LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] RotsVast Groep Bemiddelingskosten Wie?

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
NathalieZwolle1982
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 feb 2013 15:03

RotsVast Groep Bemiddelingskosten Wie?

Ongelezen bericht door NathalieZwolle1982 »

Hallo allemaal,

3 jaar geleden waren wij met spoed opzoek naar een huurwoning. Ik was namelijk hoogzwanger en over nestdrang gesproken.

Overal gekeken en toen kwamen wij op de website van RotsVast terecht. Hier stond een huisje die net nieuw in de verhuur zat. Wij hebben contact gezocht met de makelaar op dinsdag en een bezichtiging gepland voor donderdag. Dit allemaal in half december 2009.

Na de bezichtiging hebben we vrijwel direct besloten om het te gaan huren per 1-1-2010, want ik moest binnen 8 weken bevallen, dus over hoge nood gesproken.

In december hebben we het huurcontract getekend.
Wij kregen toen een factuur en daar schrokken we toen best wel van, maar nog nooit een huis gehuurd dus wij dachten dat zit wel snor.

De kosten betalen voor of op 1-1-2010
775,- euro Eerste maand huur
775,- euro Borg
922, 25 euro Bemiddelingskosten inclusief BTW

Daarnaast moesten we ons ook inschrijven en dit kosten 40,- euro.

Dat was even slikken in de decembermaand een bedrag ophoesten van 2512,25

Nu 3 jaar later gaan we weer verhuizen en bij deze makelaar hoefde we geen bemiddelingskosten te betalen?? Ja dat zijn we toen gaan uitzoeken, want de vraag die bij ons boven kwam is: Waarin heeft de makelaar RotsvastGroep in bemiddeld?

1. We hebben zelf het huis op internet gevonden
2 . Wij hebben met RotsvastGroep contact opgenomen voor een bezichtiging?

Ik ben benieuwd of er meer huurders zijn die de bemiddelingskosten hebben betaad, maar waar geen bemiddeling heeft plaats gevonden?

( ondertussen hebben wij wel een jurist in armen genomen die het voor ons gaat uitzoeken en ons ondersteund)

Groet,

Nathalie

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: RotsVast Groep Bemiddelingskosten Wie?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het is wettelijk verboden om bemiddelingskosten in rekening te brengen. RotsVast weet dat donders goed. Jouw verhaal illustreert dat ze het echter blijven proberen.

En met succes!

http://www.huurgeschil.nl/onlinebrieven ... elgeld.php

En ja: in 2010 was dat ook al zo.

Louise75
Berichten: 396
Lid geworden op: 20 jul 2012 05:41

Re: RotsVast Groep Bemiddelingskosten Wie?

Ongelezen bericht door Louise75 »

Beste Nathalie,

Bob Schurkjens heeft gelijk. Vara kassa heeft hierover ook al eens een uitzending aan gewijd. Je kunt jezelf idd afvragen welke kosten gerechtvaardigd zijn of niet. Denk bijv. aan "contractkosten" die sommige makelaars rekenen bovenop de (dubbele) bemiddelingskosten, of sleutelgeld, of inschrijfkosten.

Het punt is dat verhuurmakelaars een "vrij beroep" is zonder vaste regelgeving. Uitzondering hierop vormen de verhuurmakelaars die aangesloten zijn bij branche-organisaties.

RotsVast, Direct Wonen, een pot nat. Ga maar eens googlen. Het regent klachten.

Zelf ben ik al 4 jaar aan het strijden met Direct Wonen;
https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 8&t=120838

De dubbele bemiddelingskosten die te verleidelijk waren voor Direct Wonen hebben geleid tot een oplichter/crimineel in mijn woning.

Onder het kopje "huren" van het TROS RADAR FORUM kom je nog veel meer tegen.

falang
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 feb 2013 18:48

Re: RotsVast Groep Bemiddelingskosten Wie?

Ongelezen bericht door falang »

NathalieZwolle1982 schreef:Hallo allemaal,

3 jaar geleden waren wij met spoed opzoek naar een huurwoning. Ik was namelijk hoogzwanger en over nestdrang gesproken.

Overal gekeken en toen kwamen wij op de website van RotsVast terecht. Hier stond een huisje die net nieuw in de verhuur zat. Wij hebben contact gezocht met de makelaar op dinsdag en een bezichtiging gepland voor donderdag. Dit allemaal in half december 2009.

Na de bezichtiging hebben we vrijwel direct besloten om het te gaan huren per 1-1-2010, want ik moest binnen 8 weken bevallen, dus over hoge nood gesproken.

In december hebben we het huurcontract getekend.
Wij kregen toen een factuur en daar schrokken we toen best wel van, maar nog nooit een huis gehuurd dus wij dachten dat zit wel snor.

De kosten betalen voor of op 1-1-2010
775,- euro Eerste maand huur
775,- euro Borg
922, 25 euro Bemiddelingskosten inclusief BTW

Daarnaast moesten we ons ook inschrijven en dit kosten 40,- euro.

Dat was even slikken in de decembermaand een bedrag ophoesten van 2512,25

Nu 3 jaar later gaan we weer verhuizen en bij deze makelaar hoefde we geen bemiddelingskosten te betalen?? Ja dat zijn we toen gaan uitzoeken, want de vraag die bij ons boven kwam is: Waarin heeft de makelaar RotsvastGroep in bemiddeld?

1. We hebben zelf het huis op internet gevonden
2 . Wij hebben met RotsvastGroep contact opgenomen voor een bezichtiging?

Ik ben benieuwd of er meer huurders zijn die de bemiddelingskosten hebben betaad, maar waar geen bemiddeling heeft plaats gevonden?

( ondertussen hebben wij wel een jurist in armen genomen die het voor ons gaat uitzoeken en ons ondersteund)

Groet,

Nathalie
Hier in de Randstad betaal je bijna overal 3maanden borg
soms moet je ook bemiddelingskosten betalen.
Beetje huurhok buiten sociale grens kost je dan gauw tegen de 5000 de 1e keer

Hoezitdat
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 mar 2013 17:25

Re: RotsVast Groep Bemiddelingskosten Wie?

Ongelezen bericht door Hoezitdat »

Rotsvast moest voor de rechter verschijnen en heeft verloren.
Ze mogen sindsdien ook geen bemiddelingskosten meer vragen.
Of ze dat nog wel/niet doen weet ik niet. Maar destijds zaten ze dus verkeerd.

https://www.collectiefonrecht.nl/nieuws ... ?cntID=149

Makelaars die nu nog wel bemiddelingskosten vragen kun je het beste wijzen op de onrechtmatigheid daarvan, de woning wel betrekken, onder protest betalen en vervolgens aanvechten.

frannieoolders
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jul 2013 13:30

Re: RotsVast Groep Bemiddelingskosten Wie?

Ongelezen bericht door frannieoolders »

RotsVastGroep vraagt nog steeds bemiddelingskosten aan potentiële huurders. Ik heb vandaag een huurcontract ter ondertekening ontvangen met daarbij de rekening. Of we even willen betalen. Volgens mij mag dit niet. Zij hebben niet bemiddeld voor ons. We kwamen af op een advertentie voor een appartementje. Een advertentie geplaatst door RotsVast. We zijn het appartement gaan bezichtigen en hebben toen direct besloten te huren. Verder beweren ze dat ze tijdens de bezichtiging ons hebben gewezen op de bemiddelingskosten. Dat was beslist niet het geval. We waren met zijn vieren + de makelaar. En alle vier zeggen dat hij niets heeft gezegd. Sterker nog. We hebben later apart gebeld of er een borg was en hoe hoog die was en ook toen is niets gezegd over bemiddelingskosten.
Het is zelfs verboden: zie Burg.Wetboek nr. 7, artikel 264 lid 2.

mmichel
Berichten: 220
Lid geworden op: 14 mar 2009 20:21

Re: RotsVast Groep Bemiddelingskosten Wie?

Ongelezen bericht door mmichel »

frannieoolders schreef:RotsVastGroep vraagt nog steeds bemiddelingskosten aan potentiële huurders. Ik heb vandaag een huurcontract ter ondertekening ontvangen met daarbij de rekening. Of we even willen betalen. Volgens mij mag dit niet. Zij hebben niet bemiddeld voor ons. We kwamen af op een advertentie voor een appartementje. Een advertentie geplaatst door RotsVast. We zijn het appartement gaan bezichtigen en hebben toen direct besloten te huren. Verder beweren ze dat ze tijdens de bezichtiging ons hebben gewezen op de bemiddelingskosten. Dat was beslist niet het geval. We waren met zijn vieren + de makelaar. En alle vier zeggen dat hij niets heeft gezegd. Sterker nog. We hebben later apart gebeld of er een borg was en hoe hoog die was en ook toen is niets gezegd over bemiddelingskosten.
Het is zelfs verboden: zie Burg.Wetboek nr. 7, artikel 264 lid 2.
Rotsvast heeft niet bemiddeld? Die advertentie is per ongeluk geplaatst, en degene die de bezichtiging deed was toevallig ter plaatse toen je stomtoevallig aanbelde.
Het is namelijk zo dat er heel veel bemiddelingsbureau's alleen courtage aan de huurder vragen en niet aan de verhuurder omdat deze dan domweg zegt: "dan mag jij mijn woningen NIET verhuren en ga ik naar een ander".
De tussenpersoon moet ergens zijn geld vandaan halen, die leeft ook niet van lucht.

Ik neem aan dat je nu ingeschreven staat bij een WBV? De volgende woningen die je particulier wilt huren konden weleens allemaal opeens nét verhuurd zijn.

Luisp
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jul 2013 09:59

Re: RotsVast Groep Bemiddelingskosten Wie?

Ongelezen bericht door Luisp »

frannieoolders schreef:RotsVastGroep vraagt nog steeds bemiddelingskosten aan potentiële huurders. Ik heb vandaag een huurcontract ter ondertekening ontvangen met daarbij de rekening. Of we even willen betalen. Volgens mij mag dit niet. Zij hebben niet bemiddeld voor ons. We kwamen af op een advertentie voor een appartementje. Een advertentie geplaatst door RotsVast. We zijn het appartement gaan bezichtigen en hebben toen direct besloten te huren. Verder beweren ze dat ze tijdens de bezichtiging ons hebben gewezen op de bemiddelingskosten. Dat was beslist niet het geval. We waren met zijn vieren + de makelaar. En alle vier zeggen dat hij niets heeft gezegd. Sterker nog. We hebben later apart gebeld of er een borg was en hoe hoog die was en ook toen is niets gezegd over bemiddelingskosten.
Het is zelfs verboden: zie Burg.Wetboek nr. 7, artikel 264 lid 2.
Wanneer je de bemiddelingskosten hebt betaald kan je ze terugvorderen bij de rechter. Dat kan elke jurist voor je doen. Wanneer je dat te veel geld vindt kosten kan je eens kijken op [Commerciële link verwijderd door moderator]. Dit zijn juristen die de bemiddelingskosten op basis van no cure, no pay terugvorderen. Mijn zaak is nu bij de rechter.

Gr. Luis

Gesloten