LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verlicht paspoort afgeven?

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
ziggypiggy
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jan 2015 09:29

verlicht paspoort afgeven?

Ongelezen bericht door ziggypiggy »

ik heb al bijna 6 jaar een makelaar...zo triest is het dus. Mijn makelaar doet niet veel we hebben al bijna 2 jaar helemaal niks van hem gehoord. hij rekent een courtage van 2,5 procent. maar dit is dan wel inclusief alles zoals advertenties welke hij nooit plaatst. Hij heeft acties gedaan die ik hier niet allemaal zal opnoemen maar erg klantvriendelijk en netjes is dat niet.( en dan druk ik me nog netjes uit ) een ervan is savonds om 22.00 uur vanuit de kroeg in mijn huis staan zonder afspraak met een potentiële koper die de woning wilde zien. Hij heeft dan ook geen sleutel meer van mijn woning.

Als ik ermee stop ben ik de tot dan toe gemaakte kosten kwijt. en ik reken er op dat dat in 6 jaar ongeveer net zoveel zal zijn als de courtage.

Nu heeft hij ons onlangs gemaild....het eerste bericht in 2 jaar tijd.

vanwege een 5 jaarlijkse controle van ons kantoor zijn wij verplicht een kopie paspoort van elke klant te overleggen en we kwamen erachter dat we die van u nog niet hebben..zou u zo spoedig mogelijk een kopie van uw paspoort langs willen komen brengen op ons kantoor? ( daar komen ze dan na 6 jaar ineens achter ) Ik vraag me nu af : ben ik verplicht hieraan te voldoen? en wat zouden consequenties kunnen zijn als ik niet mijn kopie afgeef?
Sinds de aandacht van radar aan het onderwerp paspoort fraude geef ik niet zomaar meer een kopie hiervan af. En het vertrouwen van de makelaar is niet dusdanig groot dat ik hem dat zomaar wil geven.

wie weet raad, en eventueel tips om onder mijn makelaarscontract uit te komen voor weinig kosten zijn ook welkom.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: verlicht paspoort afgeven?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Als het een NVM makelaar is zou je een klacht kunnen indienen bij de NVM. http://www.nvm.nl/wonen/voorlichting.aspx

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: verlicht paspoort afgeven?

Ongelezen bericht door tenormin »

Leg deze vraag eens voor aan http://www.rechtswinkel.nl
Ik heb n.l. niet het idee dat dit zomaar mag. Maar er zijn maar weinig instanties die een kopie van paspoort mogen vragen; hoewel ze het wel doen. Het kost je niets, althans: als eerste vraag. Of anders gewoon even langs (of bellen) met http://www.juridischloket.nl
Succes.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: verlicht paspoort afgeven?

Ongelezen bericht door Jefdus »

Gewoon een kopie maken met het BSN afgedekt waarop je duidelijk schrijft 'kopie ten behoeve van....' Als je het op deze manier aanpakt, is het gevaar van ID fraude afwezig.

F.van Holten
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 dec 2008 14:15

Re: verlicht paspoort afgeven?

Ongelezen bericht door F.van Holten »

De ANWB geeft hoesjes uit die u over het paspoort kan schuiven, die het meeste afdekt, waarna er een kopie gemaakt kan worden, u hoeft NOOIT een kopie te laten maken, afgedekt bent u veilig voor b.v. indentiteits fraude.

stofzuigertje

Re: verlicht paspoort afgeven?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als hij bewijsbaar niets doet en ongevraagd uit de kroeg langs is gekomen kun je de overeenkomst ontbinden wegens wanprestatie.

Dus niet opzeggen maar Ontbinden!
Hij moet voldoende doen voor de verkoop, en laat hem maar eens bewijzen met een rechtszaak dat hij alles goed heeft gedaan!

Tijdig prijs aanpassen of betere prestatie leveren...

En als je geen paspoort geeft, dan vervalt het dus ook?
Hij had eerder moeten reageren als ik het zo lees dus makkelijker manier om er vanaf te komen is er niet, gewoon weigeren....

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: verlicht paspoort afgeven?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Ik zie geen enkele reden waarom een makelaar een kopieetje paspoort nodig heeft.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: verlicht paspoort afgeven?

Ongelezen bericht door marcel75 »

Olaf79,
Al eens gehoord van de Wet ter voorkoming van Witwassen en Financiering Terrorisme (WWFT)? De makelaar is tegenwoordig ook verplicht een kopie van het legitimatiebewijs (waarbij het BSN nummer ook controleerbaar moet zijn) in zijn dossier hebben. Het opsturen van een kopie is niet voldoende. De identiteit dient door de makelaar (of een medewerker) vastgesteld te worden en dient ook zelf een kopie te maken. Op dit kopie moet hij aantekenen het origineel gezien te hebben.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: verlicht paspoort afgeven?

Ongelezen bericht door tenormin »

marcel75 schreef:Olaf79,
Al eens gehoord van de Wet ter voorkoming van Witwassen en Financiering Terrorisme (WWFT)? De makelaar is tegenwoordig ook verplicht een kopie van het legitimatiebewijs (waarbij het BSN nummer ook controleerbaar moet zijn) in zijn dossier hebben. Het opsturen van een kopie is niet voldoende. De identiteit dient door de makelaar (of een medewerker) vastgesteld te worden en dient ook zelf een kopie te maken. Op dit kopie moet hij aantekenen het origineel gezien te hebben.
En dit zomaar, in zijn geheel, aan een makelaar overhandigen? Een beroep waar iedereen zich makelaar mag noemen. Vroeger moest je echt "paperwork" hebben om je zo te noemen; vandaag de dag dus totaal niet meer. Maar goed, u heeft meer kennis van wat mag of niet; ik heb mijn (grote) twijfel of alles als kopie moet worden gegeven of, zoals anderen zeggen, afgeschermde kopie. Ook de TS heeft twijfels bij deze makelaar, dus mijn vraag is dan: is het een echte, aangesloten bij....

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: verlicht paspoort afgeven?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

marcel75 schreef:Olaf79,
Al eens gehoord van de Wet ter voorkoming van Witwassen en Financiering Terrorisme (WWFT)? De makelaar is tegenwoordig ook verplicht een kopie van het legitimatiebewijs (waarbij het BSN nummer ook controleerbaar moet zijn) in zijn dossier hebben. Het opsturen van een kopie is niet voldoende. De identiteit dient door de makelaar (of een medewerker) vastgesteld te worden en dient ook zelf een kopie te maken. Op dit kopie moet hij aantekenen het origineel gezien te hebben.
Het wordt inderdaad nadrukkelijk vermeld in de wettekst (bemiddeling voor onroerende zaaktransacties e.d.). Maar is er in dit geval al sprake van zo'n transactie? Er is immers nog niets verkocht. Ik kan me voorstellen dat als de boel verkocht is en de makelaar maakt de papieren gereed voor de transactie dat je dan de legitimatie moet geven ter controle.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: verlicht paspoort afgeven?

Ongelezen bericht door alfatrion »

marcel75 schreef:Olaf79,
Al eens gehoord van de Wet ter voorkoming van Witwassen en Financiering Terrorisme (WWFT)? De makelaar is tegenwoordig ook verplicht een kopie van het legitimatiebewijs (waarbij het BSN nummer ook controleerbaar moet zijn) in zijn dossier hebben. Het opsturen van een kopie is niet voldoende. De identiteit dient door de makelaar (of een medewerker) vastgesteld te worden en dient ook zelf een kopie te maken. Op dit kopie moet hij aantekenen het origineel gezien te hebben.
Een partij die zich aan de WWFT moet houden is op grond daarvan verplicht de volgende gegevens vast te leggen:
- de naam, de geboortedatum, het adres en de woonplaats c.q. vestingsplaats;
- het type (rijbewijs, id, paspoort), het nummer van het identificatiebewijs, datum en plaats waar het identificatiebewijs is afgegeven;
- de aard van de dienstverlening.

Het vastleggen van de BSN of het maken van een kopie van het legitimatiebewijs is niet verplicht en stuit dus op Wbp.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: verlicht paspoort afgeven?

Ongelezen bericht door marcel75 »

Alfatrion,
Degene die die conform de WWFT de identiteit moet vastleggen,moet een kopie van het legitimatiebewijs zelf maken en in zijn dossier hebben. Heeft hij dit niet, dan kan hij, bijvoorbeeld van het BFT, een behoorlijke boete krijgen. Dit zijn nu eenmaal de uitvoeringsregels van de WWFT en staan los van de WBP.

De vaststelling van de identiteit moet al plaatsvinden op het moment van het verstrekken van de opdracht tot dienstverlening. Dat is dus op het moment van het verlenen van de opdracht tot verkoop. Onderdeel daarvan is uiteindelijk het opstellen van de koopovereenkomst, maar daarvoor is de opdracht dus al verstrekt en werkt de WWFT al.

Of een makelaar bij een organisatie aangesloten of niet, is daarbij niet van belang.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: verlicht paspoort afgeven?

Ongelezen bericht door bprosman »

@Marcel75,

Maar het BSN nummer zou je igv de WWFT dus wel zwart kunnen maken.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: verlicht paspoort afgeven?

Ongelezen bericht door marcel75 »

bprosman,
Dat lukt je niet omdat je dan op het origineel het BSN-nummer zwart moet maken en, in dit geval, de makelaar zelf een kopie moet maken en moet verklaren dat hij een kopie van het origineel heeft gemaakt en dat het origineel een geldig legitimatiebewijs is. Als je zelf wijzigingen hebt aangebracht op het legitimatiebewijs, dan is die niet meer geldig.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: verlicht paspoort afgeven?

Ongelezen bericht door alfatrion »

marcel75 schreef:Degene die die conform de WWFT de identiteit moet vastleggen,moet een kopie van het legitimatiebewijs zelf maken en in zijn dossier hebben.
Dat is onjuist. Het maken van een kopie is geen verplichting die de WWFT oplegt.

F.van Holten
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 dec 2008 14:15

Re: verlicht paspoort afgeven?

Ongelezen bericht door F.van Holten »

Niemand hoeft een kopie te laten maken van een paspoort, niemand kan je daar toe verplichten, en nogmaals, er zijn hoesjes om de belangrijkste gegevens af te dekken.
Een paspoort is strikt persoonlijk.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: verlicht paspoort afgeven?

Ongelezen bericht door marcel75 »

Alfatrion,
Naast de wet heb je ook nog de uitvoeringsregels. En op grond daarvan zal de dienstverlener aan de toezichthouder een kopie moeten kunnen overleggen om geen boete opgelegd te krijgen. Leuker kan ik het ook niet maken, maar de toezichthoudende ambtenaren werken via deze regels en helaas worden de weigeraars (lees: de consumenten) niet aangepakt met boetes, maar de dienstverleners.

Martin Peters
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jan 2015 15:07

Re: verlicht paspoort afgeven?

Ongelezen bericht door Martin Peters »

Als dit niet in het contract staat niet afgeven. Dit is het probleem van de makelaar deze is de dienstverlener en dus strafbaar gesteld en niet de verkoper. Misschien wel een reden voor de makelaar om het contract te ontbinden. Ik ben overgestapt naar een Belgische makelaar en deze
doet de bemiddeling van een stille verkoop volgens de regels van België waar zijn bedrijf staat ingeschreven. Met deze makelaar heb ik gesproken over afgifte van een kopie van paspoort of id.
Volgens hem is inzien en het noteren van de persoonsgegevens door hem met nummer van dit paspoort of id voldoende. De makelaar kan toch niet controleren of het document vals is. De controlerende instantie moet het hier maar mee doen. De controlerende instantie moet indien de overheid dit heeft toegestaan zelf maar in het persoonsregister controleren op juistheid van de gegevens. Elke maand bezoekt de huidige makelaar ons een keer en maakt dan ook tevens een nieuwe afspraak. Dit is in België een wettelijke verplichting voor de makelaar. Er is alleen een moment aanwezig voor een kopie van een paspoort of id en dat is dan bij de Nederlandse notaris. Nederland is zoals gebruikelijk weer het braafste jongetje uit de klas om de Europese richtlijnen als een van de weinige landen te hanteren. De Belgische makelaars hanteren een vaste all-in prijs bij verkoop met een verbintenis van 6 maanden na deze periode kunnen beide per maand wederzijds opzeggen zonder kosten.
Iedereen mag bemiddelen en behoeft zeker geen makelaar te zijn. Een kopie van het rijbewijs is ook geldig als legitimatie hier staat geen BSN nummer op het gaat niet over vaststelling Nationaliteit of een verblijf status.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: verlicht paspoort afgeven?

Ongelezen bericht door marcel75 »

Martin,
Voor de makelaar gelden op dit vlak dezelfde regels als voor de notaris. Dus ook de makelaar moet een kopie hebben.

Zonder kopier zal de makelaar zijn diensten niet mogen aanbieden en ben je nog wel gebonden aan de overeenkomst. De gemaakte kosten ben je dus wel gewoon verschuldigd.

Een rijbewijs is geen legitimatiebewijs, maar mag in bepaalde gevallen wel gebruikt worden om de identiteit van iemand vast te stellen.

Eerden makelaardij
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 feb 2015 21:27

Re: verlicht paspoort afgeven?

Ongelezen bericht door Eerden makelaardij »

Een kopie kun je mailen met de app die de rijksoverheid heeft ontwikkeld ( KopieID)
De kosten die uw makelaar wil factureren bij intrekking moeten gedetailleerd vooraf zijn vastgelegd, de kosten moeten ook aantoonbaar gemaakt zijn. In de algemene voorwaarden van makelaars die bij een branche organisatie zijn aangedloten staat eigenlijk dat consument bij intrekking nimmer courtage hoeftvte betalen

Gesloten