Huurders betalen soms honderden euro’s aan illegale kosten

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Huurders betalen soms honderden euro’s aan illegale kosten

Ongelezen bericht door Radar »

De Nederlandse huizenmarkt is krap, heel krap. Bemiddelaars weten dat en rekenen huurders bemiddelingskosten aan, ook al werken ze in opdracht van de verhuurder. Dubbele bemiddelingskosten dus, en dat is verboden.

Huurders staan echter tegen de muur en betalen toch, want als ze dat niet doen, verlopen ze hun kans op het huurhuis. 'Het mag helemaal niet, maar het gebeurt vaak', stelt de Woonbond.

We spreken over bedragen tot wel 500 euro, en dat is niet mis. Wat kun je als huurder doen?

Fons gaat de confrontatie aan met bemiddelaars voor Radar Checkt! https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... ar-checkt/

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Huurders betalen soms honderden euro’s aan illegale kosten

Ongelezen bericht door reggie2 »

En dan ga je de confrontatie aan en dan??
Daar trekken dat soort mensen zich niks van aan.
Misschien de wet zo maken, dat jezelf in het huis moet wonen?
En sowieso betaalbaar bijbouwen.


michielj
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 sep 2021 22:28

Re: Huurders betalen soms honderden euro’s aan illegale kosten

Ongelezen bericht door michielj »

Interessante uitzending. Ik kijk wel op van de laffe reactie van Ollogren. Ik lees dat ACM is begonnen met uitdelen boetes maar in mijn ogen is de overheid mede schuldig aan een soort van gedoogbeleid waarbij misbruik wordt gemaakt van positie van huurders. Er wordt namelijk nauwelijks gehandhaafd. Mijn dochter huurde een kamer waarbij vooraf een 'opleververgoeding' werd gevraagd, het lag er vrij dik bovenop dat ook hier sprake was van verkapte bemiddelingskosten. Het kostte echter nog wat moeite om het geld terug te krijgen, wat wel lukte na tussenkomst advocaat. Het zou echter beter zijn om verhuurders af te schrikken met flinke boetes en hier zo op te handhaven dat niet iedere huurder naar een advocaat hoeft te stappen.

Gesloten