LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koopgarant van Woonbron

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
kylievm
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mar 2017 09:55

Koopgarant van Woonbron

Ongelezen bericht door kylievm »

Nooit meer via Woonbron Koopgarant!

Ik heb vier jaar geleden, in 2013, een huis gekocht via Woonbron Koopgarant. Iets wat een leuke startersregeling leek is nu een groot probleem. Internet staat vol met dergelijke of zelfs nog ergere verhalen.
Ik heb het huis in Dordrecht januari 2013 gekocht met 25% korting, dus van 93.000 (marktwaarde) voor 69.750, bij verkoop deel je de winst/ verlies samen met Woonbron.
Nu wil ik het terugverkopen, ze hebben mij tijdens de eerste taxatie 80.000 geboden, wel 6.000 voor verbeteringen geboden, dus in totaal 86.000 euro. Wat dus betekent dat mijn huis bijna 15% (93.000>80.000) gedaald is volgens Woonbron tov 2013, terwijl de markt juist gestegen is, en de wijk juist duurder wordt door een opkomende wijk hier aan de overkant. Zelf gezegd door medewerker van Woonbron en dat de markt is gestegen staat ook in mijn taxatierapport.
Na een hoop gedoe (meerdere malen contact gezocht met Woonbron en de betreffende taxateur, waarbij ze vaak niet aanwezig waren of je totaal onbeschoft behandelen, de manier waarop ze tegen je spreken is zo denigrerend. Uiteindelijk ook mijn rechtsbijstand ingeschakeld, die na een hoop uitzoeken, vertelde dat ik de arbitrage aan moest gaan omdat ik daar destijds voor getekend had) ben ik de geschillencommissie aangegaan, ook wel arbitrage. (Deze aanbieding is bindend.) Daarbij moet je zelf een taxateur aanwijzen, Woonbron een taxateur en zij samen een derde taxateur. Deze taxatie is 1 juni uitgevoerd en zij kwamen op 83.000 marktwaarde + 5.000 verbeteringen dus in totaal 88.000 euro. Wat na korting en de regeling er op neer komt dat ik mijn huis terug kan verkopen voor 69.750, met kk en verbouwing blijf ik dus alsnog met een restschuld zitten.
De taxateur die ik heb aangewezen vond het ook allemaal niet kloppen tov de marktstijging en is na gaan kijken hoeveel het huis daadwerkelijk waard zou zijn in 2013.
Zij komt globaal, kijkend naar de markt en 2 referenties op 75.000. Dat scheelt dus 18.000 euro vergeleken met de 93.000 (marktwaarde) waar ik het voor gekocht heb.
Dit was mijn eerste koophuis en volgens Woonbron kon ik destijds niks aan de prijs doen, en de huizen werden altijd wel met winst verkocht, zo vertelde een medewerker van Woonbron mij.
Je denkt op deze manier een goede regeling te hebben, maar uiteindelijk ben je gewoon de dupe van een bedrijf die hier heel veel winst mee pakt.
Ik ben inmiddels verhuisd naar een huurhuis, en zit al maanden met dubbele kosten, omdat ik er van uit ging dat het huis ook snel en goed verkocht zou worden, omdat ze dat zo brengen van Woonbron als je een huis bij ze koopt.
Nu wil ik graag de prijs van 4 jaar geleden aanvechten, ik heb er natuurlijk destijds voor getekend, maar als ik wist wat ik nu allemaal weet van Woonbron en Koopgarant en hoe zij te werk gaan, had ik nooit een huis via hun gekocht.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Koopgarant van Woonbron

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »


renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Koopgarant van Woonbron

Ongelezen bericht door renewouters »

Op hoeveel is de woning in 2013 getaxeerd voor de hypotheek?

Dempsey39
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 dec 2017 22:24

Re: Koopgarant van Woonbron

Ongelezen bericht door Dempsey39 »

Ik heb ook helaas in 2012 een woning gekocht via Koopgarant. Ik heb alle mogelijkheden doorlopen: taxatie, arbitrage-taxatie, Geschillencommissie en ik bereik er niets mee. Huis is in 2016 getaxeerd op 155.000€ en nu, precies een jaar later op 147.000€. Dat lijkt niet zo'n groot verschil maar ik kom daar gigantisch mee in de problemen. Terwijl alle huizenprijzen stijgen wordt mijn huis minder waard. Bovendien staan er aantoonbaar fouten in de weergave van de hoorzitting bij de Geschillencommissie. En je kunt er niet meer op terugkomen. Dus: ga dit nooit doen. Geen Koopgarant. Bedrog!

Gesloten