LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koop huis geannuleerd, toch rekening notaris?

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Koop huis geannuleerd, toch rekening notaris?

Ongelezen bericht door 16again »

criticus2 schreef:
03 apr 2019 08:20
alleen is het in dit geval koper die de staart intrekt, en ervoor zorgt dat mensen dus extra cq onnodig werk hebben zitten doen. lijkt mij niet logisch dat verkoper dan ook nog eens deze kosten te betalen krijgt, die is al genoeg gedupeerd door de afhakende koper.
Gedupeerd? Het is de koper zijn goed recht om de koop af te blazen. Als je vindt dat verkoper gedupeerd is, dan dient de beschuldigende vinger te gaan naar de wetgever.

Na 3 bladzijden blijven er 2 zaken in dit topic door elkaar gehaald worden:
-verkoop van een huis. Zelfs na tekenen heeft de koper nog 3 dagen wettelijke bedenktijd.
-werkzaamheden notaris, die wel zijn rekening betaald wil hebben. Hier geldt maar net wat er is afgesproken, en niet de 3 dagen bedenktijd

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Koop huis geannuleerd, toch rekening notaris?

Ongelezen bericht door criticus2 »

Hier geldt maar net wat er is afgesproken, en niet de 3 dagen bedenktijd
en die afspraken, dat weten we dus niet. los ervan dat TS in OP te kennen geeft de rekening wel begrijpelijk te vinden.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Koop huis geannuleerd, toch rekening notaris?

Ongelezen bericht door criticus2 »

Bedoel je dat je het niet de juiste weg vindt dat de verkopers de afhakende kopers willen laten opdraaien voor de consequenties van het inschakelen van een notaris die de verkopers voor het voorlopig koopcontract?
hangt af van de afspraken die met de notaris gemaakt zijn, in het kader van dat amsterdams model. Ik zou het correct vinden wanneer de afhakende kopers die kosten dragen. Ik weet ook niet wiens keuze dat amsterdams model was. Ik vraag mij ook het nut van dat model af eigenlijk. die 3 dagen bedenktijd blijft namelijk.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Koop huis geannuleerd, toch rekening notaris?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

criticus2 schreef:
03 apr 2019 09:41
. Ik vraag mij ook het nut van dat model af eigenlijk.
Geen makelaarskosten??

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Koop huis geannuleerd, toch rekening notaris?

Ongelezen bericht door criticus2 »

wellicht, weten we niet. koopovereenkomst kan je ook zelf opstellen natuurlijk. zijn standaardmodellen voor en www staat vol met tips en adviezen voor de bijzonderheden.
maar in deze casus weten we gewoon te weinig details om het specifiek te beantwoorden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Koop huis geannuleerd, toch rekening notaris?

Ongelezen bericht door kweenie »

hangt af van de afspraken die met de notaris gemaakt zijn, in het kader van dat amsterdams model. Ik zou het correct vinden wanneer de afhakende kopers die kosten dragen.
Of je het wel of niet correct vindt is minder van belang. Het is namelijk dwingend recht dat de kopers binnen drie dagen kosteloos van de koop mogen afzien. Daar mag die niet van worden afgeweken door direct of indirect een deel van de kosten alsnog bij de kopers neer te leggen.

Uiteraard is het een ander verhaal als TS de notaris heeft ingehuurd.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Koop huis geannuleerd, toch rekening notaris?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dat schrijft de Ts toch ook op 31 maart?

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: Koop huis geannuleerd, toch rekening notaris?

Ongelezen bericht door Jasper45 »

kweenie schreef:
03 apr 2019 10:32
...Het is namelijk dwingend recht dat de kopers binnen drie dagen kosteloos van de koop mogen afzien.
Welk artikel??; althans in de modelovereenkomst van de NVM, Consumentenbond en EigenHuis komt de bepaling 'kosteloos' in dit verband niet voor.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Koop huis geannuleerd, toch rekening notaris?

Ongelezen bericht door 16again »

Jasper45 schreef:
03 apr 2019 11:17
Welk artikel??; althans in de modelovereenkomst van de NVM, Consumentenbond en EigenHuis komt de bepaling 'kosteloos' in dit verband niet voor.
Is het dan nodig dat er kosteloos bijstaat?
BW7 art 766 spreekt over ontbinden van de overeenkomst. Dat houdt al in dan de situatie van voor de koop hersteld dient te worden, en impliceert dus kosteloos.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Koop huis geannuleerd, toch rekening notaris?

Ongelezen bericht door criticus2 »

dat notaris door kopers gekozen is (wat gebruikelijk is geloof ik, wel altijd zo gedaan in ieder geval) betekent nog niet dat de opdracht voor het opstellen van de akte ook van de kant van koper komt. Die lijkt te komen van verkopend makelaar. Maar eea hangt dus af van de afspraken die met de notaris gemaakt zijn mbt in rekening brengen van dit soort kosten. En die kennen we niet.
Uit de door mij gevonden info (zie eerdere link) is dat niet zwart-wit of een standaard regeling

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: Koop huis geannuleerd, toch rekening notaris?

Ongelezen bericht door Jasper45 »

16again schreef:
03 apr 2019 11:41
Jasper45 schreef:
03 apr 2019 11:17
Welk artikel??; althans in de modelovereenkomst van de NVM, Consumentenbond en EigenHuis komt de bepaling 'kosteloos' in dit verband niet voor.
Is het dan nodig dat er kosteloos bijstaat?
BW7 art 766 spreekt over ontbinden van de overeenkomst. Dat houdt al in dan de situatie van voor de koop hersteld dient te worden, en impliceert dus kosteloos.
16again schreef:
29 mar 2019 12:03
http://www.mijneerstekoophuis.nl/?onderdeel=notaris
Een notaris kan ook kosten in rekening brengen indien een akte niet doorgaat.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Koop huis geannuleerd, toch rekening notaris?

Ongelezen bericht door criticus2 »

nogmaals: het hangt af van de afspraken die koper en verkoper met notaris gemaakt hebben....(of niet gemaakt hebben).
formeel zijn beiden opdrachtgever. Beiden hebben er ook belang bij dat gemaakte afspraken wel netjes op schrift komen te staan.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Koop huis geannuleerd, toch rekening notaris?

Ongelezen bericht door 16again »

@Jasper45
Je kunt me 2x quoten om tegenstrijdigheden uit te lichten, herlees:
viewtopic.php?f=17&t=190090&start=60#p2666665

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: Koop huis geannuleerd, toch rekening notaris?

Ongelezen bericht door Jasper45 »

Was ooit betrokken bij de afwikkeling van de nalatenschap van mijn ouders; aanvankelijk door een notaris, die deze echter niet rond kreeg.
Kreeg ook gewoon zijn kosten betaald.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Koop huis geannuleerd, toch rekening notaris?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
03 apr 2019 13:56
@Jasper45
Je kunt me 2x quoten om tegenstrijdigheden uit te lichten, herlees:
viewtopic.php?f=17&t=190090&start=60#p2666665
Jasper heeft blijkbaar mijn vorige reactie niet gelezen...
Moneyman schreef:
31 mar 2019 22:10
Als je woordspelletjes wilt doen, koop dan een boekje met woordzoekers ofzo. Als je wilt discussiëren, gebruik dan gewoon argumenten. Dit soort knip- en plakwerk doet me zéér sterk aan iemand denken, maar zet geen zoden aan de dijk.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Koop huis geannuleerd, toch rekening notaris?

Ongelezen bericht door grun »

16again schreef:
03 apr 2019 11:41
Is het dan nodig dat er kosteloos bijstaat? BW7 art 766 spreekt over ontbinden van de overeenkomst. Dat houdt al in dan de situatie van voor de koop hersteld dient te worden, en impliceert dus kosteloos.
Ik interpreteer dat anders. Ontbinden vergt een bepaalde handeling, en degene die die handeling uitvoert kan daar een beloning voor vragen, waarom niet? Ik werk ook niet gratis.

Het zou best kunnen dat deze handeling kosteloos is, maar dan moet dat er wel specifiek bij staan imho. Net als bij het aanvaarden van een erfenis: daarvoor kun je naar iedere willekeurige notaris stappen om je handtekening te laten verifieren. Dat is kosteloos omdat de notarissen onderling hebben afgesproken dat dergelijke handelingen de ene keer bij de een en de volgende keer bij een ander gebeurt, daarmee heffen ze elkaar als het ware op.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Koop huis geannuleerd, toch rekening notaris?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
03 apr 2019 11:41
Jasper45 schreef:
03 apr 2019 11:17
Welk artikel??; althans in de modelovereenkomst van de NVM, Consumentenbond en EigenHuis komt de bepaling 'kosteloos' in dit verband niet voor.
Is het dan nodig dat er kosteloos bijstaat?
BW7 art 766 spreekt over ontbinden van de overeenkomst. Dat houdt al in dan de situatie van voor de koop hersteld dient te worden, en impliceert dus kosteloos.
Dat is een onjuiste aanname. Ontbinding heeft, anders dan vernietiging, geen terugwerkende kracht. Ontbinding heeft tot gevolg dat er ongedaanmakingsverbintenissen ontstaan, waarbij tevens mogelijk een schadevergoedingsgrond kan ontstaan. Voor wiens rekening die schade komt, hangt van de omstandigheden af. De aanname dat ontbinding kostenloos zou betekenen, is dus onjuist.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Koop huis geannuleerd, toch rekening notaris?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@grun

Een handtekening verifiëren gratis? Ik zie daarvoor bij bijvoorbeeld de Goedkoopstenotaris toch een bedrag vermeld staan.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Koop huis geannuleerd, toch rekening notaris?

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
04 apr 2019 11:24
16again schreef:
03 apr 2019 11:41
Is het dan nodig dat er kosteloos bijstaat?
BW7 art 766 spreekt over ontbinden van de overeenkomst. Dat houdt al in dan de situatie van voor de koop hersteld dient te worden, en impliceert dus kosteloos.
Dat is een onjuiste aanname. Ontbinding heeft, anders dan vernietiging, geen terugwerkende kracht. Ontbinding heeft tot gevolg dat er ongedaanmakingsverbintenissen ontstaan, waarbij tevens mogelijk een schadevergoedingsgrond kan ontstaan. Voor wiens rekening die schade komt, hangt van de omstandigheden af. De aanname dat ontbinding kostenloos zou betekenen, is dus onjuist.
OK
Voor zover ik nu begrijp , betreft de schade alleen de kosten om oude situatie te herstellen. En is degene die de aanleiding is tot het ontbinden draait voor die kosten op.

Overigens, in dit geval is er nooit een koopovereenkomst tot stand gekomen: er was nog niet eens getekend

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Koop huis geannuleerd, toch rekening notaris?

Ongelezen bericht door criticus2 »

Ik kan mij voorstellen dat een notaris (bv) bepaalde handelingen ziet als deel uitmakend van een groter geheel. Bij koop huis betreft dat dan (naar amsterdams model) opstellen koopovereenkomst, passeren pand , hypotheekakte etc. Dan kan ik mij voorstellen dat de kosten voor het een meegenomen zijn in een totaalpost, voor het hele traject (meestal opgesplitst in zaken rondom het pand enerzijds, en hypotheek anderzijds, ook ivm fiscale regels rond aftrekbaarheid ).

dus wanneer het traject dan niet door blijkt te gaan maar wel een deel van het werk voor een stukje in het traject al wel gedaan is er dan wel toch betaling verschuldigd is voor dat partje.

Gesloten