LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] meedoen aan open dag, zinvol?

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.

Mijn ervaring met een open dag?

Peiling eindigde op 15 aug 2008 23:43

ik heb mijn huis verkocht na een open dag
0
Geen stemmen
een open dag heeft mij geen koper (of bod) opgeleverd
0
Geen stemmen
ik heb een huis gekocht n.a.v. een open dag
2
67%
mijn advies als makelaar: doen!
1
33%
mijn advies als makelaar: mwaah...
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 3

pyotr
Berichten: 56
Lid geworden op: 19 sep 2007 23:15

meedoen aan open dag, zinvol?

Ongelezen bericht door pyotr »

De NVM organiseert binnenkort in mijn woonplaats een open dag van te koop staande huizen. Komt er grofweg op neer dat je op een zaterdag een aantal uren thuis moet zijn om zelf rondleidingen te doen voor mensen die aan komen waaien, en dat NVM voor publiciteit zorgt. Kost 100 euro bovenop wat ik met de makelaar als courtage overeen ben gekomen.

"een laagdrempelige manier om extra publiek naar uw woning te halen" zegt NVM. Klinkt mooi, maar zou zoiets kopers opleveren? Kopen van een huis doe je toch niet zo impulsief dat het maken van een afspraak met een makelaar een belemmering zou zijn?

Mijn huis staat nog niet zo lang te koop, belangstelling is er wel; aantal kijkers maar nog geen bod gehad. En ik heb ook nog wel de tijd. Een open dag komt bij mij een beetje over als "ik raak mijn huis maar niet kwijt, hellup!", of ben ik nu ouderwets?

Kortom, ik heb mijn twijfels of ik hier aan mee moet doen. Ik zou graag horen van kopers / verkopers / makelaars wat jullie ervaringen zijn. Wel eens een huis ge/verkocht n.a.v. een open dag? Tips voor als ik besluit wel mee te doen? (appeltaart bakken? :roll: )

Ik moet trouwens voor het einde van de week aangeven of ik wil meedoen of niet.

Bosjesman
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 feb 2007 14:09

Re: meedoen aan open dag, zinvol?

Ongelezen bericht door Bosjesman »

Natuurlijk ben ik zelf ook huizenkoper, wij zien een open huis echt als een stukje interesse bevrediging. Hoe vaak heb je niet: misschien wel een leuke woning, maar ja om nu vrij te nemen en een afspraak te maken, lekker laagdrempelig binnenkijken.

Dus meedoen is geen wanhoopsteken, maar ook dat je iets hebt wat je wil laten zien.

Texpert
Berichten: 49
Lid geworden op: 16 jun 2007 21:16

Re: meedoen aan open dag, zinvol?

Ongelezen bericht door Texpert »

Je moet er natuurlijk zelf ook open voor staan. Vreemde mensen in je huis laten is soms niet altijd even makkelijk, laat staan ze enthiousast krijgen voor je stulpje. Toen wij ons huis te koop hadden staan kregen wij van onze makelaar ook de vraag of we mee wilden doen. Aanvankelijk hadden we er niet zo heel veel zin in, maar gaandeweg besloten we er toch gehoor aan te geven, wel met wat angst en beven, wat krijg je tenslotte in huis... :roll: :roll: In ons geval werd ons huis al verkocht voor die dag zou komen, dus hebben wij het geannuleerd.

Maar waarom stond ons huis te koop?? Juist, omdat wij een huis hadden gekocht n.a.v. een open dag :lol: Nooit gedacht dat het type huis waarin we nu wonen iets voor ons zou zijn, dus ook geen vrije uren voor opgenomen. Tja, en op zo'n zaterdag loop je toch wat makkelijker binnen. En daar zijn we nu dus nog steeds heel blij mee :wink: Succes met je beslissing!!

pyotr
Berichten: 56
Lid geworden op: 19 sep 2007 23:15

Re: meedoen aan open dag, zinvol?

Ongelezen bericht door pyotr »

Ik zal nog even de afloop melden :) Ik heb gisteren meegedaan aan de open huis dag van de NVM in Groningen. Er zijn twee mensen wezen kijken, beide woonden bij me in de buurt (op loopafstand). De ene zocht eigenlijk iets groters (3 slaapkamers), iets wat je natuurlijk al op Funda had kunnen uitzoeken... De andere was zich echt aan het orienteren, had wel 6 huizen aangekruist (varierend van 120.000 tot 220.000 :?) Namen opgeschreven en foldertje meegegeven, maar ik denk niet dat het nog wat oplevert.

Kortom, het kwam redelijk overeen met mijn verwachtingen. Ik zou er niet weer 100 euro aan uitgeven.

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: meedoen aan open dag, zinvol?

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Mijn broer heeft er eens aan mee gedaan, het probleem is dat elk ranzig tokkie persoon gewoon bij je binnen wandeld.
ZOTG DUS DAT JE MET MEERDERE MENSEN IN HUIS BENT EN LAAT ZE NOOIT ALLEEN DOOR HET HUIS LOPEN.

En moderne inbrekers hebben ook internet

SjaakvdLoos
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 aug 2008 09:57

Re: meedoen aan open dag, zinvol?

Ongelezen bericht door SjaakvdLoos »

Ik vind € 100 wel veel geld. Bij mijn makelaar deden ze het voor niets. Ik kreeg open huis stickers voor op mijn te koop bord en de open dag werd op funda en makelaarsland.nl getoond. Gewoon voor niets. Wat doet jouw makelaar er precies voor terug?

pyotr
Berichten: 56
Lid geworden op: 19 sep 2007 23:15

Re: meedoen aan open dag, zinvol?

Ongelezen bericht door pyotr »

Ik vind € 100 wel veel geld. Bij mijn makelaar deden ze het voor niets. Ik kreeg open huis stickers voor op mijn te koop bord en de open dag werd op funda en makelaarsland.nl getoond. Gewoon voor niets. Wat doet jouw makelaar er precies voor terug?
"vooraankondigingen in het Dagblad van het Noorden en in de Groninger Gezinsbode, driehoeksborden met aankondigingen en op Funda bij uw huis een aankondiging deelnemer open huis"

Ik zal de gezinsbode nog eens nakijken, maar voor de rest is de publiciteit me niet erg opgevallen. Wel heb ik gezien dat er een advertentie over mijn huis (in kleur) is gemaakt, ik denk in een krant met een overzicht van deelnemende huizen.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: meedoen aan open dag, zinvol?

Ongelezen bericht door D1RK »

1 U betaalde elke advertentie en deze word gezamelijk betaald.

2 Naast deze foute zou er volgende keer wel een goede tussen kunnen zitten...
ik verkocht een huis aan iemand die ik de minste kans gaf.. dus ik zat verkeerd,
Enkele zeer serieuze zoeken nog steeds en die rokende junk had dus voldoende geld.

3 Uw makelaar bied dit aan en per makelaar zijn de kosten sterk verschillend, sommige zien het als kantoor reclame en snelle verkoop bespaarde heb vele afspraken want elke bezichtiging met makelaar kost hem tijd dus geld...
Daarom zijn er vele die het wel gratis doen!

4 Als er meerdere kijkers zijn worden sommige bang en beslissen sneller en zullen minder proberen met de prijs te onderhandelen..
Vaak zeggen ze dat er nog iemand of meerdere zijn.. die wel intresse hebben....

eliane
Berichten: 94
Lid geworden op: 17 feb 2006 17:39

Re: meedoen aan open dag, zinvol?

Ongelezen bericht door eliane »

Mijn makelaar vertelde mij dat het vaak een laatste middel is om een huis te verkopen...

Het geeft mensen de indruk dat het huis niet te verkopen is..

Ik weet niet hoelang je huis al te koop staat, maar eerder dan 6mnd zal ik het niet doen..

Wees niet wanhopig, hebberig. Het is gewoon een ontzettende rot tijd.

En je moet nog betalen ook voor een bezichtiging die je zelf doet!
Lekker makkelijk voor hun ook....

Ach het is ook maar waar je zelf voor gekozen hebt uiteraard, maar toch ik weet het niet.

succes en laat even weten hoe het is gegaan mocht het nog doorgaan die opendag..!

meerst
Berichten: 143
Lid geworden op: 24 feb 2008 15:08

Re: meedoen aan open dag, zinvol?

Ongelezen bericht door meerst »

Zelf heb ik een woning gekocht nav een open huis dag. Huis leek niet zo bijzonder op de foto's. Ook even langslopen deed, mmm, echter met open huis ook de achterkant kunnen zien. Waren verkocht :) En het huis enige tijd later ook...

Daarnaast was het fijn dat het in het weekend was, en we dus geen afspraken hoefde te maken etc

luucsimons
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 sep 2008 10:16

Re: meedoen aan open dag, zinvol?

Ongelezen bericht door luucsimons »

Een Open Huis organiseren is helemaal geen laatste poging! Het werkt prima! Wij hebben ook een huis aangekocht door een Open Huis route van een plaatselijke makelaar.
Ons huis staat via Makelaarsland in de verkoop en wij doen mee met de NVD Open Huis dag 4 oktober a.s. Gezien onze ervaring hopen wij dan ook onze koper te vinden die dag.

Groet,
Luuc

Suusjuh1985
Berichten: 105
Lid geworden op: 07 okt 2006 18:36

Re: meedoen aan open dag, zinvol?

Ongelezen bericht door Suusjuh1985 »

Wij doen ook mee op 4 oktober.
Kost €179 exclusief btw dus ik hoop dat het iets oplevert.
ik vind het echt heel erg veel geld, zeker als ik hier lees dat het ook voor 100 euro kan.

pyotr
Berichten: 56
Lid geworden op: 19 sep 2007 23:15

Re: meedoen aan open dag, zinvol?

Ongelezen bericht door pyotr »

Tsja, het kan vriezen het kan dooien op zo'n open dag :) Ik heb het voorlopig in elk geval wel gezien, aan de open huis dag van 4 oktober doe ik niet mee.

luucsimons
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 sep 2008 10:16

Re: meedoen aan open dag, zinvol?

Ongelezen bericht door luucsimons »

€ 179? Dat meen je niet?! Is jouw makelaar die hele dag aanwezig voor dat geld?

Ik betaal niets. Nu is mijn makelaar ook niet aanwezig, maar ik vind het rondleiden van bezoekers juist leuk.

Toch even navragen waar dat geld precies voor is!

Suusjuh1985
Berichten: 105
Lid geworden op: 07 okt 2006 18:36

Re: meedoen aan open dag, zinvol?

Ongelezen bericht door Suusjuh1985 »

Nee de makelaar was niet aanwezig maar we stonden wel heel groot en opvallend in de krant.

Hebben 2 kijkers gehad trouwens :)

Gesloten