LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Energielabel verplicht bij verkoop!

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Josien_k
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 okt 2007 12:03

Energielabel verplicht bij verkoop!

Ongelezen bericht door Josien_k »

Wie kan mij helpen?
Ik ben bezig met de verkoop van mijn huis en heb afgelopen week het koopcontract getekend. Eind februari moeten wij er officieel uit. Nu zeght mijn makelaar opeens dat ik een energielabel voor mijn huis nodig heb en dat hij dat voor € 215 kan regelen voor me. Hij geeft aan dat dit vanaf 1 januari 2008 verplicht is. Ik baal hier best wel van dat deze kosten er nu ook nog bovenop komen. Ook omdat ik hier helemaal niets vanaf wist.
Weet iemand of dit verhaal klopt? En zo ja, kost zo'n energielabel idd € 215 ?

Immo
Berichten: 147
Lid geworden op: 16 aug 2006 23:05

Re: Energielabel verplicht bij verkoop!

Ongelezen bericht door Immo »

Alle huizen die op 1 januari 2008 ouder dan 10 jaar zijn moeten bij verkoop voorzien worden van een E-certificaat.
Dit is onlangs in de wet vastgelegd, als uw woning die leeftijd heeft berijkt, kunt u daar inderdaad niet onderuit.
De prijs voor bedoelde keuring zou u kunnen onderhandelen met een gecertificeerde inspecteur ( dit kan een makelaar zijn of iemand van een bouwkundig, danwel milieukundig bureau, zij moeten dan wel voor die zaak gecertificeerd zijn).
De door u genoemde prijs voor zo'n keuring lijkt mij niet overdreven wanneer dit buiten de verkoopopdracht om gebeurt, dus los van uw huidige makelaar. Men is er inclusief de reistijd, het opnemen van de woning en het uitwerken van een rapport toch enkele uren mee bezig, daarnaast nog benzinekosten, kantoor etc.
Persoonlijk zou ik als makelaar in het verkooppakket toch een wat lagere prijs aanhouden.

Keez
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 okt 2007 09:34

Re: Energielabel verplicht bij verkoop!

Ongelezen bericht door Keez »

Josien, bij de nieuwsartikelen op deze site staat een artikel over het energielabel. Kijk maar op:

http://www.trosradar.nl/index.php?id=26 ... ackPid]=85

Erg handig: er staat een verwijzing in naar een site waar je een test kan doen zodat je gelijk ziet of je het energielabel nodig hebt, www.energielabel-voor-mijn-huis.nl. Wat Immo zegt klopt niet, want in jouw geval heb je dus geen energielabel nodig.

Immo
Berichten: 147
Lid geworden op: 16 aug 2006 23:05

Re: Energielabel verplicht bij verkoop!

Ongelezen bericht door Immo »

Inderdaad als de koopovereenkomst voor 1 januari getekend is klopt dit, had dit over het hoofd gezien.
Er is ook in de sector nog veel onduidelijkheid hierover. Op de site van Vrom kun je het besluit vinden zoals dit in het Staatsblad gestaan heeft:
http://www.vrom.nl/pagina.html?id=31996.
Hier staan tevens de uitzonderingen vermeld.

Moniek23
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:30

Re: Energielabel verplicht bij verkoop!

Ongelezen bericht door Moniek23 »

Hoi Josien,
Wat erg zeg, zou je toch bijna dik 200 euro hebben uitgegeven terwijl het helemaal niet nodig was!!!!
Ik heb even gekeken maar ik vind www.energielabel-voor-je-huis.nl 80x makkelijker dan wat er bij het vrom vermeld staat...pffff...daar kom je toch gewoon niet uit!!!

Josien_k
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 okt 2007 12:03

Re: Energielabel verplicht bij verkoop!

Ongelezen bericht door Josien_k »

Heel erg bedankt voor de tip!
Uit de test op www.energielabel-voor-mijn-huis.nl blijkt idd dat ik het energielabel niet nodig heb! Wel dom dat ik daar zelf achter moet komen, ik ga denk ik maar eens een goed gesprek met mijn makelaar aan...

mariahelkema
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 okt 2007 19:52

Re: Energielabel verplicht bij verkoop!

Ongelezen bericht door mariahelkema »

beste josien, ten eerste is meer dan 200 euro erg veel geld en zeker als nu blijkt dat je het helemaal niet nodig hebt, typisch, zeker voor een makelaar die de markt en alles toch zou moeten kennen zou je denken!!!

er zijn genoeg sites waarop je goedkoper een label kunt aanschaffen zoals www.huisenergielabel.nl/ of www.wicki.nl

maar goed, weer een voorbeeld van de makelaardij :?

Josien_k
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 okt 2007 12:03

Re: Energielabel verplicht bij verkoop!

Ongelezen bericht door Josien_k »

Ik zag idd dat het veel goedkoper kan. Op www.energielabel-voor-mijn-huis.nl vragen ze lang geen € 200. Als ik het energielabel al nodig had gehad, had ik het wel via deze site besteld. Want ik vertrouw mijn makelaar nu echt voor geen meter meer...

nico_s
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 jul 2007 15:06

Re: Energielabel verplicht bij verkoop!

Ongelezen bericht door nico_s »

Heb je dat aan je makelaar gemeld? En hoe reageerde die?

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: Energielabel verplicht bij verkoop!

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Mensen denk na en bespaar die 200 euri, en laat die hele flauwe kul floppen.
--------------------------------------------------------------------------------
N.B. In de huidige wetgeving kan het verstrekken van een energielabel niet via bestuursrechtelijke weg worden afgedwongen. Dit betekent dat indien verkoper en koper uitdrukkelijk overeenkomen geen behoefte te hebben aan een energielabel, het naar alle waarschijnlijkheid geen problemen oplevert als de verkoop zonder energielabel geschiedt. Om problemen tijdens de eigendomsoverdracht te voorkomen, raden wij aan deze afspraak schriftelijk in de koopovereenkomst te bekrachtigen.
-------------------------------------------------------------------------------

besteed die 200 euro dus gewoon aan energie besparende maatregelen. In Dagblad van het Noorden van afgelopen zaterdag staat ook een artikel over dit onderwerp. Zelf heb ik al met zo 'n mannetje te maken gehad. Het idiote is dat alles naar A label gerekend wordt, ik dan 32000 euro moet investeren. De man gevraagd om de terug verdientijd eens uit te rekenen ( wij betalen nu 167,- p/m) hier loopt de boel dus vast.

consumentned
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 nov 2007 00:08

Re: Energielabel verplicht bij verkoop!

Ongelezen bericht door consumentned »

energielabel is pas verplicht bij huizen die verkocht worden VANAF 1 januari.
jij hebt je huis nu verkocht, koopkontract is getekend.
Dan heb je niets te maken met dat energirapportje, de makelaar tilt de boel en wil nog 100 euro aan je verdienen www.keurhuis.nl maakt zo'n rapportje voor 135 euro.

maar let op jij hebt dit niet nodig, laat de makelaar maar 500 euro van zijn courtage aftrekken omdat hij jou verkeerd heeft voorgelicht

Josien_k
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 okt 2007 12:03

Re: Energielabel verplicht bij verkoop!

Ongelezen bericht door Josien_k »

Consumentned, bedankt voor de tip. Ik had inderdaad in die test op www.energielabel-voor-mijn-huis.nl ook al gezien dat ik helemaal geen eneergielabel nodig heb. Ik heb het helemaal gehad met mijn makelaar. Ik ben blij dat mijn huis verkocht is en dat ik niet meer met hem te maken heb.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Energielabel verplicht bij verkoop!

Ongelezen bericht door ruud_a »

kan iemand mij uitleggen wat het energielabel nu eigelijk moet bijdragen aan het milieu?
het laat consumenten een hoop geld uitgeven dat anders mogelijk aan energie besparende maatregelen uitgegeven zouden kunnen worden
[misschien boekt men er ook een vliegrseis van]
bovendien wordt er ook een hoop energie verbruikt met het heen en weer rijden van al die keurings bedrijven
de hele maatregel lijkt me een bevlieging van de regering om te kunnen zeggen kijk eens hoe goed we voor het milieu bezig zijn
ruud :?:

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Energielabel verplicht bij verkoop!

Ongelezen bericht door D1RK »

1 Het energie verbruik en info welke CV ketel er afgelopen 23 jaar stond is vaak betrouwbaarder..

2 De VR ketel (geen afvoer dus geen HR) is ook redelijk zuinig bij lagere temperaturen danzij moduleren...

3 Het is via computer programma en tekening en isolatie waarde makkelijk zelf te doen, maar ik ben geen gediplomeerde, maar ik kwam op zelfde resultaat!

4 De goedkoopste kan wel levertijd hebben, dus tussen vragen en keuringsrapport kan enige maanden zitten, vooral eerste 3 maanden voor de huidige te koop staande inhalen!
Ik verwacht daarom in de loop van het jaar meer aanbiedingen!
Er zijn al die spoed tarief rekenen, anders als ze in de buurt zijn toevallig goedkoper!

Malou55
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 nov 2007 19:13

Re: Energielabel verplicht bij verkoop!

Ongelezen bericht door Malou55 »

Sjors B ik ben bezig met de verkoop van een huis en zou graag willen weten waar jij het NB bericht vandaan hebt
Dit met het oog op de toekomst :wink:

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: Energielabel verplicht bij verkoop!

Ongelezen bericht door Sjors_B »

De meeste "adviseurtjes' houden dit natuurlijk liever onder de pet angezien dit geen geld en werk geeft.

http://www.epab.nl/label.html

http://www.vrom.nl/get.asp?file=docs/wo ... 007_05.pdf pdf alert

http://www.energielabel-voor-mijn-huis. ... bouwen.pdf pdf bladzijde 5

voorwaarden
Koper en verkoper zijn het eens zonder certificaat verkocht wordt
Het is opgenomen in het koopcontract
Stel van te voren de noatris op de hoogte of neem desnoods een andere.

Als de makelaar dwars ligt en dit niet in het koopcontract wil opnemen, dan heb je niksnut als makelaar. De makelaar moet namelijk voor jou werken ( jij betaald) en niet alleen klakkeloos het standaard verkoopcontract invullen.

Malou55
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 nov 2007 19:13

Re: Energielabel verplicht bij verkoop!

Ongelezen bericht door Malou55 »

Mooi zo ik ga dat eens opslaan
Mocht het zover komen dan kan ik dit even laten lezen aan de makelaar
Sjors B bedankt voor je reactie

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: Energielabel verplicht bij verkoop!

Ongelezen bericht door Wubo »

Vinnet onzin en weer een manier van werkplekken creeren, daarnaast weer iets wat je als consument inlevert omdat je huis zogenaamd beter te verkopen zou zijn.

Sorry, er zat geen A keurmerk op mijn huis dat ik hem kocht, dan nog zou dat geen moer uitmaken.
Ik zorg er namelijk zelf wel voor dat ik bespaar op mijn verbruik.

Nu hebben ze inene wel ruimte om aan het milieu te denken, en dan mogen wij van alles gaan verranderen voor het milieu...
De grote bedrijven en fabrikanten gaan rustig door zoals altijd.

Ze mogen verdorie een voorbeeld nemen hoe ik het doe thuis, en mij dan nog proberen te vertellen hoe het moet?

Wij mogen het met z'n alleen doen en oplossen maar er wordt niet naar ons geluisterd.

Maar dit is dus weer iets dat in ons maag gesplits word, en je kan er zoals gewoonlijk weer weinig tegen doen.

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: Energielabel verplicht bij verkoop!

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Eigen Huis: Energielabel moet worden uitgesteld
Kwaliteit onder de maat, Eigen Huis raadt energielabel af
Vereniging Eigen Huis vindt dat het verplichte energielabel voor woningen moet worden uitgesteld. Op dit moment levert het label namelijk geen betrouwbaar bewijs van de energieprestatie van een woning. Daarom raadt de vereniging haar 690.000 leden voorlopig af om een energielabel aan te vragen.

Dit schrijft de vereniging in een brandbrief aan minister Vogelaar. Hoewel het energielabel per 1 januari aanstaande verplicht is, zijn er geen sancties als koper en verkoper het label negeren.

Vereniging Eigen Huis erkent de waarde van een goed energielabel en ondersteunt het streven om woningen energiezuiniger te maken. Een label dat door de overheid aan de burger wordt opgelegd, dient echter aan alle kanten te deugen. De geconstateerde tekortkomingen wegen voor de vereniging zo zwaar, dat zij het label niet kan ondersteunen tot het moment dat de kwaliteit op orde is.

Energielabel deugt nog niet
Vereniging Eigen Huis heeft op drie punten bezwaren tegen de opzet van het energielabel.

Geen eenduidige eisen voor labeladviseurs
Het ontbreekt aan eenduidige opleidingseisen voor labeladviseurs. Een bedrijf dat energielabels verstrekt hoeft slechts één gecertificeerde medewerker te hebben en mag vervolgens een onbeperkt aantal labeladviseurs op pad sturen, zonder dat die daarvoor een examen hebben afgelegd. Een landelijk examen voor gecertificeerde bedrijven en labeladviseurs bestaat zelfs niet. De huiseigenaar heeft onvoldoende zekerheid dat de adviseur die hij inschakelt deskundig is.

Geen goede kwaliteitsborging
De huiseigenaar heeft onvoldoende waarborgen dat de voorgeschreven keuringsmethode vakbekwaam en onafhankelijk wordt gevolgd. Een uniforme kwaliteit van energielabels kan daardoor niet worden gegarandeerd.
Daarnaast kunnen fouten in de keuring door de huiseigenaar niet worden ontdekt, omdat hij het opnameformulier niet in handen krijgt. De labeltoekenning blijft daardoor voor consumenten een ‘black box’.
Verder wordt de kwaliteit van labeladviseurs en gecertificeerde bedrijven alleen incidenteel gecontroleerd. Als na een steekproef blijkt dat verkeerde labels worden afgegeven, is er geen regeling die ervoor zorgt dat eerdere klanten alsnog kosteloos een herkeuring kunnen krijgen en een juist label ontvangen.

Geen goede klachtenregeling
Bij onenigheid over de juistheid van een afgegeven energielabel moet de consument gebruik kunnen maken van een deugdelijke en toegankelijke klachtenregeling. In een adequaat klachtenloket is echter niet voorzien en er is geen enkele richtlijn voor een redelijk klachtengeld.
Ook de behandelingstermijn van klachten en de gevolgen van een uitspraak zijn niet geregeld. Een vlotte procedure is geboden aangezien de huiseigenaar bezig is met de verkoop van zijn woning. Ten slotte is onduidelijk of en door wie gevolgschade van een verkeerd label wordt vergoed.

Het is volgens Vereniging Eigen Huis onbehoorlijk en onverstandig om nu huiseigenaren te verplichten onder deze omstandigheden het energielabel aan te vragen. Eerst dienen de tekortkomingen te worden opgelost.


Eigen Huis: Energielabel moet worden uitgesteld
Kwaliteit onder de maat, Eigen Huis raadt energielabel af
Vereniging Eigen Huis vindt dat het verplichte energielabel voor woningen moet worden uitgesteld. Op dit moment levert het label namelijk geen betrouwbaar bewijs van de energieprestatie van een woning. Daarom raadt de vereniging haar 690.000 leden voorlopig af om een energielabel aan te vragen.

Dit schrijft de vereniging in een brandbrief aan minister Vogelaar. Hoewel het energielabel per 1 januari aanstaande verplicht is, zijn er geen sancties als koper en verkoper het label negeren.

Vereniging Eigen Huis erkent de waarde van een goed energielabel en ondersteunt het streven om woningen energiezuiniger te maken. Een label dat door de overheid aan de burger wordt opgelegd, dient echter aan alle kanten te deugen. De geconstateerde tekortkomingen wegen voor de vereniging zo zwaar, dat zij het label niet kan ondersteunen tot het moment dat de kwaliteit op orde is.

Energielabel deugt nog niet
Vereniging Eigen Huis heeft op drie punten bezwaren tegen de opzet van het energielabel.

Geen eenduidige eisen voor labeladviseurs
Het ontbreekt aan eenduidige opleidingseisen voor labeladviseurs. Een bedrijf dat energielabels verstrekt hoeft slechts één gecertificeerde medewerker te hebben en mag vervolgens een onbeperkt aantal labeladviseurs op pad sturen, zonder dat die daarvoor een examen hebben afgelegd. Een landelijk examen voor gecertificeerde bedrijven en labeladviseurs bestaat zelfs niet. De huiseigenaar heeft onvoldoende zekerheid dat de adviseur die hij inschakelt deskundig is.

Geen goede kwaliteitsborging
De huiseigenaar heeft onvoldoende waarborgen dat de voorgeschreven keuringsmethode vakbekwaam en onafhankelijk wordt gevolgd. Een uniforme kwaliteit van energielabels kan daardoor niet worden gegarandeerd.
Daarnaast kunnen fouten in de keuring door de huiseigenaar niet worden ontdekt, omdat hij het opnameformulier niet in handen krijgt. De labeltoekenning blijft daardoor voor consumenten een ‘black box’.
Verder wordt de kwaliteit van labeladviseurs en gecertificeerde bedrijven alleen incidenteel gecontroleerd. Als na een steekproef blijkt dat verkeerde labels worden afgegeven, is er geen regeling die ervoor zorgt dat eerdere klanten alsnog kosteloos een herkeuring kunnen krijgen en een juist label ontvangen.

Geen goede klachtenregeling
Bij onenigheid over de juistheid van een afgegeven energielabel moet de consument gebruik kunnen maken van een deugdelijke en toegankelijke klachtenregeling. In een adequaat klachtenloket is echter niet voorzien en er is geen enkele richtlijn voor een redelijk klachtengeld.
Ook de behandelingstermijn van klachten en de gevolgen van een uitspraak zijn niet geregeld. Een vlotte procedure is geboden aangezien de huiseigenaar bezig is met de verkoop van zijn woning. Ten slotte is onduidelijk of en door wie gevolgschade van een verkeerd label wordt vergoed.

Het is volgens Vereniging Eigen Huis onbehoorlijk en onverstandig om nu huiseigenaren te verplichten onder deze omstandigheden het energielabel aan te vragen. Eerst dienen de tekortkomingen te worden opgelost.


Volledig artikel (PDF)

link naar VEH site

Gesloten