LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kosten plaatsen huis op funda

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
-margriet-
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 okt 2005 14:39

kosten plaatsen huis op funda

Ongelezen bericht door -margriet- »

Hoi!

Mijn makelaar claimt dat hij elke keer als hij een huis op funda zet daarvoor moet betalen.

Hij heeft voor mij een tweetal keren het huis opnieuw op funda gezet.

Weet iemand of dit klopt en zo ja, hoeveel kost dat dan?

tnx!

cliors
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 dec 2006 13:26

Re: kosten plaatsen huis op funda

Ongelezen bericht door cliors »

Even op funda gekeken:

Het plaatsen van een basisadvertentie op funda is gratis. Als uw NVM-makelaar u kosten berekent voor plaatsing op funda, dan betreft het zijn of haar handling- of beheerwerkzaamheden; dat verschilt van makelaar tot makelaar. Alleen voor de extra verkoopproducten zoals bijvoorbeeld TopHuis worden kosten in rekening gebracht door funda.

Immo
Berichten: 147
Lid geworden op: 16 aug 2006 23:05

Re: kosten plaatsen huis op funda

Ongelezen bericht door Immo »

Neem een makelaar die adverteert op woonkrant.nl, dimo.nl, speurders.nl, huislijn.nl., lmv.nl, vbo.nl, enzovoort.
Deze sites zijn erg in opmars en hebben vaak een groter aanbod van huizen dan Funda. Uit onderzoek blijkt dat mensen die een huis zoeken niet alleen op funda kijken. Steeds vaker gebruikt men zoekmachines zoals zoekallehuizen.nl en locasa.nl.
Het is echt een fabeltje dat huizen alleen via funda verkocht worden. Duizenden makelaars en particulieren staan niet op funda en verkopen toch hun huizen. Bovendien rekenen de meest makelaars bij de vbo en lmv geen kosten voor het plaatsen op internet.

-margriet-
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 okt 2005 14:39

Re: kosten plaatsen huis op funda

Ongelezen bericht door -margriet- »

als het goed is, is mijn huis nu verkocht.... (heb een bod geaccepteerd, nu de rest nog ;) )

Het betreft een ERA makelaar (NVM dus). Voor die "werkzaamheden" vraagt hij € 100 euro per keer dat hij hem geplaatst heeft.

Ik heb de rekening nog niet (uiteraard), maar hij vertelde me dat enige tijd geleden.

Ik heb toch een prijsafspraak met hem (percentage van de verkoop) en daarnaast heb ik enkel en alleen toestemming gegeven voor het plaatsen van een foto bij open huizenroute. Díe kosten vind ik logisch.

Afijn, we wachten nog wel even af op de definitieve rekening. Maar 100 euro voor als werkzaamheden voor het plaatsen van de ad. vind ik vééél geld!

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: kosten plaatsen huis op funda

Ongelezen bericht door hera »

Je betaald per object per maand volgens mij. Maar een makelaar hoort dat niet apart door te rekenen. Nvm makelaars zijn over het algemeen duurder maar dit is mede te danken aan de dure site funda en het dure lidmaatschap wat overigens ook een zeker niveau en een constante bijscholing inhoud. Met de nvm heb je meer kans op deskundigheid dan met één van de andere "verenigingen of lidmaatschappen".

Gefeliciteerd met de verkoop!

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: kosten plaatsen huis op funda

Ongelezen bericht door NAK »

Ik heb toch een prijsafspraak met hem (percentage van de verkoop) en daarnaast heb ik enkel en alleen toestemming gegeven voor het plaatsen van een foto bij open huizenroute. Díe kosten vind ik logisch.


Heb je die afspraken zwart op wit staan?
Anders trek je nog aan het kortste einde.

Immo
Berichten: 147
Lid geworden op: 16 aug 2006 23:05

Re: kosten plaatsen huis op funda

Ongelezen bericht door Immo »

Je betaald per object per maand volgens mij. Maar een makelaar hoort dat niet apart door te rekenen. Nvm makelaars zijn over het algemeen duurder maar dit is mede te danken aan de dure site funda en het dure lidmaatschap wat overigens ook een zeker niveau en een constante bijscholing inhoud. Met de nvm heb je meer kans op deskundigheid dan met één van de andere "verenigingen of lidmaatschappen".

Gefeliciteerd met de verkoop!
Ja hoor, daar gaan we weer. Weer een (NVM-er ? die meent zich op deze bedenkelijke wijze te moeten profileren ten opzichte van zijn concurrenten) of iemand die denkt te weten hoe makelaarsland in elkaar zit.
Iedereen in Nederland die lid wil worden van een branche-organisatie, dus zowel bij de NVM, LMV of VBO dient zijn SVMNivo-diploma te halen. Daarnaast kan men bij de VBO ook terecht met het B.O.M.-diploma (Beroeps Opleiding Makelaars). Tevens moet men ter goeder naam en faam bekend staan en moet men een bewijs van goed gedrag overleggen (Ministerie van Justitie).
Ook bij de VBO is men verplicht constante scholing danwel permanente educatie te volgen.
Daarnaast is de examenafname bij de VBO (B.O.M) de enige in Nederland die door een onafhankelijk instituut, het Cito, wordt afgenomen.
Ook de enige die geaccrediteerd is door DNV (Das Norske Veritas), welke instantie toezicht houdt op de wijze van certificering van de VBO makelaars.
Het is dus grote kul om te beweren dat een duur lidmaatschap en een dure internetsite automatisch een grotere deskundigheid inhoudt. Bij de LMV en VBO zijn 1500 makelaars aangesloten. Ook hier worden de huizen prima verkocht en misschien moet u eens uw licht opsteken bij yawi.nl. Daar is vorig jaar onderzoek gedaan naar de snelheid van verkoop. Wat bleek ? Bij de NVM-aangeslotenen bleken woningen toch iets langer te koop te staan dan bij andere branche-organisaties en niet aangeslotenen.

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: kosten plaatsen huis op funda

Ongelezen bericht door hera »

Ik vergeleek meer de brancheorganisaties nvm, lmv, vbo tov marketingtools zoals Remax en Vrije huizenmarkt.nl

Ik heb inderdaad voor een nvm makelaar gewerkt en ben heel tevreden over mijn oude werkgever.

Desiderius
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 apr 2006 23:06

Re: kosten plaatsen huis op funda

Ongelezen bericht door Desiderius »

Wat de Teammakelaar beweert en anderen is werkelijk onzin. Helaas zijn er veel makelaars die niet weten wat het kost om een woning aan te melden. Wat een makelaar in rekening brengt voor het plaatsen van een woning op Funda moet hij zelf weten en heeft niets te maken met klantvriendelijkheid. Uiteindelijk gaat het om de totale dienstverlening en het bedrag dat de klant betaalt. Een all-in tarief inclusief btw is voor de consument het meest eerlijk en voorkomt problemen (misverstanden) achteraf. Dat andere websites de inhoud van Funda en websites van makelaars stelen blijft een zielig verhalen. De claims dat die sites groter en beter zouden zijn dan Funda zijn onterecht. De vele dubbele vermeldingen van woning met foutieve en achterhaalde informatie zegt net zoveel over de kwaliteit van deze sites als over de intiatiefnemers die uitsluitend 'leads' willen genereren. Maar wat kost het nu om een woning te verkopen via een NVM makelaar? Voor 795 euro kun je dat al samen met een makelaar doen en dan krijg je nog goede service ook. Wie zegt dat dit niet zo is weet niet waar hij over praat. Ik spreek uit ervaring.

Desiderius
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 apr 2006 23:06

Re: kosten plaatsen huis op funda

Ongelezen bericht door Desiderius »

Ook hier worden de huizen prima verkocht en misschien moet u eens uw licht opsteken bij yawi.nl.
Tja en yawi.nl is de oprichter van jaap.nl en jaap.nl is opgericht als de 'grote' :lol: concurrent van Funda.nl

Als er nu al sprake zou zijn van een empirisch onderzoek vraag ik me af hoe onafhankelijk dit dan is?

Waarom proberen zovelen met oneigenlijke argumenten, onjuiste beweringen en valse informatie hier hun 'gelijk' te posten?

hypotheekadviseurs
Berichten: 239
Lid geworden op: 17 feb 2007 02:35

Re: kosten plaatsen huis op funda

Ongelezen bericht door hypotheekadviseurs »

En aan wie is Jaap onlangs verkocht???

Ja hoor daar is ie weer ............DIRK SCHERINGA VAN DBS.

Ik heb dan ook weer veel vertrouwen in Jaap!! Niet dus.

subway21
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 okt 2009 09:18

Re: kosten plaatsen huis op funda

Ongelezen bericht door subway21 »

Het is duidelijk als maar kan.

Een VBO of LMV makelaar betaald voor een collectieve plaatsing niks. Voor een plaatsing welke "basisplaatsing" wordt genoemd. Dat kost 80 euro ex btw per periode van 3 maanden.

http://www.funda.nl/About/default.aspx? ... -op-funda

Een NVM makelaar betaald ook voor Funda. De kosten daarvan zijn afhankelijk van het totaal aantal woningen dat een makelaar aanmeldt. De eerste 24 zijn "gratis" (die zitten bij de jaarkosten voor de NVM in). Daarboven betalen ze 35 per aanmelding en boven de 100 aanmeldeingen betalen ze 18 per aanmelding. Onbeperkt huizen aanmelden is er dus niet bij.

Bij het kiezen van de juiste makelaar zijn kosten een belangrijk aspect. Zorg dat je dus goed ovelreg pleegt en de opdracht goed naleest. Opstartkosten van 400 zijn tegenwoordig vaak gebruikelijk, maar daar komt de courtage dan nog bij.
Kortom: vraag wat je betaald in zijn totaliteit en wat je ervoor terug krijgt.

De makelaar heeft net als een kledingwinkel standaard vaste lasten. Het aanmelden van een woning hoort daarbij. Als hij courtage krijgt dan dient hij daarmee zijn kosten te dekken. Zaken als advertenties etc horen daar natuurlijk niet bij. Wel is het zo dat er een ongelijkheid blijft omdat Funda van de NVM is en dus de overige makelaars zoveel mogelijk blijft weren. Dat is ook de reden dat een vbo makelaar extra veel moet betalen. Als hij dat dat doorberekent vind ik dat persoonlijk wel terecht, mits er geen winst op wordt gemaakt en de makelaar inzichtelijk maakt (door een faktuur van Funda en advertenties te leveren) wat de werkelijke kosten zijn geweest.

MDsign
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 apr 2011 02:56

Re: kosten plaatsen huis op funda

Ongelezen bericht door MDsign »

Waarom zijn er zo weinig makelaars die facebook gebruiken?
Op facebook kun je gratis alle foto's en video's kwijt die je maar kunt maken van je huis. Je kunt gratis objectinformatie en kadaster informatie plaatsen in de form van notities of als je er iets meer tijd aan besteed, op exact dezelfde wijze als http://www.funda.nl doet.

Je kunt op facebook een advertentie laten lopen die precies gericht is op de groep mensen die jij zoekt, tegen een fractie van de kosten die makelaars als http://www.snelderszijlstra.nl en http://www.funda.nl in rekening brengen.

Check: http://www.facebook.com/pages/Huis-Te-K ... 6739150475

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: kosten plaatsen huis op funda

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

Immo schreef:Uit onderzoek blijkt dat mensen die een huis zoeken
Dat zullen er de laatste tijd niet zo veel meer zijn, vermoed ik.
Hooguit grote aantallen die nog willen kijken hoeveel die van hun nog waard zou kunnen zijn.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: kosten plaatsen huis op funda

Ongelezen bericht door kweenie »

MDsign schreef:Waarom zijn er zo weinig makelaars die facebook gebruiken?
Misschien omdat mensen die een huis zoeken eerder op andere sites kijken dan facebook. En omdat het erg goedkoop en amateuristisch overkomt als je voor de verkoop van je huis een facebook pagina gebruikt. Als aanvulling op een 'echte' pagina bij een makelaar (en bij funda/zah/jaap etc.) kan het nuttig zijn, maar ik zou het niet als belangrijkste website gebruiken.

einireinir
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 sep 2011 07:16

Re: kosten plaatsen huis op funda

Ongelezen bericht door einireinir »

Ik vind het jammer dat veel mensen denken iets zeker te weten. Mensen beschuldigen andere makelaars van slecht gedrag. Een uitspraak zoals van Pieter : “Ik denk dat de makelaar probeerd om zijn jaarlijkse kosten aan jou terug te verdienen! Niet helemaal netjes en erg on-klantvriendelijk” is prima als zijn bewering juist is, anders zie ik het als smaad. Maar misschien weet Pieter niet beter en kunnen wij het hem niet kwalijk nemen.
Een VBO makelaar betaalt € 80,- per drie maanden of € 160,- per jaar excl. BTW, om alle foto’s van het object op Funda te krijgen, dit noemt men de basisplaatsing, een foto met tekst is gratis. Ik weet dat omdat ik dit bedrag regelmatig betaal. Ik betaal niet omdat ik denk dat Funda heilig is maar omdat de verkopende klant daar helaas nog veel waarde aan hecht. De intelligentere mensen kijken via Google welke huizensites er zijn en kijken iets verder dan Funda.
Bij mij betalen de klanten dit bedrag alleen als zij de overeenkomst beëindigen, ik heb deze kosten tot op heden nog niet in rekening gebracht. Mijn klanten betalen achteraf. Mijn klanten hoeven als de overeenkomst beëindigd wordt alleen te betalen voor extern gemaakte kosten. Dat is wel zo vriendelijk. Waarom zou ik geld moeten ontvangen als er niets gepresteerd is, ongeacht of het aan mij ligt of aan het feit dat men teveel voor de woning wil hebben, dan had ik de opdracht maar niet moeten accepteren. Er zijn makelaars die ongeacht of u verkoopt of niet, geld aan u verdienen. Dat vind ik niet netjes.
In het niveau van de opleiding van een NVM makelaar en VBO makelaar zit weinig verschil in. En in beide gevallen is de opleiding geen garantie voor kwaliteit, maar de kans daarop is wel groter.
Ten aanzien van de snelheid van verkopen krijgen wij vaak een vertekend beeld. Als je alleen de woningen in de verkoop neemt met een prima prijs/kwaliteit verhouding scoor je hoger. Als je te lage prijzen hanteert scoor je hoger, als je uitpondingsprojecten hebt scoor je hoger en zo zijn er nog wel meer zaken te noemen. Er zijn leugens, grove leugens en statistieken.
Mijn advies: neem een makelaar die alleen betaald krijgt bij verkoop en die de vrijheid aanbiedt om over te stappen. Verder is het van belang dat je een makelaar neemt die ook mag taxeren, dat is geen garantie voor kwaliteit maar de kans daarop is dan wel veel groter. Via de site van de NWWI, TVI of Taxateursunie, kun je dat zien. Bovendien heeft een makelaar/taxateur meer zicht op de juiste prijs.

wastmaarwaar
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mar 2012 14:01

Re: kosten plaatsen huis op funda

Ongelezen bericht door wastmaarwaar »

Heb zoujuist een rekening van de makelaar ontvangen mbt. Funda voor mijn nog onverkochte huis.
De kosten hiervoor bedragen 350 Euro voor het komende jaar, en dit bedrag naar rato voor het afgelopen jaar. Inclusief foto's. De foto's zouden door de makelaar worden verzorgt, en is ook gebeurt. Wat jammer is dat je geen eigen foto's kunt aanleveren (wellicht om voor makelaar de kosten te kunnen verantwoorden). Meestal maakt de makelaar of een medewerker de foto's en geen Professionele fotograaf. Ik heb aangegeven ik door een professionele fotograaf (die ik zelf inhuur) professionele foto's zou willen aanleveren. Dat gaat niet. Vereist een huis verkopen wel een professional en fotografie niet, beste makelaars? Of alleen als ze door jullie worden ingehuurd? In het vorige huis waren door de NVM makelaar al 15 kijkers geweest zonder bod uit te brengen (1999). Bij de 16e keer ben ik zelf 'te vroeg' naar het huis gegaan, gelukkig waren de kijkers ook te vroeg. Ik heb de kijkers rondgeleid, verbeterpunten en gebreken laten zien, en aangegeven dat dat in legio (gamma-/doe het zelf) huizen keurig is weggewerkt en je geen idee hebt wat je koopt en wat je tegen kunt komen. Maw. geen blabla verhalen opgehangen. Dezelfde dag nog had IK het huis verkocht en heb met gedegen tegenzin de makelaarscourtage betaald (duizenden welteverstaan).

HCB
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 dec 2011 16:48

Re: kosten plaatsen huis op funda

Ongelezen bericht door HCB »

@wastmaarwaar daarom is het ook zo belangrijk van te voren goed onderzoek te doen naar welke makelaar je in de hand neemt. Dus zowel het contract en de algemene voorwaarden goed doornemen als op internet even kijken naar recensies van de betreffende makelaar.
Volgens mij zijn er genoeg forums en vergelijkingssites om te checken of een makelaar goed werk levert.

Ik weet in ieder geval de volgende:
- http://www.radar.nl :-)
- http://www.wieisdebestemakelaar.nl
- http://www.makelaarsvergelijk.nl (is volgens mij wel alleen op tarief)
- http://www.makelaar-adres.nl
- http://www.google.com/places
- http://www.bedrijvenuitamsterdam.nl (ik kom uit Amsterdam dus vandaar deze)

En vast nog veel meer.....

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: kosten plaatsen huis op funda

Ongelezen bericht door GJvdZ »

hypotheekadviseurs schreef:En aan wie is Jaap onlangs verkocht???

Ja hoor daar is ie weer ............DIRK SCHERINGA VAN DBS.

Ik heb dan ook weer veel vertrouwen in Jaap!! Niet dus.
Jaap (en Funda en al die anderen) is toch niks meer dan een etalage? Wat kan Scheringa daar dan voor negatiefs mee doen voor de potentiele koper of verkoper? Je gaat echt niet meer betalen voor een huis omdat Scheringa eigenaar van een website is.

Gesloten