LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huis al ruim 2 jaar te koop: wat nu?

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Kuus39
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 apr 2007 15:17

Huis al ruim 2 jaar te koop: wat nu?

Ongelezen bericht door Kuus39 »

Ons huis staat ruim 2 jaar te koop. Vrijstaand, 4 slaapkamers en prima onderhouden. We zijn gestart met een verkoopprijs van ruim 15% boven de WOZ waarde. Hebben in het eerste jaar 2 bezichtigingen gehad. We hebben de prijs toen verlaagd naar 7,5% boven WOZ, zonder enig resultaat.

Die WOZ waarde is inmiddels met 4% verhoogd door de gemeente, maar onze huidige verkoopprijs zit op die nieuwe WOZ waarde. Dat heeft ook een paar bezichtingen opgeleverd, maar niets concreets.

Ik heb opkopers gecontact maar die bieden slechts 70-75% van de WOZ waarde. Mijn makelaar adviseert me nu te gaan adverteren met een verkoopwaarde van 85-95% van de WOZ waarde. Ik zou het daarvoor willen verkopen maar twijfel of dit soelaas biedt. Wat is wijsheid?
Wij zijn ervan overtuigd dat de WOZ-waarde de werkelijke waarde van het pand goed reflecteert, maar als er niemand wil kopen, wat doe je dan?

elianne
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 aug 2006 00:01

Re: Huis al ruim 2 jaar te koop: wat nu?

Ongelezen bericht door elianne »

De woning is in jouw smaak ingericht, misschien kan een andere indeling oid wat doen? Je hebt hier zelfs speciale bedrijven voor. Ik ken het probleem en toen ik de kamers had gewijzigd(slaapkamer werd een studeerkamer, meubels anders) was de woning redelijk snel verkocht. Eerste indruk doet veel, is die niet best dan komen ze niet kijken. Misschien kun je een link geven met foto's, kan wellicht goede tips opleveren. Succes!

Kuus39
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 apr 2007 15:17

Re: Huis al ruim 2 jaar te koop: wat nu?

Ongelezen bericht door Kuus39 »

Het huis staat al drie kwart jaar leeg omdat we verhuisd zijn. We onderhouden de tuin wel netjes en het huis is schoon en in de winter zorgden we ook dat het warm was. Het enige dat we zouden kunnen doen is een opschilderbeurt aan de buitenkant en de woonkamer wit texen want je ziet nu het leeg is natuurlijk alles. Maar dat zijn toch wel weer extra kosten en tijd en ik twijfel of het daar aan ligt.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Huis al ruim 2 jaar te koop: wat nu?

Ongelezen bericht door Walter van V »

3/4 jaar leeg?? zonde geld..

Waarom niet een jaartje van de markt en korte termijn verhuur??
Strak huurkontrakt, dan kan bij eventuele verkoop ook een goede opleverdatum afgesproken worden, niets aan de hand.

Heb zelf tussen 2 huizen in 13 maanden op deze manier gehuurd gewoond, voor beide partijen aantrekkelijk. En over een jaar is de kopersmarkt "'vernieuwd""en is uw pand ook weer ""nieuw"" op de markt.

Kuus39
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 apr 2007 15:17

Re: Huis al ruim 2 jaar te koop: wat nu?

Ongelezen bericht door Kuus39 »

Walter,

Bedankt voor je reaktie. Hoe kom ik aan huurders? Ik overweeg dat best maar heb geen ervaring op dat gebied. Zijn er voorbeelden van een 'strak huurcontract' en wat zijn mijn rechten en plichten dan?

gjvisser
Berichten: 310
Lid geworden op: 22 jun 2005 14:06

Re: Huis al ruim 2 jaar te koop: wat nu?

Ongelezen bericht door gjvisser »

Mijn huis stond een jaar lang te koop, ook weinig bezichtigingen. Ik had mijn huidige huis al gekocht, dus kwam het huis een half jaar leeg te staan. Ik heb toen een huurder via de makelaar geregeld, zij kennen veel mensen die voor een korte duur iets willen huren. Onze makelaar had ook een huurcontract opgesteld, zij hadden namelijk ook veel verstand van de voor en tegens van het verhuren, vooral wat betreft een huis wat te koop staat. Hier gelden namelijk weer aparte regels voor, want de huurders moeten het huis wel ter beschikking stellen als er een bezichtiging komt. Daarnaast moeten zij het huis ook netjes houden als er een bezichtiging komt, etc etc...

Al met al goed verlopen. En denk eraan dat een huis met meubels erin en gezellig is ingericht veel sneller verkoopt. Veel mensen hebben maar weinig inzichtsvermogen.

Succes!

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Huis al ruim 2 jaar te koop: wat nu?

Ongelezen bericht door NAK »

Kuus39,

Het opvallende aanje verhaal vind ik is het gegeven dat de WOZ waarde zo'n belangrijke rol speelt.

Maar wat ik daarnaast in jouw verhaal mis, is de (inter)actie met en van je makelaar.

En dat is iets wat ik veel belangrijker vind.

Toen ik vorig jaar mijn huis verkocht heb ik geen moment stil gestaan bij de WOZ waarde. Wat ik wel belangrijk vond was de overwaarde die ik had.

Daarnaast ben ik van mening dat het geen kwaad kan als er een andere makelaar met de woning aan de slag gaat.

Succes

Kuus39
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 apr 2007 15:17

Re: Huis al ruim 2 jaar te koop: wat nu?

Ongelezen bericht door Kuus39 »

Hallo Nak,

Ik gebruik de WOZ om de relatieve getallen aan te geven. Absolute getallen zijn nl heel erg afhankelijk van de plaats waarin je woont, maar ervan uitgaande dat de overheid geslaagd is in haar streven om met de WOZ een goede indicatie van de waarde van het pand te geven, baseer ik mijn verhaal daar dus op.
Waar het mij om gaat is dat ik, zoals iedereen denk ik, een stukje boven de WOZ start maar nu dreig dik onder de WOZ te moeten gaan verkopen.
Rol van de makelaar: wij wonen in een klein dorp en zijn dus best wel sterk afhankelijk van de vraag op de lokale markt. Om die reden zijn we na een half jaar van makelaar geswitched naar eentje die ons dorp goed kent. In de hoop dat hij via-via ook de vraag naar woningen kent. Dat levert echter weinig op en op dit moment vraag ik me dan ook af welke meerwaarde de makelaar nog kan geven. Van de andere kant kan ik me ook niet bedenken wat een andere makelaar (buitendorps dus) nog zou moeten kunnen toevoegen.
Tenslotte overwaarde: daar maak ik me minder druk over omdat de huidige WOZ ongeveer 2x mijn hypotheek is, dus wat dat betreft weet ik zeker dat ik wel overwaarde toucheer. Alleen, als je bij de aankoop van een nieuw huis uitgaat dat je ongeveer de WOZ vangt voor het huidige huis (dat was ook het advies van de hypotheekverstrekkers destijds), dan valt het zwaar tegen als je dat vervolgens (bij lange na) niet krijgt.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Huis al ruim 2 jaar te koop: wat nu?

Ongelezen bericht door NAK »

Beste Kuus39,

Je verhaal is me nu dudidelijk.
Ik wil alleen nog even op de makelaar terug komen.
Mij is gebleken dat een NVM makelaar, middels funda, een veel groter bereik heeft dan een vbo makelaar.
Naast het bereik ben je natuurlijk ook afhankelijk van de "naam en faam" die zo'n plaatselijke makelaar heeft.

Momenteel woon ik zelf in een klein dorpje met ongeveer 2000 inwoners, heb daar mijn huis tekoop gezet en weet dus als geen ander hoe moeilijk het is.


Toch succes gewenst

Snertjong
Berichten: 141
Lid geworden op: 07 jun 2005 22:52

Re: Huis al ruim 2 jaar te koop: wat nu?

Ongelezen bericht door Snertjong »

Dit is niet de eerste topic die over dit zgn "probleem" wordt gestart

Het is namelijk geen probleem zoals men schetst,alles wordt aangehaald
t.w Funda , NVM , vbo ,en vele anderen.

Makelaars met naam/faam , aantal inwoners van steden ,WOZ waarde
de overheid , overwaarde , en nog veel meer.

Uiteindelijk kunnen al deze Topic starters het maar niet begrijpen
waar de fout ligt en waarom dit huis niet snel verkocht is ?? .

Mensen ,er is hier maar 1 fout die steeds terug komt -ook uit de reacties
lees ik dit niet terug ??.

Verkoop eerst je huis voordat je een ander koopt,zeker in deze economische tijden, fout ligt dus gewoon bij deze Topic-starters zelf.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Huis al ruim 2 jaar te koop: wat nu?

Ongelezen bericht door NAK »

Verkoop eerst je huis voordat je een ander koopt,zeker in deze economische tijden, fout ligt dus gewoon bij deze Topic-starters zelf.
Als het goed is weet (bijna) iedereen dat.

Echter er zijn makelaars die dit item in de wind slaan.
En een onervaren verkoper die dan blind vaart op zo'n makelaar komt in de problemen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Huis al ruim 2 jaar te koop: wat nu?

Ongelezen bericht door SJZ »

Verkoop eerst je huis voordat je een ander koopt,zeker in deze economische tijden, fout ligt dus gewoon bij deze Topic-starters zelf.
Hoe weet jij of de topic-starter dit wel of niet gedaan heeft? Daar gaat de discussie helemaal niet over.

Zelfs al verkoop je eerst je eigen huis, dan is 2 jaar wachten nog erg lang (als je ondertussen bijvoorbeeld al een andere baan ver weg hebt).

En waarom ligt de fout bij de topic-starter? Het kan best zijn dat de makelaar fouten maakt, dat komt vaker voor.

Gesloten