagd, maar het was geen grond voor voorrang, dat ik binnenkort mijn huidige woning moet verlaten.

@prem: mijn katten zijn net zo belangrijk voor mij als dat ik hoop dat die vriendin voor mijn buurman zou zijn. De beestjes zijn afhankelijk van mij, ik heb verantwoordelijkheid voor ze.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Discriminatie door huiseigenaren

Ongelezen bericht door prem »

Dan is er geen discussie, ik kan mijn bibliotheek ook niet gelijk stellen met zijn vriendin.
Een beest is een beest, een mens is een mens. Als je dat gaat vergelijken ....

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Discriminatie door huiseigenaren

Ongelezen bericht door witte angora »

Sloopwoning? Antikraak? Of is dat te min voor je?

Verder vind ook ik het van de zotte dat je dieren vergelijkt met mensen. Een mens huurt een woning, wat is er dan op tegen, als de ruimte er is, dat er een ander mens bij in komt wonen? Woningen worden nu eenmaal voor mensen gebouwd.

Pas als een kat zelfstandig een woning kan huren, kun je niet verbieden dat er andere katten bij komen wonen.

eagle3824
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 mei 2008 17:37

Re: Discriminatie door huiseigenaren

Ongelezen bericht door eagle3824 »

Dit is wat jurofoon zegt over een huisdier verbod.
https://www.jurofoon.nl/nieuws/7637-ver ... urcontract
Korte samenvatting: een verbod op huisdieren is niet zomaar af te dwingen tenzij er sprake is van (ernstige) overlast.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Discriminatie door huiseigenaren

Ongelezen bericht door Julie4444 »

witte angora schreef:Sloopwoning? Antikraak? Of is dat te min voor je?

Verder vind ook ik het van de zotte dat je dieren vergelijkt met mensen. Een mens huurt een woning, wat is er dan op tegen, als de ruimte er is, dat er een ander mens bij in komt wonen? Woningen worden nu eenmaal voor mensen gebouwd.

Pas als een kat zelfstandig een woning kan huren, kun je niet verbieden dat er andere katten bij komen wonen.
Mee eens. Het kan ook zijn dat de verhuurder wegens gezondheidredenen of eerdere negatieve ervaringen met huurders geen huisdieren toestaat. Eigen keus om dan daar niet te gaan wonen/je katten te houden.

Als ik (een deel van) mijn huis zou verhuren komen daar ook zeker geen katten te wonen, maar dat is ook aan mij als eigenaar.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Discriminatie door huiseigenaren

Ongelezen bericht door puma73 »

eagle3824 schreef:Dit is wat jurofoon zegt over een huisdier verbod.
[url]http
Korte samenvatting: een verbod op huisdieren is niet zomaar af te dwingen tenzij er sprake is van (ernstige) overlast.
Als een particulier niet wenst dat er huisdieren in de woning worden gehouden, dan gebeurt dat gewoon. Een particulier kan allerlei beperkende voorwaarden opnemen als hij dit wenst. Een rookverbod is tegenwoordig (om zeer begrijpelijke redenen) vaak opgenomen in een particulier huurcontract.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Discriminatie door huiseigenaren

Ongelezen bericht door prem »

eagle3824 schreef:Dit is wat jurofoon zegt over een huisdier verbod.
https://www.jurofoon.nl/nieuws/7637-ver ... urcontract
Korte samenvatting: een verbod op huisdieren is niet zomaar af te dwingen tenzij er sprake is van (ernstige) overlast.
Uiteindelijk bepaalt de eigenaar aan wie hij verhuurt.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Discriminatie door huiseigenaren

Ongelezen bericht door Julie4444 »

prem schreef:
eagle3824 schreef:Dit is wat jurofoon zegt over een huisdier verbod.
https://www.jurofoon.nl/nieuws/7637-ver ... urcontract
Korte samenvatting: een verbod op huisdieren is niet zomaar af te dwingen tenzij er sprake is van (ernstige) overlast.
Uiteindelijk bepaalt de eigenaar aan wie hij verhuurt.
En onder welke aanvullende voorwaaarden.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Discriminatie door huiseigenaren

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar waarom zou je eigenlijk als kattenbezitter een woning willen huren van iemand die geen katten in de woning wil, sterker nog, waarom zou je een woning willen huren van iemand van wie je vind dat hij discrimineert?

Barre Barry
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 aug 2013 01:18

Re: Discriminatie door huiseigenaren

Ongelezen bericht door Barre Barry »

witte angora schreef:Maar waarom zou je eigenlijk als kattenbezitter een woning willen huren van iemand die geen katten in de woning wil, sterker nog, waarom zou je een woning willen huren van iemand van wie je vind dat hij discrimineert?
Vast niet omdat ze op 1 april haar huis uit moet.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Discriminatie door huiseigenaren

Ongelezen bericht door SJZ »

Marahqesh stelt haar katten in de vergelijking op 1 lijn met een vriendin.

Ik hoop toch niet dat marahqesh met haar katten doet wat ik met m'n vriendin doe ...

Gesloten