LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is het normaal dat een makelaar geen info geeft

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Mandy84
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 mei 2015 11:39

Is het normaal dat een makelaar geen info geeft

Ongelezen bericht door Mandy84 »

Wij zijn op zoek naar een koopwoning in het midden van het land. Gisteren hebben wij voor het eerst een bezichtiging gehad. Tijdens de bezichtiging hadden wij nog diverse vragen aan de makelaar omtrent bepaalde zaken in de woning (o.a. hoe oud is de CV ketel etc. ) De makelaar wist daar helemaal niks van. Het antwoord wat we elke keer kregen is : weet ik niet. Huis staat al meer dan 2 jaar te koop.
Verders werd er ook niks verteld over de woning. Is dat normaal dat een makelaar zo doet?

Nu zijn we ontzettend afgeknapt op de woning. Totaal uitgeleefd en amper onderhoud gehad. Terwijl het toch een redelijk nieuw huis is. Bouwjaar 1999. Op de foto's zag het er netjes uit.
Ik denk dat een bod uitbrengen niet handig is. Straks worden ze nog boos :D

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Is het normaal dat een makelaar geen info geeft

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Normaal gaat u zelf met een makelaar een nieuwe woning te kopen. De makelaar van de verkopende partij mag niet ook optreden voor de kopende partij. Dus uw eigen makelaar kan veel beter inschatten hoe de staat van de woning is en hoe hoog het bod moet zijn dat u gaat uitbrengen. Deze makelaar kost wel iets, maar vaak verdiend hij zichzelf terug.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Is het normaal dat een makelaar geen info geeft

Ongelezen bericht door thecure »

normaal? hoezo normaal. een huis kopen kun je prima zelf, mits je goed oplet.
een aankoopmakelaar nemen wordt tegenwoordig niet zo heel veel meer gedaan.

maar om op de vraag terug te komen:

nee natuurlijk niet, de makelaar moet dit soort dingen weten. misschien niet allemaal uit zijn hoofd, maar als het goed is heeft hij een brochure gemaakt van het huis wat hij in de verkoop heeft.
in deze brochure staan dit soort dingen als bouwjaar, leeftijd cv ketel enz. (als het goed is tenminste)

Als hij dit niet op orde heeft is deze makelaar een lapzwans.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Is het normaal dat een makelaar geen info geeft

Ongelezen bericht door sjohie »

Mandy84 schreef:Wij zijn op zoek naar een koopwoning in het midden van het land. Gisteren hebben wij voor het eerst een bezichtiging gehad. Tijdens de bezichtiging hadden wij nog diverse vragen aan de makelaar omtrent bepaalde zaken in de woning (o.a. hoe oud is de CV ketel etc. ) De makelaar wist daar helemaal niks van. Het antwoord wat we elke keer kregen is : weet ik niet. Huis staat al meer dan 2 jaar te koop.
Verders werd er ook niks verteld over de woning. Is dat normaal dat een makelaar zo doet?

Nu zijn we ontzettend afgeknapt op de woning. Totaal uitgeleefd en amper onderhoud gehad. Terwijl het toch een redelijk nieuw huis is. Bouwjaar 1999. Op de foto's zag het er netjes uit.
Ik denk dat een bod uitbrengen niet handig is. Straks worden ze nog boos :D
Tsja, ik weet niet of dit jullie eerste koop is, maar bijvoorbeeld het bouwjaar van de CV-ketel kan je prima zien op het apparaat zelf, dat staat bij het serienummer op het plaatje. Meestal niet meer moeite dan even door de knieën gaan. :wink:

Maar mijn ervaring is dat als iemand serieus is, er vaak nog een 2e bezichtiging volgt, meestal vergezeld van een meer technisch onderlegd persoon in de vorm van een bouwvakkende oom ofzo. Voor zo'n 2e bezichtiging zou je een aantal vragen schriftelijk/per mail kunnen stellen? Dat hebben wij wel gedaan toen we ons huis kochten.

Aan de andere kant, toen wij ons appartement verkochten sprak ik onze verkoopmakelaar, en die verzuchtte dat hij soms best wel flauw en zelfs geïrriteerd werd van starters op de woningmarkt, die te deun zijn om een aankoopmakelaar in te schakelen ivm de kosten, maar vervolgens hem tijdens een bezichtiging bombarderen met kansloze vragen, zoals een klein kind dat soms bij zijn ouders kan doen.

Ik zeg niet dat dit laatste in jullie geval ook zo is, sommige makelaars zijn inderdaad lompe beren. Maar het belangrijkste, als het huis niet goed "voelt" zou ik er aan voorbij gaan. Een huis kopen is een levensbepalend iets, zowel financieel als relationeel, en dat moet je niet overhaasten.

mh73

Re: Is het normaal dat een makelaar geen info geeft

Ongelezen bericht door mh73 »

Wij hebben de laatste tijd een aantal huizen bekeken, en hadden dan ook diverse vragen voor de makelaars. Die wisten niet altijd het antwoord, maar dan kregen we dat antwoord later via mail of telefoon.

De taak van de verkopende makelaar is verkopen. Als hij dan niet eens in staat is om antwoord op normale vragen te geven, of de wil niet heeft om dat even na te kijken/na te vragen, dan is hij niet berekend op zijn taak.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Is het normaal dat een makelaar geen info geeft

Ongelezen bericht door GJvdZ »

thecure schreef: nee natuurlijk niet, de makelaar moet dit soort dingen weten. misschien niet allemaal uit zijn hoofd, maar als het goed is heeft hij een brochure gemaakt van het huis wat hij in de verkoop heeft.
in deze brochure staan dit soort dingen als bouwjaar, leeftijd cv ketel enz. (als het goed is tenminste)

Als hij dit niet op orde heeft is deze makelaar een lapzwans.
En kopers dan die ergens gaan kijken waar kennelijk geeneens een fatsoenlijke brochure van beschikbaar was? Dit soort dingen kan je allemaal op Funda vinden. Als het daar niet staat zou je geeneens naar zo'n huis moeten gaan kijken. En even praktisch: als er niks in de brochure staat over bijvoorbeeld een CV ketel kan je er van uitgaan dat dat ding oud is.

Mandy84
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 mei 2015 11:39

Re: Is het normaal dat een makelaar geen info geeft

Ongelezen bericht door Mandy84 »

Dank jullie voor de info.

Er zat geen sticker op de cv ketel. Er hing alleen een briefje dat het binnenwerk is vervangen in 2012 en dat er in 2012 ook een onderhoudsbeurt is geweest. In de brochure stond hetzelfde. Wij vroegen ook of hij in 2013 en 14 ook een onderhoudsbeurt had gehad, maar dat wist de makelaar niet. Niet dat een nieuwe CV de wereld kost.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Is het normaal dat een makelaar geen info geeft

Ongelezen bericht door witte angora »

Een onderhoudsbeurt kost zelfs nog minder.

Maar om op je vraag terug te komen: ik neem toch aan dat er nog een bouwtechnische keuring komt? Dan worden dit soort vragen vanzelf beantwoord.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Is het normaal dat een makelaar geen info geeft

Ongelezen bericht door sjohie »

Mandy84 schreef:Dank jullie voor de info.

Er zat geen sticker op de cv ketel. Er hing alleen een briefje dat het binnenwerk is vervangen in 2012 en dat er in 2012 ook een onderhoudsbeurt is geweest. In de brochure stond hetzelfde. Wij vroegen ook of hij in 2013 en 14 ook een onderhoudsbeurt had gehad, maar dat wist de makelaar niet. Niet dat een nieuwe CV de wereld kost.
Mwoa, 1500 tot 2000 euro voor een professioneel geplaatste nieuwe CV-ketel vind ik toch wel serieus geld hoor. Maar goed, als dat soort bedragen je blijkbaar de plas niet lauw maken, snap ik niet waarom je dan wél zo moeilijk doet over het bouwjaar.

Mandy84
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 mei 2015 11:39

Re: Is het normaal dat een makelaar geen info geeft

Ongelezen bericht door Mandy84 »

Er komt geen bouwkundig rapport. We zien er vanaf. Er zitten namelijk nog meer kosten aan het huis. Keuken is op. Deze zal vervangen moeten worden. De doucecabine is kapot. Lekt tevens water aan de onderkant van de douchebak. Stucwerk is gescheurd in het gehele huid. In de wc muur zit een flinke scheur. Op zijn breedst is ie 1,5 cm. Dak van de schuur is lek. Carport staat op instorten. Dak is daar tevens ook lek. Dak hangt helemaal scheef. De zijkant van de woning zit aan de buitenkant een flinke scheur van een paar meter lang. Aan de voordeur is een hoop geschaafd en loopt niet meer recht. De voordeur zit aan de kant van de muur waar de scheur zit. Al met al gaat dit aardig in de papieren lopen.

We gaan op zoek naar een andere woning

stofzuigertje

Re: Is het normaal dat een makelaar geen info geeft

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bij een huis uit 99 zal de ketel ook wel van 1999 zijn....

Als ze niets melden moet je daar vanuit gaan, en rekenen op nieuwe ketel want herstel, dat is lapwerk en voor een uit 1999 zou ik dit soort groot herstel niet doen.

Bij geen info uit gaan van slechtste en een rommelig huis, dan moet je of verder zoeken of flink de prijs laten zakken want vermoedelijk ben je dan eerste en enige bieder dus moeten ze wel...
Gewoon E30.000,- of meer dalen mag dan.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Is het normaal dat een makelaar geen info geeft

Ongelezen bericht door witte angora »

Mandy84 schreef:Er komt geen bouwkundig rapport. We zien er vanaf. Er zitten namelijk nog meer kosten aan het huis. Keuken is op. Deze zal vervangen moeten worden. De doucecabine is kapot. Lekt tevens water aan de onderkant van de douchebak. Stucwerk is gescheurd in het gehele huid. In de wc muur zit een flinke scheur. Op zijn breedst is ie 1,5 cm. Dak van de schuur is lek. Carport staat op instorten. Dak is daar tevens ook lek. Dak hangt helemaal scheef. De zijkant van de woning zit aan de buitenkant een flinke scheur van een paar meter lang. Aan de voordeur is een hoop geschaafd en loopt niet meer recht. De voordeur zit aan de kant van de muur waar de scheur zit. Al met al gaat dit aardig in de papieren lopen.

We gaan op zoek naar een andere woning
Als ik dit zo lees vraag ik me af waarom je je nog druk maakt om het bouwjaar van een cv-ketel, sorry.

Lousje1951
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jan 2013 15:03

Re: Is het normaal dat een makelaar geen info geeft

Ongelezen bericht door Lousje1951 »

Irritant als een makelaar zo weinig weet en zich dus (bewust?) niet goed geinformeerd heeft.
Gewoon niet doen, huis ziet niet uit en het voelt niet goed en je koopt een kat in de zak.

Gesloten