LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] makelaar stuurt namens opdrachtgeefster factuur

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
BLooman
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jul 2013 20:57

makelaar stuurt namens opdrachtgeefster factuur

Ongelezen bericht door BLooman »

Hallo,

ik heb mijn huis te koop gehad via mijn makelaar (reden relatiebreuk),
in 1ste instantie kon ik het zelf financieel niet rondkrijgen.
Nu later heb ik de mogelijkheden hiervoor, nu krijgen we een bod op het huis.
Deze heb niet geaccepteerd, reden dat het huis uit de verkoop ging (ik koop het huis).
de factuur via mijn eigen makelaar netjes betaald.
krijg ik van de makelaar van de opdrachtgeefster (die een bod op ons huis heeft gedaan) een factuur van 1000 euros om even te betalen.
Ik snap dat het niet netjes is om het huis met een bod uit de verkoop te halen, maar een frustratie factuur sturen........
wie heeft tips hoe hier mee om te gaan?
alvast bedankt.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: makelaar stuurt namens opdrachtgeefster factuur

Ongelezen bericht door thecure »

En wat als de opdrachtgeefster haar bod was overboden? Dan had ze ook het huis niet. Had ze dan ook de factuur gestuurd?

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: makelaar stuurt namens opdrachtgeefster factuur

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik vraag me af wat die makelaar voor dat geld allemaal gedaan heeft... Maar wie is nu de opdrachtgever van die andere makelaar? Jij toch niet? Daarbij, je kan toch niet zeggen dat er op het ogenblik zo weinig aanbod is, dus daar zal het probleem toch ook niet liggen.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: makelaar stuurt namens opdrachtgeefster factuur

Ongelezen bericht door 16again »

Lijkt mij dat je geen overeenkomst hebt met kopende makelaar, dus ik zie niet in waarom deze je een rekening kan sturen.
Zeker als de koop nog niet definitief was, en beide partijen er nog onderuit konden.

Wel kan je eigen (verkopende) makelaar je een rekening sturen, die rekening is wel terecht.

stofzuigertje

Re: makelaar stuurt namens opdrachtgeefster factuur

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Je mag elk bod zonder opgave weigeren..

te laag of van gedachte veranderd kan...
En dat ze net een bod uitbrachten, zolang je het niet accepteerde of afwees is de 10% die ze normaal claimen als het niet doorgaat ook niet van toepassing...
U heeft gevraagd en zij geboden en vooral als je niet de volle prijs boden is het dus moeiteloos af te wijzen.
Elke kijker en aankoopmakelaar heeft dit risico dat iemand anders meer bied of de verkoper het af zou wijzen.

BLooman
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jul 2013 20:57

Re: makelaar stuurt namens opdrachtgeefster factuur

Ongelezen bericht door BLooman »

16again schreef:Lijkt mij dat je geen overeenkomst hebt met kopende makelaar, dus ik zie niet in waarom deze je een rekening kan sturen.
Zeker als de koop nog niet definitief was, en beide partijen er nog onderuit konden.

Wel kan je eigen (verkopende) makelaar je een rekening sturen, die rekening is wel terecht.

De rekening van de eigen makelaar, heb ik netjes betaald (dat was vooraf duidelijk overeengekomen).

BLooman
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jul 2013 20:57

Re: makelaar stuurt namens opdrachtgeefster factuur

Ongelezen bericht door BLooman »

witte angora schreef:Ik vraag me af wat die makelaar voor dat geld allemaal gedaan heeft... Maar wie is nu de opdrachtgever van die andere makelaar? Jij toch niet? Daarbij, je kan toch niet zeggen dat er op het ogenblik zo weinig aanbod is, dus daar zal het probleem toch ook niet liggen.

die makelaar (mag ik namen noemen :), stuurt een nota van 1000 euro excl. btw, voor de opsomming van onderstaande:
Makelaarscourtage taxatie, recherche, bezichtigingen en kadasterkosten i.vm. aankoop van de woning ....
met het verzoek om dit binnen 14 dagen te betalen.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: makelaar stuurt namens opdrachtgeefster factuur

Ongelezen bericht door dhc »

Niets betalen, jij hebt niks te maken met kosten die een eventuele koper maakt.
Misschien die makelaar even bellen en hem uitlachen?

BLooman
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jul 2013 20:57

Re: makelaar stuurt namens opdrachtgeefster factuur

Ongelezen bericht door BLooman »

dhc schreef:Niets betalen, jij hebt niks te maken met kosten die een eventuele koper maakt.
Misschien die makelaar even bellen en hem uitlachen?

Dat zal immers alleen maar leiden tot meer frustraties...
Ik ben ook niet van plan om te betalen, maar aan welke stappen doe ik verstandig?

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: makelaar stuurt namens opdrachtgeefster factuur

Ongelezen bericht door dhc »

Morgen even de vereniging Eigen Huis bellen en hun het verhaal voorleggen. Mijn kop eraf dat zij geen antwoord kunnen geven.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: makelaar stuurt namens opdrachtgeefster factuur

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

BLooman schreef:die makelaar (mag ik namen noemen , stuurt een nota van 1000 euro excl. btw, voor de opsomming van onderstaande:
Makelaarscourtage taxatie, recherche, bezichtigingen en kadasterkosten i.vm. aankoop van de woning ....
met het verzoek om dit binnen 14 dagen te betalen.
Zoals al gezegd. U heeft geen overeenkomst met deze makelaar en bent hem daaruit dus niets verschuldigd.

De makelaar zou kunnen zeggen dat hij schade heeft geleden door een onrechtmatige daad. Echter dit is ook niet terecht omdat een bod altijd geweigerd kan worden en de voorbereidende werkzaamheden daardoor inherent zijn aan het makelaarsvak. Dit zou alleen anders zijn als u (of de verkopende makelaar) aantoonbaar het bod al had geaccepteerd.

Ik zou gewoon de rekening terugsturen met de mededeling "verkeerd bezorgd - geen overeenkomst "
Het lijkt me dat daarmee de zaak wel is afgedaan

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: makelaar stuurt namens opdrachtgeefster factuur

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Maar wat als niet alles verteld is?

Hoever was je in de onderhandelingen met deze mensen?

Kijk, ik vraag dit omdat elke willekeurige makelaar ook snapt dat je een 3e geen rekening kan sturen. Toch gebeurt dat hier wel. Mijn onderbuik zegt dan.....: Waarschijnlijk zijn er kosten gemaakt die niet gemaakt zouden worden als het bod gewoon was afgewezen....

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: makelaar stuurt namens opdrachtgeefster factuur

Ongelezen bericht door witte angora »

BLooman schreef:
witte angora schreef:Ik vraag me af wat die makelaar voor dat geld allemaal gedaan heeft... Maar wie is nu de opdrachtgever van die andere makelaar? Jij toch niet? Daarbij, je kan toch niet zeggen dat er op het ogenblik zo weinig aanbod is, dus daar zal het probleem toch ook niet liggen.

die makelaar (mag ik namen noemen :), stuurt een nota van 1000 euro excl. btw, voor de opsomming van onderstaande:
Makelaarscourtage taxatie, recherche, bezichtigingen en kadasterkosten i.vm. aankoop van de woning ....
met het verzoek om dit binnen 14 dagen te betalen.
Op wat voor basis heb je de woning eigenlijk te koop aangeboden? Kopers kosten of Vrij op Naam? En hoever was het koopproces?

Gezien het feit dat er taxatiekosten en kadasterkosten in rekening worden gebracht, lijkt het mij dat de koop al aardig ver was? Was er een voorlopig koopcontract? Eerlijk zeggen...

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: makelaar stuurt namens opdrachtgeefster factuur

Ongelezen bericht door witte angora »

Overigens komen er in deze link een aantal leuke puntjes naar voren.

http://www.nvm.nl/wonen/woning_kopen/vr ... woord.aspx

Mijn conclusie is dat, als de kopende makelaar kosten heeft gemaakt omdat er een geaccepteerd bod lag, deze kosten inderdaad in rekening gebracht kunnen worden als de koop door de verkoper is afgeblazen.

BLooman
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jul 2013 20:57

Re: makelaar stuurt namens opdrachtgeefster factuur

Ongelezen bericht door BLooman »

witte angora schreef:
BLooman schreef:
witte angora schreef:Ik vraag me af wat die makelaar voor dat geld allemaal gedaan heeft... Maar wie is nu de opdrachtgever van die andere makelaar? Jij toch niet? Daarbij, je kan toch niet zeggen dat er op het ogenblik zo weinig aanbod is, dus daar zal het probleem toch ook niet liggen.

die makelaar (mag ik namen noemen :), stuurt een nota van 1000 euro excl. btw, voor de opsomming van onderstaande:
Makelaarscourtage taxatie, recherche, bezichtigingen en kadasterkosten i.vm. aankoop van de woning ....
met het verzoek om dit binnen 14 dagen te betalen.
Op wat voor basis heb je de woning eigenlijk te koop aangeboden? Kopers kosten of Vrij op Naam? En hoever was het koopproces?

Gezien het feit dat er taxatiekosten en kadasterkosten in rekening worden gebracht, lijkt het mij dat de koop al aardig ver was? Was er een voorlopig koopcontract? Eerlijk zeggen...

voor de duidelijkheid : er is geen voorlopig koopcontract, er is alleen een bod gedaan en die is dus afgewezen. naar mijn idee is dit een frustratie factuur en heeft deze makelaar kosten gemaakt met het idee dat hij de zaak rond kon krijgen. Ja, dat het dan anders uitpakt om dat ik een andere keuze maak.
Hij handelt toch in opdracht van opdrachtgeeftster, niet namens mij.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: makelaar stuurt namens opdrachtgeefster factuur

Ongelezen bericht door witte angora »

Laat hem dan eerst maar eens bewijzen dat hij kosten gemaakt heeft die jou aan zijn te rekenen. Zolang hij dat niet kan, lijkt het mij dat de rekening niet terecht is. Wie eist, bewijst.

Een bod afwijzen mag, dat vindt je ook in die link terug. En op vele plaatsen meer op het net. Een verkoper mag zelfs met meerdere mensen in onderhandeling zijn, alleen moet dat wel aan worden gegeven. In zo'n geval vallen er ook mensen af.

evermind
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 apr 2013 14:07

Re: makelaar stuurt namens opdrachtgeefster factuur

Ongelezen bericht door evermind »

witte angora schreef:Laat hem dan eerst maar eens bewijzen dat hij kosten gemaakt heeft die jou aan zijn te rekenen. Zolang hij dat niet kan, lijkt het mij dat de rekening niet terecht is. Wie eist, bewijst.
Zelfs als hij kosten gemaakt heeft die hij aan TS kan toegereken dan nog is er geen situatie dat aan hem een opdracht is gegeven en kan hij niet rechtsgeldig declareren

mvrgr
evermind

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: makelaar stuurt namens opdrachtgeefster factuur

Ongelezen bericht door alfatrion »

Er zijn drie stadia in de precontractuele fase.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Precontractuele_fase

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: makelaar stuurt namens opdrachtgeefster factuur

Ongelezen bericht door ArneLH »

Het doen van een bod op een woning is slechts aan aanbod om te onderhandelen. Zelfs met een mondeling OK van een consumentkoper of overeenstemming per e-mail of post levert geen koopovereenkomst op, nu de wet een akte verplicht stelt (art. 7:2 BW). Dat jij niet bent ingegaan op het aanbod tot onderhandeling van de potentiële koper levert geen enkele grond voor schadevergoeding oid op.

stofzuigertje

Re: makelaar stuurt namens opdrachtgeefster factuur

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

DHC heeft gelijk, als een eventuele koper kosten maakt zonder vooraf vragen te stellen want U wist van niets is een rekening voor zijn kosten.

U wist vermoedelijk niets van alle uitgevoerde en had er ook geen belang bij.
Als je hun bod afwijs hoef je niet verder te gaan en zolang ze niet de vraagprijs boden is elke grond om deze kosten te eisen geen kans van slagen.

Dus gewoon retour afzender, de opdrachtgever is altijd verantwoordelijk voor de kosten en bij doorgaan koop had U deze ook niet gehad.
Ze hadden beter eerst een kijkje zonder en daarna hun deskundige kunnen vragen of het huis voor hun goed was.
Dan hadden zij kosten voorkomen.

Gesloten