LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Doorverkoop woning: drijft makelaar de huizenprijzen omhoog?

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Frans Jaeqx
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mar 2018 22:38

Doorverkoop woning: drijft makelaar de huizenprijzen omhoog?

Ongelezen bericht door Frans Jaeqx »

Vraagje. In Almere is een woning begin 2017 gekocht voor 182000 en wordt nu, ruim een jaar later te koop aangeboden voor 275000 KK. De makelaar noemt dit "het doorverkopen van de woning".
Wij probeerden op allerhande mogelijkheden ingeloot te worden op dit project maar dat is mislukt. Des te groter is onze teleurstelling dat de woning een jaar later voor € 93000 duurder wordt aangeboden. Is dat niet beroepsmatig een overtreding. Had de makelaar niet eerst de afgevallen belangstellenden moeten benaderen?
Drijft de makelaar niet de huizenprijzen bewust de hoogte in, want ik mag aannemen dat hij met de verkoop van de woning een prima winst maakt.
Mag dit ?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Doorverkoop woning: drijft makelaar de huizenprijzen omhoog?

Ongelezen bericht door kweenie »

Mag dit ?
Dat zal afhangen van de voorwaarden die bij de bouw zijn gesteld. In veel gemeenten zijn de regels over het doorverkopen van een nieuwbouwwoning tot in detail uitgewerkt en zal dit ook niet mogen. Ik weet niet hoe het in Almere zit, maar ik heb de indruk dat de gemeente (en de inwoners) daar erg gecharmeerd zijn van het zo vrij mogelijk laten van wat mensen en bedrijven mogen doen. Dus ik kan mij voorstellen dat ze hier dan ook weinig regels tegen hebben opgesteld.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Doorverkoop woning: drijft makelaar de huizenprijzen omhoog?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het maakt niet uit wie of wat de koper is. Er word een huis aangeboden voor een bepaalde prijs. Kan zijn per inschrijving of per bod. Iemand koopt dat huis omdat deze er potentie in ziet. De prijzen stijgen, dus een goede belegging.
Nu een jaar later is een mooie winst te realiseren en de kopers staan in de rij. Iedereen mag weer bieden. Waarom zou de makelaar een administratie moeten bijhouden per huis wie wanneer is geweest?
In de overspannen markt in sommige steden ben je altijd te laat als je wacht tot een huis bij een makelaar openbaar gemaakt wordt. Er zijn zoveel kopers op het moment dat je geluk moet hebben.
Er is hier iig niets gebeurd wat niet mag.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Doorverkoop woning: drijft makelaar de huizenprijzen omhoog?

Ongelezen bericht door witte angora »

Frans Jaeqx schreef:Vraagje. In Almere is een woning begin 2017 gekocht voor 182000 en wordt nu, ruim een jaar later te koop aangeboden voor 275000 KK. De makelaar noemt dit "het doorverkopen van de woning".
Wij probeerden op allerhande mogelijkheden ingeloot te worden op dit project maar dat is mislukt. Des te groter is onze teleurstelling dat de woning een jaar later voor € 93000 duurder wordt aangeboden. Is dat niet beroepsmatig een overtreding. Had de makelaar niet eerst de afgevallen belangstellenden moeten benaderen?
Drijft de makelaar niet de huizenprijzen bewust de hoogte in, want ik mag aannemen dat hij met de verkoop van de woning een prima winst maakt.
Mag dit ?
Waarom denk je dat de makelaar degene is die de huizenprijzen de hoogte in drijft? De woning had een koper, en deze was na een jaar blijkbaar vrij om de woning met vette winst te verkopen voor de geldende marktprijs. Waarbij de geldende marktprijs het afgelopen jaar ook fors gestegen is.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Doorverkoop woning: drijft makelaar de huizenprijzen omhoog?

Ongelezen bericht door scontra »

Naar het zich laat aanzien is de woning in 2017 aangekocht door een investeerder, die nu de mogelijkheid ziet om een leuk rendement op zijn investering te maken.
De vraagprijs voor een woning wordt niet bepaald door de makelaar maar door de verkopende partij, de makelaar is alleen maar een belangenbehartiger / tussenpersoon in het geheel.
De verkoper bepaald ook of een bod wel of niet wordt geaccepteerd, ook daar heeft de makelaar geen directe rol in.
Gegadigden uit 2017 hebben geen enkel recht op eerste aanbod aangezien de woning was verkocht en daarmee werd het toenmalig verkoopdossier gesloten.
Nu, nieuwe kansen, nieuwe rondes en het hele spel van 'bieden en loven' begint weer opnieuw en als u interesse heeft dan kunt in dat spel gewoon meebieden.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Doorverkoop woning: drijft makelaar de huizenprijzen omhoog?

Ongelezen bericht door vroem »

ik lees verder niets over staat van de woning toen en nu en eventueel uitgevoerde herstelwerkzaamheden of aangebrachte verfraaiingen die wellicht ook een invloed op de waarde hebben gehad, maar wel geld hebben gekost. Los ervan dat dit een vraagprijs is, die mag je niet vergelijken met de transactieprijs van 2017 (misschien wel bij een vraagprijs van 250.000?)

stofzuigertje

Re: Doorverkoop woning: drijft makelaar de huizenprijzen omhoog?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als ik ontdek dat ik een miskoop heb gedaan, een straat met beperkte parkeerruimte en meerdere auto's in bezit, dan mag ik jaar later in plaats van huidige woning ook deze verkopen.
Ik bezit nu een huis (sloop) dus eigenlijk kavel met vervuilde grond en onverkoopbaar.....
Ook nog lastige bestemmingsplan van bedrijfswoning dus dubbel onverkoopbaar zolang dit niet geregeld is.

Als ik met dit bezit in Almere en loterij woning gekocht zou hebben en deze vrijwel onverkoopbare bleef zitten mag ik een jaar later de winst pakken!
De toenmalige die mis liepen zijn vele al elders en de nog zoekende zijn niet bekend.
Als er in de koopactie niets over anti speculatie staat mag dat, vele Premie A & B woningen hadden in verleden wel dit in Notariële akte , en dan moet je dit mee rekenen in de prijs.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Doorverkoop woning: drijft makelaar de huizenprijzen omhoog?

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef: Iemand koopt dat huis omdat deze er potentie in ziet. De prijzen stijgen, dus een goede belegging.
In mijn beleving zijn huizen om in te wonen, en geen beleggingsobjecten.
Om speculanten de wind uit de zeilen te nemen, kan wat mij betreft de overdrachtsbelasting vandaag nog in ere hersteld worden. Eerdere verlaging tijdens de crisis was bedoeld om huizenmarkt uit het slop te trekken , en is nu niet meer nodig.

Voor de marktwerking liefhebbers: Tulpenmanie: Het was niet marktwerking maar speculatie, dat de prijs van een enkele tulpenbol opstuwde tot duizenden guldens, destijds vele jaarsalarissen voor de gewone man.
Dit soort speculatie met huizen drijft evengoed de prijzen op.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Doorverkoop woning: drijft makelaar de huizenprijzen omhoog?

Ongelezen bericht door newmikey »

Frans Jaeqx schreef:Vraagje. In Almere is een woning begin 2017 gekocht voor 182000 en wordt nu, ruim een jaar later te koop aangeboden voor 275000 KK. De makelaar noemt dit "het doorverkopen van de woning".
Ik noem het ook zo, is dat een probleem?
Drijft de makelaar niet de huizenprijzen bewust de hoogte in, want ik mag aannemen dat hij met de verkoop van de woning een prima winst maakt.
Mag dit ?
U kunt uit de prijs van het huis niets afleiden over de hoogte van de winst van de makelaar of zelfs zijn bruto omzet. Ja, natuurlijk mag dit. Het is een vrij land.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Doorverkoop woning: drijft makelaar de huizenprijzen omhoog?

Ongelezen bericht door renewouters »

De enige taak die de makelaar heeft is een woning zo goed mogelijk te verkopen voor de opdrachtgever. De markt bepaalt uiteindelijk de verkoopprijs. Een makelaar kan de prijs alleen maar opvoeren als de markt dat toelaat.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Doorverkoop woning: drijft makelaar de huizenprijzen omhoog?

Ongelezen bericht door witte angora »

vroem schreef:ik lees verder niets over staat van de woning toen en nu en eventueel uitgevoerde herstelwerkzaamheden of aangebrachte verfraaiingen die wellicht ook een invloed op de waarde hebben gehad, maar wel geld hebben gekost. Los ervan dat dit een vraagprijs is, die mag je niet vergelijken met de transactieprijs van 2017 (misschien wel bij een vraagprijs van 250.000?)
Inderdaad, vroem. Er is in dat jaar uiteraard een en ander aan de woning gedaan. Denk maar aan de tuin. Om een tuin aan te leggen, de bestrating, afscheidingen, beplanting, dat kost ook een aardige stuiver. Er zal binnen iets op de vloer liggen, meestal kiest men voor laminaat, en dan echt niet dat spul van 4,99 per m2 van de Praxis/Gamma. Die 'investering' zullen de eerste kopers er ook uit willen hebben.

Ik denk dat die vette winst van 83.000 lang niet zo vet is als op het eerste gezicht lijkt.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Doorverkoop woning: drijft makelaar de huizenprijzen omhoog?

Ongelezen bericht door Brahms »

En dan nog. Als kopers het er voor willen betalen dan is er toch geen probleem.
Ook in onze woonomgeving zijn de prijzen in 4 jaar gestegen met E 130.000,- per woning en binnen twee weken verkocht !

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Doorverkoop woning: drijft makelaar de huizenprijzen omhoog?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ach, ik snap wel dat het zuur is als je je inschrijft op een nagelnieuwe woning, je vist achter het net, en ruim een jaar later kun je hem alsnog kopen, maar dan voor 83.000 euro meer, en dan met een hoop voorzieningen (tuin, inrichting), waar je zelf niet voor zou hebben gekozen, althans, je zou zelf andere keuzes hebben gemaakt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Doorverkoop woning: drijft makelaar de huizenprijzen omhoog?

Ongelezen bericht door kweenie »

witte angora schreef:Inderdaad, vroem. Er is in dat jaar uiteraard een en ander aan de woning gedaan. Denk maar aan de tuin. Om een tuin aan te leggen, de bestrating, afscheidingen, beplanting, dat kost ook een aardige stuiver. Er zal binnen iets op de vloer liggen, meestal kiest men voor laminaat, en dan echt niet dat spul van 4,99 per m2 van de Praxis/Gamma. Die 'investering' zullen de eerste kopers er ook uit willen hebben.

Ik denk dat die vette winst van 83.000 lang niet zo vet is als op het eerste gezicht lijkt.
Zo zeker is dat allemaal niet. Als een project begin 2017 in de verkoop ging, dan is de kans groot dat de bouw zelfs nog niet eens voltooid is. De aanname dat er 'uiteraard' een en ander aande woning gedaan is is dus wat voorbarig.

Wel zul je uiteraard moeten bekijken óf er inderdaad extra zaken zijn uitgevoerd. En dus geen appels met peren vergelijken. Als de woning van 182.000 casco zou worden opgeleverd en de woning nu wordt geleverd inclusief sanitair, keuken, eventueel ook muur- en vloerafwerking, dan hangt daar natuurlijk ook een prijskaartje aan. Daarnaast kunnen er ook extra bouwopties zijn meegenomen die niet in de basis van 182.000 waren meegenomen. Bijvoorbeeld een extra uitbouw, eventueel het aftimmeren van extra kamers in een open zolderruimte en ga zo maar door.

Maar ik ga er vanuit dat TS daar wel rekening mee gehouden heeft...? (En anders kun je voor 82.000 trouwens ook wel erg veel extra's kopen.)

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Doorverkoop woning: drijft makelaar de huizenprijzen omhoog?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Over plotseling opgetreden benodigd onderhoud lees althans ikzelf iig niets in OP.

Iedereen zal weten, dat 'verfraaiingen' de waarde van een woning soms eerder verlagen dan verhogen.

Wél kun je momenteel een lagere hypotheek-rente afspreken dan een jaar geleden.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Doorverkoop woning: drijft makelaar de huizenprijzen omhoog?

Ongelezen bericht door Moneyman »

chrisd1 schreef:Iedereen zal weten, dat 'verfraaiingen' de waarde van een woning soms eerder verlagen dan verhogen.
Weinig zeggend statement. De kans dat in een vrijwel nieuwe woning investeringen zijn gedaan die de waarde substantieel verlagen is nihil.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Doorverkoop woning: drijft makelaar de huizenprijzen omhoog?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Moneyman schreef:
chrisd1 schreef:Iedereen zal weten, dat 'verfraaiingen' de waarde van een woning soms eerder verlagen dan verhogen.
Weinig zeggend statement. De kans dat in een vrijwel nieuwe woning investeringen zijn gedaan die de waarde substantieel verlagen is nihil.
??, zie b.v. https://www.funda.nl/koop/roosendaal/hu ... motberg-6/

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Doorverkoop woning: drijft makelaar de huizenprijzen omhoog?

Ongelezen bericht door Lowieze »

chrisd1 schreef:
Moneyman schreef:
chrisd1 schreef:Iedereen zal weten, dat 'verfraaiingen' de waarde van een woning soms eerder verlagen dan verhogen.
Weinig zeggend statement. De kans dat in een vrijwel nieuwe woning investeringen zijn gedaan die de waarde substantieel verlagen is nihil.
??, zie b.v. https://www.funda.nl/koop/roosendaal/hu ... motberg-6/
:lol:

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Doorverkoop woning: drijft makelaar de huizenprijzen omhoog?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

chrisd1 schreef:
Moneyman schreef:
chrisd1 schreef:Iedereen zal weten, dat 'verfraaiingen' de waarde van een woning soms eerder verlagen dan verhogen.
Weinig zeggend statement. De kans dat in een vrijwel nieuwe woning investeringen zijn gedaan die de waarde substantieel verlagen is nihil.
??, zie b.v. https://www.funda.nl/koop/roosendaal/hu ... motberg-6/

Deze ken ik en is een extreme uitzondering. Staat +6 maanden te koop en is 5K gedaald.
Tsja, er hoeft maar 1 koper te zijn welke door deze verfraaingen heen kijkt.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Doorverkoop woning: drijft makelaar de huizenprijzen omhoog?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Geweldig! Die mensen hebben veel tijd en aandacht voor hun huis. Jammer inderdaad dat het nu niet bepaald een doorsneehuis is gebleven.
Aangezien vooral jonge mensen tegenwoordig bij alles roepen: 'dat is mijn smaak niet' en een huis willen waar ze zo in kunnen, zullen vooral de doorsneehuizen meer 'waard' worden als er een beetje modieus geklust is. U weet wel, de tuin is volledig betegeld, de vloer bestaat uit witte of grijze tegels, de muren zijn ook al grijs en overal staan teksten op de muren en deuren. Kijk, daar moet je ook doorheen kijken ;-)

Gesloten