Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
biebje2010
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jan 2021 19:13

Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door biebje2010 »

Goedenavond,

Ons huis is getaxeerd op 275.000 Euro. De makelaar wil hem te koop zetten voor 250.000/255.000 Euro. Hij zegt ze bieden er altijd overheen dus dan komen we wel op 270.000/275.000 uit. Wij vinden dit een wat vreemde beredenering, maar goed wij hebben er geen verstand van. Kan iemand ons van advies voorzien? Mvg
Laatst gewijzigd door Radar op 25 jan 2021 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het is jouw huis, dus jij beslist. Maar ben je al met die makelaar in zee gegaan dan, als je het over zulke basale dingen al niet eens bent?

J. Deltoer
Berichten: 3031
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

In deze tijd worden huizen te koop gezet boven de taxatiewaarde en dan wordt nog overboden. Dus gauw 3 ton vragen en je makelaar inwisselen voor eentje die je vertrouwd.

riddert
Berichten: 2116
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door riddert »

Ten eerste, wie heeft het huis getaxeerd? Een ander dan uw makelaar?
En wat dachten de andere twee makelaars die u gevraagd heeft over de verkoopprijs?

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

J. Deltoer schreef:
25 jan 2021 14:27
In deze tijd worden huizen te koop gezet boven de taxatiewaarde en dan wordt nog overboden. Dus gauw 3 ton vragen en je makelaar inwisselen voor eentje die je vertrouwd.
Dat hangt toch echt helemaal af van de regio.

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Heeft de makelaar geen verborgen agenda? Misschien heeft hij al een koper. Ik zou een andere makelaar raadplegen.

J. Deltoer
Berichten: 3031
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

PeterPeters1966 schreef:
25 jan 2021 17:02
J. Deltoer schreef:
25 jan 2021 14:27
In deze tijd worden huizen te koop gezet boven de taxatiewaarde en dan wordt nog overboden. Dus gauw 3 ton vragen en je makelaar inwisselen voor eentje die je vertrouwd.
Dat hangt toch echt helemaal af van de regio.
Zeker. Oost Groningen enZeeuws vlaanderen is een ander verhaal. En voor de rest : Gaan met die banaan en schijt aan die makelaar en demofoben66

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door kweenie »

biebje2010 schreef:
24 jan 2021 19:16
Goedenavond,

Ons huis is getaxeerd op 275.000 Euro. De makelaar wil hem te koop zetten voor 250.000/255.000 Euro. Hij zegt ze bieden er altijd overheen dus dan komen we wel op 270.000/275.000 uit. Wij vinden dit een wat vreemde beredenering, maar goed wij hebben er geen verstand van. Kan iemand ons van advies voorzien? Mvg
Je moet doen waar hij je prettig bij voelt. Als jij geen goed gevoel hebt bij wat deze makelaar zegt, zouden potentiële kopers dan wel een goed gevoel krijgen bij de woning?

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

In mijn buurt met vooroorlogse woningen is de WOZ-waarde rond €200.000
Dat zou gebaseerd zijn op marktsituatie 2019.
Op dit moment staan er 2 te koop met prijzen gemiddeld €260.000, en dan moet er nog wat aan gerenoveerd worden.
Verbaas me er over, maar verwacht dat ze snel weg zijn.
Het lijkt dan verdacht dat je onder taxatiewaarde te koop zet. Ziet die makelaar een voordeeltje voor zichzelf of een vriendje?

Dan is het van belang wat U (TS) bedoelt met taxatiewaarde.
Is dat de WOZ, of kwam die tot stand uit een recente inspectie? (bv door uw makelaar)
Ik denk dat er op internet formules bestaan die een taxatiewaarde genereren op basis van WOZ https://www.funda.nl/woningwaarde/, kan me voorstellen dat een makelaar bij het zien van de woning het dan toch lager inschat.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door scontra »

biebje2010 schreef:
24 jan 2021 19:16
Goedenavond,

Ons huis is getaxeerd op 275.000 Euro. De makelaar wil hem te koop zetten voor 250.000/255.000 Euro. Hij zegt ze bieden er altijd overheen dus dan komen we wel op 270.000/275.000 uit. Wij vinden dit een wat vreemde beredenering, maar goed wij hebben er geen verstand van. Kan iemand ons van advies voorzien? Mvg
Het is een methode om meer potentiële kopers te bereiken.
En zodra zich meerder geïnteresseerden zich hebben gemeld en eventueel al een bod hebben uitgebracht, dan begint het 'spelletje' om ze tegen elkaar te laten opbieden.
In de huidige huizenmarkt wordt dit spel nu veelvuldig gespeeld.

Echter, u bepaald uiteindelijk het bedrag waarvoor u tot verkoop wil overgaan.
Maak aan de makelaar duidelijk dat hij, zonder overleg met u, geen enkel bod mag accepteren, maar dat er eerst overleg moet plaatshebben.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door Mark1992 »

scontra schreef:
25 jan 2021 19:48
biebje2010 schreef:
24 jan 2021 19:16
Goedenavond,

Ons huis is getaxeerd op 275.000 Euro. De makelaar wil hem te koop zetten voor 250.000/255.000 Euro. Hij zegt ze bieden er altijd overheen dus dan komen we wel op 270.000/275.000 uit. Wij vinden dit een wat vreemde beredenering, maar goed wij hebben er geen verstand van. Kan iemand ons van advies voorzien? Mvg
Het is een methode om meer potentiële kopers te bereiken.
En zodra zich meerder geïnteresseerden zich hebben gemeld en eventueel al een bod hebben uitgebracht, dan begint het 'spelletje' om ze tegen elkaar te laten opbieden.
In de huidige huizenmarkt wordt dit spel nu veelvuldig gespeeld.

Echter, u bepaald uiteindelijk het bedrag waarvoor u tot verkoop wil overgaan.
Maak aan de makelaar duidelijk dat hij, zonder overleg met u, geen enkel bod mag accepteren, maar dat er eerst overleg moet plaatshebben.
Hoe werkt deze methode dan? Als ik er als potentiele koper vanuit ga dat het huis €255.000 waard is (want waarom zou je het onder de taxatiewaarde plaatsen), dan zou ik niet zomaar €275.000 bieden. Want alles boven de taxatiewaarde moet je als koper zelf betalen.

Zoals gezegd is de taxatiewaarde €275.000, maar dat weet je als potentiele koper niet op dat moment.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Als hij een huis aanbiedt voor een bepaalde vraagprijs van €255.000 en er komt iemand die zegt "OK, we tekenen een (voorlopig) koopcontract voor die prijs". Dan zie ik niet hoe de verkoper zich daar fatsoenlijk uit kan praten. Hij kan toch niet weigeren met de smoes "ik wil nog niet tekenen want ik wil wacht nog op een overbieding".
Als je de vraagprijs wilt betalen is m.i. verkoper verplicht daar aan te voldoen voor wie het eerst komt.

Op Funda zie ik overal vraagprijzen, nooit "bieden vanaf...".

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door angel1978 »

Geip Suusje schreef:
26 jan 2021 15:28
Als hij een huis aanbiedt voor een bepaalde vraagprijs van €255.000 en er komt iemand die zegt "OK, we tekenen een (voorlopig) koopcontract voor die prijs". Dan zie ik niet hoe de verkoper zich daar fatsoenlijk uit kan praten. Hij kan toch niet weigeren met de smoes "ik wil nog niet tekenen want ik wil wacht nog op een overbieding".
Als je de vraagprijs wilt betalen is m.i. verkoper verplicht daar aan te voldoen voor wie het eerst komt.

Op Funda zie ik overal vraagprijzen, nooit "bieden vanaf...".
Hoe kom je daar nu bij? Wat een onzin!
Laatst gewijzigd door angel1978 op 26 jan 2021 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door angel1978 »

Op Funda zie ik overal vraagprijzen, nooit "bieden vanaf...".
Dan moet je echt beter kijken!

Har45
Berichten: 489
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door Har45 »

Geip Suusje schreef:
26 jan 2021 15:28
Als hij een huis aanbiedt voor een bepaalde vraagprijs van €255.000 en er komt iemand die zegt "OK, we tekenen een (voorlopig) koopcontract voor die prijs". Dan zie ik niet hoe de verkoper zich daar fatsoenlijk uit kan praten. Hij kan toch niet weigeren met de smoes "ik wil nog niet tekenen want ik wil wacht nog op een overbieding".
Als je de vraagprijs wilt betalen is m.i. verkoper verplicht daar aan te voldoen voor wie het eerst komt.

Op Funda zie ik overal vraagprijzen, nooit "bieden vanaf...".
Op funda gevonden....... Link https://www.funda.nl/koop/huisduinen/hu ... straat-26/

Bieden vanaf: € 475.000,- k.k. (Dit houdt in dat biedingen vanaf € 475.000,- k.k. door verkoper serieus in overweging worden genomen.)

Dus JA de verkoper kan en mag ook NEE zeggen als de vraagprijs geboden wordt.
En JA ook op Funda wordt er met een bieden vanaf prijs geadverteerd

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

angel1978 schreef:
26 jan 2021 15:31
Ik heb nog nooit gehoord dat een koper met het bieden van de vraagprijs ook meteen het huis verplicht heeft.. Wat een onzin!
Het is lang geleden dat ik er van nabij mee te maken had. Maar mijn ervaring is dat je een voorlopig koopcontract tekent met ontbindende voorwaarde voor de koper als die de financiering niet rond krijgt. Als de financiering geen probleem is dan zit je er aan vast (misschien had je ook nog 14 dagen bedenktijd), en anders als je er van af wilt moet je een boete betalen.

Staat er tegenwoordig dan zoiets in: "De koop kan worden ontbonden als binnen 14 dagen een hoger bod komt"?
Zou voor mij nieuw zijn.

@Har45
Inderdaad kan het dus voorkomen dat je een prijs stelt "bieden vanaf...". Dan is het duidelijk.
(Dat die boodschap staat in de kleine lettertjes onderaan mag verklaren waarom ik er onbekend mee ben.)
Laatst gewijzigd door Geip Suusje op 26 jan 2021 15:52, 3 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door Moneyman »

Geip Suusje schreef:
26 jan 2021 15:28
Als je de vraagprijs wilt betalen is m.i. verkoper verplicht daar aan te voldoen voor wie het eerst komt.
Dat is onjuist.
Geip Suusje schreef:
26 jan 2021 15:28
Op Funda zie ik overal vraagprijzen, nooit "bieden vanaf...".
Dan heb je gewoon nog niet genoeg rondgekeken.

In de gekte van vandaag de dag zie je allerlei creatieve biedingsvormen langskomen. In het grootste deel van het land zou je toch wel minimaal de taxatiewaarde moeten kunnen krijgen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door Moneyman »

Geip Suusje schreef:
26 jan 2021 15:42
angel1978 schreef:
26 jan 2021 15:31
Ik heb nog nooit gehoord dat een koper met het bieden van de vraagprijs ook meteen het huis verplicht heeft.. Wat een onzin!
Het is lang geleden dat ik er van nabij mee te maken had. Maar mijn ervaring is dat je een voorlopig koopcontract tekent met ontbindende voorwaarde voor de koper als die de financiering niet rond krijgt.
Het bieden van de vraagprijs is natuurlijk iets heel anders dan het tekenen van een voorlopig koopcontract...

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
26 jan 2021 15:43
Geip Suusje schreef:
26 jan 2021 15:42
angel1978 schreef:
26 jan 2021 15:31
Ik heb nog nooit gehoord dat een koper met het bieden van de vraagprijs ook meteen het huis verplicht heeft.. Wat een onzin!
Het is lang geleden dat ik er van nabij mee te maken had. Maar mijn ervaring is dat je een voorlopig koopcontract tekent met ontbindende voorwaarde voor de koper als die de financiering niet rond krijgt.
Het bieden van de vraagprijs is natuurlijk iets heel anders dan het tekenen van een voorlopig koopcontract...
Daar zitten nog heel wat stappen tussen waaronder het accepteren ( of niet ) van de bieding ( al dan niet onder voorwaarden ).

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Was er niet pas een topic waarin werd gezegd dat als er een aanbieding werd gedaan en iemand accepteert deze, dat er een deal is?

Gesloten