LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Makelaar komt afspraken niet na

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
DitIsMijnNaam
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2018 15:12

Makelaar komt afspraken niet na

Ongelezen bericht door DitIsMijnNaam »

Het gaat om een studentenkamer die via een makelaar is geregeld.

De situatie: Makelaar X biedt een kamer aan via Kamernet. Ik heb hierop gereageerd en mocht langskomen (met een hele groep) om het huis en de kamer te bezichtigen. Het huis en de kamer waren beiden in erg slechte staat (schimmels, lekkages, gigantisch smerig, gewoon totaal geen onderhoudt), maar het hele huis zou helemaal gerenoveerd zijn voordat je er in kon. Dit werd later nog een keer mondeling bevestigd, want ik kon niet eerder de sleutels krijgen in verband met de renovatie. Ik stond dus ook met een mond vol tanden toen ik de sleutels ophaalde en er helemaal niks aan het huis gedaan was (borg + huur + admin kosten waren al voldaan).

Aangezien ik al mijn spullen al bij mij had, en ik de dag ervoor de sleutels van mijn oude appartement heb ingeleverd, alle spullen naar binnen gebracht en de dag erna direct een mail gestuurd naar de makelaar dat dit niet de afspraken zijn. De dag erna had ik dus ook direct telefoon van de makelaar met de vraag waar ik het lef vandaan haalde om een mail naar hem te sturen terwijl er duizenden studenten zijn die geen kamer kunnen krijgen. Dit natuurlijk op een zeer agressieve manier om zo intimiderend over te komen.

Na wat heen en weer gemaild en gebeld te hebben erkend hij mondeling dat er fouten gemaakt zijn, maar dat hij daar ook niks aan kan doen (hij ging niet over de renovatie zegt hij, maar heeft dit wel afgesproken met mij). Hij vindt op dit moment niet dat hij met een oplossing hoeft te komen en ik heb dit maar te accepteren. Met ongeveer 1 maand zal er wel gerenoveerd worden. Het enige wat hij kon bieden was dat ik er met een week er uit kon, en dan werd het contract verscheurd en kreeg ik die maand huur + borg terug (de verboden administratie kosten niet).

Nu moet ik dus een keuze maken / zelf een oplossing zien te bedenken. Meer dan een maand in dit huis wonen zie ik totaal niet zitten (toilet is te ranzig om te gebruiken, koken terwijl er schimmel aan de afzuiging zit is ook niet te doen), maar als ik uit dit huis ga is er maar een hele kleine kans dat ik op tijd een nieuwe kamer vind. Bij mijn ouders kan ik niet echt wonen en de 5 uur reistijd per dag zie ik ook totaal niet zitten mocht ik dat toch doen. Helaas ook geen rechtsbijstandverzekering en ook geen geld om een advocaat in te schakelen.

Wat zouden jullie doen in deze situatie?

Lekker begin van de studie ook dit :+

Vergeten te vermelden, maar de makelaar zit niet aangesloten bij een verening of iets dergelijks waar ik eventueel nog contact mee zou kunnen opnemen.
Laatst gewijzigd door DitIsMijnNaam op 22 aug 2018 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Makelaar komt afspraken niet na

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als de kamer u bevalt, op de smerigheid na, zou ik maar een fles schoonmaakmiddel en bleek kopen en de boel schoonmaken.

Kost minder tijd dan een nieuwe kamer zoeken. En heeft meer succes.

Als de administratiekosten te hoog zijn, kunt u die terugeisen.

DitIsMijnNaam
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2018 15:12

Re: Makelaar komt afspraken niet na

Ongelezen bericht door DitIsMijnNaam »

Bedankt voor je snelle antwoord Lady1234. Het is niet alleen de viezigheid, maar ook heel veel dingen zijn gewoon kapot. Er heeft bijvoorbeeld water langs hout gelopen wat dus helemaal verrot is en waar ook schimmels op zitten.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Makelaar komt afspraken niet na

Ongelezen bericht door reggie2 »

Ik zou de keus maken , geld terug en wegwezen!!

Hopelijk kan je dan bij familie of vrienden terecht want wat jij hier schrijft denk ik niet dat er een renovatie komt.

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Makelaar komt afspraken niet na

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Om eerlijk te zijn geef je zelf al aan dat er een mogelijkheid geboden is, het contract verscheuren. U wil dit niet, gezien u nergens anders kan wonen. Het is inderdaad een vervelende situatie vooral omdat de beloofde renovatie een maand later is dan verwacht. De echt gevaarlijke situaties moet de huurbaas direct oplossen, verder is het wachten op de renovatie.

Wel ben ik van mening dat u niet de volledige huur zou hoeven te betalen voor de eerste maand, dit zou u wellicht via de huurcommissie kunnen spelen.

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Makelaar komt afspraken niet na

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik kan voor u niet beoordelen hoe dringend die kamer is, maar vijf uur reizen, zou ik niet zien zitten.

Dan maar huurcommissie inschakelen voor het achterstallige onderhoud.

DitIsMijnNaam
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2018 15:12

Re: Makelaar komt afspraken niet na

Ongelezen bericht door DitIsMijnNaam »

Bedankt voor de reacties, echt top! :)

Het liefst verscheur ik ook het contract, maar het is heel moeilijk om een nieuwe kamer te vinden in een studentenstad net voordat de studie gaat beginnen. De vorige keer heeft het al mij een maand geduurt voordat ik een kamer had, maar toen was er ook meer aanbod dan nu. Als ik nu de kamer op zeg zou ik naar verwachting (gebaseerd op persoonlijke ervaring, kan natuurlijk altijd mee vallen) een maand lang bij vrienden / familie in de woonkamer moeten slapen en dagelijks 5 uur met openbaarvervoer reizen om naar school te gaan.

Toch jammer dat je tegen dit soort dingen dan zo kansloos staat. Je staat in je recht, maar zonder een advocaat en eventuele rechtzaak krijg je je recht niet.

Ik ga er in ieder geval eerst nog een nachtje over slapen!

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Makelaar komt afspraken niet na

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Wat is uw inziens uw recht?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Makelaar komt afspraken niet na

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Wat zegt de verhuurder?

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Makelaar komt afspraken niet na

Ongelezen bericht door reggie2 »

Lady1234 schreef:
Dan maar huurcommissie inschakelen voor het achterstallige onderhoud.

Kan ja, ook verstandig maar daar gaat een half jaar overheen voor ze komen kijken.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Makelaar komt afspraken niet na

Ongelezen bericht door BreejKC »

Met een hele groep heeft u die kamer bezichtigd. Die mondelinge toezeggingen van die makelaar zijn dus door die hele groep vernomen. Mondelinge toezeggingen zijn wel degelijk bindend. Doorgaans is het echter lastig om mondelinge toezeggingen te bewijzen. Nu die toezeggingen tegenover de hele groep zijn gedaan zijn er dus meerdere personen die deze mondelinge toezeggingen tegenover u kunnen bevestigen. Probeer van 1, liefst meerdere personen op schrift te krijgen dat die toezeggingen door de makelaar in hun bijzijn zijn gedaan. Hoe meer van de groepsgenoten dit schriftelijk aan u willen verklaren hoe betrouwbaarder die verklaring betreffende de gemaakte toezeggingen is.

Ook kunt u nagaan bij welke overkoepelende organisatie die makelaar is aangesloten. Is het een NVM makelaar, of een VBO makelaar? Dan heeft u de mogelijkheid bij die overkoepelende organisatie, NVM of VBO, een officiële klacht tegen deze makelaar in te dienen met het uitdrukkelijke verzoek dat die makelaar zijn toezeggingen binnen redelijke termijn nakomt. Als u 1 of meerder verklaringen van uw groepsgenoten heeft staat u redelijk sterk bij het indienen van deze officiële klacht.

Maar tot zo'n officiele klacht hoeft het misschien niet eens te komen. Confronteer uw makelaar, als u die verklaringen van uw groepsgenoten op schrift heeft, met het feit dat u in het bezit bent van die verklaringen. Maar overhandig die verklaringen niet aan die makelaar. Geef die makelaar aan dat als hij zijn toezeggingen niet binnen redelijke termijn zal nakomen u dan overgaat tot het indienen van die officiele klacht bij zijn overkoepelende organisatie.

Heus, zo'n makelaar weet echt wel hoe het zit en dat, als er schriftelijk bewijsmateriaal ligt, dat hij zeer waarschijnlijk bakzeil gaat halen. Nu denkt hij nog weg te komen met een grote en brutale mond tegen enkele studenten. Maar als zo'n officiele klacht tegen hem wordt ingediend zingt zo'n omhoog gevallen persoon meteen een toontje lager.

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Makelaar komt afspraken niet na

Ongelezen bericht door Moneyman »

Heb je dit niet gelezen breejck?
DitIsMijnNaam schreef:Vergeten te vermelden, maar de makelaar zit niet aangesloten bij een verening of iets dergelijks waar ik eventueel nog contact mee zou kunnen opnemen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Makelaar komt afspraken niet na

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Gewoon hup naar de huurcommissie. En vooral niets schoonmaken. Schimmel is dé manier om een forse huurverlaging te krijgen van de huurcommissie.

https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail ... uur-loont/

Maar als het even kan zou ik een andere kamer zoeken.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Makelaar komt afspraken niet na

Ongelezen bericht door BreejKC »

Inderdaad, daar heb ik overheen gelezen. Mijn verontschuldiging daarvoor. Zo'n overkoepelende organisatie kan dus niet, maar met een toezegging, bevestigd op schrift zoals uitgelegd, staat u nog steeds niet machteloos. De gang naar de Huurcommissie is al genoemd en wellicht te overwegen, nadat u de makelaar schriftelijk heeft verzocht zijn toezeggingen na te komen. Mogelijk kunt u ook nog andere juridische stappen ondernemen om de toezeggingen bij de makelaar / verhuurder af te dwingen. Informeer hiervoor bij het Juridisch Loket in uw gemeente.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Makelaar komt afspraken niet na

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij is er in iedere studentenstad wel een studentenbond die, zeker aan het begin van het jaar, hulp kan bieden in de strijd tegen zulke huisjesmelkers. Ik zou daarom even bij zo'n organisatie langs gaan om te zien wat precies de stappen moeten zijn. In elk geval zou ik van alle zaken die niet in orde zijn foto's maken, dan kun je ook meteen laten zien waar je over praat.

Wat al eerder genoemd is, als je kamer niet aan de regels voldoet, of niet voldoet aan wat beloofd is, dan kun je een deel van de huur inhouden. Overleg wel eerst met de studentenbond of een juridisch loket over hoe je dat verder op papier moet aanpakken en hoeveel je zou kunnen inhouden, dat moet namelijk wel in verhouding staan. Je hoeft dus meteen een dure advocaat in te schakelen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Makelaar komt afspraken niet na

Ongelezen bericht door sylvesterb »

DitIsMijnNaam schreef: Toch jammer dat je tegen dit soort dingen dan zo kansloos staat. Je staat in je recht, maar zonder een advocaat en eventuele rechtzaak krijg je je recht niet.
Je moet eerst voor jezelf bepalen welk recht je wilt behalen. De huurcommissie kan de huurprijs verlagen, is met een lagere huur de kamer wel acceptabel? Zo ja dan is dit een optie. Zo nee dan heeft dit weinig zin.

De rechtbank, wat wil je eisen? Huurcontract ontbinden is je al aangeboden. Renovatie kun je niet eisen? Wat wil je dus bereiken?

En voor die administratiekosten alleen een zaak starten lost ook weinig op. Los dat het niet automatische zo is dat je die niet mag berekenen, in dit geval neigt het er echter na dat het niet zo mogen.

Concreet zijn er meerdere mogelijkheden maar geen 1 zal zorgen dat de woning nu gerenoveerd wordt. Ook duren de mogelijkheden allemaal een x aantal weken en dan zou volgens de makelaar de renovatie al starten.

kirry
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 apr 2018 07:26

Re: Makelaar komt afspraken niet na

Ongelezen bericht door kirry »

Vervelende situatie! Als de genoemde mondelinge afspraken gemaakt zijn in het bijzijn van andere woningzoekenden dan zou ik indiendmogelijk diegenen dit schriftelijk laten verklaren, dan is het niet meer alleen jouw woord tegen zijn woord.

DitIsMijnNaam
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2018 15:12

Re: Makelaar komt afspraken niet na

Ongelezen bericht door DitIsMijnNaam »

Nogmaals allen bedankt voor de suggesties! :)

Ik heb ondertussen via een goede vriend een andere kamer kunnen krijgen en de makelaar vindt dit ook een goede oplossing. We hebben de kosten gedeelt (ging om een klein bedrag) en ik ben nu tevreden met m'n nieuwe kamer!

Gesloten