LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huis onverkoopbaar door particuliere erfpacht

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Dannn
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 nov 2017 09:25

Huis onverkoopbaar door particuliere erfpacht

Ongelezen bericht door Dannn »

Beste,

Ik heb in 2010 een huis gekocht op particuliere erfpacht (met groene opinie). Destijds een regeling die mij instaat stelde het huis te financieren.

Op dit moment is mijn huis onverkoopbaar. Als ik het zonder verlies wil verkopen met ik ong 160.000 euro krijgen. Op het moment dat iemand hier een hypotheek voor aanvraagt dient hij minimaal 210.000 te kunnen financieren. Gezien men (in tegenstelling tot 2010) in de berekening meeneemt dat er pacht betaald dient te worden (die nu op ong 2000 euro per jaar ligt). Wat ik uiteraard allemaal begrijp.

Als men een hypotheek van 210.000 krijgt, dan kijkt men echt niet naar huizen zoals die van mij! Waardoor ik dus drastisch met de prijs moet zakken om dit nog in het oog van een eventuele koper te krijgen.

Ben radeloos!

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Huis onverkoopbaar door particuliere erfpacht

Ongelezen bericht door rvjapio »

Het hangt ervan af of u uw huis moet verkopen wegens omstandigheden, of dat u alleen maar vaststelt dat de verkoopwaarde nu in de verkeerde prijsklasse zit. Voor het overige zal iedere huizenbezitter zijn eigen plan moeten trekken hoe zijn huis zo aantrekkelijk mogelijk in de markt te zetten voor potentiële kopers. Gezien de marktontwikkelingen zou een taxatie van een paar honderd euro u misschien wel kunnen helpen?

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huis onverkoopbaar door particuliere erfpacht

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dannn schreef:Beste,

Ik heb in 2010 een huis gekocht op particuliere erfpacht (met groene opinie). Destijds een regeling die mij instaat stelde het huis te financieren.

Op dit moment is mijn huis onverkoopbaar. Als ik het zonder verlies wil verkopen met ik ong 160.000 euro krijgen. Op het moment dat iemand hier een hypotheek voor aanvraagt dient hij minimaal 210.000 te kunnen financieren. Gezien men (in tegenstelling tot 2010) in de berekening meeneemt dat er pacht betaald dient te worden (die nu op ong 2000 euro per jaar ligt). Wat ik uiteraard allemaal begrijp.

Als men een hypotheek van 210.000 krijgt, dan kijkt men echt niet naar huizen zoals die van mij! Waardoor ik dus drastisch met de prijs moet zakken om dit nog in het oog van een eventuele koper te krijgen.

Ben radeloos!
Tsja, je bent bepaald niet de enige. Er zijn meer topics over. Je kunt er weinig meer aan veranderen, ben ik bang.

Dannn
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 nov 2017 09:25

Re: Huis onverkoopbaar door particuliere erfpacht

Ongelezen bericht door Dannn »

rvjapio schreef:Het hangt ervan af of u uw huis moet verkopen wegens omstandigheden, of dat u alleen maar vaststelt dat de verkoopwaarde nu in de verkeerde prijsklasse zit. Voor het overige zal iedere huizenbezitter zijn eigen plan moeten trekken hoe zijn huis zo aantrekkelijk mogelijk in de markt te zetten voor potentiële kopers. Gezien de marktontwikkelingen zou een taxatie van een paar honderd euro u misschien wel kunnen helpen?
Als ik naar de marktconforme prijs kijk voor dit huis (gezien andere huizen) zit ik al aan de lage kant. En zonder kleerscheuren ga ik zeker begrijpen.
Zodra iemand een hypotheek wil aanvragen moet men dus door de particuliere erfpacht en hoop extra kunnen lenen.

En mensen die dit kunnen kijken naar een heel ander segment huizen.. dus wil die aantrekkelijk worden moet er ong 40.000 van af (gok ik zo). Wat met rente een flinke schuld zal opleveren.

En inderdaad ben zeker niet de enige en er zal vast geen oplossing voor zijn. Maar dit dient nog veel meer onder de aandacht te komen!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Huis onverkoopbaar door particuliere erfpacht

Ongelezen bericht door kweenie »

De 'waarde' van 2000 erfpacht per jaar komt grofweg overeen met een grondwaarde van 40.000. als je huis geen erfpacht zou hebben maar op eigen grond zou staan, dan zou je woning plus grond dus ongeveer 40.000 meer waard zijn geweest.

Als je stelt dat je woning met erfpacht zo'n 160.000 waard is, dan zullen potentiële kopers dus terecht jouw woning vergelijken met woningen van twee ton op eigen grond.

Als huizen op eigen grond van twee ton veel beter of mooier zijn, dan is de enige conclusie die ik kan trekken dat jouw woning, als die op eigen grond had gestaan, veel minder waard zou zijn geweest dan 2 ton. En dat je huis op erfpacht dus ook veel minder waard is dan 160.000.

Nijogeth
Berichten: 9980
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huis onverkoopbaar door particuliere erfpacht

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Uw huis is dus het volgende waard: de waarde van huizen in dezelfde categorie - de waarde van de erfpacht.

Als vergelijkbare huizen (met eigen grond) in uw buurt 160.000 euro opleveren en de erfpacht volgens de bank 50.000 euro waard is, dan heeft het huis een waarde van 110.000 euro.

Gesloten