LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] insluiping/inbraak makelaar

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
evelien_appelsien
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 dec 2009 14:22

insluiping/inbraak makelaar

Ongelezen bericht door evelien_appelsien »

Een paar weken terug hebben we ons huurcontract op reguliere wijze opgezegd (anderhalve maand op voorhand). De tweede dag na de opzegging heeft de makelaar, ons een enkele keer telefonisch proberen te bereiken, ze hadden inmiddels met mijn vriend een datum en tijdstip vastgelegd waarop ze zouden langskomen. Een paar dagen later stond zijn broer, eveneens makelaar, bij ons op de stoep met het verhaal dat ze zo spoedig mogelijk de wederverhuur dienden op te starten. Ik heb gezegd dat hij zich kon wenden tot mijn vriend en dat mijn vriend hem anders zou terugbellen. Schijnbaar had mijn vriend wat anders aan zijn hoofd en was hij het even vergeten. Een paar dagen later krijgen we een e-mail van de heren makelaars dat het eerder afgesproken tijdstip niet paste, aangezien het dan al donker zou zijn en ze de foto's bij daglicht dienden te maken. Verder gaven ze aan dat ze de volgende dag tussen 16.00 en 17.00 aanwezig zouden zijn. Ik heb hem geantwoord dat dit voor ons niet schikte en dat hij op het eerder afgesproken tijdstip konden langskomen. Hij kwam, zoals verwacht, niet opdagen. Een dag later kreeg ik een nieuwe e-mail in mijn mailbox waarin de makelaar een aantal datums wou doorkrijgen wanneer hij mocht langskomen om te bezichtigen.
Ik had hem geantwoord dat hij in december iedere werkdag na 17.30 mocht langskomen (in het kader van een fulltime baan kan ik me niet eerder vrij maken) Hierop reageerde hij dat hij na 17.30 en in de weekenden niet werkt en indien dit voor ons niet mogelijk was, hij zou MEDEdelen wanneer hij aanwezig zou zijn. (Nu staat er op zijn website dat hij wel degelijk op zaterdag werkt, dus dit duidt eigenlijk van zijn kant op geen medewerking wensen te verschaffen.) Ik had hem duidelijk gemaakt dat ik het niet eens ben met het feit dat hij zou MEDEdelen wanneer hij bij ons in het appartement zou zijn, ik heb hem dus geen toestemming gegeven ons appartement binnen te treden, dat hij niet werkt na 17.30 en niet in de weekenden kan niet mijn probleem zijn. Ik heb hem verzocht een afpraak met ons te maken. Waarop hij weer antwoordde dat ze meerdere malen verzocht hebben een afspraak te maken en dat we geen mededeling verlenen aan de wederverhuur, terwijl ik hen de hele maand wou verwelkomen in het door ons gehuurde goed.
Hij sloot zijn mail af met "Bezichtigingen vinden plaats overdag van ma t/m vrijdag. Wij zullen jullie minimaal 24 uur van te voren informeren. Jullie kunnen erbij zijn of niet."
Dit vond ik toch erg kras, ik heb in mijn mail nog eens herhaald dat we zelfs nog een dag in een weekend wouden vrijmaken voor bezichtigingen en dat ze voor andere tijdstippen een AFSPRAAK konden maken met mijn vriend. Verder gaf ik aan dat de makelaar zich niet zomaar toegang mag verschaffen tot het nog gehuurde appartement. Dat dit niet wettelijk is (dit werd me door het juridisch loket waar ik eerder naar gebeld had bevestigd) Ik had de makelaar immers voldoende gelegenheid gegeven om te komen bezichtigen. Nu was het toch al een paar dagen geleden dat ik nog wat van de makelaar had gehoord. Ik werd achterdochtig. Ik ben dan ook eens op zijn website gaan kijken en wat blijkt? De makelaar heeft zich zonder toestemming van mijn kant toegang verschaft tot ons appartement, heeft er foto's van gemaakt en heeft deze op het internet gezet. Ik ben nu we een beetje op mijn tenen getrapt, dit lijkt me niet wettelijk te zijn. Ik heb de makelaar gebeld om te zeggen dat hij beter de foto's van het internet kan afhalen want dat ik anders verdere stappen zal ondernemen. Verder zei ik dat ik hem een aantal keren op e-mail nadrukkelijk geen toestemming had gegeven om bij ons binnen te komen, waarop hij zei dat ik hem wel toestemming had gegeven, telefonsich nota bene, dit vind ik toch heel sterk, aangezien hij de hele tijd aangeeft dat hij ons telefonisch niet kan bereiken! Tegen mijn vriend vertelde hij een ander verhaal, hij zou bij ons binnen gekomen zijn in verband met een lekkage (ik heb geen lekkage gezien, noch de onder- noch de bovenbuurvrouw) en dat fototoestel waarmee hij ons hele appartement heeft gefotografeerd is op magische wijze uit de lucht gevallen zeker?

Ik vind dit echt sterk dat dit zomaar kan en ben ten einde raad!
Laatst gewijzigd door evelien_appelsien op 04 dec 2009 13:00, 4 keer totaal gewijzigd.

Kropsla
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 nov 2009 21:36

Re: insluiping/inbraak makelaar

Ongelezen bericht door Kropsla »

Ik moet zeggen dat ik je opstelling tegenover de makelaar ook niet terecht vind. Dat hij foto's wil kunnen maken met daglicht is geen rare zaak. Dat hij ook een 9-5 baan heeft en de weekeinden vrij is klinkt ook niet zo vreemd.
Tja, verhuizen kost tijd en vrije dagen. Ik neem aan dat je de verhuizer ook niet midden in de nacht zn werk laat doen.

Kortom, naar mijn mening heb je de makelaar de redelijke kans ontnomen om het huis zo snel mogelijk weer te kunnen verhuren.
Een vrij egocentrische manier van omgaan met mensen. :(

GezondVerstand10
Berichten: 263
Lid geworden op: 04 mei 2009 10:48

Re: insluiping/inbraak makelaar

Ongelezen bericht door GezondVerstand10 »

als de makelaar de kosten van een dag vrij nemen vergoed, heeft hij mi iets te melden. Die makelaar kan die mensen toch niet verplichten om vrij te nemen! Zolang je de huur betaald ben jij de baas. Hij kan ten slotte foto's trekken als je eruit bent of op een jouw schikkend tijd stip. Moet niet gekker worden

evelien_appelsien
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 dec 2009 14:22

Re: insluiping/inbraak makelaar

Ongelezen bericht door evelien_appelsien »

@kropsla: even voor de duidelijkheid: ik heb aangegeven dat de makelaar voor andere tijdstippen een afpraak kon maken met mijn vriend, die is soms overdag nog wel eens thuis, ook had ik voorgesteld om zelf foto's te maken, maar dit wimpelen ze dan af… voor mijn gevoel heb ik gedaan wat ik kon, ik laat de makelaar niet graag binnen als ik er zelf niet ben omdat ik hem gewoon niet vertrouw (en terecht blijkt het)

Kropsla
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 nov 2009 21:36

Re: insluiping/inbraak makelaar

Ongelezen bericht door Kropsla »

ik lees in de startpost dat de makelaar alleen na 17:30 welkom is.
Als zij aangeven tussen 16:00 en 17:00 langs te kunnen komen dan leert een erg eenvoudige rekensom mij dat dat toch echt geen volledige vrije dag kost. Ook geen halve, en zelfs geen kwart vrije dag.

Er is ook een reden aangegeven waarom dat eerder moest: de foto's.
Als de makelaar van andermans foto's uit moet gaan krijgt ie vast niet de foto's die hij zelf gemaakt zou hebben. Logisch.

Het lijkt me gewoon onwillig gemekker.

amelissen
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 sep 2009 09:55

Re: insluiping/inbraak makelaar

Ongelezen bericht door amelissen »

Hmmm moeilijk.
Ik vind allereerst dat de makelaar niet in uw huis mag komen zonder uw toestemming. Dat is inbraak. Vraag me dan wel af hoe hij aan de sleutels komt?

Ik snap best dat het voor de makelaar moeilijk is om een afspraak te maken en voor de huurders dat ze er geen vrij voor willen nemen. Het is huurders pakkie aan niet meer en dat vind ik ook wel logisch. Er zijn diverse mogelijkheden gegeven, dus de makelaar wil eraan verdienen, dan moet hij ook maar op andere tijden komen opdraven. Maar een huis van iemand anders ingaan en daar foto's van maken is voor mij absoluut not done. Dan moeten ze het eerst maar zonder foto's doen en foto's van een leeg huis maken.

GezondVerstand10
Berichten: 263
Lid geworden op: 04 mei 2009 10:48

Re: insluiping/inbraak makelaar

Ongelezen bericht door GezondVerstand10 »

amelissen schreef:Hmmm moeilijk.
Ik vind allereerst dat de makelaar niet in uw huis mag komen zonder uw toestemming. Dat is inbraak. Vraag me dan wel af hoe hij aan de sleutels komt?

Ik snap best dat het voor de makelaar moeilijk is om een afspraak te maken en voor de huurders dat ze er geen vrij voor willen nemen. Het is huurders pakkie aan niet meer en dat vind ik ook wel logisch. Er zijn diverse mogelijkheden gegeven, dus de makelaar wil eraan verdienen, dan moet hij ook maar op andere tijden komen opdraven. Maar een huis van iemand anders ingaan en daar foto's van maken is voor mij absoluut not done. Dan moeten ze het eerst maar zonder foto's doen en foto's van een leeg huis maken.
Precies. Is de makelaar ondernemer of niet. Makkelijk graaien is in de bankenwereld en aan hun aanverwante industrieen nu eenmaal verleden tijd

evelien_appelsien
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 dec 2009 14:22

Re: insluiping/inbraak makelaar

Ongelezen bericht door evelien_appelsien »

@ kropsla: ik ben naast mijn fulltime baan ook fotograaf, ik weet hoe ik foto's moet maken.
Maar ik appreciëer je reactie. toch leuk om te zien dat de meningen verdeeld zijn

stofzuigertje

Re: insluiping/inbraak makelaar

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De foto buiten kan hij dagelijks maken...
Voor binnen is een flits foto mogelijk maar je kunt eisen dat er geen persoonlijke voorwerpen op komen.. dus lastig...

Hij kan toch ook de oude van vorige keer gebruiken of is er zoveel aangepast?
Als hij toch binnen komt voor de foto is dit huisvrede breuk en U mag de kosten van de vrije dag in rekening brengen en pas na betaling hem toegang verlenen....

Wedden dat hij dan wel Zaterdags tijd heeft....

Kropsla
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 nov 2009 21:36

Re: insluiping/inbraak makelaar

Ongelezen bericht door Kropsla »

evelien_appelsien schreef:@ kropsla: ik ben naast mijn fulltime baan ook fotograaf, ik weet hoe ik foto's moet maken.
Maar ik appreciëer je reactie. toch leuk om te zien dat de meningen verdeeld zijn
Je hebt gelijk, ik heb alleen maar een andere mening die ik hier neerkalk. Fijn dat je die ook waardeerd :)

Wat die foto's betreft: Jij zal ongetwijfelt mooie foto's maken die de woning op een goeie eerlijke manier weergeven. De makelaar zal foto's maken die de woning er zo voordelig mogelijk uit laat zien. Dat kan zoals je weet een ENORM verschil maken.

Ik ben zelf net met een andere woning bezig en zie die verschillen ook opduiken.

De makelaar zou natuurlijk best kunnen wachten tot je de woning hebt achter gelaten. Maar dat gaat beslist niet op in het haastige prestatiegerichte makelaarswereldje.

Als ik de makelaar nou eens gewoon met de slager om de hoek vergelijk, dan kun je toch ook niet van je slager vragen om open te blijven totdat jij uit je werk verschijnt?

Bij ons wordt regelmatig ergens even vrij voor genomen omdat kantoortijden voor zowel ons als anderen gelden. En dan denk ik nou.. Beetje elkaar tegemoedkomen maakt de wereld prettig :wink:

amelissen
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 sep 2009 09:55

Re: insluiping/inbraak makelaar

Ongelezen bericht door amelissen »

Kropsla schreef:
evelien_appelsien schreef:@ kropsla: ik ben naast mijn fulltime baan ook fotograaf, ik weet hoe ik foto's moet maken.
Maar ik appreciëer je reactie. toch leuk om te zien dat de meningen verdeeld zijn
Als ik de makelaar nou eens gewoon met de slager om de hoek vergelijk, dan kun je toch ook niet van je slager vragen om open te blijven totdat jij uit je werk verschijnt?
Dat is heel iets anders. Want deze persoon wil helemaal geen vlees, het zal hem 'worst' zijn of de makelaar het huis na hem verhuurt.
De makelaar heeft een gunst van iemand nodig, er worden diverse mogelijkheden gegeven, maar de makelaar heeft geen zin zich daaraan aan te passen.

evelien_appelsien
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 dec 2009 14:22

Re: insluiping/inbraak makelaar

Ongelezen bericht door evelien_appelsien »

"Als ik de makelaar nou eens gewoon met de slager om de hoek vergelijk, dan kun je toch ook niet van je slager vragen om open te blijven totdat jij uit je werk verschijnt?"
dat is het hem nu juist, ik ga naar de slager omdat ik van hem wat gedaan wil krijgen, dan ga ik ook tijdens zijn openingsuren, ik pas me aan, ik zeg toch ook niet tegen hem: "ik heb vlees nodig en ik kom tussen 18.00 en 19.00,
je kan erbij zijn of niet" In dit geval sta ik zeker voor een gesloten deur

Wie wat wil moet zich toch aanpassen?

Leuk detail, mijn vriend ging gisteren middag thuis wat ophalen, stond de makelaar onverwachts op de stoep met 2 mensen om het pand te bezichtigen. Deze mensen hadden met hem een afspraak gemaakt en hij had zogezegd een e-mail gestuurd waarin hij had gemeld dat hij zou langskomen, deze mail heb ik heel toevallig niet gekregen, ik heb bijgevolg ook geen toestemming kunnen geven, toch stond hij op de stoep. Ik had de makelaar die ochtend nog gebeld om hem te melden dat ik niet opgezet was met zijn manier van werken, ook hier was hij heel "toevallig" vergeten te vermelden dat hij 's middags zou langskomen om te bezichtigen…

quantas01
Berichten: 409
Lid geworden op: 07 nov 2009 16:37

Re: insluiping/inbraak makelaar

Ongelezen bericht door quantas01 »

Sommige mensen hebben nu eenmaal overal moeite en problemen mee.

evelien_appelsien
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 dec 2009 14:22

Re: insluiping/inbraak makelaar

Ongelezen bericht door evelien_appelsien »

Hij kan toch ook de oude van vorige keer gebruiken of is er zoveel aangepast?
Als hij toch binnen komt voor de foto is dit huisvrede breuk en U mag de kosten van de vrije dag in rekening brengen en pas na betaling hem toegang verlenen....
Er is wel wat veranderd, we hebben het hele ding opgewaardeerd, heel veel geld in gestopt, dus geen wonder dat hij de oude foto's niet wil gebruiken. Voor de verbeteringen hebben we geen compensatie gekregen, tot daar aan toe, die hebben we ook niet gevraagd, dus prima, MAAR er wordt wel gezegd dat we de borg niet meer terugkrijgen omdat we niet meewerken. Ik dacht dat de borg betrekking had op de staat van het pand en los staat van de rest?

Wij hebben hier duidelijk niets te zeggen over al dan niet toegang verlenen, hij heeft van in het begin een sleutel gehad (die wij hem zeker niet hebben gegeven) en hij komt te pas en te onpas binnen, dit is niet de eerste keer, maar wel de eerste keer dat hij foto's maakt van onze persoonlijke spullen en op internet zet. Ik heb hem gezegd dat hij ze er moet af halen en dat ik anders een advocaat onder de arm neem. Hij lachte ons in ons gezicht uit en zei dat we zo niets zouden bereiken

Berenice
Berichten: 231
Lid geworden op: 03 nov 2006 13:04

Re: insluiping/inbraak makelaar

Ongelezen bericht door Berenice »

Kun je er niet tijdelijk een ander slot opzetten?? Of een tweede slot ofzo?
Of misschien de voordeur met extra haken op slot doen en dan de woning via de achterdeur verlaten (waar misschien een ander slot op zit waar de makelaar geen sleutel van heeft).
Of een alarm installeren wat enorm begint te loeien, kun je ook meenemen naar je eigen huis. Als hij dan binnen komt wordt jij gebeld en kun je zeggen dat er niemand in je huis kan zijn. Staat de politie op de stoep.

evelien_appelsien
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 dec 2009 14:22

Re: insluiping/inbraak makelaar

Ongelezen bericht door evelien_appelsien »

Kun je er niet tijdelijk een ander slot opzetten?? Of een tweede slot ofzo?
Volgens mij staat er in het huurcontract dat dit niet mag, ik heb hier echter ook aan zitten denken, want nu is er geen bewijs van braak, als hij het slot zou breken is dat er wel
Of misschien de voordeur met extra haken op slot doen en dan de woning via de achterdeur verlaten (waar misschien een ander slot op zit waar de makelaar geen sleutel van heeft).
We wonen in een appartement en de voordeur wordt door ons allemaal gebruikt, we hebben geen achterdeur, (ook goed voor de brandveiligheid)
Ook op ons appartement hebben we geen achterdeur
Of een alarm installeren wat enorm begint te loeien, kun je ook meenemen naar je eigen huis. Als hij dan binnen komt wordt jij gebeld en kun je zeggen dat er niemand in je huis kan zijn. Staat de politie op de stoep.
Dit is nog ongeveer de enige oplossing, maar dan gaat de makelaar toch argumenteren met "ze hebben mij de sleutel gegeven en toestemming" dat is dus absolute lulkoek, maar hij draait zijn hand niet om voor een leugen of 2-3.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: insluiping/inbraak makelaar

Ongelezen bericht door jor »

Je bent er maar mooi klaar mee met dit soort gasten, dan ben ik toch weer blij met een woningbouwvereniging die zich niet bemoeit met welk slot ik op mijn huurwoning zet :wink: .Ik had trouwens zeker een ander slot op mijn voordeur gezet huurcontract of niet, nu wandelen ze zo jou privédomein binnen.

dasaliz
Berichten: 49
Lid geworden op: 23 okt 2006 20:40

Re: insluiping/inbraak makelaar

Ongelezen bericht door dasaliz »

Ben je hiermee al terug gegaan naar het juridisch loket? En heb je geen rechtsbijstandsverzekering waarmee je contact op kunt nemen?

Als je nadrukkelijk, en per e-mail vastgelegd, hebt aangegeven dat hij niet zonder jouw uitdrukkelijke toestemming en niet zonder jou aanwezigheid in het huis mag komen, dan lijkt dit mij een gevalletje huisvredebreuk. Maar ik ben geen jurist.

Ik raad je wel aan om een PDF print en backup te maken van de website van de makelaar waar de foto's opstaan van jouw appartement. Dit om te voorkomen dat als het later gezellig wordt hij de foto's van de website kan verwijderen en zo kan beweren dat ze er nooit opgestaan hebben. Ik ken de juridische waarde niet van zo'n backup en print, maar voor de zekerheid nooit verkeerd.

Al met al zou ik er werk van maken.

evelien_appelsien
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 dec 2009 14:22

Re: insluiping/inbraak makelaar

Ongelezen bericht door evelien_appelsien »

Ben je hiermee al terug gegaan naar het juridisch loket? En heb je geen rechtsbijstandsverzekering waarmee je contact op kunt nemen?
Zij hebben ons aangeraden een advocaat onder de arm te nemen, wel willen we dan zeker weten dat we winnen, want een advocaat is nogal prijzig. rechtsbijstandverzekering enkel bij mijn autoverzekering, denk het dus niet
Als je nadrukkelijk, en per e-mail vastgelegd, hebt aangegeven dat hij niet zonder jouw uitdrukkelijke toestemming en niet zonder jou aanwezigheid in het huis mag komen, dan lijkt dit mij een gevalletje huisvredebreuk. Maar ik ben geen jurist.
we hebben alle mails nog, heel handig van hem heeft hij op mijn laatste mail die ik gestuurd heb (de meest heftige) niet geantwoord en zal pleiten dat hij deze niet gekregen heeft, gelukkig heb ik hem ge cc't naar mijn buren en vriend en ik heb dus getuigen, ook heb ik in mijn eerdere mails aangegeven dat ik het er niet mee eens was. We hebben screenshots van de foto's op de website.

Ik weet het dus niet met de advocaat, ik hoopte hier wat goede raad vandaan te krijgen :)

dasaliz
Berichten: 49
Lid geworden op: 23 okt 2006 20:40

Re: insluiping/inbraak makelaar

Ongelezen bericht door dasaliz »

als je besluit om een advocaat in de hand te nemen, is het een goed idee om even goed rond te kijken. Sommige advocaten vragen ook geld voor het eerste gesprek en de advocaattarieven zijn best pittig. Gelukkig zijn er ook advocaten die het intake gesprek gratis uitvoeren. Weet niet of ze daar ook uitspraken in doen, maar misschien dat die je op voorhand kunnen vertellen of je een kans van slagen hebt of niet.

En anders zit er niet veel anders op dan het te slikken, afscheid te nemen en niet meer aan terugdenken. Ben ik bang.

iig veel succes.

Gesloten