LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] je huis zelf verkopen

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Erik1956
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 aug 2015 15:00

je huis zelf verkopen

Ongelezen bericht door Erik1956 »

Je ziet het steeds meer. Makelaars, al dan niet aangesloten bij de NVM, bieden de service aan, om je huis "zelf te verkopen". De tarieven die ze daarvoor vragen lopen nogal uiteen. Voorbeeld: Makelaarsland vanaf € 1249,= of Zelfverkopen.nl vanaf € 575,=. Je kunt je huis tegenwoordig ook al zelf verkopen op sites als hoomly.nl (vanaf € 29,=) of jaap.nl (vanaf € 59,95) Aan kennis van de markt kan het niet liggen want ik kan me niet voorstellen dat een makelaar uit Amsterdam kennis heeft van een huis in Groningen of Maastricht. Waarom is een makelaar nog steeds zo duur?
Laatst gewijzigd door Radar op 05 aug 2015 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Commerciële link verwijderd

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: je huis zelf verkopen

Ongelezen bericht door kweenie »

Hangt helemaal af van de diensten die je wilt afnemen. 'Zelf verkopen' is namelijk een ruim begrip, waarbij vaak bepaalde deel-diensten nog wel bij een gewone makelaar worden afgenomen.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: je huis zelf verkopen

Ongelezen bericht door sjoegel »

Waarom is een makelaar zo duur ? Waarom is een loodgieter zo duur ? Als ze zoveel zouden verdienen zou iedereen het wel worden ! Ze hebben ook veel kosten natuurlijk. Daarom zijn ze zo duur....

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: je huis zelf verkopen

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Even een voorbeeld wat zij doen ...
Ik heb m'n woning 1¼ jaar te koop gehad via een makelaar. In die tijd zijn er ± 20 bezichtigingen geweest.
Dus 20 keer dat de makelaar ± 20 minuten mijn woning heeft laten zien aan kijkers. Met voorwerk (afspraak maken, informeren), nawerk (informeren) en reistijd loopt het denk ik per bezichtiging op naar 45 minuten.

Daarnaast de kennis die zij hebben hoe een woning te verkopen. Kijk eens naar de vele programma's op tv over "onverkoopbare" woningen. Als jij je woning mooi en netjes vindt, wil nog niet zeggen dat die verkoopbaar is.
Ik heb aan mijn woning destijds een aantal zaken veranderd, die ik niet mooi vond, maar waarvan ik overtuigd was dat de makelaar gelijk had en dat het voor de verkoopbaarheid van mijn woning beter was. Dat kunnen al hele kleine dingen zijn.

Daarnaast weten makelaars waarvoor gelijkwaardige woningen verkocht zijn.
Het zijn vakmensen met kennis van zaken.

En wat ik belangrijk vind is een stukje verantwoordelijkheid die zij nemen in informeren van toekomstige eigenaar. Want weet jij als leek zijnde, waarover jij de nieuwe eigenaar dient te informeren? Wat jouw plichten daarin zijn?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: je huis zelf verkopen

Ongelezen bericht door renewouters »

Erik1956 schreef:Waarom is een makelaar nog steeds zo duur?
Hoe duur denk je dat jij bent voor je werkgever en zijn klanten?

Gesloten