LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Makelaar geeft persoonlijke gegevens aan koper.

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Makelaar geeft persoonlijke gegevens aan koper.

Ongelezen bericht door Moneyman »

vroem schreef:het gaat helemaal niet om de vraag of het zinvol, handig praktisch en whatever wat is...
de vraag is of iemand zomaar jouw gegevens aan een ander door mag geven. Dat men via een derde , of wellicht ook nog een 4e (aankoopmakelaar) met elkaar kontakt heeft doet niet ter zake: een telefoonnummer, of mailadres, of BSN nummer of wat dan ook mag zonder toestemming nooit aan iemand anders worden doorgegeven. Tenzij bekend is dat het openbaar is (bv een zakelijk nummer wat te traceren is op iemand persoonlijk)

Dit is allemaal verwerkt in de wet op de privacy. En die wordt per mei as nog veel scherper gesteld dan nu het geval is.
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... nsgegevens

en wat was er nu zo moeilijk dat de makelaar blijkbaar niet even toestemming kon vragen ervoor...
Inderdaad. Zo simpel is het.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Makelaar geeft persoonlijke gegevens aan koper.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts kan simpel een klacht indienen bij de Autoriteit, als hij dat niet “prettig” vond.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Makelaar geeft persoonlijke gegevens aan koper.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Of gewoon even een goed gesprek met de betreffende makelaar hebben. Wie weet is die compleet onschuldig. Tot nu toe is het namelijk slechts een aanname van TS...

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Makelaar geeft persoonlijke gegevens aan koper.

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Lady1234 schreef:De Ts kan simpel een klacht indienen bij de Autoriteit, als hij dat niet “prettig” vond.
resp. bij de politie voor lastigvallen.
Ik denk, dat het belang van de koper, die ook nog informatieplicht heeft, bij de behandeling van klachten zal worden meegenomen alsmede het hebben van een mededelingsplicht door verkoper.
En dat verkoper geheimhouding van zijn telefoonnr gemakkelijk tevoren had kunnen proberen te bedingen.

En ook heet de wet verwerken en niet b.v. doorgeven van persoonsgegevens.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Makelaar geeft persoonlijke gegevens aan koper.

Ongelezen bericht door renewouters »

gek he, dat we omkomen in de regeltjes in dit land. Als je ziet hoe hier gereageerd wordt zijn er blijkbaar nog niet genoeg regeltjes. Ik pleit voor een ministerie ter bevordering van meer regels zodat alles van bovenaf wordt geregeld en we zelf nooit meer hoeven na te denken en anderen altijd de schuld kunnen geven. Wat een heerlijk land moet dat worden.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Makelaar geeft persoonlijke gegevens aan koper.

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:Of gewoon even een goed gesprek met de betreffende makelaar hebben. Wie weet is die compleet onschuldig. Tot nu toe is het namelijk slechts een aanname van TS...
Dat is exact wat ik al op de eerste pagina aangaf. Inmiddels zijn we al op pagina 3.
witte angora schreef:En wie weet heeft de koper het nummer wel op een andere manier verkregen?

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Makelaar geeft persoonlijke gegevens aan koper.

Ongelezen bericht door chrisd1 »

renewouters schreef:gek he, dat we omkomen in de regeltjes in dit land.
Idd; iig lijkt me uitvoering van die persoonsgegevens-wet te zijn door bedrijven en instellingen en amper/niet door consumenten.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Makelaar geeft persoonlijke gegevens aan koper.

Ongelezen bericht door bprosman »

Hoe vaak komt het niet voor dat iemand gevraagd wordt : "ken jij iemand die... <vul maar in>". Dus al die mensen die dan zeggen "Ja hoor, bel Harry, hier is zn telefoonnummer". Die zouden dan allemaal in overtreding zijn.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Makelaar geeft persoonlijke gegevens aan koper.

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
Moneyman schreef:Of gewoon even een goed gesprek met de betreffende makelaar hebben. Wie weet is die compleet onschuldig. Tot nu toe is het namelijk slechts een aanname van TS...
Dat is exact wat ik al op de eerste pagina aangaf. Inmiddels zijn we al op pagina 3.
witte angora schreef:En wie weet heeft de koper het nummer wel op een andere manier verkregen?
Daarom herhaalde ik ‘m nog maar eens, het sneeuwde een beetje onder... :wink:
chrisd1 schreef:
renewouters schreef:gek he, dat we omkomen in de regeltjes in dit land.
Idd; iig lijkt me uitvoering van die persoonsgegevens-wet te zijn door bedrijven en instellingen en amper/niet door consumenten.
En dus? Wat wil je zeggen in het kader van dit topic?

ZeerPrivé
Berichten: 5308
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Makelaar geeft persoonlijke gegevens aan koper.

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

bprosman schreef:Hoe vaak komt het niet voor dat iemand gevraagd wordt : "ken jij iemand die... <vul maar in>". Dus al die mensen die dan zeggen "Ja hoor, bel Harry, hier is zn telefoonnummer". Die zouden dan allemaal in overtreding zijn.
Ik geef als privé persoon nooit iemands tel. nr. (of e-mailadres) door zonder eerst te vragen of dat oké is. Andersom houd ik er ook niet van als mijn tel.nr. zonder mijn toestemming aan jan en alleman wordt door gegeven.

Mk
Berichten: 986
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Makelaar geeft persoonlijke gegevens aan koper.

Ongelezen bericht door Mk »

Lady1234 schreef:
Mk schreef:Ik zie het probleem eigenljk wel. Ik zit er niet op te wachten dat de koper van mijn huis me nog jaren telefonisch achtervolgt met vragen over hoe dingen werken, klachten dat dingen stuk gaan etc .
Wat een rare redenatie, alsof u iets te verbergen hebt, of verzwegen hebt.

Ik heb pas mijn huis verkocht. Na het tekenen van het voorlopig koopcontract heb ik de koper bij mij thuis uitgenodigd om hem een aantal dingen uit te leggen. Ook het gebruik van een aantal zaken opgeschreven, want beetje veel om allemaal te onthouden. Ik heb hem ook mijn nieuwe adres gegeven, telefoonnummer had hij uiteraard al, met het verzoek als er nog post kwam dat door te sturen. Heeft hij keurig gedaan,

Hij heeft één keer gebeld met een vraag hoe iets te doen, daar heb ik hem telefonisch mee kunnen helpen. Iedereen tevreden.
Heel netjes van je, maar ik heb dat gewoon liever niet. Kan toch?

Mk
Berichten: 986
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Makelaar geeft persoonlijke gegevens aan koper.

Ongelezen bericht door Mk »

chrisd1 schreef:
Mk schreef:Generiek: de wet bescherming persoonsgegevens. Het telefoonnummer is een persoonsgegeven. Alleen als de makelaar
Je zult bedoelen: verkoper
heeft aangegeven dat hij deze gegevens van de verkoper aan de koper kan verstrekken, dan is dat toegestaan.
Welk artikel??
Nee hoor, ik bedoelde makelaar. Als die in zijn voowaarden/overeenkomst heeft opgenomen dat hij contactgegevens kan of mag delen dan kan hij dat dus gewoon doen.

alfatrion
Berichten: 21883
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Makelaar geeft persoonlijke gegevens aan koper.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Telt dat als ondubbelzinnige toestemming?

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Makelaar geeft persoonlijke gegevens aan koper.

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Mk schreef:
chrisd1 schreef:
Mk schreef:Generiek: de wet bescherming persoonsgegevens. Het telefoonnummer is een persoonsgegeven. Alleen als de makelaar
Je zult bedoelen: verkoper
heeft aangegeven dat hij deze gegevens van de verkoper aan de koper kan verstrekken, dan is dat toegestaan.
Welk artikel??
Nee hoor, ik bedoelde makelaar. Als die in zijn voowaarden/overeenkomst heeft opgenomen dat hij contactgegevens kan of mag delen dan kan hij dat dus gewoon doen.
Althans staat in de NVM-voorwaarden niet méér dan dat makelaar zich houdt aan de WBP.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Makelaar geeft persoonlijke gegevens aan koper.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

chrisd1 schreef:
Lady1234 schreef:De Ts kan simpel een klacht indienen bij de Autoriteit, als hij dat niet “prettig” vond.
resp. bij de politie voor lastigvallen.
Ik denk, dat het belang van de koper, die ook nog informatieplicht heeft, bij de behandeling van klachten zal worden meegenomen alsmede het hebben van een mededelingsplicht door verkoper.
En dat verkoper geheimhouding van zijn telefoonnr gemakkelijk tevoren had kunnen proberen te bedingen.

En ook heet de wet verwerken en niet b.v. doorgeven van persoonsgegevens.
Was overigens ironisch bedoelt.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Makelaar geeft persoonlijke gegevens aan koper.

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Lady1234 schreef:
chrisd1 schreef:
Lady1234 schreef:De Ts kan simpel een klacht indienen bij de Autoriteit, als hij dat niet “prettig” vond.
resp. bij de politie voor lastigvallen.
Ik denk, dat het belang van de koper, die ook nog informatieplicht heeft, bij de behandeling van klachten zal worden meegenomen alsmede het hebben van een mededelingsplicht door verkoper.
En dat verkoper geheimhouding van zijn telefoonnr gemakkelijk tevoren had kunnen proberen te bedingen.
En ook heet de wet verwerken en niet b.v. doorgeven van persoonsgegevens.
Was overigens ironisch bedoeld.
:D ; heb dit zelf juist opgevat als een mogelijkheid om zo'n geval fatsoenlijk behandeld te zien; zoals ik al schreef, vind ik dit geen onderwerp voor een consumenten-forum.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Makelaar geeft persoonlijke gegevens aan koper.

Ongelezen bericht door bprosman »

Andersom houd ik er ook niet van als mijn tel.nr. zonder mijn toestemming aan jan en alleman wordt door gegeven.
Misschien komt dat omdat ik in een klein dorp geboren ben, daar kenden we zowiezo allemaal elkaars nummers.

Politie had nummer 1, Brandweer 2, Dokter 3, Pietersen had een geheim nummerr, Jansen had nummer 4 enz. :wink:

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Makelaar geeft persoonlijke gegevens aan koper.

Ongelezen bericht door tttlocke »

Mk schreef:
tttlocke schreef:.....Ik volgde de link die je gaf maar zie geen bewijs. Welk wetsartikel wordt door de makelaar overtreden?
Generiek: de wet bescherming persoonsgegevens. Het telefoonnummer is een persoonsgegeven. Alleen als de makelaar heeft aangegeven dat hij deze gegevens van de verkoper aan de koper kan verstrekken, dan is dat toegestaan.
'Generiek' dat is iets te gemakkelijk. Waaruit in deze wet en eventueel andere juridische documentatie blijkt, dat het doorgegeven van één enkel telefoonnummer aan iemand anders, een overtreding is van de wet bescherming persoonsgegevens?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Makelaar geeft persoonlijke gegevens aan koper.

Ongelezen bericht door vroem »

dat staat in de link die ik gaf. Daar wordt ook veel uitleg gegeven wat wel en niet mag. En dat heeft ook gewoon betrekking op consumenten , zeker in het licht van dit topic.
EN aangezien iedere Nederlander gehouden is de wet te kennen en kan je zaken wel in twijfel gaan trekken(tenminste dat concludeer ik uit je vraagstelling) , maar daarmee kom je er niet..

alfatrion
Berichten: 21883
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Makelaar geeft persoonlijke gegevens aan koper.

Ongelezen bericht door alfatrion »

tttlocke schreef:'Generiek' dat is iets te gemakkelijk. Waaruit in deze wet en eventueel andere juridische documentatie blijkt, dat het doorgegeven van één enkel telefoonnummer aan iemand anders, een overtreding is van de wet bescherming persoonsgegevens?
Open gewoon deze wet en begin met lezen. De definities van persoonsgegeven en verwerken staan ergens boven in.

Gesloten