LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Buiten de makelaar om zelf huis verkopen. Kan dat?

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Wilsing
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 dec 2012 15:04

Buiten de makelaar om zelf huis verkopen. Kan dat?

Ongelezen bericht door Wilsing »

Hallo,

Mijn huis staat te koop bij een makelaar. Deze man doet eigenlijk niet zoveel, we horen namelijk nooit iets van hem. We denken er dus sterk over om over te stappen naar een andere.

Nu wil het geval dat een geïnteresseerde mij persoonlijk belde (dus buiten de makelaar om) of hij het huis mocht bezichtigen. Kan ik nu buiten de makelaar om zaken doen met deze eventuele koper?
Dat ik het dus zelf regel en de makelaar buitenspel zet?!

Gr. W

riddert
Berichten: 2129
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Buiten de makelaar om zelf huis verkopen. Kan dat?

Ongelezen bericht door riddert »

Wilsing schreef:Hallo,

Mijn huis staat te koop bij een makelaar. Deze man doet eigenlijk niet zoveel, we horen namelijk nooit iets van hem. We denken er dus sterk over om over te stappen naar een andere.

Nu wil het geval dat een geïnteresseerde mij persoonlijk belde (dus buiten de makelaar om) of hij het huis mocht bezichtigen. Kan ik nu buiten de makelaar om zaken doen met deze eventuele koper?
Dat ik het dus zelf regel en de makelaar buitenspel zet?!

Gr. W
U kunt gerust buiten de makelaar om zaken doen met de geïnteresseerde, maar de makelaar krijgt van u na verkoop van de woning toch zijn courtage.
Immers, de makelaar heeft het huis in de markt gezet, waarop de geïnteresseerde zich bij u meldde om het huis te komen bezichtigen.
U ontkomt dus niet aan de courtage van de makelaar, leest u het contract maar eens na wat u destijds met de makelaar getekend heeft.
Wellicht is het verstandiger om de eventuele koper door te verwijzen naar de makelaar, dat deze de bezichtiging en onderhandelingen voor zijn rekening neemt.

Wilsing
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 dec 2012 15:04

Re: Buiten de makelaar om zelf huis verkopen. Kan dat?

Ongelezen bericht door Wilsing »

Het stuit me tegen de borst dat de makelaar al 2 jaar bijna niks voor ons doet. We moeten zelf elke keer contact zoeken. En nu krijgt hij courtage voor een verkoop waar hij geen aandeel aan heeft. Wanneer we hem nu aan de kant zetten, heeft hij dan alsnog recht op courtage?

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Buiten de makelaar om zelf huis verkopen. Kan dat?

Ongelezen bericht door tenormin »

Wilsing schreef:Het stuit me tegen de borst dat de makelaar al 2 jaar bijna niks voor ons doet. We moeten zelf elke keer contact zoeken. En nu krijgt hij courtage voor een verkoop waar hij geen aandeel aan heeft. Wanneer we hem nu aan de kant zetten, heeft hij dan alsnog recht op courtage?
Natuurlijk kunt u de makelaar nu buiten spel zetten, alsnog heeft hij aanspraak op kosten die hij (al lijkt het voor u onzichtbaar) gemaakt heeft. Die kosten kunt u dus niet terzijde zetten. Daarna, met de door u te betalen rekening van hem bent u "vrij" om te doen en laten laten wat u wilt. Wat zeker niet wil zeggen dat u van andere kosten af zal zijn, de notaris komt er ook nog aan als de akte getekent en gepasseerd moet worden, maar dat weet u zelf ook wel. Even uitrekenen hoeveel het u nu echt scheelt om wel of niet zonder de betreffende makelaar verder te gaan.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Buiten de makelaar om zelf huis verkopen. Kan dat?

Ongelezen bericht door SJZ »

En nu krijgt hij courtage voor een verkoop waar hij geen aandeel aan heeft.
Tja, maar dat is natuurlijk nooit echt te controleren. Wellicht heeft iemand wel VIA die makelaar jouw huis gevonden (bijvoorbeeld omdat de makelaar het op Funda heeft gezet). En dan doen jullie stiekem zaken buiten de makelaar om, om de courtage te besparen? (Die je dan samen deelt.). Misschien is het bij jou niet zo gegaan, maar zo KAN het wel, logisch dat de makelaar dan toch geld wil.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Buiten de makelaar om zelf huis verkopen. Kan dat?

Ongelezen bericht door kokka »

Wilsing schreef:Het stuit me tegen de borst dat de makelaar al 2 jaar bijna niks voor ons doet. We moeten zelf elke keer contact zoeken. En nu krijgt hij courtage voor een verkoop waar hij geen aandeel aan heeft. Wanneer we hem nu aan de kant zetten, heeft hij dan alsnog recht op courtage?
je mag inderdaad een huis buiten de makelaar om verkopen, je krijgt dan van de makelaar sowieso een rekening van de gemaakte kosten. als de makelaar aannemelijk kan maken dat hij heeft bijgedragen aan deze verkoop (inderdaad omdat de koper de woning op funda vond, waarvan de makelaar de advertentie heeft geplaatst) heeft hij alsnog recht op zijn volledige courtage.
waarom stuur je deze potentiële koper niet gewoon naar de makelaar.

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: Buiten de makelaar om zelf huis verkopen. Kan dat?

Ongelezen bericht door Wubo »

Je kunt het doen, je geeft aan de schuld bij de "luie" makelaar neer te leggen.

Hij is in dienst van jou, jij betaalt heb naderhand toch?
In pricinipe ben jij dus zijn werkgever en voert hij uit.

Doet deze zijn werk niet goed of biedt deze geen waar voor jouw geld?
In gesprek gaan en nieuwe afspraken maken + gevolg bij geen verbetering.

Dit houdt dan in, stoppen met deze samenwerking en opzoek naar een nieuwe makelaar of 2nd opinion.

Gesloten