LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verkeerde berekening oppervlakte woning

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Jessy27
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 jun 2007 13:32

Verkeerde berekening oppervlakte woning

Ongelezen bericht door Jessy27 »

Hallo,

Even wat feiten op een rijtje:
* Afgelopen vrijdag voor de derde keer een huis bezichtigd. Vraagprijs is 326.000,-, oppervlakte volgens Funda 160 m2. Bij elke bezichtiging vroegen wij ons (hardop) af waar het verschil qua ruimte met onze huidige woning (120m2) nou toch inzit en hoe we onze spullen kwijt moeten. Maar aangezien het 40m2 meer is dachten we dat het aan de indeling lag en het wel goed zou komen. En anders eventueel een kamer bijbouwen.
* Afgelopen vrijdag aan het eind van de middag een bod gedaan van 281.000,-. Naar ons idee een redelijk bod aangezien het huis op veel punten slecht is afgewerkt, electriciteit issues, keuken van 15 jaar oud, kamer aanbouwen etc. etc..
* Zaterdag na alle maten opgeteld te hebben kwamen we er achter dat de daadwerkelijke oppervlakte 127 m2 is! Direct de makelaar gemaild en dit gemeld. De maandag erna 's ochtends vroeg de berekening van de makelaar terug gemaild gekregen en toen bleek er een rekenfout (excel) in te zitten. Lengte en breedte klopte van een bepaalde ruimte maar de vermenigvuldiging niet waardoor er 80,2 i.p.v. 38,8 uitkwam. Dit direct terug gemaild.
* Maandagavond om 20:30 uur reageerde de makelaar eindelijk (telefonisch) en vertelde dat de bewoners nog niet eens op ons bod in willen gaan en dat ze een bod verwachtten die met een "3" begint. Ik vroeg hem of hij het geval van de vierkante meters met de bewoners had besproken en dat had hij nog niet gedaan. (??)
Hij zie je hebt het huis gezien en daar een bod op gedaan dus........ En dat er waarschijnlijk niks anders op zit dan een finaal bod te doen voor onze uiterste prijs. Hij vertelde toen ook dat hij het net had aangepast op Funda.
* Dinsdagmiddag heb ik hem terug gebeld met de mededeling dat we geen finaal bod doen maar best wat water bij de wijn willen doen en een hernieuwd bod van 288.000,- gedaan en ook van de verkopers verwachten dat ze wat water bij de wijn zullen doen. Ook gevraagd of hij de oppervlakte ondertussen wel besproken had met de verkopers en daar zei hij ja maar was verder heel vaag.

Het is ondertussen wonesdag 13:30 en ik heb nog niks gehoord. Maar het vreemde van alles is dat het op Funda nog steeds verkeerd staat! Hij liegt dus keihard dat hij het maandagavond heeft aangepast!

Wij willen het huis op zich wel graag kopen maar krijgen een beetje een raar gevoel hierbij..........
Heeft iemand enig advies voor ons?

p.s. we hebben geen officiele aankoopmakelaar maar wel een bevriende makelaar die ons hier en daar adviseert. En de verkopende makelaar weet dat wij haast hebben omdat we per 1 September uit onze eigen woning moeten.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Verkeerde berekening oppervlakte woning

Ongelezen bericht door angel1978 »

Wat verwacht je nu precies?
De kopers willen duidelijk meer dan je wilt bieden. Dus ook al wordt het opp. aangepast op Funda, dan nog is de kans klein dat jullie bij elkaar kunnen komen ( te groot gat ).

Op zoek naar de volgende woning zou ik zeggen.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verkeerde berekening oppervlakte woning

Ongelezen bericht door 16again »

De praktijk van "extra" vierkante meters is al eens in de uitzending geweest.
Lijkt mij pure misleiding, maar omdat je dit als koper eenvoudig kan nameten oordeelt de rechter dat dit is toegestaan.
http://www.radartv.nl/nieuws/archief/de ... pervlakte/

Je makelaar is aantoonbaar onbetrouwbaar, (foutieve bepaling oppervlakte, en toezegging dit op internet aan te passen niet nagekomen)

ik zou het huis links laten liggen, en hier gewoon de bedrijfsnaam van betreffende makelaar plaatsen

Jessy27
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 jun 2007 13:32

Re: Verkeerde berekening oppervlakte woning

Ongelezen bericht door Jessy27 »

Wat een vreemde reacties. Een bod is bedoeld om ergens in het midden uit te komen. En 20.000,- lager dan de vraagprijs is in deze prijsklasse heel normaal. Onze Eigen woning met een vraagprijs van 194.500,- is verkocht voor 178.500,- Bovendien komt een vraagprijs deels tot stand door het aantal vierkante meters. En het huis links laten liggen is een mogelijkheid maar wij vinden het op zich een heel leuk huis en willen liever niet tussendoor huren.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Verkeerde berekening oppervlakte woning

Ongelezen bericht door angel1978 »

Een bod is bedoeld om ergens in het midden uit te komen
Wellicht vind jij dat, maar dat is zeker geen zekerheid. Een verkoper kan ook een vraagprijs neerzetten met de bedoeling daar maximaal 2% onder te willen komen ( scherp in de markt zetten ). Dat is aan de verkoper.
Bovendien komt een vraagprijs deels tot stand door het aantal vierkante meters.
Je hebt het nu over een taxatie, niet over een vraagprijs. Een vraagprijs is afhankelijk van de wensen / eisen van een verkoper en niet ( alleen ) van het aantal vierkante meters. Als een verkoper meer wil hebben dan reëel volgens het aantal vierkante meters, dan mag dat gewoon. Dit is aan de verkoper. Of het huis dan ooit verkocht wordt is de vraag, maar ook dat is aan de verkoper.
En het huis links laten liggen is een mogelijkheid maar wij vinden het op zich een heel leuk huis en willen liever niet tussendoor huren.
Dan zul je dus of dichter de verkoper moeten naderen ( en deze verleiden tot een tegenbod ) of toch elders op zoek.

Een verkoper bepaalt zelf zijn/haar prijs. Je kunt middels een bod deze verleiden, maar zeker niet dwingen.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Verkeerde berekening oppervlakte woning

Ongelezen bericht door angel1978 »

vogels schreef:
maar best wat water bij de wijn willen doen en een hernieuwd bod van 288.000,- gedaan en ook van de verkopers verwachten dat ze wat water bij de wijn zullen doen.
Een bod van 40.000,- euro lager, vind jij 'wat water bij de wijn doen'?
Gegokt met een openingsbod, maar nog niet gewonnen :mrgreen:
Je hoopt met een openingsbod de verkoper te verleiden tot een tegenbod, maar dan moet je dus wel op z'n minst in de buurt komen van wat de verkoper in gedachten heeft als start.. Blijkbaar niet goed ingeschat, of niet reëel. Dat heet: jammer dan.

Merp2000
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 nov 2014 02:15

Re: Verkeerde berekening oppervlakte woning

Ongelezen bericht door Merp2000 »

Een bod van 40000 lager is gebrek aan respect. Dat doe je maar in Istanbul op de markt.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Verkeerde berekening oppervlakte woning

Ongelezen bericht door angel1978 »

Merp2000 schreef:Een bod van 40000 lager is gebrek aan respect. Dat doe je maar in Istanbul op de markt.
Waarom? Het kan ook een volslagen te hoge vraagprijs zijn?!?!
Het staat je vrij om elk bod te doen dat jij aannemelijk acht. Het staat de verkoper vrij om daarop wel of niet in te gaan. Gebrek aan respect heeft niets met een dergelijke zakelijke bedoening te maken.

Jessy27
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 jun 2007 13:32

Re: Verkeerde berekening oppervlakte woning

Ongelezen bericht door Jessy27 »

Dat begrijp ik allemaal en wij zijn best bereid om wel tot elkaar te komen en ergens tussen de 305.000,- en 310.000,- te eindigen. Het gaat mij eigenlijk meer om het handelen van de makelaar. Het lijkt erop dat hij de (zijn!) fout niet met de verkopers deelt. Dit is in ons nadeel aangezien de verkopers ook denken dat ze een huis met meer vierkante meters aan het verkopen zijn.

Merp2000
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 nov 2014 02:15

Re: Verkeerde berekening oppervlakte woning

Ongelezen bericht door Merp2000 »

angel1978 schreef:
Merp2000 schreef:Een bod van 40000 lager is gebrek aan respect. Dat doe je maar in Istanbul op de markt.
Waarom? Het kan ook een volslagen te hoge vraagprijs zijn?!?!
Het staat je vrij om elk bod te doen dat jij aannemelijk acht. Het staat de verkoper vrij om daarop wel of niet in te gaan. Gebrek aan respect heeft niets met een dergelijke zakelijke bedoening te maken.
Alles kan natuurlijk. Maar dat is nou juist het verschil tussen alles zo maar doen en respect tonen.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Verkeerde berekening oppervlakte woning

Ongelezen bericht door Jefdus »

Ik ben zelf geen makelaar dus ik weet niet hoe dit in zijn werk gaat, maar het kan natuurlijk best zijn dat wijzigingen op funda niet meteen worden doorgevoerd, maar dat dit tijdens een wekelijkse update of iets dergelijks gebeurt.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Verkeerde berekening oppervlakte woning

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dat begrijp ik allemaal en wij zijn best bereid om wel tot elkaar te komen en ergens tussen de 305.000,- en 310.000,- te eindigen.
Dat is leuk allemaal, maar ik vermoed dat de verkopende partij dat als openingsbod in gedachten heeft ( getuige de reactie ). Dat zou betekenen dat ze wellicht op ongeveer 318 willen uitkomen.
Het lijkt erop dat hij de (zijn!) fout niet met de verkopers deelt. Dit is in ons nadeel aangezien de verkopers ook denken dat ze een huis met meer vierkante meters aan het verkopen zijn.
Ook in het nadeel van de verkopers, want dit verkopen wellicht zo niet. Of ze verkopen wel ( omdat er toch iemand komt die het voor die prijs wil hebben ) en dan zouden ze toch gek zijn met jou in zee te gaan?

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Verkeerde berekening oppervlakte woning

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Merp2000 schreef:
angel1978 schreef:
Merp2000 schreef:Een bod van 40000 lager is gebrek aan respect. Dat doe je maar in Istanbul op de markt.
Waarom? Het kan ook een volslagen te hoge vraagprijs zijn?!?!
Het staat je vrij om elk bod te doen dat jij aannemelijk acht. Het staat de verkoper vrij om daarop wel of niet in te gaan. Gebrek aan respect heeft niets met een dergelijke zakelijke bedoening te maken.
Alles kan natuurlijk. Maar dat is nou juist het verschil tussen alles zo maar doen en respect tonen.

Jaja en dan achteraf blijken dat je een dief van je eigen portemonee bent geweest. Eens dat gebrek aan respect in deze er niets mee te maken heeft.

Is gewoon zakelijk benaderen en nee heb je ja kun je krijgen.

Verkoper hoeft het bod niet te accepteren en koper hoeft de vraagprijs niet te geven. Tis gewoon handjeklap.

Momenteel heb je een programma met deurwaarders op tv waarin zijn zaken veilen en ook denken een bepaalde prijs te ontvangen maar slechts 1/3 ontvangen.

Jessy27
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 jun 2007 13:32

Re: Verkeerde berekening oppervlakte woning

Ongelezen bericht door Jessy27 »

Ik weet niet of jullie wekelijks een huis kopen of verkopen maar € 20.000,- onder de vraagprijs ook gezien wat er nog in dit huis gedaan moet worden (tot scheuren in muren en lekkages aan toe!) is echt niet uitzonderlijk hoor. Maar goed, dat is de hele discussie niet!
En ik snap dat jullie zeggen laat dat huis toch maar het zou ons heel veel tijd, geld en moeite schelen als we niet eerst tussendoor hoeven huren vandaar dat ik hoop dat we hier uitkomen maar dan wel op een eerlijke manier!
@ jefdus: Als er iets gewijzigd wordt op Funda is dat uiterlijk de volgende werkdag zichtbaar.

Jessy27
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 jun 2007 13:32

Re: Verkeerde berekening oppervlakte woning

Ongelezen bericht door Jessy27 »

Zoals eerder gezegd wilden wij ongeveer in het midden uitkomen wat heel gebruikelijk is. Bij een bod van 300.000,- verwacht ik echt niet ik een tegenbod krijg van 310.000,-! Eerder ergens tussen 315 en 320.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Verkeerde berekening oppervlakte woning

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jessy27 schreef:Zoals eerder gezegd wilden wij ongeveer in het midden uitkomen wat heel gebruikelijk is. Bij een bod van 300.000,- verwacht ik echt niet ik een tegenbod krijg van 310.000,-! Eerder ergens tussen 315 en 320.
Daarom accepteert de verkoper je openingsbod waarschijnlijk dus ook niet.
Als zij een uiteindelijke prijs van rond de 315 in gedachten hebben, heeft het geen zin om een tegenbod te doen op jouw openingsbod. Dat is dan gewoon veel te laag!
Nogmaals: de verkoper bepaalt de prijs die hij/zij uiteindelijk voor de woning wil hebben. Daar kan/mag je het niet mee eens zijn, maar dat doet er uiteindelijk niet toe.
Wellicht heeft de verkoper een ondergrens die bepaalt wordt door het volgende huis dat gekocht moet worden, of rust er nog een hypotheek op van het minimum dat ze in hun hoofd hebben en willen ze niet met restschuld verkopen. Allemaal zaken die de vraagprijs hoger kunnen maken dan wellicht reëel is.

Het doet er ook niet zoveel toe. Met de reactie op je openingsbod heb je een indicatie gekregen wat de verkopers verwachten en met welk bod ze uiteindelijk wel in onderhandeling willen. Ofwel je overtuigt hen van het ongelijk, ofwel je wacht tot ze uiteindelijk toch willen zakken ( omdat het te lang duurt ) of dat ze het huis verkopen voor de gewenste prijs ( maar dan niet aan jou ).
Meer opties zijn er niet voor je.

De rest is een zaak tussen makelaar en verkopende partij en daar sta jij buiten.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Verkeerde berekening oppervlakte woning

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Uiteindelijk maakt het aantal vierkante meters toch niet zoveel uit? Het huis bevalt je, of het bevalt je niet. Het zou wat anders zijn als je het uit de catalogus zou kopen en uiteindelijk is het kleiner dan wat je besteld hebt, maar dat is hier niet het geval. Ook de relatie tussen oppervlakte en prijs is niet zo groot. Er zijn huizen van 80m2 die veel duurder zijn dan huizen van 160m2.

mh73

Re: Verkeerde berekening oppervlakte woning

Ongelezen bericht door mh73 »

Ach er is in ons rijtje onlangs een huis verkocht voor 228.000 terwijl het te koop stond voor 269.000. En dat is verderop ook gebeurd met een soortgelijke woning. Wij hebben dat nagevraagd, omdat wij zelf bezig waren met verkoopplannen.
De woningen waren ook echt meer waard, goed onderhouden, groot en met garage. Maar de bieders bleven bij het bod en uiteindelijk zijn verkopers door de knieën gegaan.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Verkeerde berekening oppervlakte woning

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik begrijp de frustratie van TS wel , je denkt een huis te kopen van 160m2 en het blijken maar 127m2 te zijn, dat scheelt maar liefst 33m2 + daarbij komt dan nog het achterstallig onderhoud, zo te lezen, tja dan wil je een reëel bod doen , gezien de staat van onderhoud en het aantal m2 en dat ligt misschien wel ver beneden de vraagprijs van € 326.000 . Misschien zelf een taxateur inschakelen en laten taxeren en dit terugkoppelen nd makelaar?

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Verkeerde berekening oppervlakte woning

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

moederslink schreef:Ik begrijp de frustratie van TS wel , je denkt een huis te kopen van 160m2 en het blijken maar 127m2 te zijn, dat scheelt maar liefst 33m2 + daarbij komt dan nog het achterstallig onderhoud, zo te lezen, tja dan wil je een reëel bod doen , gezien de staat van onderhoud en het aantal m2 en dat ligt misschien wel ver beneden de vraagprijs van € 326.000 . Misschien zelf een taxateur inschakelen en laten taxeren en dit terugkoppelen nd makelaar?

Preciesss, en die 33m2 is een aardige woonkamer. In de ogen van TS was de bieding reeel, in de ogen van verkoper niet.
Tsja dan houdt het op als beide partijen vasthouden aan hun eigen huiswaarde bepaling.

Gesloten