Dubbele courtage huurwoning.

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Stefan77
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 apr 2023 22:43

Dubbele courtage huurwoning.

Ongelezen bericht door Stefan77 »

Hallo,

Ik heb een probleem met een makelaar.

Nu heb ik een chalet(huurwoning) gehuurd (jaar contract) via deze makelaar.

Ik ben verhuist tijdens het nog lopende contract, hier hebben ze met goedkeuring van de eigenaar een andere huurder gevonden die er inmiddels in woont.

Nu hebben ze mij een factuur voor courtage gestuurd. Hier word een maandhuur, park, en energiekosten bij in gerekent.

Toen ik het ging huren, heeft de eigenaar ook al courtage kosten betaald, maar dit was een netto huur met btw. Dus geen park en energie kosten.

Mogen ze 2 maal courtage bemidelen voor het zelfde huurwoning? Tevens de extra park en energie kosten, heb ik het idee dat ze mij een loer proberen te draaien.

Tevens staat er in de wet dat bij 2 zijdige bemiddeling in de zelfde huurovereenkomst niet is toegestaan.

Wat kan ik het beste doen?

Groet,

Stefan

Lady1234
Berichten: 27093
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Dubbele courtage huurwoning.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt dus voortijdig de huur opgezegd, maar geen afspraak gemaakt over de alsnog te betalen kosten?

DeZevendeHenk
Berichten: 789
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Dubbele courtage huurwoning.

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Je kunt het omschrijven als "twee keer courtage voor dezelfde woning" maar zoals ik het lees gaat dan wel om twee verschillende contracten?

Moneyman
Berichten: 30035
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Dubbele courtage huurwoning.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zo te zien heb je courtage betaald voor het verkrijgen van de woning, én betaal je nu courtage (of is het een boete?) vanwege werkzaamheden bij voortijdig afbreken. Dat heeft niets te maken met tweezijdige bemiddeling natuurlijk. Tenzij je kunt aantonen dat ook jouw nieuwe huurder courtage heeft betaald.

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Dubbele courtage huurwoning.

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Ts zal de maandhuur + energiekosten (ivm anti-vries) en de parkkosten moeten betalen voor de periode dat het chalet leeg gestaan heeft. Daarnaast (een percentage van) het courtagebedrag omdat de verhuurder op extra kosten gejaagd wordt als huurders voortijdig vertrekken (dan moet die immers vaker een makelaar inschakelen). Kijk hiervoor in het contract.

Plaats reactie