LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Makelaar ingebreke

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
MorganG
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mar 2014 11:15

Makelaar ingebreke

Ongelezen bericht door MorganG »

Sinds de acceptatie van het bod dat wij gedaan hebben zijn er inmiddels 4 argumenten over de makelaar waardoor wij zo langzaam aan onze vraagtekens hebben of deze makelaar wel juist handelt:

*Bij het zien van het voorlopig koopcontract had de makelaar zelf de keuze notaris bepaalt. Dit is niet in overleg gebeurd omdat wij wisten dat keuze notaris voor de koper is. De makelaar had dit gedaan uit gemak omdat deze notaris al eerder de overdracht van deze woning had geregeld. Wij hadden hier verder geen aandacht aan besteed omdat dit een 'betaalbare' notaris was.

*De hypotheek zou geregeld worden door het financiële mannetje bij hem op kantoor. Bij navraag over de taxatie bleek dat deze man voor de taxatie zou zorgen. Dit is ook niet in overleg gebeurd.

*Zonder afspraak stond er een taxateur in mijn oude woning.

*En vandaag word ik gebeld door de notaris dat hij niet door de makelaar op de hoogte was gebracht dat zowel de datum van bankgarantie als overdracht verlengd zijn.

Volgens mij is dit laatste wel een serieuze zaak!

Ik heb niet het idee dat ik de makelaar hierop kan aanspreken. Natuurlijk kan ik zeggen: Foei meneer de makelaar, dat moet je niet meer doen. Maar zal dat uiteindelijk wat op leveren?

Wij hebben 3 weken van onze hypotheek aanvraag 'verspilt' aan de financiële adviseur bij deze betreffende makelaar. 3 weken lang werd ons vertelt dat alles in orde was en dat het niet lang meer zou duren voordat se hypotheek rond was.
Uiteindelijk kreeg hij de hypotheek niet rond en was de woning nog steeds niet getaxeerd.
Uieindelijk konden wij alsnog naar onze bank.
En inmiddels zijn er zo veel vertragingen geweest dat wij straks aan een dagelijkse boete zitten omdat wij de overdrachts datum niet redden.

eerste-huis-kopen.nl
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jul 2014 14:55

Re: Makelaar ingebreke

Ongelezen bericht door eerste-huis-kopen.nl »

Vaak wordt er een woning verkocht met een verplichte ‘projectnotaris’. Vaak zie je deze constructies bij grote beleggers en woningbouwcoöperaties als verkopende partij. Vervolgens wordt door dit verplicht af te nemen notariskantoor vaak een enorm bedrag bovenop ‘hun zelfs eigen toch al dure tarief’ gerekend aan een aspirant- koper voor dun diensten. En dan nog maar te spreken over eventuele retourprovisie die de adviseur eventueel ontvangt. Want deze is misschien wel betaalbaar maar niet een goedkope wat jullie wens misschien zou zijn? Naast het feit dat je de hypotheekakte sowieso ‘ook binnen deze constructie’ ergens anders en dus veel goedkoper mag laten opmaken, kan ook niemand jou verplichten (zelfs niet binnen deze constructie) deze vaste notaris te nemen voor de leveringsakte. Die keuzevrijheid ligt namelijk gewoon altijd bij jezelf, al zal de verkopend makelaar dit niet (snel) toegeven.

Ook zonder taxatieopdracht van jullie kant is deze makelaar zelf verantwoordelijk voor deze kosten. Het kan natuurlijk zijn dat je bij het tekenen van bepaalde zaken daarvoor schriftelijk toestemming hebt gegeven, zonder dat je het weet?

Datums verschuiven zonder de notaris te informeren is wel erg vreemd. Ik twijfel of de door jou ingeschakelde makelaar wel capabel is. Het kan op zich geen kwaad maar de notaris gaat misschien partijen in gebreke stellen zonder dat dit noodzakelijk is. (neem tenminste aan ((het zou bijna logisch zijn)) dat dit wel met kopers en verkoper is overeengekomen?? )

[Commerciële link verwijderd door de Moderator]

tatjanawich
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 aug 2014 15:28

Re: Makelaar ingebreke

Ongelezen bericht door tatjanawich »

Als het een NVM makelaar is kun je daar wel een klacht bij doen. Is allemaal geboefte, maar misschien het proberen waard?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Makelaar ingebreke

Ongelezen bericht door GJvdZ »

tatjanawich schreef:Als het een NVM makelaar is kun je daar wel een klacht bij doen. Is allemaal geboefte, maar misschien het proberen waard?
Natuurlijk. Iedereen die in Nederland werkt is een boef volgens de vox populi op dit forum.

Gesloten